Vilket grafikkort ska jag köpa? (mitt x1900 är trasigt)

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort ska jag köpa? (mitt x1900 är trasigt)

Hej, mitt x1900 är nu helt kaputt. misstänker att det fått någon slags värmeskada.

har Asus P5B. minns inte namnet på processorn, är dock rätt vass. (var iaf då, för 3 år sedan ^^)

vill ha ett likvärdigt, helst lite bättre grafikkort. om det låter mycket bryr jag mig inte om. det ska fungera felfritt samt kyla mycket bra.

är helt grön i it-djungeln.

någon som har ett bra förslag?

Mvh & Tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Likvärdig prestanda har HD4670 men drar bara hälften så mycket ström med last. http://www.dustinhome.se/pd_5010212926.aspx och enbart 7 watt i viloläge. Prestandamässigt är det ca 25% snabbare än ett 7900GT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Likvärdig prestanda har HD4670 men drar bara hälften så mycket ström med last. http://www.dustinhome.se/pd_5010212926.aspx och enbart 7 watt i viloläge. Prestandamässigt är det ca 25% snabbare än ett 7900GT.

var inte så dyrt heller trodde graffkorten idag låg på 1500+.

ser ut att vara bra spelar bara css & cs så prestandan borde ju fixa det utan problem. fler förslag? eller fler som stödjer hasenfrasen?

Permalänk
Medlem

Absolut HD4670 Det ger dig mer prestanda än ditt X1900 kort. köp det billigaste, spelar ingen roll vilket så länge du inte favorit tillverkare som du vill köpa från.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen det är nu beställt

Permalänk

varför vill du ha ett med liknande prestanda? är det inte bättre o köpa ett bra grafikkort från början så slipper du uppgradera senare? ett 4870 till exempel kan man få tag på för strax över 2000 idag.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
varför vill du ha ett med liknande prestanda? är det inte bättre o köpa ett bra grafikkort från början så slipper du uppgradera senare? ett 4870 till exempel kan man få tag på för strax över 2000 idag.

Räcker mer än väl för CS...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
varför vill du ha ett med liknande prestanda? är det inte bättre o köpa ett bra grafikkort från början så slipper du uppgradera senare? ett 4870 till exempel kan man få tag på för strax över 2000 idag.

Finns ingen anledning att köpra ett 4870 om man spelar cs och css.. Dessutom blir ju övriga burken en flaskhals utan dess like

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Finns ingen anledning att köpra ett 4870 om man spelar cs och css.. Dessutom blir ju övriga burken en flaskhals utan dess like

So? För framtida uppgraderingar? Hur onödigt är det inte o lägga ut kanske 1500 på ett lika bra kort när man får en värstingkort för bara 500 kr mer? Så tycker jag i alla fall. Tänk dig om du i framtiden ska uppgradera igen, då kanske du slipper du köpa ett nytt grafikkort. Men om du uppgraderar allt och behåller det sämre grafikkortet, om du köper det, så kommer det också att vara en flaskhals.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
So? För framtida uppgraderingar? Hur onödigt är det inte o lägga ut kanske 1500 på ett lika bra kort när man får en värstingkort för bara 500 kr mer? Så tycker jag i alla fall. Tänk dig om du i framtiden ska uppgradera igen, då kanske du slipper du köpa ett nytt grafikkort. Men om du uppgraderar allt och behåller det sämre grafikkortet, om du köper det, så kommer det också att vara en flaskhals.

Nu kostar iofs ett HD4670 runt 800-900kr (finns billigare också), så skall man ha kortet du hade tänkt dig får man alltså lägga dubbelt så mycket.

Dessutom är det väl ändå smartare att köpa ett kort lämpligt för det du använder datorn till nu och under den närmsta framtiden (något år eller så). Istället för att köpa överprestanda som inte används.
Vill han lira något annat om något/några år så lär ju det finnas mycket bättre kort för de 2000kr du vill att han skall lägga nu. (t.o.m för de 1100-1200 kr mellanskillnad som han slipper lägga lär det ju finnas bättre kort än det som han köper för 2000kr nu).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nu kostar iofs ett HD4670 runt 800-900kr (finns billigare också), så skall man ha kortet du hade tänkt dig får man alltså lägga dubbelt så mycket.

Dessutom är det väl ändå smartare att köpa ett kort lämpligt för det du använder datorn till nu och under den närmsta framtiden (något år eller så). Istället för att köpa överprestanda som inte används.
Vill han lira något annat om något/några år så lär ju det finnas mycket bättre kort för de 2000kr du vill att han skall lägga nu. (t.o.m för de 1100-1200 kr mellanskillnad som han slipper lägga lär det ju finnas bättre kort än det som han köper för 2000kr nu).

Notera att jag inte sa att kan skulle köpa det utan jag bara gav lite tips och vad jag tycker. Och jag håller med dig faktiskt på ett sätt, att man får mera för 2000 om ett år kanske när man ska göra nästa uppgradering. Det jag menade var att man kansie inte kan göra en total uppgradering i framtiden på en gång och då tänker man kanske att man skulle köpt det där lite dyrare kortet. Men vi tänker olika och tur är det

Ber om ursäkt om det var någon som tog illa upp.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Notera att jag inte sa att kan skulle köpa det utan jag bara gav lite tips och vad jag tycker. Och jag håller med dig faktiskt på ett sätt, att man får mera för 2000 om ett år kanske när man ska göra nästa uppgradering. Det jag menade var att man kansie inte kan göra en total uppgradering i framtiden på en gång och då tänker man kanske att man skulle köpt det där lite dyrare kortet. Men vi tänker olika och tur är det

Ber om ursäkt om det var någon som tog illa upp.

Nädå, jag tog inte illa upp. Vad vore ett forum utan olika åsikter.....tråkigt tycker jag i alla fall.

Edit: Sedan tycker naturligtvis jag att jag alltid vet bäst!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

4830 säger jag bara kostar bara 2-3 hundra mer än ett 4670 och är mycket bättre !

Visa signatur