Earth Hour 28 Mars - Kommer du stänga av datorn?

Permalänk
Avstängd

Earth Hour 28 Mars - Kommer du stänga av datorn?

Citat:

Lördagen den 28 mars 2009 klockan 20.30 släcker miljontals människor över hela världen ljuset i en manifestation för klimatet. Genom en enkel handling – att släcka ljuset under 1 timme – kan du vara med och sända en signal till världens makthavare att de vid FNs klimatmöte i Köpenhamn i december ska våga fatta de beslut som krävs för en framtid på jorden.

Jaha, kommer ni låta datorn vara igång? Vill se vad ni tycker om denna fråga.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

Icke att jag stänger av för det.

Permalänk
Medlem

LOL @ resultatet.....0 som stänger av datorn Vilka miljömedvetna och samvetsfulla nördar som är här på forumet....jag är en av dom höhö

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Nope.

Citat:

världens makthavare att de vid FNs klimatmöte i Köpenhamn i december ska våga fatta de beslut som krävs

Kommer aldrig hända!
Sen när lyssnar makthavare på folket när det finns lobby-tomtar från varenda industri som inte "har råd" att satsa på miljön att lyssna på istället?

Fullkomligt onödigt. Handlingen i sig kommer inte ha någon effekt alls. Hade någon dragit igång Earth Week så kanske jag hade vart med, men 1 timme... 80% av "makthavarna" kommer inte ens vara medvetna om att det skett och de som faktiskt lagt märke till det kommer inte bry sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte exakt vid den tidpunkten.. kommer dock ha servern avstängd tidigare under dagen för service arbete

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för miljömedvetet med att sitta i mörkret i en timme för att sen slå på allt igen och fortsätta som vanligt? självgodhetsonani är allt det är. Bryr man sig om miljön på riktigt gör man någon bestående förändring istället för att försöka vältra över sitt dåliga samvete på "dom som bestämmer".

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vad är poängen? Man kommer inte direkt spara någon energi.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nej. Trams.

Dessutom så kan jag undra hur elnätet kommer att reagera när alla människor börjar knäppa igång sina datorer och TV-apparater igen under en väldigt kort tidsperiod.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Datorn är den största värmekällan i mitt rum , efter mig och när ugnen inte är på. så länge det är kallt ute, tänker jag inte stänga av

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta som ett sätt att hjälpa miljön.

Så datorerna här hemma får stå på.

(Kanske kan få in en reboot i den timmen iaf )

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Inaktiv

Eftersom jag anser att problemet inte ligger huvudsakligen hos privatpersoner så kommer jag inte göra det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Eftersom jag anser att problemet inte ligger huvudsakligen hos privatpersoner så kommer jag inte göra det.

så gott som precist, enda miljöproblemet man som privat person kan göra nått åt är att köpa hybridbilar när de blir bra:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Sämsta tidpunkten en lördagskväll.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
Sämsta tidpunkten en lördagskväll.

"Jag vill gärna rädda planeten, bara det inte är på samma sändningstid som Robinson"

Att stänga av lampor och dator i en timme känns ungefär lika meningsfullt som att sluta hälla batterisyra på min mage en timme.
Jag föredrar att försöka använda så lite el som möjligt varje dag, precis som att jag försöker hälla så lite batterisyra som möjligt på min mage varje dag.

(Jag kollade upp vad som sänds på tv imorgon klockan 20.30, min tv har haft Earth Hour sen i September)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det vore bättre ifall vi alla stängde av den en dag, på OLIKA datum.

Permalänk
Medlem

kanske lägger datorn i vila om jag inte ska vara hemma:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Fjanterier. Stäng av datorn varje dag istället...

Permalänk
Medlem

Ja, då tänker jag kolla på VM-kvalmatchen i fotboll mellan Portugal och Sverige, så datorn kommer att vara avstängd.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Nejfan, raid då ju!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Svar: Nej.

Jag gör redan saker för miljön, men jag spenderar inte 1h i mörker för att dom (vem det nu är som har hittat på det) ska känna sig duktiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Nej. Trams.

Dessutom så kan jag undra hur elnätet kommer att reagera när alla människor börjar knäppa igång sina datorer och TV-apparater igen under en väldigt kort tidsperiod.

Någon som kan elektronik som kan svara? Det känns inte som en bra grej att elförbrukningen höjs så hastigt efter en svacka. Eller kanske det inte är några problem när folk är förvarnade?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Nä, vad är det för dumheter.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Funderar ärligt talat på att tända varje lampa jag kan hitta i lägenheten samt ha båda datorerna. Ja det är jävligt tramsigt men är så sjukt trött på detta tjat ärligt talat.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Nej, den ska stå och folda som vanligt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nix, förfest inför technostate då. Inte en chans att vi sitter en timme i mörkret.
Jag stänger av samtliga elektriska apparater (utom kylen och frysen) ungefär 8 timmar per dygn, ser inte varför jag skulle vilja göra det en timme när jag faktiskt skulle vilja använda dem.

Det här är dumheter, vidareutveckla kärnkraften i stället.

Permalänk
Medlem

Vafan är poängen med deT?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Nej, kraftverken kommer ju ändå generera ström.

Permalänk
Medlem

Kommer vara på Bob Dylan konsert då så varför inte. I alla fall stänger jag bara min dator, inte servern. Arga WoW:are och CS-gamers kommer att mordhota mig ifall jag stänger Ventrilo när de dödar Onyxia

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Vi pratade om detta på jobbet igår kväll, när detta "fenomen" introducerades för första gången i Tyskland, gick myndigheter ut och varnade medborgarna att inte slå på och av elektronik samtidigt då detta skapar kraftiga Volt-fluktationer / Spikar.
På Nattpasset (Radio) var det en som ringde in och varnade för att det kommer skicka spikar genom nätet för nätoperatörerna kan inte variera effekten i samma takt. Det kommer bli Övervolt när Earth Hour startar och Undervolt när det avslutas om jag tolkade det rätt.

Det ironiska i kråksången är att man kanske blir illa tvungen att koppla ur känslig elektronik under denna manifestation - och yttligare skapa oreda.
Jag skulle t.ex inte låta min nya TV vara på under denna tid utan surgeprotection.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista