Ica-lagrets brott mot den fria marknaden

Permalänk
Medlem

Ica-lagrets brott mot den fria marknaden

Hej!

En vän till mig är anställd hos Ica-lagret i Borlänge.
I ett par månader har han fått sin lön i form av utbetalningskort - en dryg procedur.

När han nu skulle ange sitt kontonummer meddelar Ica-lagret att han måste skaffa ett konto hos ica-banken. Ica vägrar betala ut lönen till andra banker.

Min vän är därför tvingad att öppna ett konto hos ica-banken.

Är inte detta ett brott på något sett?

Till saken hör att Ica-lagret och Ica-banken är separata företag, vet inte hur det påverkar situationen.

Kan man anmäla detta till någon ombudsman eller liknande?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Glömsk

Vadå "brott mot fria marknaden"? Står det i anställningsavtalet att han kan få ut lönen på vilket konto han vill? Isåfall är det väl avtalsbrott.

Överlag är ju detta saker som arbetsgivare och arbetstagare bör ha kommit överens om innan anställning.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Utan att egentligen kunna något om det här känns det som om han kan kräva att få ut sin lön för det jobb han har gjort. Hur de löser problemet borde vara upp till dem.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Tycker i allmänhet att känns som att man tvingar anställda att använda en fristående bank, och därför stör konkurrensen.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Man får ju avtala fritt i en fri marknad; inkl om vilken bank man använder för lönepengar.

Permalänk
Medlem

Säg åt honom att ringa facket och fråga. Efter det kan han ringa Sverker och klaga på ICA:s pissiga attityd.

Permalänk

Det kanske betyder stora besparingar för ICA om de slipper föra över pengar till en massa olika banker varje månad då alla deras anställda ska ha lön. Nu sker betalningarna inom deras egen bank och borde då bli gratis. En gissning bara. Men i så fall borde de ha motiverat beslutet på detta sätt. Naturligtvis får man en massa intäkter också om man skapar en himla massa nya kunder på detta sätt.

Men jag kan hålla med om att det inte är så snyggt gjort. Å andra sidan är det väl gratis att skaffa ett ica-konto. Och sedan sätter man en månadsvis automatisk överföring till sitt vanliga konto.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd

Det är naturligtvis korkat och fel av en arbetsgivare att kräva att den anställde har en specifik bank, men är detta inte att överreagera lite? Hur gör bankerna? Om du är anställd av Nordea, kan du få din lön på ditt konto i Handelsbanken?

Nu råkar ju jag personligen tycka att ICA-banken är rätt bra, men jag håller med om att det är taffligt att konstra när man ska betala ut lön. Till rätten att välja hör minst lika mycket rätten att avstå, och vill man ha en annan bank ska man få det. Dåligt, ICA!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Dåligt men inte något brott som sagt.
Din vän bör nogrannt, för säkerhets skull, läsa igenom avtalet, om inte för eventuella luckor eller felaktigheter, så för att inte drabbas av nästa motgång ovetandes.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vadå "brott mot fria marknaden"? Står det i anställningsavtalet att han kan få ut lönen på vilket konto han vill? Isåfall är det väl avtalsbrott.

Överlag är ju detta saker som arbetsgivare och arbetstagare bör ha kommit överens om innan anställning.

Bör precis varenda liten detalj stå specificerad i anställningsavtalet? Skulle ICA kunna betala ut lönen i form av rabattkuponger? Borde det stå i anställningsavtalet att anställda inte får uträtta sina behov på lagergolvet?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Bör precis varenda liten detalj stå specificerad i anställningsavtalet? Skulle ICA kunna betala ut lönen i form av rabattkuponger? Borde det stå i anställningsavtalet att anställda inte får uträtta sina behov på lagergolvet?

Jösses! När du säger det så tror jag inte det står i mitt avtal heller. Ska nog göra en nr två på kontorsgolvet i morgon!

Nä, men allvarligt, du har helt rätt. Bara _om_ det står i avtalet, vilket förefaller orimligt, så verkar det rätt att inte betala ut via annan bank. Dumt är det alldeles oavsett.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hur jävla jobbigt kan det vara.. skaffa ett ica-konto. Få in lönen på det förbannade ica-kontot, överför pengarna till valfritt konto. SÅ JÄVLA SVÅRT VAR DET

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Bör precis varenda liten detalj stå specificerad i anställningsavtalet? Skulle ICA kunna betala ut lönen i form av rabattkuponger? Borde det stå i anställningsavtalet att anställda inte får uträtta sina behov på lagergolvet?

Eller betalt i stekpannor och kastruller, vilket vissa fick i öst för inte så länge sedan. Ica har väl t.o.m. eget stekpannemärke i beredskap för just finanskrisen? (ja, jag vet om att de försöker nara lättlurade vanligt folk om att det inte alls är så )

Nej, men borde det inte går att fixa så det direkt går till ett annat konto? Jag gjorde ett arbete åt Volvo PV en gång, och betalningen gick via Swedbank i Torslanda till mitt konto. Banken förutom Volvo PV skulle alltså ha mina personuppgifter och bankkonto( nu var det iofs ett engångsbelopp/tillfällig tjänst)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är konkurrensverket du ska vända dig till om du misstänker ett olovligt konkurrensbegränsande samarbete mellan företag.

http://www.konkurrensverket.se/t/Page____404.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Hur jävla jobbigt kan det vara.. skaffa ett ica-konto. Få in lönen på det förbannade ica-kontot, överför pengarna till valfritt konto. SÅ JÄVLA SVÅRT VAR DET

Det handlar inte om HUR JÄVLA SVÅRT DET ÄR. Du behöver inte tvunget skriva så att du lever upp till ditt nick.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det handlar inte om HUR JÄVLA SVÅRT DET ÄR. Du behöver inte tvunget skriva så att du lever upp till ditt nick.

Haha varför orkar man då skapa en tråd om "problemet"?

"Jag kan inte nå ON-knappen när jag sitter på min datorstol, utan jag måste resa mig! Nån som tycker detta är ett brott mot mänskliga rättigheter?"

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Haha varför orkar man då skapa en tråd om "problemet"?

"Jag kan inte nå ON-knappen när jag sitter på min datorstol, utan jag måste resa mig! Nån som tycker detta är ett brott mot mänskliga rättigheter?"

Du har ju inte ens fattat vad "problemet" är. Läs igenom tråden en gång till innan du skriver nästa gång vettja.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

I princip alla företag har ju 'sin' husbank som de anlitar att hantera alla löneutbetalningar. Företaget jag jobbar för använder tex SEB för att administrera utbetalningarna men de betalas ju ut till den bank man har privat.

På liknande sätt använder exempelvis CSN sig av Swedbank (iaf när jag pluggade) och då fick man ett utbetalningskort hem i posten om man inte fyllde i en blankett hos Swedbank för att få det utbetalat till den bank man ville. Kanske ett liknande förfarande kan vara tillämpligt i ICA fallet?

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Haha varför orkar man då skapa en tråd om "problemet"?

"Jag kan inte nå ON-knappen när jag sitter på min datorstol, utan jag måste resa mig! Nån som tycker detta är ett brott mot mänskliga rättigheter?"

Problemet må vara litet, men är principiellt viktigt. För övrigt säger legenden att vi har onoff-knappen på datorer på framsidan idag på grund av en speciell händelse: Förut satt knappen på nätagget och var åtkomlig från sidan, vanligen högra sidan av datorn. På en datormässa på 80-talet fick en ovanligt kortvuxen datorintresserad tjej nog och löpte amok. Hon slog sönder montrar och datorer i frustration av att hon hade så svårt att sätta på och stänga av datorer. Problemet var ju att om hon bad någon om hjälp att sätta på/stänga av datorn, drog givetvis den hjälpsamma (förslagsvis mannen) slutsatsen att tjejen i fråga var så tekniskt illitterat att hon inte begrep hur datorer stängs av och sätt på, än mindre hur de fungerade. I själva verket var hon datorexpert. Frustrationen fick henne att gå bärsärkagång.

Detta är alltså en legend, en anekdot, som jag inte vet sanningshalten i.

...

För att återvända till semi-offtopic vill jag bara säga att det är ett sundhetstecken att de båda offerna i historien är korrekt identifierade: Den lilla människan som direkt påverkas och den fria marknaden som i förlängningen hämmas. Den "vanliga" slutsatsen när något sådant här händer är att ge skulden till marknaden och den hemska monopolistiska "rövarkapitalismen". Tämligen vanligt är det att försök att hämma marknaden felidentifieras som marknadens fel, när marknaden i själva verket är en av de drabbade, om man hårddrar det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Haha varför orkar man då skapa en tråd om "problemet"?

"Jag kan inte nå ON-knappen när jag sitter på min datorstol, utan jag måste resa mig! Nån som tycker detta är ett brott mot mänskliga rättigheter?"

Du kan väl be din mamma sätta på datorn åt dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nä, men allvarligt, du har helt rätt. Bara _om_ det står i avtalet, vilket förefaller orimligt, så verkar det rätt att inte betala ut via annan bank. Dumt är det alldeles oavsett.

Det där är intressant. Om det klart och tydligt står i avtalet att utbetalning endast kan ske antingen via såna däringa lappar eller via ICA-banken och han skrivit på... då är det fine... om inte... tja... då har han ju all rätt i världen att få pengarna utbetalda till vilken bank som helst.

Permalänk
Medlem

Varför inte höra med ICA-banken om dom kan göra en överföring av lönen till den bank man har?

Fick jag göra när jag jobbade kommunalt en kortare sväng på 80-talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det där är intressant. Om det klart och tydligt står i avtalet att utbetalning endast kan ske antingen via såna däringa lappar eller via ICA-banken och han skrivit på... då är det fine... om inte... tja... då har han ju all rätt i världen att få pengarna utbetalda till vilken bank som helst.

Jag tror inte det stämmer. En sån däringa lapp torde vara ett giltigt betalningsmedel för skulder. I och med detta kan han inte kräva betalning på något annat sätt, eftersom de erbjuder en giltig reglering av skulden. Det hindrar dock inte ICA från att gå med på betalning på annat sätt, till exempel via en bank, eller i det här fallet enbart ICA-banken.

Om det däremot står i anställnings- eller kollektivavtalet att lönen måste betalas ut till den bank som löntagaren själv väljer, då är det en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Jag tror inte det stämmer. En sån däringa lapp torde vara ett giltigt betalningsmedel för skulder. I och med detta kan han inte kräva betalning på något annat sätt, eftersom de erbjuder en giltig reglering av skulden. Det hindrar dock inte ICA från att gå med på betalning på annat sätt, till exempel via en bank, eller i det här fallet enbart ICA-banken.

Om det däremot står i anställnings- eller kollektivavtalet att lönen måste betalas ut till den bank som löntagaren själv väljer, då är det en helt annan fråga.

Vi skulle helt enkelt vilja ha en kopia på anställningsavtalet för att kunna diskutera det här vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Vi skulle helt enkelt vilja ha en kopia på anställningsavtalet för att kunna diskutera det här vidare

Haha, ja men så långt sträcker sig inte mitt engagemang :P.

Han får väl ordna nån slags automatisk överföring från ica-kontot då, även om det fortfarande känns dåligt och onödigt av ica att göra så mot sina anställda.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så betalar t.ex. CSN endast ut till Swedbank. Det man då får göra, om man nu som mig t.ex. annars använder handelsbanken, är att gå in till swedbank och säga

"Tja, varje månad sätter csn in pengar på ett konto jag har har hos er, men jag vill ha dom på mitt handelsbanken-konto. Kan ni fixa så att pengarna som kommer in på det här kontot skickas vidare till rätt?

Tack så mycket, ha en bra dag!"

Jag skulle nästan anta att något liknande går att göra? Annars är det ju, ja, ganska retarded.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Bör precis varenda liten detalj stå specificerad i anställningsavtalet? Skulle ICA kunna betala ut lönen i form av rabattkuponger? Borde det stå i anställningsavtalet att anställda inte får uträtta sina behov på lagergolvet?

Touche. Jag menar givietvis tvärt om. Att få ut pengarna på valfritt konto är ju standard. Om det däremot står uttryckligen att det är ICA-banken pengarna sätts in på så är det ju inte så mycket att göra något åt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.