Vilket av dessa kort ska man ta?

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa kort ska man ta?

Hej.

Sitter o klämmer på några penningar som jag vill spendera i ett nytt graffekort.

Valet står mellan ati:s hd4870 1gb och 4850 x2 1gb eller nvidias gtx 260 och 280.

Har suttit i timmar nu o kollat diverse tester o skit o glott i mängder av forumtrådar men aldrig hittat nån med dessa kort på tapeten när dom ställs mot varandra.

Det finns ett 280 på inet för ~3100 vilket är pengar som jag har.
Man kan ju få både 260 och 4870 för ca 2000 men även för 2800
Men vilket av korten är mest prisvärt?
Hd 4870 och gtx 260 verkar ju vara i princip samma skit men från olika läger.

De korten som jag inte vet så mkt om är de andra 2 och det jag egentligen vill veta är hur mkt bättre OM dom är bättre än dom andra korten?

Sen har jag sett att nvidias kort bara stödjer directX 10 o inte 10.1 som atis.
Vad gör det för skilnad?

Läste någonstans att atis kort även stödjer opengl 3 mot nvidias som bara stödjer 2.1.
Samma här, vad gör det för skillnad?

Jag vet inte om jag snurra ihop det totalt nu men jag hoppas ni förstår vad jag vill veta.
Så väll in med svar och erfarenheter nu

Permalänk

Ta ett HD4850x2 det är ett grymt kort som är bättre än ett GTX 280.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Ta ett HD4850x2 det är ett grymt kort som är bättre än ett GTX 280.

Mycket bra val ja

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Permalänk

Eller ta Leadteks överklockade 260 extreme för 2006 kr på inet.se med gratis frakt. Presterar likvärdigt som 280 och bättre än 4870 i de test jag sett iaf. Åtminstone minst lika bra.
Sen kostar det ju inte skjortan heller så att du kan byta upp dej i framtiden.

Ps. Ingen Nvidia fanboy antar att det är bäst att jag säger det direkt -_-
Sitter på ati själv och har varit skitnöjd med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
Eller ta Leadteks överklockade 260 extreme för 2006 kr på inet.se med gratis frakt. Presterar likvärdigt som 280 och bättre än 4870 i de test jag sett iaf. Åtminstone minst lika bra.
Sen kostar det ju inte skjortan heller så att du kan byta upp dej i framtiden.

Ps. Ingen Nvidia fanboy antar att det är bäst att jag säger det direkt -_-
Sitter på ati själv och har varit skitnöjd med det.

Tyvärr så har Leadteks kortet gått upp i 2299kr nu

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

Har tittat på en del grafer med 4850 x2 och det verkar ju som att x2 korten är stabila på alla upplösningar men har ändå ganska låg fps.

Visserligen är skärmen för 1650x1024? eller 1200 kanske.
O det är ju bra då att den har stabil fps där med.

Men om vi säger så här. Jag struntar i vad dom olika korten har för olika extra krimskrams.
Det jag är ute efter är så mkt fps som möjligt i så många spel som möjligt och gärna då på 1600x1024/1650x1200 (jag vet inte exakt vad som står ).

Permalänk
Medlem

För 1680x1050, som jag antar att du menar :), tror jag det är bättre med ett kort med en gpu. Kör på ett 4870 eller 260GTX tror inte du blir miss nöjd med något av dem.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Inaktiv

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426193

För "the most bang for the buck". Hade inte GTX 260 gått upp i pris (inet fulade sig..) så hade det varit betydligt svårare då de tycks prestera så pass likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Då stryker vi 4850 x2 då.

Men om man ska välja av dom andra 3, borde inte 280 vara det bästa? eller springer tekniken på dom andra 2 ifrån det?

O sen det här med directx och opengl då? Vad har det för betydelse i dagens läge och vad kommer det betyda i framtiden?

Om man ska slå till på nåt av dom ska man ta fabriksklockade typ toxic för ati eller black för nvidia eller ska man köpa nåt liknande som anders länkade o sen klocka själv?
Jag har ju som sagt pengar till det.

Jag är ju lite av en märkesfjant också, är HIS ett bra märke?

Sen tänkte jag på nåt som jag såg nån skrev någonstans att man har 2gb RAM och 1GB grafik minne. Blir det då 3 tillsammans? Alltså om jag har 32bitars windows så kan jag ju bara ha 3gb.
Jag hade ju tänkt köpa mer RAM med men om de läggs ihop så är det ju kört eftersom det blir mer än 3 då.

Permalänk
Medlem

Såg nu att det snart kommer både hd4890 och gtx 275.

Kanske är värt att vänta på dom?

Vet att det inte finns nåt pris på dom än men nån som har nån uppskattning kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Sen tänkte jag på nåt som jag såg nån skrev någonstans att man har 2gb RAM och 1GB grafik minne. Blir det då 3 tillsammans? Alltså om jag har 32bitars windows så kan jag ju bara ha 3gb.
Jag hade ju tänkt köpa mer RAM med men om de läggs ihop så är det ju kört eftersom det blir mer än 3 då.

XP 32-bitars klarar 4gb i ram men där räknas grafikminne och lite annat in precis som du säger. Så om du köper ett 1Gb kort så kan du utnyttja ca 3gb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Såg nu att det snart kommer både hd4890 och gtx 275.

Kanske är värt att vänta på dom?

Vet att det inte finns nåt pris på dom än men nån som har nån uppskattning kanske?

Mitt tips är att vänta ca 2 veckor, då lär båda korten har kommit ut. I alla fall på pappret.

Permalänk
Medlem

Värt att notera angående 4850X2 är dock att det kortet har 4 DVI portar vilket är extremt trevligt om man som jag använder sig av dubbla monitorer och samtidigt vill kunna ha TVn inkopplad.

Men bryr du dig enbart om FPS så finns det förmodligen bättre alternativ.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjaer1
Värt att notera angående 4850X2 är dock att det kortet har 4 DVI portar vilket är extremt trevligt om man som jag använder sig av dubbla monitorer och samtidigt vill kunna ha TVn inkopplad.

Men bryr du dig enbart om FPS så finns det förmodligen bättre alternativ.

Eller om du vill köra upp till fyra skärmar.

Kan gå i god för Leadteks Geforce GTX 260 Extreme+ annars: https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-gefor...

Fick hem mitt idag och med ett besök på kampanjsidan hos inet så slutade köpet med tre bundlade spel samt fri frakt. 2300kr allt som allt.

Permalänk
Medlem

vänta på gtx 275 men annars skulle jag köra på 4870 för det är billigt och det funkar bra med alla nya spel

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
För 1680x1050, som jag antar att du menar :), tror jag det är bättre med ett kort med en gpu. Kör på ett 4870 eller 260GTX tror inte du blir miss nöjd med något av dem.

Kan du utveckla vad som gör att det är sämre med 2 gpu:er i 1680*1050?
Av alla de tester jag sett så spöar HD4850X2 alla singel gpu kort i de flesta spel.

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3517&p=1

Upp till 1680*1050 i upplösning bör man även klara sig med 1gb minne versionen och den är marginellt dyrare än tex HD4870 1gb samt GTX 260(216).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362281

Permalänk
Medlem

Jag har läst att om man ska ha 2 gpus, som då 4850x2 har, så krävs en hyffsad processor. Gärna quad.
Jag har tyvärr bara en e6750. Så en gpu får räcka.. ja tänkte jag väntar tills gtx 275 och hd 4890 kommer så får vi se hur prisbilden ser ut på allt

Då kanske man köper en sån eller så kanske priset på gtx285 sjunker.

Men är de ingen som vet om det är värt att ta ati kort eftersom dom har directx 10.1 och opengl 3/3.1?

I övrigt kan ni välla fram positiva saker för atis räkning för som det ser ut nu vill jag gärna köra på nvidia.
Jag börjar verkligen tröttna på ati efter ca 4 kort o alla har haft fel på det där sketna CCC.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Jag har läst att om man ska ha 2 gpus, som då 4850x2 har, så krävs en hyffsad processor. Gärna quad.
Jag har tyvärr bara en e6750. Så en gpu får räcka.. ja tänkte jag väntar tills gtx 275 och hd 4890 kommer så får vi se hur prisbilden ser ut på allt

Då kanske man köper en sån eller så kanske priset på gtx285 sjunker.

Men är de ingen som vet om det är värt att ta ati kort eftersom dom har directx 10.1 och opengl 3/3.1?

I övrigt kan ni välla fram positiva saker för atis räkning för som det ser ut nu vill jag gärna köra på nvidia.
Jag börjar verkligen tröttna på ati efter ca 4 kort o alla har haft fel på det där sketna CCC.

DX 10 öht är bara att glömma, får se om DX 11 får ett sådant drag att det blir aktiuellt för spelutvecklare och konsumenter. OGL 3 stöds av både ATi och nvidia idag vad jag vet.

Har inte haft några problem med ATi-kort personligen, suttit på tre (varav ett integrerat) och inte varit några problem. Mitt gamla X1950 Pro krånglade i linux men det var innan AMD tog tag i linuxdrivarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Jag har läst att om man ska ha 2 gpus, som då 4850x2 har, så krävs en hyffsad processor. Gärna quad.

Finns inget samband mellan processor och grafikkort då det gäller antalet kärnor på det sättet, är bara kapacitet på hur processor hinner mata grafikkortet med data som ger skillnad i spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Jag börjar verkligen tröttna på ati efter ca 4 kort o alla har haft fel på det där sketna CCC.

Har du problem med 4 ATI kort i rad och CCC så kanske du borde börja felsöka på annat håll?
BIOS, minnena, dålig ventilation i chassit, virus eller fulprogram på datorn etc!

Är du ute efter mest FPS för pengarna under 3000kr så är det HD4850X2 du ska ha.