Värme Fix 4870x2 äntligen!!

Permalänk

Värme Fix 4870x2 äntligen!!

tjena..gjorde en tråd här för ett tag sen.då ja sa att mitt kort blivit sjukt varm på sistånde..alltså måste ja ha 60-70% i fan speed i IDLE för att den inte ska dra upp till 100C ..sen när ja spela drog den upp fläkten till 100% och det blev 114c + grader..och de lagga och de blev ospelbart!!! tänkte vafan. har juh gått hur bra som helst för några månader sen då jag köpte kortet..kan de va DAMM? DRIVRUTINER? EN BUGG? .fatta noll.för ja försökte allt som gick.jag har ati 9.3 driv gick tillbaka till 8.1 och de funka inte.samma fel fortfarande..då vare inte driversarna som strula.

så då tog ja ut kortet och dammsög den..såg fasiken inte nå damm på kortet men ja dammsög endå för säkerhets skull! men samma fel endå..sen tänkte ja att ja skickar tillbaka den till komplett..men sen i sissta sekund sa ja vafan nu jävlar.de kan inte bara bli såhär varmt så att jag inte kan spela 1 enda spel utan att taba ut och låta den kylas nån sec sen spela nån minut och göra om skiten igen..så då fick ja nog och tänkte måste fan va damm asså! även om ja inte såg nå damm kan de juh ha fastnat innuti ..så ja tog ut kortet o börja skruva..fan va läbbigt de va ! ;P massa jävla skruvar och den e juh inte billi kortet så man ville juh inte förstöra nånting..

men hur som helst försökte ja hålla reda på allt..men ja kan säga de tog fan sin tid o få bort fläkten!! jävla massa skruvar..sen till slut kom ja fram till fläkten och när ja lyfte "locket" på fläkten såg ja nått fruktansvärt!! helt jävla igendammat!!! asså ja skojar inte ..feta damm tussar me katthår och allt möjligt.hehe nä men ricktigt igendammat va kylflänsarna brevid fläkten..så ja tog ut dom och dammsög dom rejält och stoppa tillbaka allt och medans ja skruva tillbaka allt så märkte ja att de inte va så jävla svårt o skruva upp den endå.asså i början äre juh de för man vet ingenting.men sen äre inte så svårt som man tror de gäller bara o ha koll på skruvarna och så.men för att komma till punkten fy fan va den e nice nu

..kan ha 30% på fläkten och den idlar på 40-50c !! och när ja spelar har ja den på 40% och den går upp mot 90C värsta fall 100 men de max sen kan ja få den på 80c om ja har fläkten på 50-60% men ja tycker de duger me 40% den får gå upp till 90-100 de inge fara ;)..

och så drar inte fläkten automatiskt upp till 100% som förut och de laggar inte eller blir för varmt..fy fan va skönt!! äntligen..tur att ja inte skicka tillbaka den..fy fan va ja har skrivit också sorry men nu vet ni som har samma problem..de fan inge driv problem eller bugg..de e damm som ligger djupt inne vid fläkten och på kylflänsarna..gör som jag och skruva upp och dammsug dom. så har ni era kort som dom va när ni köpte dom!! måste försöka täppa till datorn mer sätta nå filter eller nått så ja slipper så mycke damm som möjligt!! men ja vet att ja lär få göra om allt igen om några månader..eller månad..lite drygt endå men va kan man annars göra? hoppas ja har kunnat hjälpa fler me de jag skrivit..

kom ihåg att när man skruvar som ja vet så gäller inte garantin längre..hur dom vet att man skruvat vet ja inte men på nå vis ser dom väl de antar ja.men hur som helst de juh ett måste om man ska få ut allt damm som sitter djupt inne och täpper till..hoppas osm sagt att de hjälper fler! kanske inte alla som tänkt att de finns så mycke damm så djupt in i kortet.

Permalänk
Medlem

Skulle vart trevligt om du ville göra en liten guide med bilder hur du gjort =).

Får säkert med värmeproblem framöver =).

Foldar just nu och skulle kolla tempen, jag har fan haft 99% aktivitet på kortet hela dagen och har en temp på stadiga 85 grader ganska oki ändå!

Då är fläkten på automatisk 27% med

Fast kortet klockar inte bättre än 767 960 ändå utan artefakter i crysis.

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Jag hoppas för din skull att grafikkortet inte var i närheten av damsugaren.
Elektronik / kretskort + damsugare = Risk att saker och ting slutar att fungera direkt eller inom X månader.

Permalänk

114C är verkligen sjukt. Måste vara fel på kylaren.
Edit: läste inte hela inlägget

Permalänk

Har då dammsugit flera datorer många gånger och de funkar än!?! Som alltid en risk för esd osv, men tja... Farligaste är väl om munstycket "suger fast" och sliter av några komponenter.

Permalänk
Medlem

Skulle ju aldrig ioförsig damsuga min dator men gärna luft på burk tack

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Har då dammsugit flera datorer många gånger och de funkar än!?! Som alltid en risk för esd osv, men tja... Farligaste är väl om munstycket "suger fast" och sliter av några komponenter.

jag va väldigt försiktig såklart när ja gjorde det..men ja har också damsugit flera gånger har aldri blivit nå fel..gäller o va försikti så klart.men risken finns juh alti tror ja säkert! men nu är den super bra kan tillochmed överklocka den och den ligger på stadig värme... ricktigt nöjd i alla fall.nu kan man äntligen spela!! de säkert många av er som kan få era kort att gå MYCKE lägre i värme om ni tar bort all damm som ja gjorde! vet att de finns en guide på hur man öppnar 4870x2an på en film ..hittar ja den så klistrar ja in länken här till första inlägget som fråga om bilder!

Permalänk
Medlem

Skönt att få det avdammat.

Förstår inte att folk inte dammar av sina datorer. Jag har sett datorer som varit helt igendammade, då menar jag varenda kvadratcentimeter i datorn där du litervis kan gräva ur damm ur chassit... För dom som inte är riktigt så illa lottade så finns det alltid tryckluft (även på burk) och balkong/utomhus för att blåsa rent oåtkompliga ställen som lameller i flänsar och kylare.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag alltid gjort -luft på burk eller en gammal vanlig kompressor och så låter man kortet ligga ett par timmar innan man monterar in eländet igen så att ingen kondens kan ha hamnat därinne från kompressor eller luftburk, blir alltid rent och man slipper skruva som en tok!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har folk verkligen så mycket damm hos sig? Dammsuger i hemmet en gång i veckan och har inga som helst problem med damm i datorn.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

nu vet inte jag hur kortet ser ut när man öppnar det lr så men om man kör sprutar tryckluft för att blåsa bort dammet, borde det inte finnas risk för att dammet trycks längre in i grafikkortet å kanske skadar nåt?
Känns ju lika riskabelt att blåsa tryckluft som att dammsuga kortet tycker jag...

Permalänk
Medlem

Man använder inte dammsugare.. det är Hårtork/Hårfön.. som gäller

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hedersmedlem

Ghettometod nr1 = sugrör

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nja sugrör kan innebära saliv på fel plats..lol

Jag lirar jämt http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a... och det funkar kanon.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Man använder inte dammsugare.. det är Hårtork/Hårfön.. som gäller

Och du tror det är bättre i ESD synpunkt...
Nej, tacka vet jag avfuktad tryckluft, burk eller kompressor spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

dammsugare har en tendens att bli väldigt statiskt laddade (varierar från modell till modell) och du ska vara extremt försiktig (helst inte göra ALLS, tryckluft är det som gäller för säkrast och bäst resultat) men man kan även använda utblås funktionen på dammsugare och se till att aldrig sätta munstycket i närheten av kortet (när jag säger i närheten så menar jag kanske 2 dm bort eller så, helst mer beroende på hur hårt tryck du har från dammsugare såklart)

Statisk elektricitet kan överföras utan direktkontakt så även om du inte nuddar kortet så kan det "hoppa" över och om man använder sug funktionen på dammsugare så måste man oftast väldigt nära för att få loss dammet om det sitter fast bra. Plus att DU kan bli statiskt laddad av att hålla i dammsugaren så du bör aldrig t.ex. röra kortet samtidigt som du håller i dammsugaren, kan även sluta illa.

Du har säkert lyckats göra rent det utan problem många gånger, men skada från statisk elektricitet måste inte betyda att kortet dör direkt, det kan betyda att det senare utvecklar problem och du har då förkortat ditt korts livslängd. Det är bättre att vara försiktig när man hanterar tusentals kronor kan man tycka?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag har "alltid"dammsugit mina datorer o det har funkat jättebra bara man laddar ur sig sjv innan arbetets början o undet det då o då.Trevligt att höra nån som vill fixa sakerna sjv istället för att skicka in grejerna.På med dammsugaren bara.:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger5
Jag har "alltid"dammsugit mina datorer o det har funkat jättebra bara man laddar ur sig sjv innan arbetets början o undet det då o då.Trevligt att höra nån som vill fixa sakerna sjv istället för att skicka in grejerna.På med dammsugaren bara.:)

Det spelar ingen roll hur mycket du laddar ur dig innan då det är under själva dammsugandet som den statiska elektriciteten bildas.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak på mitt 4870x2 (fast inte med dammsugare), dock har jag 2*80mm varianten som endast sitter med 4 småskruvar runt om, det fastnar mer damm än vad man kan tro, har ju inte direkt nå dammfilter fram i burken, förutom dammet förståss...

Permalänk
Entusiast

Skilj på temperatur och värme FFS!

+1 på Ventrue. Min Hama blåsbälg håller både min kamera och min dator fri från damm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skönt för dig att det löste sig, funderar på om det kan vara nå liknande med mitt 9800GX2, ligger nämligen på 70C idle. Ser inte ut som det är nå damm men som sagt det är ju en FET kylare och det kan ju dölja sig innut i. Kanske blir till å skruva isär...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hjälpsam

Kör med tryckluft ibland på sommaren.
Synd att kompressorn lever om så förbaskat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kylaren på de kortet är ju sååååå rolig att ta bort också ^^ hade nog gått lättare att blåsa med tryckluft med en gång..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Jag vet hur illa det såg ut efter bara två veckor med standardkylaren på mitt singel 4870. Nu är ju det problemet borta dock ingen fläktjäkel ska kyla mitt grafikkort när det finns bättre saker.

Jag skyller dock på heltäckningsmattorna, finns det nåt vidrigare?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
kylaren på de kortet är ju sååååå rolig att ta bort också ^^ hade nog gått lättare att blåsa med tryckluft med en gång..

nää presis de juh inte såååå roligt!! ^_^ lol men vette fan om de skulle funka me att bara blåsa ut de..de ligger så djupt inne där under hela fläkt "kåpan" eller va de heter..allt va så jävla samlat därinne!! så kanske skulle du få ut lite men inte allt..skulle nog ge mycke bättre kylning efter de endå tror ja nog..men iochförsig tryck luft e juh inte svagt presis heller..

så de lär juh blåsa hårt som fan och blåsa ut allt..men känns mer säkert att dammsuga..och när ja säger SÄKERT menar ja asså säkert att man får bort allt damm..inte att de e säkrare .för de är det tydligen inte pga elektricitet .. kan man inte ha en anti stat armband som man brukar få me moderkortet när man använder dammsugarn? och att de kan döda ett kort i längden och inte på en gång hur kommer de sig? låter helt sjukt.

.men de kanske är så va vet ja men nu har man gjort så och kommer göra det igen men kommer såklart ha antistat armband och försöka anti "statsera" mig lol ----> "statsera" värka endå som att min dammsugar modell e ganska stat fri ..kul att man fått fler att tänka på de jag gjort..hoppas de hjälper som de gjorde för mig!! lycka till

Permalänk
Medlem

Känns väl inte riktigt som en "fix", köper man ett högprestanda kort så bör man uppfylla vissa krav.
A. Välventilerat chassi, minst en fläkt som suger in och en som blåser ut + dammfilter i lådan.
B. Uppdaterade drivare och då inte bara för grafikkortet.
C. Man ska inte behöva vada i damm in i datorrummet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Känns väl inte riktigt som en "fix", köper man ett högprestanda kort så bör man uppfylla vissa krav.
A. Välventilerat chassi, minst en fläkt som suger in och en som blåser ut + dammfilter i lådan.
B. Uppdaterade drivare och då inte bara för grafikkortet.
C. Man ska inte behöva vada i damm in i datorrummet

ventilerat chassi har ja.men inge dammfilter hade det dock i min förra chassi!! måste fan skaffa de.. updatera drivs gör ja alti till allt

och damm blir det mycket av även nu när ja dammsuger nästan varje dag..har flera katter också så de behövs kan ja lova!! ..men fan ska ta och skaffa damm filter de ska ja prioritera nu!

P.S det är faktiskt ett fix .eftersom att de blir en hel del damm i alla fall i grafikkortet vare sig man dammsuger eller har dammfilter förr eller senare samlas de en hel del. så de klart de e en fix att dammsuga ut all skit .men de inte de roligaste o göra..hålla på skruva som fan..men de inte så svårt när man gjort de 1 gång..de går rätt fort.håll bara koll på allt så äre inge fara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Det spelar ingen roll hur mycket du laddar ur dig innan då det är under själva dammsugandet som den statiska elektriciteten bildas.

Om jag håller i dammsugaremunstycket & i datorchassit samtidigt hur stora urladdningar kan det ske mellan munstycke & chassi/komponenter då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Blåsa ur datorn.

Samt ha ett glas med vatten och en burk med tops som jag rensar mellan flänsar och på fläktar med.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag låter en elefant nysa i datorn...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless