Permalänk

Passiv HD4670

Sitter och funderar på att lägga några hundralappar för att uppgradera mitt system lite, och då på grafik-fronten.
Sitter idag på ett 7600-kort så det är minsann på sin plats.
Resten är nyasre skit men mitt förra grafikkort dog så jag fick låna av en kompis så länge.
Nu sitter jag i allafall och funderar på vad det ska bli och lutar åt ett HD4670 och famför allt ett passivt sådant.
Letat runt en del men inte hittat något om hur just dessa fungerar (tänker då på HIS Radeon HD4670 iSilence 4 Dual-DVI 1GB och Sapphire Radeon HD4670 Ultimate HDMI 512MB och ja vilket av dom jag borde välja.
Någon som kan hjälpa mig på traven kanske?
Undrar även hur pass potenta dessa två är att spela med, inget fancy, på sin höjd lite non raiding WoW!
Fullt medveten om att några hundralappar till ger mer prestanda men tusenlappen är min gräns för tillfället!
Självklart tar jag gärna emot tips på andra passande kort!

MVH
//Muttesmutte

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk

Re: Passiv HD4670

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av muttesmutte
Sitter och funderar på att lägga några hundralappar för att uppgradera mitt system lite, och då på grafik-fronten.
Sitter idag på ett 7600-kort så det är minsann på sin plats.
Resten är nyasre skit men mitt förra grafikkort dog så jag fick låna av en kompis så länge.
Nu sitter jag i allafall och funderar på vad det ska bli och lutar åt ett HD4670 och famför allt ett passivt sådant.
Letat runt en del men inte hittat något om hur just dessa fungerar (tänker då på HIS Radeon HD4670 iSilence 4 Dual-DVI 1GB och Sapphire Radeon HD4670 Ultimate HDMI 512MB och ja vilket av dom jag borde välja.
Någon som kan hjälpa mig på traven kanske?
Undrar även hur pass potenta dessa två är att spela med, inget fancy, på sin höjd lite non raiding WoW!
Fullt medveten om att några hundralappar till ger mer prestanda men tusenlappen är min gräns för tillfället!
Självklart tar jag gärna emot tips på andra passande kort!

MVH
//Muttesmutte

[/QUOTE

Jag kan inte annat än rekommendera 4670 ett underbart bra kort för liten peng. Sikta på ett kort med 512MB det klarar/behöver inte så mkt minne som 1GB. och ska du ha det passivt så är det väll bara att ta det billigaste kortet och sätta på en tredjeparts kylare?

Jag lirar Grid, TF2, HL2 (1280x1024) på max med en Intel P4 @3GHz 2GB ram. fps är runt 50 på source spelen, vet inte fps på grid. även L4D körs på höga inställningar och >30fps
Bioshock (gammalt spel) maxas oxå. Vill du spela Crysis får du ha en bättre CPU än jag för då klarar det inte mkt mer än low men vissa mp banor går att ställa upp till medium.

hoppas jag inte rört till det i dina tankar nu^^

/Sandberg

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jag funderar just nu själv på ett ganska kapabelt budget MicroATX system.
Jag hade kommit fram till och fastnat för
Sapphire Radeon HD4670 Ultimate HDMI 512MB, Heatpipe,passivt

Efter det sökte jag här på forumet. Så hittade jag din tråd här.

En bra grej med Sapphiren är att du har alla 3 sorters kontakterna utan att behöva adapter.
= VGA, DVI och HDMI
Så den funkar med vilken bildskärm som helst. Både med nya och gamla monitorer.
Och HDMI verkar bli det ska gälla ett tag framåt .. för TV-anslutning också.

Den här testen är mycket detaljerad och positiv:
Sapphire HD 4670 Ultimate 512MB Passive Video Card Review
by Michael "SKYMTL" Hoenig | February 26, 2009
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Som du ser är det en alldeles färsk recension (1 månad sedan)
och killen kan alltså jämföra med aktuell grafik hårdvara i dagsläget.

Både komplett och misco har det för lite under 1.000-lappen.
Det blir nog ett köp inom kort, från mej
komplett.se har den hemma, men misco.se brukar inte behöva många dagar på sej för att få grejerna till mej, även om dom inte har i lager
Prisjakt länken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=383157

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Ser ut som ett trevligt kort där halojoy, kul att det kommit lite passiva modeller av HD4670, har tänkt mig ett sådant till min HTPC. Knepigt att det inte finns fler modeller och att de inte kom tidigare, den låga effektförbrukningen gör ju kortet mycket lämpat för passiv kylning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Håller med.

Enligt mina efterforskningar och min uppfattning,
så är det enda Passiva ATI Radeon grafikkortet som är bättre än Sapphire HD 4670 Ultimate
ett kort som heter GIGABYTE GV-R485MC-1GI HD 4850 Heatpipe
med 1 GB GDDR3 minne (1880Mhz)

Enligt testarna håller det sej lika svalt som Sapphiren.
Dvs. kyler bättre!!!! än motsvarande HD 4850 kort med fläkt.
GIGABYTE använder en teknik som heter MultiCore (MC) för att åstadkomma detta.

Ett helt fantastiskt kort för mycket bra grafik prestanda
och som är helt ljudlöst oavsett hur hårt/löst du spelar ....
Haken är förståss priset
Det är typ dubbelt så dyrt som det likaledes passiva Sapphire HD 4670
och även några hundra dyrare än normala 512MB/1GB HD 4850 kort med fläkt.

GIGABYTE GV-R485MC-1GI Gigabyte Sverige, med info, manualer etc:
http://www.gigabyte.se/Products/VGA/Products_Spec.aspx?Produc...
Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=411713
Mycom 1777 kronor just nu:
http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=68484

/våren på väg nu ... kanske ... här i Lappland

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4