Earth Hour 28 Mars - Kommer du stänga av datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Vi pratade om detta på jobbet igår kväll, när detta "fenomen" introducerades för första gången i Tyskland, gick myndigheter ut och varnade medborgarna att inte slå på och av elektronik samtidigt då detta skapar kraftiga Volt-fluktationer / Spikar.
På Nattpasset (Radio) var det en som ringde in och varnade för att det kommer skicka spikar genom nätet för nätoperatörerna kan inte variera effekten i samma takt. Det kommer bli Övervolt när Earth Hour startar och Undervolt när det avslutas om jag tolkade det rätt.

Det ironiska i kråksången är att man kanske blir illa tvungen att koppla ur känslig elektronik under denna manifestation - och yttligare skapa oreda.
Jag skulle t.ex inte låta min nya TV vara på under denna tid utan surgeprotection.

Eller så får man göra sin plikt och väga upp mot alla nissar som går på detta! Stereo, TV, tvättmaskin, dator, diskmaskin. ALLT PÅ!!!

Permalänk
Medlem

Kraftverken kommer generera lika mycket ström iaf.
Möjligtvis spara man 20 öre på elräkningen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Så sjukt onödigt jippo de gör. Visst tanken är bra men den havererar rjält när man kommer på att all den elen som inte använd under den timmen fortfarande produceras och kolkraften fortsätter spy ut gaser och annat skräp.

Jag ska göra mitt bästa för att utnyttja all el jag möjligtvis kan!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Klart jag ska.

Tror ingen gör det för att "spara el", är väl mer en gest för att visa att man bryr sig om miljön o allt det där?

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

Jäkla pajasfasoner. Ska försöka dra lite extra under den timmen bara för att.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Så här är det:

Alla kraftverk i landet är anslutna till samma elnät. Kraftverken tillför energi och hushållen och fabrikerna gör av med energi. Växelström går i princip inte att lagra, utan produktionen måste hela tiden motsvara förbrukningen. (Det som händer annars är att frekvensen sjunker under 50 Hz.)

Nu är elåtgången inte lika stor hela tiden, så tillförseln till nätet måste kunna regleras upp eller ner. Här i Sverige görs detta med hjälp av vattenkraften. Kärnkraften mår bäst av att köras på samma effekt hela tiden, men vattenkraften kan man styra snabbt och enkelt genom att reglera vattenflödet.

Utomlands är regleringen ett större problem, och det varierar lite hur man gör. I Tyskland är det vanligt med s k pumpkraftverk, där man pumpar upp vatten till ett högre beläget kraftverk och återvinner energin genom turbiner på tillbakavägen. Här kan man möjligtvis tänka sig att Earth Hour skulle göra nytta, eftersom det är kolkraftverk som i förlängningen ligger bakom.

Man missar dock målet om man tror att det här ska göra någon större skillnad för miljön - det är den politiska manifestationen som är det viktiga. Man vill helt enkelt sätta press på politiker och företag att ta sitt ansvar i klimat- och energifrågorna, och som sådant får arrangemanget anses lyckat då det har rönt så stor uppmärksamhet.

Mer info (pdf): http://www.ees.energy.lth.se/fileadmin/ees/Kurser/MVKN10_Ener...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Nope, och jag har aldrig tidigare stängt av något under liknande samvetshotande manifestationer. Det ger inget. Absolut inget. I värsta fall rent kontraproduktivt. Om transportsektorn, vilket jag tror den måste, kommer gå över till el behöver vi producera kopiöst mer med el. Vi bör öka vår elkonsumtion på bekostnad av kol- och oljekonsumtion (förvisso är kol- och oljekraftverk ett gissel men ger ändå högre verkningsgrad och stordriftsfördelar om man producerar el i stället för driver myriader små förbränningsmotorer). Att minska på elkonsumtionen är att skjuta budbäraren.

Och som politisk manifestation är den också usel. Vadå "visa för politikerna"? Det är ju _vi alla_ som konsumerar. Hyckleri. Vad sänder det ut för budskap till politikerna? Tja, antagligen höjda elskatter och liknande. Manifestationen ger sken av någon sorts "elbrist" som vi inte har och inte behöver ha. Mindre elproduktion = dyrare el och större "ekologisk footprint" per kilowattimme.

Nonsens. Rent nonsens. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på dessa ludditiska och fullkomligt aningslösa och ovetenskapliga "manifestationer" som inte kommer rädda ett enda träd, en enda c elegans, en enda amöba eller ta bort en nettomolekyl av koldioxid i atmosfären.

Edit: Så att se detta inte som en direkt miljögrej utan ett statement gör det bara än mer förljuget och fördummat. Politikerna har redan sina flottiga fingrar djupt in i energifrågan och mer politik gör bara skada. Dessa manifestationer är ju för jösse namn politiska påfund från början. Det är mer ett meddelande till folket. Ungefär som att påskrift av protestlistor mer skapar confirmation-bias på de som skriver under än påverkar vad som är avsett. Autopederasti.

...

När det gäller elnätets last så händer just inte mycket. Såå känsligt är det faktiskt inte och dygnsvariationen är bra mycket större än samtliga glödlampor i ett land. Detta påminner om myten om att alla som går på toa under reklampausen på ett populärt TV-program orsakar översvämningar då hundratusentals toaletter spolas samtidigt. Givetvis skapas transienter men dessa är vanliga och inte speciellt svåra att parera (rättare sagt, jo det är de, men det är inget problem att tala om).

Edit2: Alla som på allvar bryr sig om miljön borde ställa bilen en hel dag, ja en vecka. _Det_ kommer sända två mycket, mycket effektiva budskap till politikerna: Dels kommer bensinskatteintäkterna nollas under en dag och som den stora inkomstpost det är kommer det verkligen synas i statskassan. Dels skulle faktiskt koldioxidutsläppen minska med åtskilliga procent den tiden. Budskapen är tydliga: Vi kan sänka er genom att inte betala in skatt. Ni är hycklare som gör något ni påstås ogilla till en av era viktigaste inkomstposter. Energiskatt kanske inte är en så lysande idé om vi samtidigt tutas i att det skulle råda någon sorts energibrist. Det är i områden på jorden där man har för lite energi som miljöproblemen är som störst. Misären är som störts. Sjukdomarna, fattigdomen, parasiterna, smogmolnen, rökpartiklarna. Vi behöver _mer_ energi och vi _kommer_ att producera mer el i framtiden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nope, och jag har aldrig tidigare stängt av något under liknande samvetshotande manifestationer. Det ger inget. Absolut inget. I värsta fall rent kontraproduktivt. Om transportsektorn, vilket jag tror den måste, kommer gå över till el behöver vi producera kopiöst mer med el. Vi bör öka vår elkonsumtion på bekostnad av kol- och oljekonsumtion (förvisso är kol- och oljekraftverk ett gissel men ger ändå högre verkningsgrad och stordriftsfördelar om man producerar el i stället för driver myriader små förbränningsmotorer). Att minska på elkonsumtionen är att skjuta budbäraren.

Och som politisk manifestation är den också usel. Vadå "visa för politikerna"? Det är ju _vi alla_ som konsumerar. Hyckleri. Vad sänder det ut för budskap till politikerna? Tja, antagligen höjda elskatter och liknande. Manifestationen ger sken av någon sorts "elbrist" som vi inte har och inte behöver ha. Mindre elproduktion = dyrare el och större "ekologisk footprint" per kilowattimme.

Nonsens. Rent nonsens. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på dessa ludditiska och fullkomligt aningslösa och ovetenskapliga "manifestationer" som inte kommer rädda ett enda träd, en enda c elegans, en enda amöba eller ta bort en nettomolekyl av koldioxid i atmosfären.

Edit: Så att se detta inte som en direkt miljögrej utan ett statement gör det bara än mer förljuget och fördummat. Politikerna har redan sina flottiga fingrar djupt in i energifrågan och mer politik gör bara skada. Dessa manifestationer är ju för jösse namn politiska påfund från början. Det är mer ett meddelande till folket. Ungefär som att påskrift av protestlistor mer skapar confirmation-bias på de som skriver under än påverkar vad som är avsett. Autopederasti.

...

När det gäller elnätets last så händer just inte mycket. Såå känsligt är det faktiskt inte och dygnsvariationen är bra mycket större än samtliga glödlampor i ett land. Detta påminner om myten om att alla som går på toa under reklampausen på ett populärt TV-program orsakar översvämningar då hundratusentals toaletter spolas samtidigt. Givetvis skapas transienter men dessa är vanliga och inte speciellt svåra att parera (rättare sagt, jo det är de, men det är inget problem att tala om).

Ännu en gång har vi skådat MBY's värdefulla uttalande

+1

Permalänk

Kommer se på TV från 21.00 och framåt, då kommer datorn vara avstängd men inte pga av Earth Hour. Sedan är väl inte Plasma-TV så mycket bättre än en dator...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Verkligen inte!

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Jag är smått allergisk mot alla dessa "Rädda världen!!!"-jippon som jag snarare ser som kontraproduktiva. Folk tror att de är duktiga och kanske avstår från att besvära sig med något som faktiskt spelat någon roll.

Själv lovar jag att misshandla någon lite mindre den 28 mars, ifall det nu skulle bli aktuellt. Får jag medalj nu?

Permalänk
Medlem

Mycket tjat om att det inte hjälper och att det ger en motsatt effekt. Men hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte förstå hur det kan vara en dålig handling att vilja göra åt mindre energi.

Visa signatur

*-'

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Mycket tjat om att det inte hjälper och att det ger en motsatt effekt. Men hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte förstå hur det kan vara en dålig handling att vilja göra åt mindre energi.

Därför att energi inte är problemet. Eller problemet är negativt: för lite energi. Energi är en förutsättning, en lösning. Och el är den bästa energiformen av de alla. El kan produceras på tveksamt sätt, men minskad elkonsumtion ökar då rakt inte incitamenten att bygga nya, moderna, miljövänliga anläggningar med sol-, vind-, vatten- och kärn-kraft.

Vill man minska energibehovet på något vettigt sätt ska man alltså låta bilen stå. Att använda mindre el är hyckleri. Ren bekvämlighet. Få skulle strunta i bilen; så långt är vi minsann inte beredda att gå...
Rätt sätt är förstås att _minska_ på förbränningsmotorer och _öka_ elanvändningen. Även om den inte tillverkas idealt är en icke försumbar del miljövänlig, och mer blir det ju mer el som behöver produceras.

Att tro att vi kan "spara" oss genom miljöproblem är aningslöst och naivt. Vårt energibehov kommer öka per captia under all överskådlig tid, speciellt när tredje världen industrialiseras. Jag skulle nästan säga att det är en smula arrogant att manifestera på detta vis. Fullkomligt icke-kreativt, bara "förmer".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Denna "Rädda Världen" PR-jippo kommer inte bidra inte till något alls tom om vi släcker för flera dagar eller månader. Eftersom vi människor bidrar inte direkt till den globala uppvärmingen, även om vi har blivit tvångsmatade med detta löjliga påstående och många har svald det med huller och hår.

Jag kanske ökar min el konsumtion bara att kompensera bortfallet när lättlurade människor släcker sitt ljus en timme för att de tror att de kan kanske rädda de stackars söta nallarna på nordpolen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Jag tycker MBY har så rätt att det är till och med i linje att vi borde starta en motkampanj,

Vi drar upp elförbrukningen hemma och på så vis förstör för alla som sparar några Watt.
Om Resultatet uteblir under Earth Hour, kanske de förstår att det inte går att påverka elförbrukningen särskillt mycket.

Vi kan t.o.m göra en god sak med elförbrukningen och i folda proteiner i Sweclockers lag under denna timma.
Därmed också visa på det att el gör oss nytta, det är till godo.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag tycker MBY har så rätt att det är till och med i linje att vi borde starta en motkampanj,

Vi drar upp elförbrukningen hemma och på så vis förstör för alla som sparar några Watt.
Om Resultatet uteblir under Earth Hour, kanske de förstår att det inte går att påverka elförbrukningen särskillt mycket.

Vi kan t.o.m göra en god sak med elförbrukningen och i folda proteiner i Sweclockers lag under denna timma.
Därmed också visa på det att el gör oss nytta, det är till godo.

Jag tycker inte att det är någon bra motkampanj. En bättre motkampanj vore istället att producera el under en timme, eller "uppfinna" alternativa energikällor.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag tycker MBY har så rätt att det är till och med i linje att vi borde starta en motkampanj,

Vi drar upp elförbrukningen hemma och på så vis förstör för alla som sparar några Watt.
Om Resultatet uteblir under Earth Hour, kanske de förstår att det inte går att påverka elförbrukningen särskillt mycket.

Vi kan t.o.m göra en god sak med elförbrukningen och i folda proteiner i Sweclockers lag under denna timma.
Därmed också visa på det att el gör oss nytta, det är till godo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tycker inte att det är någon bra motkampanj. En bättre motkampanj vore istället att producera el under en timme, eller "uppfinna" alternativa energikällor.

Ja, jag tycker också att Iljas hypotetiska motkampanj är stråt vassare. Problemet är förstås att man inte kan producera mer el om folk konsumerar mindre. Kirchhoffs strömlag sätter liksom stopp för det! (Utan att ens behöva gå in på termodynamik explicit) En mer pragmatiskt "motkampanj" skulle kanske vara att prospektera nya miljövänliga kraftverk, men både det och det förra förslaget är liksom utanför ramen på en hushållsbudget...

Förut kanske jag sagt att man ska förbruka mer el i protest. Nu tycker jag nog att det absolut bästa är att helt ignorera saken och konsumera precis så mycket eller lite el som passar en själv för stunden, alltså inget avbräck från normal lördagsrutin alls - vad nu den är.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nej!

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem

Stänger av strömmen till laddarn men datorn rullar ju på endå så ingen fara men tv står igång fan neerds det är jävligt viktig fotbolls match idag ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
Stänger av strömmen till laddarn men datorn rullar ju på endå så ingen fara men tv står igång fan neerds det är jävligt viktig fotbolls match idag ju.

Matchen börjar 21:45, kvart efter Earth Hour slutar

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Nej.
Ska ta in kupévärmaren från bilen och koppla in samt gå och köpa 4 st 500W halogenlampor och ha tänt bara för att.

Permalänk
Avstängd

Och jag ska spola extra många gånger på toaletten ikväll!

Fotboll = Öl = det jag precis skrev

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Någon som kan elektronik som kan svara? Det känns inte som en bra grej att elförbrukningen höjs så hastigt efter en svacka. Eller kanske det inte är några problem när folk är förvarnade?

Är väl inte frågan om man kan elektronik eller inte, fråga någon som jobbar med elnät istället.

Men det kommer inte att hända ett dugg, det är grymt små effekter vi snackar om. Folk kommer ju inte direkt att kuta till spisen 21:30. Möjligtvis börjar folk lessna runt 21:00 o börjar tända nån lampa här o där, men det är ju precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

Re: Earth Hour 28 Mars - Kommer du stänga av datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jaha, kommer ni låta datorn vara igång? Vill se vad ni tycker om denna fråga.

Du har nog missat en sak...

Citat:

Genom en enkel handling – att släcka ljuset under 1 timme – kan du

Det har alltså inget med datorn att göra.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Hmm. Det är faktiskt mer släckt häromkring än vanligt. Vissa sitter med stearinljus... De kanske borde gå över till stearinekonomi?

Var är folks sinne för proportioner, var är folks förnuft? Sedan tar de ändå bilen till jobbet på måndag...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag själv bröt strömmen vid proppskåpet och startade traktorn med elverket för miljöns skull.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hmm. Det är faktiskt mer släckt häromkring än vanligt. Vissa sitter med stearinljus... De kanske borde gå över till stearinekonomi?

Var är folks sinne för proportioner, var är folks förnuft? Sedan tar de ändå bilen till jobbet på måndag...

Men de flesta har ju inte elbilar, så då gör ju inget... hehe

Nä jag tror lite samhörighet med omvärlden är bra, och detta kan få folk att tänka på miljön. Alltså handlingen i sig själv gjorde inget, men det kan få folk att tänka till. Dock borde folk tänka ett steg längre och inse att vi kommer behöva mer energi, så att hushålla på el/energi är inte enbart rätt väg. Att el/energi kostar pengar resulterar dock per automatik att folk inte slösar bort på det.
*edit*
Finns det inte någon promenad mot någon viss cancer eller något? Själva handlingen bidrar inte, men det skapar lite gemenskap. Sitta i mörkret som ett fån, skapar ingen gemenskap. Iaf inte om man bor ensam. Btw, vi kanske kan se i barnafödandestatistiken om 9 månader om denna mörkläggning hade någon effekt? Det kanske var det som var den verkliga meningen med mörkläggningen, en ny konspirationsteori av mig.
*edit* Ny och ny, folk sa alltid förr att efter vintrar med mycket och långa(varade i flera dagar) strömavbrott så födes det många ungar i byn. (hur sant det nu var)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

haha satt och lirade och glömde helt bort det

Permalänk
Medlem

I morgon är det den officiella "Kill-Yourself-For-The-Earth Day"!!

Gör en uppoffring för din hemplanet imorgon!

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Klart jag ska.

Tror ingen gör det för att "spara el", är väl mer en gest för att visa att man bryr sig om miljön o allt det där?

Samma här. Såg det som en självklarhet att göra det.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Släckte inte nånting faktiskt:P

Min stationära stod på och även laptopen (ja den var kopplad till eluttaget och användas primärt).

Min taklampa beståendes av 3 spotlights var även på.