Permalänk
Medlem

Våldtäkt

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tonarspojke-valdtagen-av-fle...

Rätt ovanligt, det håller jag med om, men det sista vetta fan om det är unikt...

Är det inte kränkande när en kvinna blir våldtagen?

Edit: nån som också läste om gubben som stal glass och fick dryga året i finkan? Några dagar tidigare hade Metro en artikel där en kille som erkänt att denne våldtagit en kvinna blev friad då kvinnan låg i underkläder i hans säng. (De sket dvs i att killen själv erkände att kvinnan sagt nej och att han var tvungen att bända isär hennes ben för att ha sex med henne).

Vart är lagarna på väg? Eller var kommer de från?

Permalänk
Medlem

Re: Våldtäkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tonarspojke-valdtagen-av-fle...

Rätt ovanligt, det håller jag med om, men det sista vetta fan om det är unikt...

Är det inte kränkande när en kvinna blir våldtagen?

Edit: nån som också läste om gubben som stal glass och fick dryga året i finkan? Några dagar tidigare hade Metro en artikel där en kille som erkänt att denne våldtagit en kvinna blev friad då kvinnan låg i underkläder i hans säng. (De sket dvs i att killen själv erkände att kvinnan sagt nej och att han var tvungen att bända isär hennes ben för att ha sex med henne).

Vart är lagarna på väg? Eller var kommer de från?

Han stal väl inte glass, han rånade väl glass?

Och den där killen var ju lätt efterbliven vad det nu innebär. (ha som våldtog)

Sen den där festen så vet vi ju inte vad de gjorde mot honom än. Och inte för att föringa när en tjej blir våldtagen. Men blir en tjej våldtagen så är det synd om henne men kvinnligheten har hon ju kvar. Njä nu börjar jag babbla en massa skitsnack men när killen blir våldtagen på den där festen så får alla veta vad som har hänt var säkert en del från hans bekantskapskrets där. Han förlorar ju hela sin manlighet känns det lite som. Nja jag vet inte. Jag är ju bara man^^

Ganska ovanligt är det ju iallfall att en annan kille blir gruppvåldtagen av ett gäng andra män i sverige?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Nu tror jag inte på "fullbordad våldtäkt" i det första fallet utan sexuell förnedring, som de säkerligen rubricerar som våldtäkt. Vilket inte på något sätt gör det bättre, men kan förklara lite varför de gjorde det. (alltså förnedra, inte att de var kåta i honom) Sedan påstår ofta många heterosexuella att "vanliga våldtäkter" också främst görs för att förnedra, för att ta bort ansvaret på deras sexualitet. (jag själv är asexuell)

Angående lagarna så tycker jag ändå vi har ett ganska bra rättsväsende, dock är straffen ofta ett hån. Förr i tiden så hängdes också gärningsmän ofta ut i tidningar med namn så att grannar kunde läsa, det fanns samtidigt något som kallades för heder. Vilket innebär att folk än idag får bära den last som deras anor har gett dem.

Annars begick det en massa brott förr med, men dessa verkar öka idag. Och folk bryr sig mindre, t.ex. en kille som har suttit inne för våldtäkt kan hur lätt som helst skaffa en ny tjej. Hade det varit för 50år sedan så hade han blivit skjuten av den nya tjejens pappa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Man ska vara ganska försiktig med att hänga ut folk i tidningen. Det har varit flera stora våldtäkts och incest mål i detta landet där det sen visat sig att den "våltagna/nde" inte talade saning.

Permalänk
Medlem

Det jag ville få fram var det jag uppfattat det som. Visst, gubben rånade glass genom att hota med järnrör och fick sitt straff därefter. Men en som våldtar får, vad jag uppfattat det som genom åren, nästan samma straff, eller till och med lägre i de flesta fall.

Visst, inte kul att utsättas för hot och rån, men att utsättas för hot och våldtäkt är väl snäppet värre och således borde straffet vara värre där med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Man ska vara ganska försiktig med att hänga ut folk i tidningen. Det har varit flera stora våldtäkts och incest mål i detta landet där det sen visat sig att den "våltagna/nde" inte talade saning.

Varvid många av dem beror på att svin har utnyttjad alkoholpåverkade kvinnors omdömen, där sedan kvinnorna dagen efter ångrar sig.
En riktig man har inte sex med en alkoholpåverkad kvinna oavsett om hon vill eller inte. På samma sätt som att jag inte går till swania letar upp en full tjej, sedan följer med henne hem och köper hennes dator. Så när hon nästa morgon undrar, va f-n har min dator tagit vägen? Och så börjar hon minnas och ångrar vad hon hade gjort. Om någon då kallar mig för tjuv/bedragare etc, så har jag lite mig själv att skylla.

Nå det finns riktigt oskyldiga inom våldtäkt och andra brott som även döms till fängelse, varvid uthängning av misstänkta som förr i tiden inte är bra. Problemet är dock att 2år eller så inte är något straff.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Visst, inte kul att utsättas för hot och rån, men att utsättas för hot och våldtäkt är väl snäppet värre och således borde straffet vara värre där med?

Absolut!

Våldtäktsmän är person som jag har absolut minst respekt för. Ett par år i fängelset och lite straffarbete är det minsta man kan begära av dessa 'kräk'. Gäller det barn kan man kasta nyckeln direkt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Man ska vara ganska försiktig med att hänga ut folk i tidningen. Det har varit flera stora våldtäkts och incest mål i detta landet där det sen visat sig att den "våltagna/nde" inte talade saning.

Men står det i tidningen så är det ju sant!

Hela den här idén med att straffa någon för evigt (eller åtminstone i flera decennier, kanske mer) är hemsk. Människor förändras.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hela den här idén med att straffa någon för evigt (eller åtminstone i flera decennier, kanske mer) är hemsk. Människor förändras.

Förvisso, men i en hel rad fall är det berättigat imo.

Ett våldtäktsoffer förändras också, nu när vi är inne på våldtäkter.

Vidare ska det inte röra sig om att för evigt straffa någon, utan att det ska finnas proportioner, vilket det brister i enorm enligt mig.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är helt meningslöst att försöka skapa sig en bild av en händelse utifrån de korta texter som tidningarna förmedlar. Ett komplicerat förlopp kortas ner till en grovt förenklad version på 10-15 meningar. Mängder av detaljer nämns inte som kanske ställer situationen i ett helt annat ljus, och det som nämns är kanske helt enkelt inte sant. Ett exempel.

"43-åring våldtog kvinna. Fallet lades ner efter förundersökning."

Jaha shit vad sjukt, tänker folk, hur kan en våldtäktsman bara gå fri?! Vart är samhället på väg!?

Men nu var det så att den anklagade statsminister Fredrik Reinfeldt stod och höll ett tal i riksdagen vid den påstådda tidpunkten för våldtäkten. Anmälaren var en psykiskt störd kvinna i Säffle.

Get my point? Man gör bara sig själv en björntjänst om man tror att man faktiskt vet något om våldtäktsfallen utifrån det man läser i tidningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Alltså, det är helt meningslöst att försöka skapa sig en bild av en händelse utifrån de korta texter som tidningarna förmedlar. Ett komplicerat förlopp kortas ner till en grovt förenklad version på 10-15 meningar. Mängder av detaljer nämns inte som kanske ställer situationen i ett helt annat ljus, och det som nämns är kanske helt enkelt inte sant. Ett exempel.

"43-åring våldtog kvinna. Fallet lades ner efter förundersökning."

Jaha shit vad sjukt, tänker folk, hur kan en våldtäktsman bara gå fri?! Vart är samhället på väg!?

Men nu var det så att den anklagade statsminister Fredrik Reinfeldt stod och höll ett tal i riksdagen vid den påstådda tidpunkten för våldtäkten. Anmälaren var en psykiskt störd kvinna i Säffle.

Get my point? Man gör bara sig själv en björntjänst om man tror att man faktiskt vet något om våldtäktsfallen utifrån det man läser i tidningarna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2423517.svd Där då? Varför i HELVETE förstörs bevis ens? Finns det någon rimlig förklaring, är det rutin att förstöra bevis innan alla parter i ett mål har fått ta ställning till eventuella domar+överklaganden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Alltså, det är helt meningslöst att försöka skapa sig en bild av en händelse utifrån de korta texter som tidningarna förmedlar.

Nu behöver man inte enbart läsa tidningar, utan man kan även kan läsa domar och bilda sin uppfattning om vad det finns för folk där ute. Då läsa ordagrant om vilka bortförklaringar gärningsmännen kommer med. Och sedan se vilka korta straff de får, utan att ens behöva erkänna brottet eller visa det minsta medlidande/hänsyn. Vissa bortförklaringar är ett riktigt hån mot offret, där domstolen själv skriver i domen hur tydligt deras berättelse verkar påhittad. T.ex. var det en i ett ganska så aktuellt fall, där mängder av osannolika händelser hade hänt, bl.a. att han hade tappat sin plånbok innan just exakt på våldtäktsplatsen. (helt omöjligt är det inte) Nå domstolen köpte inte hans berättelse.

Så på frågan vart världen är på väg, kan man ställa sig genom att läsa dessa. Självklart skall man jämföra mot förr, vilket jag gör. T.ex. har jag läst en gammal dom(om ett mord), där advokaten använde namnunderskrift av grannar för att intyga att den misstänkte inte var våldsam. Den stora skillnaden mot domen då och idag, var straffet utanför rättsväsendet. (men typ samma dalteri i rättsväsendet)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2423517.svd Där då? Varför i HELVETE förstörs bevis ens? Finns det någon rimlig förklaring, är det rutin att förstöra bevis innan alla parter i ett mål har fått ta ställning till eventuella domar+överklaganden?

Misstag görs alltid, men jag tror personen får sitt straff på annat sätt om kvinnan nu talar sanning.

*edit*
Det där med erkänna brott är iofs en komplicerad fråga, då en oskyldig inte skall behöva göra det. Men som det är idag att gärningsmän kan visa domstolen vem det är som bestämmer, är heller inte så bra. Då gärningsmän kan typ vara hur stora i käften dom vill i domstolen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Våldtäkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är det inte kränkande när en kvinna blir våldtagen?

Står väl inget om att det inte skulle vara det i artikeln?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men står det i tidningen så är det ju sant!

Hela den här idén med att straffa någon för evigt (eller åtminstone i flera decennier, kanske mer) är hemsk. Människor förändras.

Beror på brottet. Sen finns det de som är sjuka nog för att inte kunna förändras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Varvid många av dem beror på att svin har utnyttjad alkoholpåverkade kvinnors omdömen, där sedan kvinnorna dagen efter ångrar sig.
En riktig man har inte sex med en alkoholpåverkad kvinna oavsett om hon vill eller inte. På samma sätt som att jag inte går till swania letar upp en full tjej, sedan följer med henne hem och köper hennes dator. Så när hon nästa morgon undrar, va f-n har min dator tagit vägen? Och så börjar hon minnas och ångrar vad hon hade gjort. Om någon då kallar mig för tjuv/bedragare etc, så har jag lite mig själv att skylla.

Nå det finns riktigt oskyldiga inom våldtäkt och andra brott som även döms till fängelse, varvid uthängning av misstänkta som förr i tiden inte är bra. Problemet är dock att 2år eller så inte är något straff.

Sen är det inte lika roligt heller för killen om tjejen som visar sig ha kille dan efter inte vågar berätta för killen att hon varit otrogen utan säger att hon blivit utnyttjad pga hon druckit också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2423517.svd Där då? Varför i HELVETE förstörs bevis ens? Finns det någon rimlig förklaring, är det rutin att förstöra bevis innan alla parter i ett mål har fått ta ställning till eventuella domar+överklaganden?

Ja det där är ju praktexempel på precis vad jag menar. En grovhuggen sammanfattning på 7 meningar där det är uppenbart att det finns en massa saker som man inte får veta. Min reaktion spontant är dock att prover ju förstörs i samband med processen att utvinna DNA från dem.

Men du är ute efter att jag ska försvara domen så har du nog inte riktigt förstått min poäng. Hela grejen är ju att informationen i sådana där notiser är otillräcklig för att man ska kunna ta ställning.

För att någon ska dömas så måste det finnas bevis på att personen är skyldig, bortom rimligt tvivel. Tingsrätten har i ditt exempel en massa mer information än vi, och har uppenbarligen kommit fram till att bevisen inte är tillräckliga. Finns det rimliga tvivel så ska personen frias. Det är inte svårare än så i en rättstat värd namnet.

Permalänk
Medlem

Det finns en sanning i rättssalen och en sanning i fallet. Ibland är sanningarna nära varandra, ibland inte.

Sen kommer journalister gräver efter sanning, ibland stöter de på kärnan, ibland gräver de till kina och förstår ingenting av det lokala språket.

Tjing-tjong!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
För att någon ska dömas så måste det finnas bevis på att personen är skyldig, bortom rimligt tvivel. Tingsrätten har i ditt exempel en massa mer information än vi, och har uppenbarligen kommit fram till att bevisen inte är tillräckliga. Finns det rimliga tvivel så ska personen frias. Det är inte svårare än så i en rättstat värd namnet.

TACK, Frux, kunde inte ha sagt det bättre själv. I Sverige har vi ett relativt välfungerande rättssystem med åklagare, nämndemän och domare som är anställda av staten. Deras enda uppgift är att bedöma om folk är oskyldiga eller inte och vad de eventuellt har gjort sig skyldiga till. De har alltså enormt mycket bättre koll än vad den genomsnittliga kvällstidningsläsaren har (det är oftast dessa jag hör klaga över hur dåligt vårt rättssystem fungerar).

Våldtäkt är ett allvarligt brott som ofta är väldigt svårt att bevisa. Att nyliga lagändringar har gjort att brottsrubriceringen våldtäkt inte längre innebär att en våldtäkt faktiskt har begåtts och att andelen falska anklagelser verkar vara osedvanligt hög gör inte heller det hela bättre. Sedan håller jag faktiskt med om att straffen är på tok för låga och det är dit jag försöker komma.

Folk koncentrerar sig nämligen på helt fel saker. Att gnälla om att för få döms för våldtäkt är bara dumt eftersom vi inte kan börja straffa människor mer godtyckligt utan att tumma på våra demokratiska värderingar. Det är när gärningsmän faktiskt döms som jag är förvånad över att fler inte reagerar! Här ser jag ett extremt oroväckande mönster vad gäller många grova brott mot enskild person. Att en gärningsman som t.ex. döms för grov misshandel under vissa omständigheter kan få ett mildare straff än någon som funnits skyldig till narkotikabrott är för mig helt absurt.

Som liberalist undrar jag då vart vårt människovärde är på väg. Visst är det illa att narkotika sprids bland ungdomar (mina åsikter om cannabis ligger på hyllan under denna diskussion), men att någon som sticker en kniv i en annan människa, som nästan förblöder av skadorna, kan komma undan lindrigare än en knarkare, som trots allt bara skadar sig själv och ev. orsakar samhället en del oreda och smärre omkostnader, är skrämmande.

Detta är en obalans i straffvärde som orsakas av politiskt lagstiftande. Politiker (som alltså inte nödvändigtvis är jurister och sannolikt inte heller arbetar med juridik) väljer att prioritera narkotikabrott (i det här fallet) och höjer då straffvärdet på denna typ av brott. Att straffen blir oproportionerliga med övriga brott är något de missar eller inte tar hänsyn till. Detta måste få ett stopp! Att skada en annan människa psykiskt är mycket allvarligt. Att skada en annan människa fysiskt är ännu värre. Detta bör synas i straffskalorna!

EDIT: Jag kanske också bör nämna med en gång, för de som inte tycker att det är tydligt nog, att jag själv inte är jurist. Mitt inlägg bör alltså snarare ses som uttryck för en politisk åsikt än en professionell sådan. Jag vill ändå passa på att försvara min åsikt med att den baseras på otaliga diskussioner med min farfar, som är advokat och min farsa, som är åklagare. För att vara lekman tycker tycker jag mig därför ha en hyfsad bild av hur vårt rättssystem fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Remorse
Står väl inget om att det inte skulle vara det i artikeln?

Det har jag inte påstått att de har sagt, men tycker det var rätt "kuL" att de skev så.