Legendariska problemet : Display driver atikmdag stopped responding error

Permalänk
Medlem

Legendariska problemet : Display driver atikmdag stopped responding error

Uppenbarligen är det jävligt många som har detta problemet när de kör Vista..

Jag får upp typ en gång om dagen:

"Display driver atikmdag stopped responding error"

Sen blåskärm...

Ville bara höra hur ni har löst detta problemet.. Efter googlat en jävla massa så e de många som löst det på olika sätt...

Själv hoppas ja på att ändra till rätt tajming på mina minnen ska hjälpa..

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Medlem

Jag får det då och då, men aldrig varje dag. Minst en gång per vecka får jag det.

Dock får jag det endast när jag har dual-screen uppsättning.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

ok, jag kör dual ALLTID.. så :/

Vill ju bara bli av med det.. Orka XP igen.. :S

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drdazed
ok, jag kör dual ALLTID.. så :/

Vill ju bara bli av med det.. Orka XP igen.. :S

Jag orkar inte heller med XP, har vant mig med Vista.

Läste nyss på: http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

Och mycket riktigt så är det vanligt, både för nVidia och ATI. Men det stod att man ska avaktivera Aero-funktionen, någon gjorde så och har aldrig fått problemet i en vecka, medans han fick det i stort sett varje dag annars med Aero.

Någon sa också att Vista försöker starta om och åtgärda drivrutinen medans XP bara kraschar. Har hänt för mig att Vista har räddat mig ur denna situation när drivrutinen kraschat.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Hade problemet ungefär 1-2 gånger per dag och då i samband att datorn crashade helt med BSOD. Kom fram till att minnesplatserna på moderkortet var trasiga så jag bytte. Sedan dess har det minskat till nångång i veckan. När jag då installerade CCC 8.10 BETA så har det i princip slutat hända, jag har inte fått en enda BSOD men det har kanske hänt nån enstaka gång att drivrutinerna crashar men inget mer efter det.

CCC 8.10 BETA finns här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren dudes!

Ändrat till Basic theme nu.. får testa drivrutinerna när jag anlänt hem.

Håller tummarna..

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Medlem

Jag får detta problemet dagligen och det verkar inte bero på temat för jag har kört med Vista Basic Theme hela tiden

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

Jag hade det där och testade fan allt som jag hitta på internet. Till slut for jag in på moderkortstillverkarens site och fick se där att mina ramminnen inte stöddes fullt ut av moderkortet. Jag körde 2x2gig 1066mhz "ganged mode" Ändrade till "unganged mode" och testa lira red alert 3 utan problem i en timma. Tidigare stängdes spelet av efter 10-30 min.

Ska installera 3dmark och köra det en längre sväng få se om det är stabilt.

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guran007
Jag hade det där och testade fan allt som jag hitta på internet. Till slut for jag in på moderkortstillverkarens site och fick se där att mina ramminnen inte stöddes fullt ut av moderkortet. Jag körde 2x2gig 1066mhz "ganged mode" Ändrade till "unganged mode" och testa lira red alert 3 utan problem i en timma. Tidigare stängdes spelet av efter 10-30 min.

Ska installera 3dmark och köra det en längre sväng få se om det är stabilt.

Jag har samma problem och spelen stängs efter som du 10-30min.
Jag kör vista 64-bit med 1066mhz 2x2 gig precis som du.

i övrigt har jag hd4870, duo 8400...

vad är "ganged mode" och "unganged" mode, vad innebär det och vad ändrar man på det?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk

Även här löstes problemet genom att ändra tillbacka till Vista Basic. Men sen stämmer det fan att problemet faktiskt slutade i 8.10 Beta. Ska genast installera den när jag kommer hem

Annars minskade problemet när jag bytte minnesplatser på moderkortet efter att de troligtvis gått sönder efter OC. Jo, jag vet inte riktigt varför de gått sönder. Skyller på att kortet är sisådär 2 år gammalt och jag kan ha varit lite klantig

Dual-screen kör jag med här också. 22"WS + 19"

Permalänk

I flera program t.e.x everest står det att mina minnen vilket är 2048x2 bara har 800 mhz i hastighet fast det egentligen har 1066 mhz? Är dett helt normalt eller är det något fel?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått BSOD men trots det liknande problem. Om jag kör ett spel på min primära 19" CRT och använder min andra skärm till att kolla på film på så kraschar grafikkortsdrivrutinen efter en timma eller så. Dock så återhämtas den av Vista och allt är finemang i ~30min till tills den kraschar och blir återställd igen. Tredje gången blir skärmen svart och det tuggar en kort stund innan datorn startar om sig själv. Jag skrev en tråd på AMDs forum om det hela men det första man fick nerkört i halsen var att jag hade ett "underpowered system". Jag vet inte vad ni tycker men efter att ha läst konsekvent att system med HD4870 ligger i max load på 250-280W så borde knappast mitt nätagg vara för klent. Detta från en moderator också. Härligt forum.

Har ni också problem med att byta skärm? Jag brukar använda min 24" vanligtvis och sedan byta till min 19" CRT när det är dags att spela spel. Många gånger tar det så lång tid att byta skärm att tiden rinner ut innan man hinner acceptera bytet, så man får göra det en gång till.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Har ni också problem med att byta skärm? Jag brukar använda min 24" vanligtvis och sedan byta till min 19" CRT när det är dags att spela spel. Många gånger tar det så lång tid att byta skärm att tiden rinner ut innan man hinner acceptera bytet, så man får göra det en gång till.

Har faktiskt aldrig hänt för mig, men ibland blir det nära. Lite irriterade då jag byter mellan min 19" och 32" TV ibland och då åker upplösningen till
800x600. 16-bit färg, 59Hz

Ganska ologiskt...

Hoppas att det blir bättre med crasherna annars byter jag tillbacka till 8.10 BETA Är ju bara nån vecka kvar tills 8.12 drivsarna.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte ropa hej än men det verkar som om jag har löst problemet med att spela upp video på den sekundära skärmen när jag har ett spel igång i fullskärm på den primära skärmen. Jag blev tipsad att stoppa tjänsten "Ati External Event Utility" och jag har inte märkt av några drivrutinskrascher än efter några timmars serietittande.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag har precis det här problemet. 1-2 gång per dygn ungefär brukar drivrutinen krascha. Datorn är på dygnet runt o det är ofta på morgonen när jag vaknar o direkt när jag börjar göra något med datorn så blir det BSOD. Men det kan även hända lite när som.

Ibland händer det att Vista klarar av att reparera drivrutinen innan den kraschar. Trodde att det löste sig med nya 8.12 men efter ett par dagar återkom problemet.

Ska prova att ta bort aerotemat så får vi se. Jäkligt irriterande problem iaf. Har inte överklockat någonting i datorn. Grafikkortet är lite överklockat från fabrik, det är det enda.

Kör dualscreen hela tiden också, 22" lcd och en projektor som sekundär.

edit: Kan säga som så att det spelade ingen roll om man valde vista basic istället för vista aero. Nu när jag vaknade o satte mig vid datorn så hade den startat om.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande ingen konkret lösning på detta problemet?

Jag kör med dualcore 3.16, hd 4870x2 och 4gb 1066minnen med vista64
Datorn är i princip helt ny och jag har inte överklockat någonting.
Problemet började häromdagen efter att datorn har funkat klockrent innan.

Det kommer alltid när jag försöker starta ett 3d-applikation som spel eller liknande. Den krashar tom när man startar chess i windowsspelen.

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Medlem

den lättaste och mest effektiva lösningen är att byta os till xp. med 4gb minne är det ingen förlust:)

Permalänk
Medlem

Re: Legendariska problemet : Display driver atikmdag stopped responding error

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drdazed
Uppenbarligen är det jävligt många som har detta problemet när de kör Vista..

Jag får upp typ en gång om dagen:

"Display driver atikmdag stopped responding error"

Sen blåskärm...

Ville bara höra hur ni har löst detta problemet.. Efter googlat en jävla massa så e de många som löst det på olika sätt...

Själv hoppas ja på att ändra till rätt tajming på mina minnen ska hjälpa..

Det enda jag gjorde, var att öppna windows update.
Där stod det om en uppdatering till drivrutinen för bildskärmen, installerade den och tjupp, så var alla problem borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jointenn
den lättaste och mest effektiva lösningen är att byta os till xp. med 4gb minne är det ingen förlust:)

Det är ju tragiskt att det inte har kommit en allmän fix på detta.

Ang byta tillbaka till xp, lite RAM kan man väl avvara men hur är det med DX10? Xp stödjer väl inte det?

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |