Permalänk
Avstängd

Grafikkortskylare

Fick min första datorn och min första ggr jag byggde ihop en dator.
Har märkt att jag är nojjig när det gäller ljudnivån. Kör antec 30 med två röda revoltec och intels orginalkylare och detta grafikort https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213 (säg till om länken funkar för jag hittar den endast vid "gamla ordrar" hos komplett, den har gått ur sortimentet.)

Idag installera jag 2st Noctua S12-1200 och zalman fläktkontroller. Märkte att min grafikortfläkt låter nu och jag kör den på 20%!!! Så frågan är om det finns nån kylare som är billig som låter mindre än den på 20 %? Kan fixa en noctua fläkt ifall det måste sättas på den eller så. kollade på Arctic Cooling Accelero S1 dock verkar den vara i samma ljudnivå som min fläkt på 20% och svår installation enligt omdömena på prisjakt så vette fan om den kylaren.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

jag köpte och installerade en accelero idag. twin turbo, den med två 80mm fläktar. prestandan räcker alldeles utmärkt för de flestas behov på 7v, och då låter den inte mkt! på 12v låter den desto mer..

sen installationen tyckte jag var väldigt enkel... man fick modda flänsarna för vrm lite annars inga problem.. bara böja dom flänsarna som inte får plats en aning. själva kylaren är ju bara 4 skruv. hur simpelt som helst. man är fan handikappad om man inte lyckas få dit den!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Kör på accelero S1, inte alls svår att montera och klarar av att kyla ditt 4850 utan problem.
Behöver inte ha nån fläkt på heller om du har OK luftgenomströmning i chassit.
Följ denna guide bara så blir det nog bra.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Va inte rädd om kortet blir stekhet me den kylaren (accelero S1) till en början bara, det blir bättre. Brosan satte på den på sitt 2600XT(ser lite kul ut, kylaren är ju dubbelt så biffig som kortet;) ), och den blev varm som fasen i början, typ 80 grader. Nu har den fixat sig dock, 46 ligger den i nu tror ja.
O tyst e den ju, går inte komma ifrån

edit: det är inte förens kylpastan har fått härdats lite innan den kyler som den ska..

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Först en fråga, ändras ljudnivån när du ändrar från 20% till 100%? Det kan ju vara så att du inte har någon fläktkontroller på kortet så att det inte spelar någon roll vad du ställer för värde i mjukvaran. I så fall kan du ju koppla in en Fanmate2 eller liknande för att hårdvarumässigt styra spänningen till fläkten.

Alternativt kan du ju köpa en Accelero S1 rev2. Som för övrigt är helt tyst, eftersom det är en passiv kylare. Sedan finns det en TwinTurbo modul som man kan sätta på om man vill hae fläktar på kylaren (det går även att beställa kylaren med TwinTurbo-modulen förmonterad)

Jag och många med mig köpte enbart kylaren och moddade på en 120mm Nexus Real Silent själv (kör min kopplad till en Zalman 12V=>5V omvandlare). Svalt och tyst.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Först en fråga, ändras ljudnivån när du ändrar från 20% till 100%? Det kan ju vara så att du inte har någon fläktkontroller på kortet så att det inte spelar någon roll vad du ställer för värde i mjukvaran. I så fall kan du ju koppla in en Fanmate2 eller liknande för att hårdvarumässigt styra spänningen till fläkten.

Alternativt kan du ju köpa en Accelero S1 rev2. Som för övrigt är helt tyst, eftersom det är en passiv kylare. Sedan finns det en TwinTurbo modul som man kan sätta på om man vill hae fläktar på kylaren (det går även att beställa kylaren med TwinTurbo-modulen förmonterad)

Jag och många med mig köpte enbart kylaren och moddade på en 120mm Nexus Real Silent själv (kör min kopplad till en Zalman 12V=>5V omvandlare). Svalt och tyst.

'
Tack för alla svar!
ja det blir stor skillnad ifall jag kör den på 100% istället för 20%, har fläktkontroll men den är inte inkopplad dit. I mitt chassi är det lugna gatan kör på 38 C i 20 % i CCC. Så det blir helt ljudlöst ifall man kör på Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler?, tänkte även slå på en noctua 1200 fläkt kanske om det behövs... Såg guiden Weemaan, såg gangska avacerat ut, om man misslyckas lär man inte få tillbacka kylaren igen Får se hur det blir! Måste se något kort på en S1 som är i ett antec 300 om det ens får plats.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk

Jag rekommenderar starkt Arctic Cooling Accelero Twin Turbo (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=321215), fick hem den idag och monterade den på mitt 4870, VILKEN SKILLNAD! Har den på den lägre hastigheten (7V) och den hörs inte alls. Temperaturerna sänktes enormt, från att ha haft 105-110C FurMark-load med originalkylaren till ca 60C load med denna! Kan inte göra annat än att rekommendera den. Särskilt dyr är den ju inte heller med tanke på vad den presterar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Jag rekommenderar starkt Arctic Cooling Accelero Twin Turbo (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=321215), fick hem den idag och monterade den på mitt 4870, VILKEN SKILLNAD! Har den på den lägre hastigheten (7V) och den hörs inte alls. Temperaturerna sänktes enormt, från att ha haft 105-110C FurMark-load med originalkylaren till ca 60C load med denna! Kan inte göra annat än att rekommendera den. Särskilt dyr är den ju inte heller med tanke på vad den presterar.

har inga alls problem med kylning då jag kör på antec 300. Om du vet hur mycket sapphire 4850 med nya kylaren på 20 % ljudnivå rekommenderar du fortfarande de då? Vill inte slänga iväg 327 kr kr och sen blir inte ljudnivån mindre :S. Hur är det och installera den? Är det enkelt och smärtfritt?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
har inga alls problem med kylning då jag kör på antec 300. Om du vet hur mycket sapphire 4850 med nya kylaren på 20 % ljudnivå rekommenderar du fortfarande de då? Vill inte slänga iväg 327 kr kr och sen blir inte ljudnivån mindre :S. Hur är det och installera den? Är det enkelt och smärtfritt?

Nej, jag vet inte riktigt hur det låter, men min originalfläkt (Sapphire Silent Efficiency HD4870 1GB) lät inte så mycket, kunde inte höra den under 45 %, men problemet var att kortet blev så s*tans hett direkt, blev 110C i FurMark och upp till 90C i spel, och då gick fläkten upp till 100% och väsnades som tusan, och jag vet att 4850 också kan bli riktigt varmt.

Jag har också Antec 300 och medföljande fläktarna på medium, och jag kan inte höra twin turbo-fläkten alls, inte ens om jag sätter örat 1 cm ifrån dom (har dom på 7v, finns 7v och 12v molex adapter) och kortet är ca 50C kallare, absolut max load är 60C numera.

Installationen gick lätt, läs manualen som följer med så är det inga problem. Kan lägga upp nåra bilder på installationen om du vill. Många säger att kylflänsarna för RAMet och voltregulatorerna sitter dåligt, de har förmodligen inte läst manualen. Man måste sudda på dem med ett vanligt blyertssudd, då sitter de bitarna som berg. Sen tar en fläns på en RAM-minnessak i en heatpipe, man får sätta den en bit ut på minnessaken så är det ingen fara (finns nån guide här på SweClockers om hur man installerar Accelero S1 på 4850, läs den för det är i stort sett samma sak som twin turbo).

Tycker du att din fläkt är högljudd så rekommenderar jag alltså starkt Twin Turbo. Fett snygg är den också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Nej, jag vet inte riktigt hur det låter, men min originalfläkt (Sapphire Silent Efficiency HD4870 1GB) lät inte så mycket, kunde inte höra den under 45 %, men problemet var att kortet blev så s*tans hett direkt, blev 110C i FurMark och upp till 90C i spel, och då gick fläkten upp till 100% och väsnades som tusan, och jag vet att 4850 också kan bli riktigt varmt.

Jag har också Antec 300 och medföljande fläktarna på medium, och jag kan inte höra twin turbo-fläkten alls, inte ens om jag sätter örat 1 cm ifrån dom (har dom på 7v, finns 7v och 12v molex adapter) och kortet är ca 50C kallare, absolut max load är 60C numera.

Installationen gick lätt, läs manualen som följer med så är det inga problem. Kan lägga upp nåra bilder på installationen om du vill. Många säger att kylflänsarna för RAMet och voltregulatorerna sitter dåligt, de har förmodligen inte läst manualen. Man måste sudda på dem med ett vanligt blyertssudd, då sitter de bitarna som berg. Sen tar en fläns på en RAM-minnessak i en heatpipe, man får sätta den en bit ut på minnessaken så är det ingen fara (finns nån guide här på SweClockers om hur man installerar Accelero S1 på 4850, läs den för det är i stort sett samma sak som twin turbo).

Tycker du att din fläkt är högljudd så rekommenderar jag alltså starkt Twin Turbo. Fett snygg är den också.

Funderat på om jag skulle köra på en s1 lösning eller på en twin turbo ett tag nu men ditt inlägg avgjorde, blir twin turbo från inet :]
Du besvarade några frågor genom ditt inlägg hehe, enda frågan jag har nu är, vad ligger dina vddc temperaturer på i load? (vddc 1-3 i gpu-z)
De går nämligen upp i 110c med kortet helt oklockat för mig i furmark med den håriga munken (org.kylning), och når bra bit högre med överklocken påslagen :]
GPU'n i sig når dock aldrig över 63, är ju lite jobbigt att resten är så pass högt =(

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Funderat på om jag skulle köra på en s1 lösning eller på en twin turbo ett tag nu men ditt inlägg avgjorde, blir twin turbo från inet :]
Du besvarade några frågor genom ditt inlägg hehe, enda frågan jag har nu är, vad ligger dina vddc temperaturer på i load? (vddc 1-3 i gpu-z)
De går nämligen upp i 110c med kortet helt oklockat för mig i furmark med den håriga munken (org.kylning), och når bra bit högre med överklocken påslagen :]
GPU'n i sig når dock aldrig över 63, är ju lite jobbigt att resten är så pass högt =(

Vet inte riktigt vad vddc är, men här är screen före och efter i furmark:

http://eflix.se/pics/furmark_stock.jpg

http://eflix.se/pics/furmark_tt@7V.jpg

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Vet inte riktigt vad vddc är, men här är screen före och efter i furmark:

http://eflix.se/pics/furmark_stock.jpg

http://eflix.se/pics/furmark_tt@7V.jpg

Damn nice, 60c load, mina idlar i 50:)
Tack för svaret blir och dra en beställning på en gång hehe
On topic:
Accelero S1 och Twin Turbo har fått många lovord både här i swec och när jag googlat runt, tror inte det finns så många bättre/tystare gkylare på marknaden just nu tbh.
Edit:
Så här ser det ut för mig med vddc grejjerna osv (vet själv inte riktigt vad det är heller men varmt är det iaf)
http://img26.imageshack.us/img26/4140/24365593.jpg

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Damn nice, 60c load, mina idlar i 50:)
Tack för svaret blir och dra en beställning på en gång hehe
On topic:
Accelero S1 och Twin Turbo har fått många lovord både här i swec och när jag googlat runt, tror inte det finns så många bättre/tystare gkylare på marknaden just nu tbh.
Edit:
Så här ser det ut för mig med vddc grejjerna osv (vet själv inte riktigt vad det är heller men varmt är det iaf)
http://img26.imageshack.us/img26/4140/24365593.jpg

Kan du skicka bild vill se hur stor plats det blev. Beställer om någon dag tror jag nån av dem två iaf

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04