Vad får en helpdesk/helprunner i lön?

Permalänk
Medlem

Vad får en helpdesk/helprunner i lön?

Ska på intervju hos Poolia i morron för jobbet som helprunner och i telefonen undrade killen vad jag har för löneanspråk? Jag hittade på nån ursäkt att jag inte vet pga. att jag hört det ena och det andra blabla. Vilket iofs är sant, jag såg på nån sida att 23000 var medianlönen. Stämmer det? Jag kommer att jobba som konsult för poolia fast på ett annat företag.

Jobbet verkar involvera precis allt, WinXp, Vista, Unix/Linux, skrivarsupport osv. dvs. allt mellan himmel och jord. Jag har ingen tidigare erfarenhet av heldesksupport men är nyutbildad Nätverksstrateg/systemarkitek (KY-utbildning 94 poäng).

Vad säger ni supportkillar? Vad är en normal lön? Vad bör jag be om? Sikta högt med 25K?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag får 16k som supportare och utbildare.
Nu är ju jag om jag får säga det själv rätt underbetald, men då det på kontrakten faktiskt inte faktiskt står supportare fast det är exakt det jobb jag gör så får jag finna mig i det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ett problem med lönestatistik är den ofta klumpar ihop alla som jobbar med "data" i IT-branchen. Dvs man blandar ihop okvalificerade callcenterjobb där man svarar i telefon med ett manuskript framför sig, med certifierade tekniker som ansvarar för utvecklingen av en affärskritisk driftsmiljö.

25k ska du nog inte räkna med. En typisk callcenterlön är ca 17k, så lite mer än så beroende på hur kvalificerade dina uppgifter är och hur relevant din utbildning är. För en allmän datakille som går runt och löser diverse småproblem, typ 19k kanske.

Permalänk
Avstängd

Du kan inte diskutera lönen, du blir erbjuden en lön.

Utbildning är irrelevant, arbetslivserfarenhet och bra referenser är det enda som är meriterande.

Jag började också på Poolia som Supporttekniker 2003, då fick jag en lön på 19,000kr.
De lär inte ha ändrat mycket på ingångslönen, kanske 20,000.
Med 3 års arbetslivserfarenhet med goda referenser kanske du kan få 23´ på poolia.

Men grejen är den att du behöver jobba upp ditt CV i början, se till att vara på god fot med arbetsgivaren och slava ordentligt med gott humör, ställa upp när de behöver folk och inte "sjukskriva" sig på måndagar,
försök att få kurser och intern/externutbildningar och få det på papper för att spara det till ditt CV.
Det är inte kunskapen i kurserna i sig som är intressant, utan det faktum att arbetsgivaren är villig att betala dessa åt dig som visar på att din arbestgivare uppskattar dig.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

När jag fick mitt supportjobb, som man kan säga är en blandning mellan utbildning i diverse system och på andra system har vi ett 'manuskript', fick jag 20 500 (innan skatt) vilket enligt mina undersökningar var rätt mycket betalt för en supporttjänst.

Innan jag gick på den arbetsintervjun gjorde jag lite undersökningar, ringde diverse fackförbund m.m. och fick fram att runt 18 000 innan skatt är "det vanligaste en enkel supporttekniker kan bli erbjuden".

Ska tilläggas att jag inte var någon form av konsult, inhyrd eller så utan är anställd av arbetsgivaren.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tack alla för alla svar, nu har jag lite mera kött på benen här Wish me luck!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|