Skitjobb - vart finns dom och hur får man dom?

Permalänk
Medlem

Skitjobb - vart finns dom och hur får man dom?

För oss vetenskapligt illitterata människor som inte kan styrka vår kompetens med papper från högskola så hägrar skitjobben under dessa hårda tider. Vart finns dom och hur går man till väga för att få dom?

Jag har skrivit personliga brev till banne mig hälften av företagen i min närmaste omgivning för att försöka få till ett personligt möte där jag kan utveckla min villighet att göra nästan vad som helst pengar, vilket jag betonar i brevet. Jag har fått mycket få svar, alla negativa. Inte ens en förfrågning om att jobba svart.

Min taktik har uppenbarligen brister. Hur går man tillväga för att penetrera denna bransch? Skall jag beställa visitkort och börja besöka alla företag i person? Hur gör man? Hänvisningar till arbetsförmedlingen undanbedes vänligt men bestämt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Verka inte så desperat kanske. Lägg ut din tjänster på diverse sidor och jobba svart. Klipp gräsmattan hos folk för 75 kronor i timmen:P Utbilda dig på nån ky-utbildning så får du också jobb lättare. Ta truckkörkort så blir det lättare att få jobb på något lager. Själv jobbar jag nu på mitt reservjobb som är på en Bygghandel. Man får ta vad man kan få ibland.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Gå till platsen och visa dig. Säg att du söker ett fysiskt arbete för att du kräver att få röra på dig ordentligt (av diverse positiva anledningar), alternativt att du känner att de fysiska jobben är ditt kall idag och en bra tid fammöver, inte att du är desperat.
Om du inte verkar kunna komma in till chefens kontor på en gång.. snacka med markpersonalen, de vet hur man gör.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Re: Skitjobb - vart finns dom och hur får man dom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
För oss vetenskapligt illitterata människor som inte kan styrka vår kompetens med papper från högskola så hägrar skitjobben under dessa hårda tider. Vart finns dom och hur går man till väga för att få dom?

Jag har skrivit personliga brev till banne mig hälften av företagen i min närmaste omgivning för att försöka få till ett personligt möte där jag kan utveckla min villighet att göra nästan vad som helst pengar, vilket jag betonar i brevet. Jag har fått mycket få svar, alla negativa. Inte ens en förfrågning om att jobba svart.

Min taktik har uppenbarligen brister. Hur går man tillväga för att penetrera denna bransch? Skall jag beställa visitkort och börja besöka alla företag i person? Hur gör man? Hänvisningar till arbetsförmedlingen undanbedes vänligt men bestämt.

Du kan ju uppenbarligen uttrycka dig väl i skrift så det är inte problemet. Troligen det som nån där uppe sa, du har nog låtit orealistiskt arbetsivrig och desperat.

Har du kanske nåt exempel på hur du brevledes har uttryckt din längtan efter ett skitjobb?

Mitt huvudtips är kommunen, närmare bestämt vård och omsorg. Ta kontakt med personalansvariga för äldreboende och liknande och säg att du är villig att ställa upp på kort varsel som vikarie. Städfirmor samma sak, säg att de kan ringa dig när som helst och du ställer upp.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Som nämnt tidigare, gå till äldreboende och säg att du vill bli timvikarie.
Dom lär ge dig jobb så länge du inte kommer inklampandes med en kanyl i armen. Du kommer få gå bredvid och lära dig allt du behöver, vid början får du basic medicindeligering av en sköterska, sen får man bygga på den allt eftersom man lär sig saker.
Om du verkligen vill ha max i pengar så kan du fråga vart dom oftast behöver en till timvikarie, för då kan du säkert få kvällar/nätter som alltid ger lite extra OB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Lägg ut din tjänster på diverse sidor och jobba svart. Klipp gräsmattan hos folk för 75 kronor i timmen:P

Har du något tips på sidor där jag kan exponera mig själv (förutom Blocket)? Gräsklippning kanske inte är så aktuellt för tillfället, men kanske snöskottning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Utbilda dig på nån ky-utbildning så får du också jobb lättare.

Problemet är att jag inte har råd att vänta tills KY-utbildningarna startar i höst. Mina pengar börjar ta slut på allvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ta truckkörkort så blir det lättare att få jobb på något lager.

Jag har truckkort och mycket goda referenser från lagerjobb, men har inte fått svar på något av dom lagerjobb som jag har sökt. Och jag har sökt alla lagerjobb i Stockholm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Har du kanske nåt exempel på hur du brevledes har uttryckt din längtan efter ett skitjobb?

Hej Roger!

Jag heter asdfasdf och jag mejlar för att kolla om ni behöver någon sorts
personalförstärkning på företaget!

Jag har aldrig jobbat med uppsättning och montering av staket, men jag har
en industriteknisk utbildning bakom mig, så helt ovan att jobba med
händerna är jag inte. Jag har även lagervana från att ha jobbat på asdfasdf centrallager, är utbildad truckförare och har kört ledstaplare,
plocktruck och motviktstruck.

Jag har mycket goda referenser från mina tidigare jobb och kan komma in och
jobba på kort varsel då jag bor i asdfasdf. Kanske några timmar här och där
för att hjälpa med lagerplock, lastning, städning eller annat om det inte
finns behov av regelbunden anställning.

Om det låter intressant, skicka ett mejl tillbaka eller ring, så kan vi
säkert komma överens om något!

Vänliga hälsningar,
asdfasdf

E-post: asdfasdf
Mobil: asdfasdf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Mitt huvudtips är kommunen, närmare bestämt vård och omsorg. Ta kontakt med personalansvariga för äldreboende och liknande och säg att du är villig att ställa upp på kort varsel som vikarie. Städfirmor samma sak, säg att de kan ringa dig när som helst och du ställer upp.

Jag har faktiskt gjort lite försök att snoka reda på dom personalansvariga på diverse sjukhus runt om Stockholm. Tänkte att dom alltid behöver folk som transporterar runt lakan och tar emot leveranser (av annat än sjuka människor, då ). Det som tar emot med äldreboenden är just pensionärer och deras rumpor. Dom har ju en tendens att bajsa något kopiöst. Är dom dementa så har ju bajset en tendens att inte vilja stanna i byxorna heller. I vilket fall så lär det ju bli jag som får torka.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Verka inte så desperat kanske.

Det första jag såg framför mig var, Boo kliva in på ett företag och säga med isande blick.

- Jag behöver inte er, Ni behöver mig.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Det som tar emot med äldreboenden är just pensionärer och deras rumpor. Dom har ju en tendens att bajsa något kopiöst. Är dom dementa så har ju bajset en tendens att inte vilja stanna i byxorna heller. I vilket fall så lär det ju bli jag som får torka.

Du frågade ju efter skitjobb ju

Jag är lite grann i samma situation som dig. Jag har utbildning, men det är rätt få jobb inom branschen just nu så jag får nog börja leta lite "skitjobb" så att man iallafall får lite inkomst under tiden man söker drömjobbet.

Någon som har erfarenhet av att söka "skitjobb" när man har en universitetsexamen? Är det lättare eller svårare? Man kan ju tänkas framstå som mer positiv i många avseenden, men samtidigt så vet de att man kan försvinna när som helst när man hittar sitt drömjobb och därmed kanske ha lagt ut pengar i onödan på uppträning etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Man kan ju tänkas framstå som mer positiv i många avseenden, men samtidigt så vet de att man kan försvinna när som helst när man hittar sitt drömjobb och därmed kanske ha lagt ut pengar i onödan på uppträning etc.

Min erfarenhet med skitjobb är att man som akademiskt lagd människa passar in ganska dåligt i gemenskapen. Alla skämt man drar är för långsökta. Man är heller inte lika motiverad att jobba hårt för 90kr/timme om man tidigare har tjänat mer än dubbelt eller mer. Två anledningar att man inte blir anställd om man är överkvalificerad.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Har du lagt upp cv på de olika bemanningsföretagen som finns? Visserligen har dom säkert få industrijobb osv just nu, men det är bättre än inget alls

Permalänk
Medlem

Ja manpower har ju sökt efter lagerarbetare där truckkort vart meriterande.

Det var ju också någon sida på internet där man kunde lägga in tjänster som man kunde erbjuda och sen fick folk bjuda på det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag var i desperat behov av jobb en gång, ringde en saneringsfirma. Fick jobb direkt.

Där var jag kvar i nästan ett år och har fått erfarenheter utöver det vanliga!

Men tycker du att torka pensionärer i baken är för mycket, så bör du inte kontakta någon saneringsfirma iaf. Misär-, lik-, avlopps- och brandsanering tillhör det vanligaste. Gick in i en lägenhet där en man legat död i ca 13 månader och göra iordning.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Jag var i desperat behov av jobb en gång, ringde en saneringsfirma. Fick jobb direkt.

Där var jag kvar i nästan ett år och har fått erfarenheter utöver det vanliga!

Men tycker du att torka pensionärer i baken är för mycket, så bör du inte kontakta någon saneringsfirma iaf. Misär-, lik-, avlopps- och brandsanering tillhör det vanligaste. Gick in i en lägenhet där en man legat död i ca 13 månader och göra iordning.

Men det är ändå lite skillnad. Där behöver du inte stå och torka en gammal människas mest intima delar och göra rent där.^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo

Hej Roger!

Jag heter asdfasdf och jag mejlar för att kolla om ni behöver någon sorts
personalförstärkning på företaget!

Jag har aldrig jobbat med uppsättning och montering av staket, men jag har
en industriteknisk utbildning bakom mig, så helt ovan att jobba med
händerna är jag inte. Jag har även lagervana från att ha jobbat på asdfasdf centrallager, är utbildad truckförare och har kört ledstaplare,
plocktruck och motviktstruck.

Jag har mycket goda referenser från mina tidigare jobb och kan komma in och
jobba på kort varsel då jag bor i asdfasdf. Kanske några timmar här och där
för att hjälpa med lagerplock, lastning, städning eller annat om det inte
finns behov av regelbunden anställning.

Om det låter intressant, skicka ett mejl tillbaka eller ring, så kan vi
säkert komma överens om något!

Vänliga hälsningar,
asdfasdf

E-post: asdfasdf
Mobil: asdfasdf

Utmärkt faktiskt. Gillar det där stenhårt. Rakt och tydligt, lagom balanserat och positivt. Borde göra dem nyfikna på att ge en potentiellt duktig kille chansen.

Du kommer fixa jobb snabbt. Hur länge har du sökt?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Men det är ändå lite skillnad. Där behöver du inte stå och torka en gammal människas mest intima delar och göra rent där.^^

Nej, där torkar man snarare upp den dödas intima delar och gör rent ytan efter dom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Har du lagt upp cv på de olika bemanningsföretagen som finns?

Jag är inlagd i 7 stycken olika bemanningsdatabaser sedan 2 månader tror jag. Har inte fått några erbjudanden hittils. Kan det vara värt att anmäla sig till fler bemanningsföretag istället för att spontansöka jobb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Jag var i desperat behov av jobb en gång, ringde en saneringsfirma. Fick jobb direkt.

Riktigt bra idé! Det hade jag inte tänkt på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Men tycker du att torka pensionärer i baken är för mycket, så bör du inte kontakta någon saneringsfirma iaf. Misär-, lik-, avlopps- och brandsanering tillhör det vanligaste. Gick in i en lägenhet där en man legat död i ca 13 månader och göra iordning.

När jag jobbade åt kommunen så utförde jag ett par misärsaneringar, dock så hade de gubbarna inte legat döda i ett år. Hur var det att liksanera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Du kommer fixa jobb snabbt. Hur länge har du sökt?

Lite över 2 månader nu.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Nej, där torkar man snarare upp den dödas intima delar och gör rent ytan efter dom...

Ja men den lever inte. Jag hade hellre gjort sådana saneringsjobb än att torka halvdöda gamlingar i röven. Och om du torkar upp den dödas intima delar så utgår jag ifrån att han sprängt sig själv eller blivit påkörd av ett tåg.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ja men den lever inte. Jag hade hellre gjort sådana saneringsjobb än att torka halvdöda gamlingar i röven. Och om du torkar upp den dödas intima delar så utgår jag ifrån att han sprängt sig själv eller blivit påkörd av ett tåg.

Alternativt legat så länge på golvet att han har börjat rinna iväg.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Alternativt legat så länge på golvet att han har börjat rinna iväg.

Mjo eller at kanske råttorna bitit av delar och släpat iväg:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Jag var i desperat behov av jobb en gång, ringde en saneringsfirma. Fick jobb direkt.

Där var jag kvar i nästan ett år och har fått erfarenheter utöver det vanliga!

Men tycker du att torka pensionärer i baken är för mycket, så bör du inte kontakta någon saneringsfirma iaf. Misär-, lik-, avlopps- och brandsanering tillhör det vanligaste. Gick in i en lägenhet där en man legat död i ca 13 månader och göra iordning.

Fan vad vidrigt det där verkar. Har det någonsin hänt att du blivit tvungen att göra rent i något rum där det ligger fult med blod och hjärnsubstans och liknande gottesaker?

Permalänk
Medlem

inhyrnings firmor, brukar kunna fixa jobb till de flesta inom olika kompetens områden. typ manpower och liknande. jobbar på ett lager och där hyr vi in extra personal från arena som det heter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Du frågade ju efter skitjobb ju

Jag är lite grann i samma situation som dig. Jag har utbildning, men det är rätt få jobb inom branschen just nu så jag får nog börja leta lite "skitjobb" så att man iallafall får lite inkomst under tiden man söker drömjobbet.

Någon som har erfarenhet av att söka "skitjobb" när man har en universitetsexamen? Är det lättare eller svårare? Man kan ju tänkas framstå som mer positiv i många avseenden, men samtidigt så vet de att man kan försvinna när som helst när man hittar sitt drömjobb och därmed kanske ha lagt ut pengar i onödan på uppträning etc.

Lite i samma situation jag med här. Skriver klart min sista uppsats. Har dock inte tagit csn sista 1.5 åren för jag har sparat dem till sista bitarna i min utbildning sen (tar kandidat nu, behöver csn till ev magister studier). Har jobbat lite här och var (regionaltidning, diverse) efter kontakter. Men nu är allt slut liksom. Tidningen uppköpt, alla frilansare kickade, vanliga anställda omvandlade till frilansare/period (skämtar inte). Allt annat verkar slut och mina pengar är på allvar slut med. Har både varit inskriven på arbetsförmedlingen ett tag snart (sen sept tror jag), sökt jobb själv sen förra våren i perioder och nu på senaste månaderna rätt intensivt.
Det störda är att man knappt får något svar, även för skitjobb. Enda jobbet jag fått icke-automatiserat "kul att du sökte etc, men" är från nordnorge.
Det enda lilla extrajobbet man har kvar ger typ 1000 kr/mån endast.
Jag trodde att sådana som trådstartaren Boo var givna att få jobb. Men om du har sökt ett tag och inte lyckats få något är det ju nästintill suspekt.

Borde kanske tillägga att jag inte har körkort, annars hade jag sökt (och jobbat sen länge parallellt med studierna) som skolfotograf. Men nu har jag sålt min kamera istället för att betala räkningarna (de mest prioriterade) och ha mat.

Det var någon som sade något om överkvalificerad, jag vet inte hur det är med det. Men jag har faktiskt en gång fått nej till sommarjobb efter intervju för att de tyckte jag var för överkvalificerad.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jag trodde att sådana som trådstartaren Boo var givna att få jobb.

Det värsta är ju att jag har klockrena referenser som kan styrka att jag är mycket god valuta för pengarna jag kostar. Jag jobbar som ett djur och sätter mig knappt ens på tvären även om jag har fysiskt ont. Eftersom jag inte heller får några svar så är det nog ett enormt tryck på ansökningarna.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS