Håller jag på att bli scamad?

Permalänk
Medlem

Håller jag på att bli scamad?

Har satt ut en annons på min leksak i sign och har nu kontaktats av en suspekt person.

Här är mailkonversationen, jag tar bort hennes mail och namn etc så jag inte går emot PUL lr liknande

Orkar inte riktigt göra mailkonversationen snygg, men det som står först här nere är hennes senaste svar, dvs börja nedifrån för att komma från början.

Bäste vän säljaren
Du är correct.I vill att du ska beräkna kostnaderna för transporten genom Global Express Mail (EMS) eller DHL-3-5days, leverans, eftersom jag bara föredrog detta rederi som skall levereras till min son på universitet i Tyskland. Jag kommer att göra betalning via bank transferCash Betalning (Banköverföring). Eftersom detta är en brådskande fråga för min son career.And kommer jag att vilja att ni svarar mig med dina bankkontouppgifter för transfer.mail mig dina bankkontouppgifter så här:
Kontonamn:
Bank namn:
kontonummer:
Ibanska nummer:
swiftcode:
Land:
Artikelbeskrivning
bank land:
Postnummer:
är leveransadressen för min son du begära och email mig tillbaka så snart som möjligt.

Name.Suyane Rauschmayr bei Elisabeth Reber
Address.Fritz-Litzlfelder-Str. 23
post code.85614
City.Kirchseeon
Delstat: Bayern
Country.Germany

gäller ..
Tracey

--- On Thu, 3/26/09, CSM101 wrote:

From: CSM101
Subject: RE: Ang. Perfekt och unik studentlaptop
To: traceyj********
Date: Thursday, March 26, 2009, 2:28 PM

Det beror på om du tänker hämta den här i umeå eller om jag ska skicka (då tillkommer frakt på 200:-).

Enligt Ebays currency converter så kommer 3500SEK bli 322€ och med frakt blir det 341€.

Date: Thu, 26 Mar 2009 11:24:47 -0700
From: traceyj********
Subject: RE: Ang. Perfekt och unik studentlaptop
To: CSM101

Ok. så hur mycket vill du sälja den för mig i euro valuta?

--- On Thu, 3/26/09, CSM101 wrote:

From: CSM101
Subject: RE: Ang. Perfekt och unik studentlaptop
To: traceyj********
Date: Thursday, March 26, 2009, 2:16 PM

ja jag kan sälja den till dig, men då i det utförande som den kom i, dvs med 1GB RAM och celeron m530 cpu.

Date: Thu, 26 Mar 2009 11:14:15 -0700
From: traceyj********
Subject: RE: Ang. Perfekt och unik studentlaptop
To: CSM101
Bäste säljare, jag vill köpa det för min son på universitet i Tyskland, så låt mig veta om du vill sälja den för mig.

--- On Thu, 3/26/09, CSM101 wrote:

From: <CSM101>
Subject: RE: Ang. Perfekt och unik studentlaptop
To: traceyj********
Date: Thursday, March 26, 2009, 2:07 PM

Du kan få den billiaste alternativet, dvs utan bilden, original-cpu samt 1GB ram för det priset.

Var bor du?

> Date: Thu, 26 Mar 2009 18:35:13 +0100
> From: traceyj********
> To: CSM101
> Subject: Ang. Perfekt och unik studentlaptop
>
> Bäste Säljaren,
> Jag blev mycket imponerad av den annons av objekten (Perfekt och unik
> studentlaptop)er ut på detta site.I am begär det, eftersom jag behöver
> mycket brådskande. Jag skulle älska om du har någon annan punkt för
> försäljning så att jag kan köpa det på samma gång, Jag erbjuder dig
> 3,500 för it.FÖRNÖJA kontakta mig så snart som möjligt.
>
> Tracey
>

Vad tror ni? Känns ju hur mysko som helst. Eller är jag för misstänksam?

Har svarat at jag inte vet hur mycket frkaten via DHL kommer kosta och därför blir svårt att veta hur mycket totala summan kommer gå på. Samt att jag inte kommer skicka datorn förrän jag ser pengarna på kontot.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha fullföljt den här affären. Vänta på en bättre köpare. Dålig översättning, men du har väl använt Google Translate eller liknande antar jag. Så personen bor alltså i Tyskland och du har lagt ut annons vart?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skulle akta mig för den där. Hade jag fått detta hade jag avbrutit konversationen men det är bara mina 5 cent.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Be subban lägga ställa ifrån sig flaskan eller konstatera att du inte vill göra affärer med personen. Verkar mer än lite udda.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Avstängd

om du tror att du kmr bli scammad vrf bryr du dig då? skit i henne och leta efter nån annan så svårt är det inte

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag har fått detta jag med men lyckades lokalisera det till blockets Internetgirot: när varan ska skickas ,dock blev jag lika orolig som dig då jag inte alls hade komit överens eller ens snacka med den snubben som skulle ha min vara.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Det är inte jag som översatt, utan det som står i hennes mail är det hon själv skrivit.

Annonsen finns på blocket och jag vet inte var hon finns

Men om hon går med på att skicka pengarna i förskott, finns det något sätt hon kan reversera det?

Jag vet att jag egentligen borde skita i det, men kan inget annat än känna mig lockad av hela tanken och allt

@börjevandal: hur gjorde du då? Sket du i affären?

Edit: Vad skulle kunna hända om jag skickar miona kontouppgifter till henne. Kgår den informationen att använda på något sätt som jag inte vill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amanito
om du tror att du kmr bli scammad vrf bryr du dig då? skit i henne och leta efter nån annan så svårt är det inte

Bra sagt! Misstänker du att det är minsta lilla skumt(-omte) så skit i det bara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

CSM101@

Jo jag sket i affären jag lämnar inte ut mer information en nöden kräver samt kan dom inte ringa då får det vara

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
CSM101@

Jo jag sket i affären jag lämnar inte ut mer information en nöden kräver samt kan dom inte ringa då får det vara

Bra!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit mig ur affären direkt. Vad jag fått för mig så kan hon kontakta sin bank och be dem avbryta överföringen av pengarna. Skulle inte tagit några risker i alla fall. Bara på stavningen så ser man ju att det helt åt skogen.. Ingen hade kontakta en potentiell säljare så oseriöst med bra åsikter imo.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Det är en typiskt scam, googla runt lite så hittar du mer info om hur den funkar. Finns lite olika avarter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Jag hade tagit mig ur affären direkt. Vad jag fått för mig så kan hon kontakta sin bank och be dem avbryta överföringen av pengarna. Skulle inte tagit några risker i alla fall. Bara på stavningen så ser man ju att det helt åt skogen.. Ingen hade kontakta en potentiell säljare så oseriöst med bra åsikter imo.

Jag kommer med 99,9% sannolikhet att skita i det hela, men ställer ändå frågor då jag är nyfiken.

Hur länge efter att hon fört över pengarna kan hon avbryta/ångra överföringen?

Edit: det som direkt slog mig var ju de där mailen om sakerna som skulle till någon släkting i ett afrikanskt land,...

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat så förstår jag inte hur svårt det är att förstå. Speicellt när elektronik är mycket billigare i Tyskland så varför skulle JUST hon köpa från Sverige? (spelar ingen roll, hur låg kronan är)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Ärligt talat så förstår jag inte hur svårt det är att förstå. Speicellt när elektronik är mycket billigare i Tyskland så varför skulle JUST hon köpa från Sverige? (spelar ingen roll, hur låg kronan är)

Mycket riktigt...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Eh.. är det bara 14 åringar som svarat på detta som aldrig vågat göra en affär eller ?

Om hon nu är från Tyskland så varför har du / ni något emot hur hon skriver ? Testa du att skriv något på tyska när du bara kan ~20 % av språket så ser ditt ungefär likadant ut.

Om du känner att du kan tjäna en femma på att göra en affär med henne så gör affären.. allt du gör är att starta upp ett helt nytt konto som du ger henne kontouppgifterna till.. när pengarna blivit överförda väntar du bara på att dom kommit in på kontot, plockar ut pengarna så du har dom i handen SEN skickar du paketet.. efter du plockat ut pengarna avslutar du kontot direkt.. allt detta snack att hon kan dra tillbaka pengarna blir omöjligt eftersom du för det första plockat ut pengarna och kontot är avslutat.

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Ja ungefär samma princip!

Kom ihåg när jag la ut min ps3:a på blocket eller om de inte var eniro. Så fick man ju typ 5-10 mail där det bla står ungefär som den har skrivit. Någon som pluggar, är professor etc etc. ^^

En transaktion via internetbank går väl inte att ändra när man väl har fört över pengarna?

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden vet du att jag är 14 år?

Men alltså, känner han sig osäker så ska han inte fullfölja affären. Det är vad JAG tycker.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Vad skulle kunna hända om jag skickar miona kontouppgifter till henne. Kgår den informationen att använda på något sätt som jag inte vill?

Det som kan hända om du skickar kontouppgifter:

1. Ett organiserat nätverk av scammare kan dokumentera att du är lättlurad, och utsätta dig för alltifrån fler scams till utpressning av ryska maffian eller andra.
2. Kontouppgifterna kan användas för att på andra sätt öka chanserna att stjäla identitet eller pengar från dig.
3. Du har isåfall misslyckats att ha disciplin. De flesta scams går ut på att locka med en stor belöning för en liten eftergift som man annars inte velat göra p.g.a. att det känns/är fel.

Avstå från denna affär är mitt råd. Sej nej till scams och walk away

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hur i hela friden vet du att jag är 14 år?

Men alltså, känner han sig osäker så ska han inte fullfölja affären. Det är vad JAG tycker.

Du heter Ala_95, 2009 - 1995 = 14.
Så var det mysteriumet löst.

Har stött på såna där mail tidigare, men aldrig läst om någon som faktiskt genomfört köpet.

Det opA skriver låter intressant, är det genomförbart? Med det undrar jag om någon är insatt nog för att kunna ge exempel på varför det inte är en bra idé eller vad som kan gå snett i en sån situation etc.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA. Fan vad jag brjade skratta.Så uooenbart scam så det liknar inget!. För det första så har hon använt något program för att översätta vilket jag tycker märks på en del ord. Och varför skulle det vara bråttom at köpa den plus att "hon" också vill köpa mer grejjer som du kan ha till salu:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

det där är ju typiska nigeria brev, alltså köpa nånting åt nån i något annat land.. skit i den bara släng.

Permalänk
Medlem

Det var min tanke det med, dvs att jag skickar kontouppgifterna till ett sparkonto jag sällan använder, har nada cash på det och sen om/när pengarna dyker upp föra över dem till annat konto.

@bjorn190: blir ju ingen dirket stor belöning denne lockar med. Men du kanske syftar mer generellt (dvs mail från advokat från spanien där man tydligen vunnit halva [infoga valfritt afrikanskt land]s BNP genom ett lotteri...)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Eh.. är det bara 14 åringar som svarat på detta som aldrig vågat göra en affär eller ?

Om hon nu är från Tyskland så varför har du / ni något emot hur hon skriver ? Testa du att skriv något på tyska när du bara kan ~20 % av språket så ser ditt ungefär likadant ut.

Om du känner att du kan tjäna en femma på att göra en affär med henne så gör affären.. allt du gör är att starta upp ett helt nytt konto som du ger henne kontouppgifterna till.. när pengarna blivit överförda väntar du bara på att dom kommit in på kontot, plockar ut pengarna så du har dom i handen SEN skickar du paketet.. efter du plockat ut pengarna avslutar du kontot direkt.. allt detta snack att hon kan dra tillbaka pengarna blir omöjligt eftersom du för det första plockat ut pengarna och kontot är avslutat.

Det kan ta upp till 60 DAGAR för banken att inse att det skett fusk vart pengarna nu skickades ifrån, och har du tagit ut dom, spenderat dom, vad som helst så är DU ansvarig att betala tillbaka dom till banken, även om du trodde att dom var "riktiga", det skiter banken i. Och trust me, banker kommer inte acceptera att deras pengar försvinner genom att du "stängt kontot". They will hunt you down and sell your WoW konto ;P

Hon "skickar" 6500, ber om ursäkt för att du fått för mkt, du ger tillbaka 3000kr, du har ju ändå 6500 eller hur? Så du ger bort 3000 kr, personen får 3000kr riktiga pengar, efter 1 månad inser banken att något är fel, och att du fått en digital siffra som säger att du fått 6500 kr, men dom aldrig fått pengarna, därför ger dom ser efter dig och kräver tillbaka dom 6500kr.. men du har ju dessutom gett bort 3000kr som "återbetalning", eller hur? Hon har fått 3000kr, och du har blivit skyldig banken 6500kr. och inte fått ett öre för din laptop/kamera/mobil/whatever. Så nu har du förlorat 9500kr + din produkt.

Nåt sånt, fan inte 100% på hur skiten fungerar, men kika upp det själv på diverse anti-scamsites så ser du att det är extremt vanligt att dom försöker köpa elektronik ifrån andra länder.

http://www.419eater.com/
Läs här. Finns många som jävlas tillbaka genom att säga att dom skcikar monsterburkar, emot att personerna tar UPS, och står för kostnaden, och sen skickar dom 50 nättagg, 150 CDroms, och summan uppgår till 100 tals dollar, för MOTTAGAREN

Ps. skittrött, lär inte låta logisk, men gå inte på sånt här, snälla, det för mycket bevis som säger att det ÄR scams.
*edit : "humor"

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proboarder
Det kan ta upp till 60 DAGAR för banken att inse att det skett fusk vart pengarna nu skickades ifrån, och har du tagit ut dom, spenderat dom, vad som helst så är DU ansvarig att betala tillbaka dom till banken, även om du trodde att dom var "riktiga", det skiter banken i. Och trust me, banker kommer inte acceptera att deras pengar försvinner genom att du "stängt kontot".

Hon "skickar" 6500, ber om ursäkt för att du fått för mkt, du ger tillbaka 3000kr, du har ju ändå 6500 eller hur? Så du ger bort 3000 kr, personen får 3000kr riktiga pengar, efter 1 månad inser banken att något är fel, och att du fått en digital siffra som säger att du fått 6500 kr, men dom aldrig fått pengarna, därför ger dom ser efter dig och kräver tillbaka dom 6500kr.. men du har ju dessutom gett bort 3000kr som "återbetalning", eller hur? Hon har fått 3000kr, och du har blivit skyldig banken 6500kr. och inte fått ett öre.

Nåt sånt, fan inte 100% på hur skiten fungerar, men kika upp det själv på diverse anti-scamsites så ser du att det är extremt vanligt att dom försöker köpa elektronik ifrån andra länder.

Intressant. Men var kommer den första... "summan" på 6500:- ifrån? Dvs hur lurar den andra banken att det är pengar som förs över till mitt konto?

Permalänk
Medlem

Gireringen/insättningen dom gör motsvarar en betalning man gör i en affär med en check som inte har täckning. Är man dum nog att ta emot en check (även vid uppvisande av leg m.m.) och denna check som sagt inte har täckning (och pengarna aldrig kommer in på kontot) så är man ju blåst lixom och det är samma sak här... Skillnaden är att banken håller mottagaren av pengarna ansvarig i denna situation hur sjukt den än låter då man egentligen tycker att det är bankens ansvar att se till från början att insättningen som görs är valid och har täckning...

Det är iaf så jag har uppfattat det när jag läst om det på nätet.. Exakt vilken typ av konton och exakt vad inbetalningen kallas för vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Intressant. Men var kommer den första... "summan" på 6500:- ifrån? Dvs hur lurar den andra banken att det är pengar som förs över till mitt konto?

Ofta via en förfalskad check, helst via Western Union.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Du heter Ala_95, 2009 - 1995 = 14.
Så var det mysteriumet löst.

Har stött på såna där mail tidigare, men aldrig läst om någon som faktiskt genomfört köpet.

Det opA skriver låter intressant, är det genomförbart? Med det undrar jag om någon är insatt nog för att kunna ge exempel på varför det inte är en bra idé eller vad som kan gå snett i en sån situation etc.

Haha så sant en 95:a ska komma och snacka..

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Ah, då är jag med

Permalänk
Avstängd

Klassiskt nigeria brev, en person vill köpa något till sin vän eller släkting som befinner sig i ett annat land....

EDIT: äh fan, inte först... kanske lyckas bli sist då

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.