Panikångest, Crysis Warhead fullkomligt ospelbart

Permalänk
Medlem

Panikångest, Crysis Warhead fullkomligt ospelbart

Ehm ok något överdriven topic men nästan...

Efter att ha haft datorn i delar i någon månad (trasigt nätagg/mobo tydligen) så fungerar den äntligen igen, trodde jag. Tänkte att nu är det ett bra tillfälle att testa Crysis Warhead eftersom att jag älskade det första Crysis.

Får dock panik när det visar sig att spelet är helt ospelbart, det fryslaggar typ hela tiden.

Istället för att jag ska lägga ner en massa tid på felsökning så tänkte jag att jag frågar här istället direkt om det överhuvudtaget skall vara spelbart på mitt system:

E6400 @ 3,2Ghz
2GB 800mhz 1:1 4-4-4-10 DC
9800GX2 (oklockat) 181.22
Vista64
1680x1050

Sist när jag körde vanliga Crysis så hade jag XP32bit och ett 8800GTS G92 (i övrigt samma hw) och det flöt utmärkt (nån enstak drop ibland kanske), körde med very high tweaken för XP utan AA. Blir ju tämligen förvånad nu när Warhead som tydligen ska vara bättre optimerat inte fungerar alls?! Testade både DX10 och DX9, båda helt ospelbara men DX10 ungefär dubbelt så ospelbart Körde det mesta på enthusiast, men testade även med gamer på allt, samma resultat. Ingen AA. Testat Vsync både av och på, samma skit. Testade att slå av PhysX acceleration också i NVCP.

Är det så att 2GB är alldeles för lite för Vista och jag bör köra XP instället? Något annat som kan vara galet? Finns det någon anledning att lägga ner tid på felsökning eller är systemet för kasst?

Tacksam för svar

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag hade en dator med 2 gb minne, hade samma icke problem som du i XP. Valde senare att installera vista, och började lira age of conan det första jag gjorde i vista. Fick varning efter varning att minnet var för lite, så jag gick över till xp och det funkade fint. Nu har jag inte kört warhead nått eftersom jag sålde den datorn och nergraderade.

Men det kan ju vara värt att köra dualboot med ett XP, för XP är bättre i spel! innan du funderar på nya delar.
Personligen tycker jag ju som att du borde kunna köra då din hårdvara inte är så dåligt alls, och warhead ska ju som du säger var bättre gjort än vanliga crysis.

PhysiX kan ställa till problem dock, de fanns inte på riktigt då jag körde, men vänner har haft månge problem med det, se till att det är av eventuellt avinstallera skiten. Samt kanske det s.k 64-bits läge som du har testat i, det var de sämsta jag sett till crysis "1"

Hoppas nått hjälper

Permalänk
Medlem

2GB ram till så ska du se att det flyter på bättre.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Bäcke: kan ingen glömma dendär myten om att XP skulle vara bättre i spel, det kanske var så när vista var nytt, men det stämmer inte alls mera.
Men visst om man är för snål för att köpa 4gb ram för 500kr så kan man ju inte förvänta sig nåt.

Och för att svara på frågan.. Du har för lite RAM, när jag spelar warhead används runt 3 Gb

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk
Medlem

Den rig du har ska klara very high, har du senaste uppdateringarna på grafikkortet? Har du uppdaterat vista/xp?
Installerade du 64bit crysis? Så du inte kör 32 bit, kan ju orsaka problem kanske?

Hur mycket minne använder din dator idle?

Permalänk
Medlem

Är det bara i Crysis du får dåliga prestanda?
Jag får extremt dålig prestanda i alla spel med drivrutiner över 180.xx på mitt 9800gx2. Jag kör med 180.48 nu och dem fungerar bra, testa dem.
Vi har ju ganska lika system och jag har en avg fps på ~32 inställningarna på max inget AA 1920x1080 och dx9(bara så du kan jämföra).
EDIT: 32bits vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
2GB ram till så ska du se att det flyter på bättre.

+1

Crysis går dåligt på 2G i vista

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Okej, det är inte aktuellt att lägga mer pengar på denna dator då en ny ändå ska köpas så får väll köra alla spel på min XP dualboot (har ändå en för gammla spel som inte ens fungerar på Vista).

Jag körde 64bits versionen av Warhead, kanske är den dålig? Har utmärkt prestanda i COD4, men det är också det enda spelet jag har testat förutom Warhead.

Känns också värdelöst att köpa mer RAM då jag redan har 2GB till som ligger på skrivbordet men som inte kan användas då mobot har problem med 4x1GB :/

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det är inga problem med 64 bits versionen, den ger till&med mindre hack än 32, allmänt jämnare fps känns det som. 2GB är på tok för lite, har det i min andra burk, 8GB i denna här och går bra.

Permalänk

Spela det på XP i stället. Gå inte på myten om att Vista skulle vara lika snabbt som XP numera.

Jag spelar själv Crysis Warhead med en sämre dator än vad du har. Får runt 30 fps på max-inställningar. Under XP, naturligtvis. På Vista går det knappt att starta spelet.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Gå inte på myten om att Vista skulle vara lika snabbt som XP numera.

På Vista går det knappt att starta spelet.

Paranoid? ^^ Inget fel på vista eller xp.

Ont: Körde själv en e6400 @ 3,2ghz 8x400 och 2gb pc6400 med sli 8800gt 512mb stortsett likvärd prestanda och det fungerade bra vista som xp i 1680x1050. Är du säker på att det inte är single gpu strul, testa tvinga afr1/2.

Permalänk
Medlem

Hej jag har vista 32 och 2gb intert och sedan när jag uppgraderade till 4Gb (2.8Gb som jag kan använda) så flyter det hyfsat kör 1280*1024 med ca 40bps dock så hackar det lite när man vänder sig 180grader grafik MAX.

när man åker på tåget var jag tvungen att gå ner ett snäp på grafiken.

Att du inte klocka kortet förstår jag inte de flesta kan utan problem funkat i 700Mhz på gpun. själv kör jag i 675 12,5% mot referens hastigheten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte har klockat är att jag tycker kortet redan är så varmt och det behövs ingen mer värmeutveckling i datorn, samt att jag trodde det skulle klara spelet oklockat.

Har 4gb i datorn nu och ska se om det går bättre, annars är det typ format C som gäller... eller installera det på XP men palla och starta om datorn varje gång man vill spela

EDIT: Okej med 4GB, defrag och nya drivrutiner så börjar de likna något. Nu är spelet fullt spelarbart med allt på enthusiast förutom shadows som är på gamer. Vsync på men ingen AA, detta i DX9. Är fortfarande inte helt nöjd med prestandan men det är ju en avsevärt skillnad mot förut.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

man kör inte vista med 2gb.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Spela det på XP i stället. Gå inte på myten om att Vista skulle vara lika snabbt som XP numera.

Jag spelar själv Crysis Warhead med en sämre dator än vad du har. Får runt 30 fps på max-inställningar. Under XP, naturligtvis. På Vista går det knappt att starta spelet.

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302500,00.asp

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk
Medlem

Varför läser folk inte de test som finns på ämnet?

Det är inga problem att köra Crysis WH eller Crysis på 2GB ram varken i Vista eller XP, de som säger annat har inte provat, men det har jag.

Jag går i god för att det flyter på fint med bara 2GB ram, den som tvivlar på det får själv googla.

Jag har iof. 4GB nu men har inte alltid haft det, jag har faktiskt provat med 1 sticka 1GB och det var för lite, men det flöt nästan på medium med enbart 1GB ram 800mhz/Vista. (nästan) med 2GB så är inte minnet en limiterande faktor.

För öv. så borde folk vid detta lag veta att Vista sparar ned en massa på Ram för att snabbare ladda olika apps, detta frigörs samma mikrosekund något program använder mer än det kvarvarande oanvända ram, så sluta upp med "XP > Vista" för att Vista använder en massa ram, det funkar ju uppenbarligen inte så!

@2000+ Tyvärr tror jag att det handlar om drivers eller liknande, allt på High borde vara fullt möjligt för dej, men om inte så har det inte med 2 eller 4GB att göra. Exakt vad det beror på vet inte jag, men om installera grafik drivrutiner och spelet vore väl det första att pröva.