BSOD problem med ATI Radeon 4850

Permalänk

BSOD problem med ATI Radeon 4850

Behöver lite assistans.

Köpte mitt ATI Radeon 4850 för ca. en månad sen och har haft problem redan från början. När jag kopplar in ext. monitor eller TV så blådumpar datorn nästan omedelbart. Jag kanske har missat en tråd med just det här problemet, då kan mods stänga med hänvisning till den befintliga.

BSOD: 0x00000124

Vad som händer är att bilden på datorn blir omväxlande vit, grå och sedan visas vackra vertikala linjer över hela skärmen tills blåskärmen dyker upp. Blåskärmen visas på både på primär och extern skärm.

Har gjort följande felsökning:

- Avinstallerat drivrutinen manuellt, därefter installerat senaste drivrutin.
- Ominstallerat OS +drivrutiner, två gånger. Sista gången på ny hårddisk.
- Provat med tre versioner av drivrutiner, nu senast med 08.10.
- Provat en 40" LCD-TV och en 15" äldre TFT-monitor.
- Provat med och utan DVI-VGA adapter. Även via DVI-HDMI.
- Provat med olika kablage för att utesluta kabelfel etc.

Jag är inte så värst bekant med inställningarna i Catalyst Control Center då jag är helt ny ATI användare så det är mycket möjligt att det handlar om en felaktig inställning från min sida eller bara en enkel justering.
Hursomhelst behöver jag lite vägledning eller svar från någon som har precis det här problemet själv för att komma fram till en lösning asap.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk
Medlem

Du har säkert införskaffat ett "måndagsexemplar".Har du garanti kvar så rekommenderar jag att du lämnar in det. Jag har själv ett asus EAH hd4850 men aldrig haft dom problemen.

Permalänk

min skärm blir grön streckig tills bsod om jag kopplar in 2 skärmar

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig. Grå/Vita linjer när jag har Tvn ikopplad och utökat skrivbord.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Lite uppdateringar. Jag returanmälde kortet med följande beskrivning:

Problembeskrivning:
Grafikkorttet är misstänkt DOA men jag har inte haft tid att ta tag i problemet.
När jag kopplade in min 42" LCD TV till grafikkortets sekundära DVI-port, blev bilden på min primära
skärm helt grå till en följd av ljusa vertikala linjer som löpte över hela skärmen. Efter ett par korta
sekunder kom bilden tillbaka, men hade fryst på skärmen. Efter ytterligare ett par sekunder, blådumpade
datorn (BSOD 0x00000124). Blåskärmen visades samtidigt på både TV´n och min primära skärm. Blir samma
resultat varje gång oavsett vilken skärm jag använder som sekundär monitor.

Felsökning:
- Uppgradering till senaste ATI drivrutinen.
- Nergradering till flertalet tidigare versioner av ATI´s drivrutiner.
- Testat tre PCI-e strömkablar
- Sammanlagt drygt fyra ominstallationer av operativsystem och samtliga drivrutiner.
- Testat på Windows Vista 32/64-bitar
- Testat kortet i den sekundära PCI-e porten på moderkortet.
- Testat med två fungerande grafikkort i datorn (nVidia GeForce 8800GTX samt nVidia GeForce 7950). Funkade perfekt.
- Testat med två fungerande LCD bildskärmar (15" och 20").
- Testat med två fungerande DVI kablar samt med två VGA adapters.
- Testat med två fungerande DVI-HDMI kablar.

Fick svaret att de inte kunden hitta något fel. Blir skyldig att betala fr. 250 kr +fraktavgifter eftersom inget fel hittades. Kortet skickas tillbaka.

Jag behöver lite tips!

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk

Måste tyvärr att mitt Sapphire Radeon HD 4850 också får blåskärmar med dubbla skärmar. Dock kan det ta en minut eller flera dagar och det spelar ingen roll om jag belastar datorn(genom exempelvis spel) eller ej. Dock kan man räkna med att det blir blåskärm om man lyckas hänga program på något sätt, exempelvis genom att hoppa in och ut ur ett spel med tab.Kör Vista 64bit.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Snackade med Komplett idag om problemet som var inne på att det skulle kunna vara något med ljudkortet. Googlade friskt ikväll och hittade ett par trådar på nvidia forum där vissa också nämner problemet med Realtek drivrutinen till ljudkortet.

Jag har dock lite svårt att förstå varför det integrerade ljudkortet skulle orsaka BSOD just i det ögonblicket när man kopplar in en extern skärm.

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk

Haha bästa ursäkten att köpa externt ljudkort alltså, har letat efter en bra ursäkt nu ett tag:P Fanken att dom ska kosta som ett helt nytt moderkort bara, någon som vet ett bra moderkort som inte använder Realtek?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireraptor
Lite uppdateringar. Jag returanmälde kortet med följande beskrivning:

Problembeskrivning:
Grafikkorttet är misstänkt DOA men jag har inte haft tid att ta tag i problemet.
När jag kopplade in min 42" LCD TV till grafikkortets sekundära DVI-port, blev bilden på min primära
skärm helt grå till en följd av ljusa vertikala linjer som löpte över hela skärmen. Efter ett par korta
sekunder kom bilden tillbaka, men hade fryst på skärmen. Efter ytterligare ett par sekunder, blådumpade
datorn (BSOD 0x00000124). Blåskärmen visades samtidigt på både TV´n och min primära skärm. Blir samma
resultat varje gång oavsett vilken skärm jag använder som sekundär monitor.

Felsökning:
- Uppgradering till senaste ATI drivrutinen.
- Nergradering till flertalet tidigare versioner av ATI´s drivrutiner.
- Testat tre PCI-e strömkablar
- Sammanlagt drygt fyra ominstallationer av operativsystem och samtliga drivrutiner.
- Testat på Windows Vista 32/64-bitar
- Testat kortet i den sekundära PCI-e porten på moderkortet.
- Testat med två fungerande grafikkort i datorn (nVidia GeForce 8800GTX samt nVidia GeForce 7950). Funkade perfekt.
- Testat med två fungerande LCD bildskärmar (15" och 20").
- Testat med två fungerande DVI kablar samt med två VGA adapters.
- Testat med två fungerande DVI-HDMI kablar.

Fick svaret att de inte kunden hitta något fel. Blir skyldig att betala fr. 250 kr +fraktavgifter eftersom inget fel hittades. Kortet skickas tillbaka.

Jag behöver lite tips!

Har du kollat om det finns nyare bios till ditt moderkort?
Fråga även affären hur grafikkortet är testat dvs har alla drivrutiner varit installerade så även till det integrerade ljudkortet i grafikkortet, vilket OS har dom kört? Prova själv hemma med så lite som möjligt installerat så du kan få ut bilden till TV:n så inga andra drivrutiner än chipsetdrivrutinen och drivrutinen till grafikkortet

Permalänk
Medlem

Tjena, känner att jag måste låna tråden lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
min skärm blir grön streckig tills bsod om jag kopplar in 2 skärmar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Samma problem för mig. Grå/Vita linjer när jag har Tvn ikopplad och utökat skrivbord.

Jag har också samma problem ! har lagt upp en tråd på Bildskärms forum delen !

Om det är någon som skulle vilja hjälpa mig med att få igång två skärmar med 4850 kan vi ju samla varan felsökning där !

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk

olirc: Senaste BIOS är uppdaterat, drivrutinen till grafikkortet installeras automatiskt. Har testat med drivrutinen aktiverad samt deaktiverad. Har testat datorn med minimalt antal komponenter och drivrutiner.

Lite uppdateringar:

Har nu fått tillbaka grafikkortet från Komplett utan utgård. Detta för att de inte kunde hitta något fel på kortet men problemet kvarstår dock tråkigt nog. Till skillnad mot tidigare när BSOD 0x00000124 har uppkommit har det aldrig skapats en *.dmp fil (kraschrapport) men när jag för två dagar sedan testade att koppla in en extern monitor, blådumpade maskinen och det skrevs en kraschrapport. I dumprapporten fick jag fram att processorn eventuellt skulle vara boven i dramat men framförallt att AV programmet "AVG" var inblandat. Detta gjorde mig genast tveksam.

- Avinstallerade AVG, avinstallerade grafikkortsdrivrutin.
- Uppdaterade BIOS, chipset, ljudkort och grafikkortsdrivrutinen
- Deaktiverade grafikkortets integrerade ljudkrets/kort.

I normalt läge:

- Perfekt bild på extern skärm, inga linjer eller blåskärmar.
- Bild på LCD-TV (DVI-HDMI) genom POST och boot men inte i OS.

I felsäkert läge:

- Perfekt bild på extern skärm i POST, under boot och i OS

Lånade hem kollegans Asus 4850 kort som har samma symptom.
I normalt läge finns bild på TV´n ändå tills loginskärmen i Windows ska dyka upp, då släpper datorn signalen till TV´n. Vad börjar misstänka att nätaggregatet inte ger tillräckligt med ström för att grafikkortet ska "orka" visa bild på LCD-TV´n via DVI-HDMI. Något som är bekant med detta?

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk
Medlem

inget fel på nätagget tror jag, du har ett bra och det levererar tillräckligt mkt ström. Tror närmare att de e moderkortet

Permalänk

Quickzor: Jo, jag vill heller inte riktigt tro att det skulle vara nätaggregatet.
När du misstänker moderkortet, vad tänker du på då? Moderkortet är visserligen anpassat för SLI teknik och det finns en litet kretskort mellan PCI-e slot:arna, väldigt likt ett ramminne med två olika alternativ:

1. Texten: "For use single videocard only" +pil mot sloten = Ett grafikkort.
2. Texten "For use dual videocard only" +pil mot sloten = Två grafikkort.

- När AVG Free Antivirus är installerat, blådumpar datorn (0x124) när extern skärm eller LCD-TV kopplas in.

Nu är datorn ominstallerad. Har installerat senaste chipset, ljudkort och grafikkortsdrivrutin. Inga andra applikationer/program installerade. Kopplade in LCD-TV´n och rebootade datorn. Fortfarande perfekt bild i POST, under boot men omedelbart när loginskärmen ska visas släpper datorn signalen till TV´n och "Ingen insignal" dyker upp.

Jag förstår bara inte.

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk
Medlem

Låter som att det är rätt många som har detta "problem", tror inte det är ett måndagsexemplar faktiskt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få min 4850 att funka med 2 skärmar heller, har ett gigabyte. Kortet funkar hur bra som helst om jag kopplar ur ena skärmen. Vet inte riktigt vad jag ska göra, kör med en skärm för tillfället.

Hade jag haft lite mer pengar hade jag skickat tillbaka kortet till ATI i småbitar och bett dom dra åt h****vette. Det här var det sista ATI kortet någonsin!

För att vara lite konstruktiv, efter mycket sökande finns det folk som säger att 8.6 drivisarna funkar bäst om du kör dubbla skärmar... tror det enda du kan göra är testa dom och hoppas på det bästa.

Permalänk

Angående problem:

Nu är datorn ominstallerad. Har installerat senaste chipset, ljudkort och grafikkortsdrivrutin. Inga andra applikationer/program installerade. Kopplade in LCD-TV´n och rebootade datorn. Fortfarande perfekt bild i POST, under boot men omedelbart när loginskärmen ska visas släpper datorn signalen till TV´n och "Ingen insignal" dyker upp.

Är nu felsökt och jag har kommit fram till följande:

- När ATI Catalyst +drivrutin är installerat för grafikkortet måste man gå in i Catalyst Control Center --> Display manager --> Detect display innan det går att få ut bild på extern skärm/TV. När jag kör en "Detect display", hittar datorn min LCD-TV och jag väljer alternativet "Extend". Min primära skärm flimmrar till ett par gånger, men TV´n reagerar inte. Den får ingen signal.

Bifogar BSOD analys:

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (124)
A fatal hardware error has occurred. Parameter 1 identifies the type of error
source that reported the error. Parameter 2 holds the address of the
WHEA_ERROR_RECORD structure that describes the error conditon.
Arguments:
Arg1: 0000000000000000, MCA_ASSERT
Arg2: fffffa800759fc6e, Address of WHEA_ERROR_RECORD structure
Arg3: 00000000f2000040, High 32 bits of MCi_STATUS MSR for the MCA bank that had
the error
Arg4: 0000000000000800, Low 32 bits of MCi_STATUS MSR for the MCA bank that had
the error

Debugging Details:
------------------

WHEA_ERROR_RECORD: !errrec fffffa800759fc6e

BUGCHECK_STR: 0x124_GenuineIntel

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

DEFAULT_BUCKET_ID: VISTA_DRIVER_FAULT

PROCESS_NAME: avgrsa.exe

CURRENT_IRQL: f

STACK_TEXT:
fffffa60`005f3958 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KeBugCheckEx

STACK_COMMAND: kb

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: hardware

IMAGE_NAME: hardware

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 0

FAILURE_BUCKET_ID: X64_0x124_GenuineIntel

BUCKET_ID: X64_0x124_GenuineIntel

Followup: MachineOwner

Som man kan se så refererar blådumpen till "PROCESS_NAME: avgrsa.exe
" som är AVG Free Antivirus. Därför valde jag att inte installera AVG efter ominstallationen och det har fungerat bra att ha en extern skärm tillkopplad tills igår när jag skulle testa. Samma problem som tidigare fast skillnaden är att jag det går att koppla in extern skärm i den sekundära DVI porten på grafikkortet utan att datorn börjar visa linjer/BSOD. Däremot när man går in i "Display manager" och väljer att köra Clone eller Extend så börjar min primära monitor att flimmra, därefter visas vertikala linjer/streck, sen blir skärmen svart och datorn startar om.

FAILURE_BUCKET_ID: X64_0x124_GenuineIntel

BUCKET_ID: X64_0x124_GenuineIntel

Kan det vara processorn?

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk

Liten update:

Testade idag med ett ATI Radeon X1550 grafikkort. Fungerade perfekt med två skärmar (DVI +VGA) samt att koppla till min LCD-TV. Använde Catalyst driver 9.2 vilket fungerade perfekt. Inget flimmer, inga linjer, BSOD etc.

Radeon X1550 kortet behöver ingen extra strömförsörjning.

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk
Medlem

Jag har 2st Asus 4850 och har inte märkt några problem med utökat skrivbord.
Jag har bildskärmen kopplad till ena DVI-Porten och TVn (Sony D3500) kopplat till den andra via HDMI konverteraren.
Systemet ser ni i sign.
Kanske inte hjälper er något men tänkte bara meddela.
Jag har kört både AVG och AVAST, kör det senare nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

WeeMan: Nja, det hjälper ju inte riktigt att det fungerar för dig.

Nu har jag kört datorn ett tag efter ominstallationen. Det fungerar numera perfekt för mig att köra sekundär skärm. Absolut inga problem. Däremot fungerar det inte att köra varken extended eller clone till min LCD-TV. Mitt playstation samt DVD spelare fungerar bra på alla tre HDMI portarna på TV`n däremot. Om man använder funktionen att tvinga "TV-detection" i Catalyst Control Center och kör "Detect displays" så får jag fram tre ikoner. LCD-TV, CRT-skärm och LCD-skärm men inget av dem fungerar.

Kör jag utan att tvinga fram signalen, hittar programvaran ingen skärm. Däremot är det fortfarande bild under POST, boot fram till Windowsinloggningen. Fin bild på TV´n när datorn är i BIOS också.

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk
Medlem

prova xp och se om de är likadant där, annars vettefan

Permalänk

jointenn: Jo, det är också en idé. Har dock ingen 64-bit XP licens.

Ska testa på annan TV också. Fler funderingar?

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk
Medlem

här snackar vi x86! xp x64 e ju bara påhitt

endast pågrund av att xp är stabilare, funkar de i xp e de inget defekt kort

Permalänk
Hjälpsam

Återger ett tips från en annan tråd, det kanske hjälper i ditt fall.

För att förhindra detta (bör göra, har aldrig hänt igen för min del och andra jag pratat med), gå in i control center -> dvi panel -> bocka för "reduce dvi frequency(..)" och är den redan förbockad så bocka i "alternate dvi operation".

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=906...

Kolla också upp att kortet inte går i högre frekvens än vad bägge dina monitorer klarar av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

jointenn: Jag tänker inte använda 32-bit Windows XP med 8Gb RAM.

Ratatosk: Hur kollar jag att mitt kort inte går i högre frekvens än vad mina monitorer klarar av? Är inte hemma på ATI SW alls.

Visa signatur

Asus P5N-E SLI | 4Gb DDR2 800Mhz | Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz) | HIS Radeon 4850 (512mb) | Chiftec Mesh Chassi | Corsair VX 500W

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: Ni med problem, har ni jordade uttag till TV, datorer, osv. ?

En eg. ojordad TV som kommer i kontakt med eg. en jordad dator kan vara lika med huvudvärk för hårdvaran.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireraptor
jointenn: Jag tänker inte använda 32-bit Windows XP med 8Gb RAM.

Ratatosk: Hur kollar jag att mitt kort inte går i högre frekvens än vad mina monitorer klarar av? Är inte hemma på ATI SW alls.

Frekvensen ser du under Catalyst CC -> Grafikinställningar -> Bildskärmshanterare -> Bildskärmsegenskaper.

Är datorn avstängd när du ansluter den extra skärmen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireraptor
jointenn: Jag tänker inte använda 32-bit Windows XP med 8Gb RAM.

Ratatosk: Hur kollar jag att mitt kort inte går i högre frekvens än vad mina monitorer klarar av? Är inte hemma på ATI SW alls.

prova bara xp(tar ju inte mer än 1 timma att prova etc)
har också problem med vista, vet dock inte om de kvarstår efter rma(fläkten la av), har också 8gb men kan inte använda allt nu.
ska snart prova vista igen, men bara kör en xp installation för att utesluta.

om du inte vill så gör det inte, men du förstod inte riktigt min poäng

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har en lösning på era problem !

Jag hade nämligen själv samma problem och sökte runt efter svar men hittade inte mycket.

Sen läste jag någonting om att kortet inte fungerade för någon för att det
klockade ner sig och det är där vi har problemet ! Volten är för låt för 2
skärmar på kortet när den är på "energi save" :S

Man kan lösa problemet genom att till exempel tanka hem ATT (http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/ATI-Tray-Tools...)
Högerklicka, Hardwere - overcloking och sedan kan ni ändra volten själva

sätt den på max (vilket i mitt fall är 1,158) och sen ska skärmen fungera och vara skimmer fri

Sen ska det vara möjligt att göra en profil där du kan spara dina inställningar
så slipper man göra detta varje gång man startar datorn Jag har dock själv inte hittat där man skapar en profil så jag ställer in volten varje gång jag startar dator (den startas ju inte så ofta i vilket fall)

Prova detta ! Jag tror starkt att det är volten som är problemet efter som detta verkar vara ett problem för många HD4850 kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Återger ett tips från en annan tråd, det kanske hjälper i ditt fall.

För att förhindra detta (bör göra, har aldrig hänt igen för min del och andra jag pratat med), gå in i control center -> dvi panel -> bocka för "reduce dvi frequency(..)" och är den redan förbockad så bocka i "alternate dvi operation".

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=906...

Kolla också upp att kortet inte går i högre frekvens än vad bägge dina monitorer klarar av.

Jag skrev den lättaste lösningen där för den fungerar för mer eller mindre alla med en skärm som blir svart men datorn fungerar ändå normalt. När det gäller extern tv m.m. kan också vara så att ATI External Events utility förstör för er. Då får ni prova stänga av den:

1. Starta vista och byt port, alternativt använd vga adapter
2. Control Panel > Administrative Tools > Services (använder den engelska och vet inte exakt vad den heter på svenska)
3. klicka på "Continue" on "User Account Control" rutan (kanske nt dyker upp)
4. välj "ATI External Event Utility"
5. högerklicka och välj egenskaper/ proporties
6. General tab -> "Start Type" till "Manual"

Det fungerar även för just det här problemet för de som provat men där kan ni skippa använda vga adapter såvida ni inte enbart använder den externa då.
Först se till att både dator och tv/monitor använder samma slags uttag, jordat eller icke jordat som fisk sa (jordat är att föredra men inget måste).

Opeds lösning undrar jag lite över (han hade inte problem med svart skärm i hans orginaltråd utan att hans dator krashade och flimmer. Med svart skärm fungerar datorn oftast normalt...). Låter som ett annat problem helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
Opeds lösning undrar jag lite över (han hade inte problem med svart skärm i hans orginaltråd utan att hans dator krashade och flimmer. Med svart skärm fungerar datorn oftast normalt...). Låter som ett annat problem helt enkelt.

Okej det är sant, jag hade i och för sig inte exakt samma problem, du har rätt.

Men jag tycker fortfarande min lösning är värd att testa, för det som hände va ju inte riktigt flimmer utom en reboot (Av någon anledning så har jag aldrig fått en BDSM utan datorn bara bootar om). Flimret kom när jag lyckades bota (aningen högre volt) och jag inte körde på max volt, samtidigt som jag spelade ett spel.

I mitt fall vet jag att det var det som var lösningen
sen kan man ju undra varför det är så också men det är något jag inte orkar forska i