Problem med grafikkortet, 9800GTX+

Permalänk

Problem med grafikkortet, 9800GTX+

Jag har ett EVGA Geforce 9800GX+ som strular.

Kortet är helt nytt!

Helt utan logik händer detta

Kort därefter klipper den utsignalen till skärmen och det enda som återstår är att dra ur strömmen och starta om.

Kan fungera i veckor och sen händer detta två ggr på en timme. Vanlig surfning, bilder m.m. Har inte hängt sig ännu när jag spelat.

Kör Vista 32bit, Asus P5K moderkort med senaste Bios, 4GB internminne, den går inte för varm och jag har senaste drivrutinerna för grafikkortet.

Vad kan det vara?

Tacksam för hjälp.

Permalänk

hm verkar skumt... jag skulle testa med en annan skärm om du har möjlighet, kanske testa andra dvi utgången på kortet åxå först

Visa signatur

AMD_matte

AMD Athlon X4 640@ 3.5 Mhz, MSI 990XA-GD55, XFX GeForce 9800GTX+, Corsair Vengeance 4 gb@1600 mhz.

Permalänk
Avstängd

testat båda DVI kontakterna ?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Yepp!
Testat bägge utan positivt resultat...

Permalänk

RMA

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Va får du för grader på GPU när detta händer?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Pröva ett annat grafikkort och se om det händer något... verkar vara fel på det eftersom det inte löser sig vid byte av skärm...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
RMA

Precis, skicka tillbaka & begär nytt.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Det är köpt på komplett.se så de ska väl testa och se om det är trasigt innan jag får ett nytt. Eftersom det kommer så slumpmässigt är väl inte chansen så stor att de ens kan framkalla felet...

Permalänk
Medlem

Har ett liknande fel... Som kommer helt slumpmässigt. Jag får liknande artefakter. Det konstiga är att det enbart kommer när jag kör 2D applikationer.

dom program/spel som det hänt i är Starcraft, en snes emulator och Adobe Premier (videoredigeringsprogram). Inte i några nya krävande spel...

Permalänk
Medlem

Komplett har skyldighet att ersätta dig med ett nytt grafikkort om det du har inte fungerar som det ska om du inte tror de kommer lita på dig så skicka med bilder på felet och se vad de gör.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

skicka tebax skiten på garantin !

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagg och ålder på det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Nätagg och ålder på det?

Silver power, 600W. Ett år...

Permalänk
Hedersmedlem

Mindre troligt med strömförsrjningsproblem.

Innan du skickar tillbaka något (pga att felet sker så sporadiskt), montera ur allt ur lådan. Kontrollera alla distanser, blås ur pci-e kontakten och tvätta kortets pci-e kontakt med en bommulspinne och lämplig alkohol (helst isopropanol).

Sätt samman och var väldigt noggrann så att kortet verkligen sitter rakt och inte hamnar i spänn, när du skruvar dit det.

Testa igen en vecka eller två och se vad som händer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Mindre troligt med strömförsrjningsproblem.

Innan du skickar tillbaka något (pga att felet sker så sporadiskt), montera ur allt ur lådan. Kontrollera alla distanser, blås ur pci-e kontakten och tvätta kortets pci-e kontakt med en bommulspinne och lämplig alkohol (helst isopropanol).

Sätt samman och var väldigt noggrann så att kortet verkligen sitter rakt och inte hamnar i spänn, när du skruvar dit det.

Testa igen en vecka eller två och se vad som händer.

Hmm... Jag har precis blivit pappa så tiden för det du tipsar om kommer knappast att finnas de närmaste veckorna... Ringer Komplett imorgon och hör vad dom säger...

Tack för tipset ändå!