Högskoleprovet 2009 - Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Högskoleprovet 2009 - Hur gick det?

Hallå!

Skrev högskoleprovet idag, och blev både glad och förtvivlad när jag duktigt rättade mitt facit.

Började bra med en härlig 21 på NOG, men sen bar det utför.. 14 på ELF och _18_ på ORD var lite för mycket för mig. Fortsatte sedan lite deprimerad efter känslan redan då att provet var kört med att på 17 på LÄS och 19 på DTK.

Någon mer än jag som hade svårt med andra halvan av ORD-delen?

Dela med dig av dina känslor och resultat!

Groggan

*EDIT*

Eftersom Umeå sidan är efterblivet långsam, så kan även http://svt.se/content/1/c8/01/49/88/03/hogskolefacit.pdf användas för att kolla facit!

Permalänk
Medlem

Kommer varken in på facitsidan eller text-tv. Kan någon posta facit här?

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Hedersmedlem

Det gick något bättre än vanligt för mig. Jag verkar ha fått 22 på nog, 17 på elf, 36 på ord, 19 på läs och 18 på dtk.

Tidigare har jag fått följande resultat (i den ordningen): 1,8, 1,8, 1,8, 1,7, 1,9, 1,9.

Permalänk
Hedersmedlem

HÖGSKOLEPROVET 2008-10-25 – FACIT
BLOCK 1
Delprov 1: NOG
1 D 12 D
2 E 13 D
3 C 14 E
4 A 15 C
5 E 16 B
6 B 17 D
7 C 18 A
8 C 19 B
9 C 20 B
10 A 21 B
11 B 22 E
BLOCK 2
Delprov 3: ELF + Delprov 4: ORD
1 B 11 B 1 A 11 A 21 D 31 D
2 D 12 C 2 E 12 E 22 D 32 D
3 A 13 B 3 E 13 D 23 D 33 E
4 B 14 A 4 E 14 C 24 A 34 E
5 D 15 A 5 B 15 D 25 C 35 C
6 A 16 B 6 A 16 E 26 D 36 E
7 C 17 B 7 B 17 B 27 B 37 A
8 B 18 C 8 A 18 C 28 A 38 D
9 C 19 A 9 A 19 A 29 A 39 B
10 D 20 D 10 A 20 D 30 A 40 D
BLOCK 4 BLOCK 5
Delprov 7: LÄS Delprov 9: DTK
1 C 11 B 1 C 11 E
2 C 12 B 2 D 12 E
3 B 13 C 3 C 13 B
4 D 14 A 4 A 14 E
5 A 15 A 5 D 15 C
6 A 16 B 6 A 16 C
7 C 17 D 7 D 17 C
8 D 18 A 8 B 18 D
9 C 19 D 9 B 19 D
10 D 20 A 10 B 20 B
BLOCK 3 ingår ej! (Utprövningsblock)

Permalänk
Medlem

GAPa fan inte dåligt!! : ) en ganska säker 2.0a!

Hur många gånger har du skrivit?
Skrev min första gång idag kanske bör tilläggas..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggan
Hur många gånger har du skrivit?

Det här var den sjunde gången för mig.

Permalänk
Medlem

Robbaz, var ser du normeringstabellen?*edit

Permalänk
Medlem

När kan man börja skriva högskoleprovet / börja träna inför det? Hur?

Jag går för tillfället mitt första år på Gymnasium.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggan
Robbaz, var ser du nomineringstabellen?

Normeringstabellen publiceras inte förrän om en knapp månad, men man kan alltid titta på gamla normeringstabeller för att få en ungefärlig bild av vad ens resultat kommer att ge för normerad poäng. Några gamla normeningstabeller är följande: http://www8.umu.se/edmeas/hprov/08b/norm.pdf, http://www8.umu.se/edmeas/hprov/08a/norm.pdf och http://www8.umu.se/edmeas/hprov/07b/norm.pdf. Observera dock att värdena kan förändras mer eller mindre från gång till gång, så säker är man inte förrän resultatet har levererats till ens postlåda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
När kan man börja skriva högskoleprovet / börja träna inför det? Hur?

Jag går för tillfället mitt första år på Gymnasium.

Det finns inga begränsningar i när man får skriva högskoleprovet. Enligt http://www8.umu.se/edmeas/hprov/statistik/index.html har den yngsta personen som skrivit provet varit 12 år och den äldsta 85 år. Jag skrev mitt första högskoleprov på våren i ettan i gymnasiet, och då har man i princip lärt sig allt som man behöver kunna för att göra provet. Dock är det väl så att framför allt ordförståelsen och i viss mån även engelsk och svensk läsförståelse är sådant som man har en tendens att bli allt bättre på med åren, i och med att ens ordförråd blir större.

Jag tror att det bästa sättet att öva är att göra gamla prov. Vad man bör tänka på då är att vara mycket noga med att ta tiden och att inte störas av andra saker. Det är också av största vikt att man skriver ut proven och inte gör dem på datorn. Det är en helt annan känsla när man har proven på papper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggan
Robbaz, var ser du nomineringstabellen?

Som Gapa säger, därimot kan jag inte få så mycket sämre. Kanske man ska lära sig svenska.

Permalänk
Medlem

Robbaz håller med... SKa försöka läsa lite böcker nu på våren och sommaren, och tagga till inför hösten.. är bara 18 nu så har väl en del att ta till mig, synd att det ska sinka poängen så mycket bara.

Vill gå teknisk matematik/fysik på högskola och tvivlar på att jag hade vart mer lämpad för att jag är bra på svenska ord

Men så är det, nya tag till i höst..!

Permalänk
Medlem

Gick väl sådär..

74/122 totalt
16/22 NOG
14/20 ELF
19/40 ORD
10/20 LÄS
15/20 DTK

Jämfört mot de tre länkade normaliseringstabellerna så skulle det ge 1.1.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Avstängd

Detta är ju inte alls roligt, jag var så glad över att jag garanterat fick nästan alla rätt på den första DTK delen och bad och bönade att den inte skulle komma igen OCH så kom den INTE nog med det så använde de den andra jag tyckte var svår som satan.

Någon som vet någon liknande sida eller något man kan träna på högskolepovet GRATIS!
Typ som hpguiden, fast där kostar det, har hört att det är en underbar sida och att den hjälper en jävligt mycket.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar det ifall man väljer att betala? Finns genvägar som man kan använda sig av för att lära in material gratis?

Tack för det utförliga svaret GAPa.

Permalänk
Medlem

Gick skit.

Nog--17
elf----9
ord---35
läs---15
dtk---14

kan väl bara säga fan, elf och dtk sänkte mitt skepp.
blir 1.5 igen kan väl glädja mig åt ett nytt ordrekord. försämrade mig rejält på engelskan och dtk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Hur mycket kostar det ifall man väljer att betala? Finns genvägar som man kan använda sig av för att lära in material gratis?

Jag vet att det finns diverse företag som har olika kurser inför högskoleprovet. Jag har aldrig testat någon sådan själv, så egentligen kan jag väl inte uttala mig om dem, men ärligt talat tror jag att det är onödigt att lägga pengar på en sådan sak. Se i stället till att träna på gamla prov på ett seriöst sätt, det vill säga med strikt tidtagning och utskrivna sidor. Det finns någon gratissida http://ordprov.se/ också. Möjligen kan den vara intressant. Ännu viktigare tror jag dock det är att hänga med i undervisningen på gymnasiet, om man nu fortfarande går där, samt att läsa mycket, av många olika texter, på såväl svenska som engelska.

Permalänk
Medlem

99/122

~1.7

NOG: 21/22
ELF: 18/20
ORD: 29/40
LÄS: 15/20
DTK: 16/20

Nu kan jag bli arkitekt!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

hade 27 fel... Lite less att dom valde bort första statistiken, var ganska säker på att jag spikade den. Sista var jag så jävla trött så att jag var tvungen att chansa på 5 sista frågorna för att jag segade så förjävligt. Hade förövrigt 17 av mina 27 fel på orden. :/ Borde ge typ 1.6 och eftersom det var första ggn så är jag nöjd.

Förresten, var det någon mer som läste matroser på matransoner? Gjorde jag och fattade aldrig vad som efterfrågades...

Permalänk
Medlem

blev 92p, så 1.6 antar jag, ingen höjning :/

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

NOG: 20 (18)
DTK: 20 (19)
LÄS: 18 (17)
ELF: 14 (19)
ORD: 17 (21)
Det inom parantes är resultat från våren 2008.

Det är väl helt OK men jag är sjukt besviken med tanke på orden(vad hände där?) och att jag droppade 4 poäng på ELF från förra året. Man ska inte bli sämre. TUR att jag kan skylla på 3 timmars sömn

EDIT: Wow 1 poäng till lyckades jag skrapa ihop även om det visade sig att jag fått ett poäng mindre på ELF än vad jag först trodde.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Skrev den utan några ambitioner, var mest med för min flickvän skulle göra det och har inte pluggat nåt alls sen gymnasiet(5 år sen). Fick 83 rätt totalt. Kände att mattedelen skulle jag kunnat få mycket bättre på om jag pluggat lite innan, och läsdelarna skulle jag också kunna få mycket bättre på om jag hade sovit nånting på natten. Så får nog fan testa en gång till till hösten och gå in lite för det

14/22
15/20
30/40
12/20
12/20

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Helt åt fan. Fick 91, precis som förra gången, med en rejäl dipp på diagramdelen, övriga delar höjda. Förstår inte alls vad som hände. Kan bara hoppas att normeringen skiftar en poäng nedåt från föregående år så det inte var helt bortkastat.

Permalänk

Gick inte så fasansfullt bra denna gång.

20/22 NOG
20/20 ELF
28/40 ORD (kom igen...)
15/20 LÄS
15/20 DTK

98/122 Totalt

ELF har jag alltid haft alla rätt på så det är skönt att ha något att luta sig mot. Problemet är att man måste verkligen spika NOG/DTK/LÄS iom att man i princip alltid får minst 10 fel på ORD. Jag tycker att det är absurt att provet är utformat på det sättet...

För övrigt måste jag spy lite galla över första texten på LÄS. Det var den tråkigaste, flummigaste och mest svårlästa kombination av meningar jag någonsin sett.

Fick även intrycket att det här provet var relativt knepigt så jag tror vi kommer få minst en poängs dipp i normering jämfört med förra året.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
För övrigt måste jag spy lite galla över första texten på LÄS. Det var den tråkigaste, flummigaste och mest svårlästa kombination av meningar jag någonsin sett.

Jag tyckte inte att den texten var så farlig, även om den kanske var lite flummig. Jag blev dock förvånad när jag läste källförteckningen och såg att den texten kom från Aftonbladet. Den texten överensstämmer inte direkt med min uppfattning om vilken typ av texter som Aftonbladets läsare verkar vara intresserade av.

Läsprovet brukar ha ungefär samma upplägg varje gång. Den första texten handlar i princip alltid om någon specifik bok eller om litteratur mer allmänt. Sedan brukar det vara en text som handlar om sjukvård, medicin, hälsa eller liknande. Den tredje texten handlar oftast om ekologi, men kan ibland sträcka sig till andra delar av biologi och geovetenskap. Den fjärde texten handlar ofta om brott och kriminalitet, men inte sällan kan den i stället handla om historia. Den femte texten, slutligen, handlar oftast om utbildning och pedagogik. Årets text om genusvetenskap avvek något från detta, i och med att den pedagogiska prägeln på artikeln inte var särskilt tydlig. Genusvetenskap i sig är emellertid något som ofta förekommer i läsprovet, ibland i utbildningstexten och ibland i någon annan text. En gång handlade exempelvis litteraturtexten om Sagan om ringen ur ett genusperspektiv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Jag tyckte inte att den texten var så farlig, även om den kanske var lite flummig. Jag blev dock förvånad när jag läste källförteckningen och såg att den texten kom från Aftonbladet. Den texten överensstämmer inte direkt med min uppfattning om vilken typ av texter som Aftonbladets läsare verkar vara intresserade av.

Läsprovet brukar ha ungefär samma upplägg varje gång. Den första texten handlar i princip alltid om någon specifik bok eller om litteratur mer allmänt. Sedan brukar det vara en text som handlar om sjukvård, medicin, hälsa eller liknande. Den tredje texten handlar oftast om ekologi, men kan ibland sträcka sig till andra delar av biologi och geovetenskap. Den fjärde texten handlar ofta om brott och kriminalitet, men inte sällan kan den i stället handla om historia. Den femte texten, slutligen, handlar oftast om utbildning och pedagogik. Årets text om genusvetenskap avvek något från detta, i och med att den pedagogiska prägeln på artikeln inte var särskilt tydlig. Genusvetenskap i sig är emellertid något som ofta förekommer i läsprovet, ibland i utbildningstexten och ibland i någon annan text. En gång handlade exempelvis litteraturtexten om Sagan om ringen ur ett genusperspektiv.

Jag tror det var ganska precis provet för två år sedan där man pratade om sagan om ringen ur ett genusperspektiv. Även fast det står att man bara ska svara på frågorna med hjälp av informationen som ges i texten så upplevde just jag dom frågorna som betydligt lättare just för att jag var nörd och kunde så mycket om sagan om ringen sedan innan. Jag fick helt enkelt ett mycket bättre grepp på texten.

Det som störde mig på första texten var det faktum att den var väldigt otydlig. Enligt min mening så ska svårigheterna på LÄS vara; Att hinna läsa hela texten ordentligt (50 minuter/5 - tiden att tänka och svara på frågorna), att lyckas uppfatta alla nyanser och underliggande budskap (detta kan vara knepigt ibland men när man väl lyckats så står det ut rätt tydligt) och att uppfatta frågorna rätt. När alla dom här kriterierna är uppfyllda så ska man med enkelhet kunna svara rätt på frågorna.

Alla dom andra texterna följde det här mönstret och även om några av dom här tre aspekterna bitvis var knepiga att greppa så var det ändå tydligt när man hade förstått allt och med stor säkerhet skulle svara rätt.

Edit: Bara för att ge lite mer trovärdighet åt mina påståenden och inte bara låta som en gnällspik så hade jag 3 fel på första texten och sammanlagt två fel på resterande 16 frågor.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag tror det var ganska precis provet för två år sedan där man pratade om sagan om ringen ur ett genusperspektiv. Även fast det står att man bara ska svara på frågorna med hjälp av informationen som ges i texten så upplevde just jag dom frågorna som betydligt lättare just för att jag var nörd och kunde så mycket om sagan om ringen sedan innan. Jag fick helt enkelt ett mycket bättre grepp på texten.

Det mesta blir nog enklare om man i förväg känner till en del om ämnet som texten behandlar. Du märkte det nog bara särskilt i det här fallet, eftersom just den råkade handla om ett ämne som du var insatt i. Andra personer reagerar säkerligen på ett liknande sätt på andra texter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det som störde mig på första texten var det faktum att den var väldigt otydlig. Enligt min mening så ska svårigheterna på LÄS vara; Att hinna läsa hela texten ordentligt (50 minuter/5 - tiden att tänka och svara på frågorna), att lyckas uppfatta alla nyanser och underliggande budskap (detta kan vara knepigt ibland men när man väl lyckats så står det ut rätt tydligt) och att uppfatta frågorna rätt. När alla dom här kriterierna är uppfyllda så ska man med enkelhet kunna svara rätt på frågorna.

Alla dom andra texterna följde det här mönstret och även om några av dom här tre aspekterna bitvis var knepiga att greppa så var det ändå tydligt när man hade förstått allt och med stor säkerhet skulle svara rätt.

Edit: Bara för att ge lite mer trovärdighet åt mina påståenden och inte bara låta som en gnällspik så hade jag 3 fel på första texten och sammanlagt två fel på resterande 16 frågor.

Jag håller inte med dig om det här. Mitt enda fel på läsdelen hade jag på ekologitexten, och det var i princip ett slarvfel. Efter en del funderande och granskning, tyckte jag att det framstod tydligt vilka svar som var rätt i den första texten, även om det var allt annat än lätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Mitt enda fel på läsdelen hade jag på ekologitexten, och det var i princip ett slarvfel. Efter en del funderande och granskning, tyckte jag att det framstod tydligt vilka svar som var rätt i den första texten, även om det var allt annat än lätt.

Jag skulle tycka att det vore väldigt spännande om du tog dig ett par minuter att förklara frågorna och hur man resonerar sig fram till svaren till första texten. Facit kan ge mig rätt svar, men eftersom frågorna var såpass övergripande tycker jag inte man blir så värst mycket klokare.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag skulle tycka att det vore väldigt spännande om du tog dig ett par minuter att förklara frågorna och hur man resonerar sig fram till svaren till första texten. Facit kan ge mig rätt svar, men eftersom frågorna var såpass övergripande tycker jag inte man blir så värst mycket klokare.

Eftersom frågorna handlar rätt mycket om helheten, är det inte helt enkelt att förklara, men jag ska försöka att göra vad jag kan. I mina svar går jag delvis igenom alternativen successivt, vilket inte nödvändigtvis behöver vara den rätta metoden för att skriva själva provet, så se inte det här inlägget som tips på hur man bör arbeta rent generellt i läsdelen.

Citat:

1. Vad står, enligt recensenten, i centrum för
Håkansons författarskap?
A Fascinationen inför förhållandet mellan liv och
död.
B Författaren själv som uttolkare av tidsandan.
C Oviljan mot att bli placerad i ett fack.
D Människan som samhällelig varelse.

Det rätta svaret på den här frågan är D. Den enskilda plats där detta framgår som tydligast är stycket som börjar med "Och här går det en rak linje". Texten "en linje som handlar om jaget, ja om människan som social konstruktion. Blott genom andra är vi, upprepar Björn Håkansons dikt envetet genom decennierna" gör det hela särskilt tydligt.

Alternativ A är orimligt. Liv och död nämns möjligen kort på en del ställen, men recensenten kommenterar det knappt.

Alternativ B är också orimligt, särskilt med tanke på vad som står i början av stycket som börjar med "Många tycker sig", där recensenten påpekar att han inte anser att Håkanson enbart anpassar sig efter tidens poeter.

Alternativ C kan vid en första anblick förefalla rimligt, men vid en närmare granskning inser man att så inte är fallet. Det sägs ingenstans att Håkanson vill undvika att placera sig i ett fack, utan det enda som sägs är att hans författarskap inte karaktäriseras av anpasslighet till tidsandan.

Citat:

2. Hur kan man bäst karakterisera den Håkanson
som skrivit När stenen brinner, så
som recensenten ser honom?
A Anpassling
B Drömtydare
C Balanskonstnär
D Förförare

Det rätta svaret på den här frågan är C. Tydligast framgår detta av stycket som börjar med "Slutet av denna dikt", där recensenten beskriver den noga genomtänkta balansgången mellan banalitet och mycket sofistikerat innehåll, som han verkar tycka att Håkanson har gått. Detta antyds också av recensenten på andra ställen i recensionen.

Alternativ A är orimligt av ungefär samma anledning som alternativ B var orimligt på fråga 1.

Alternativ B kan man förvillas att tro på eftersom Håkansons diktning i den behandlade diktsamlingen beskrivs som "drömdiktning", men det kan man ju knappast säga är samma sak som drömtydning.

Alternativ D kan man möjligen se antydningar om på en del ställen i texten, men helheten verkar av recensionen att döma vara så mycket mer än bara förförelse.

Citat:

3. Enligt recensenten finns det en avgörande
skillnad mellan den poesi som Håkanson
skrev på 60-talet och den poesi som finns
representerad i När stenen brinner. Vad är
det som förändrats?
A Håkansons val av litterära förebilder.
B Håkansons syn på poetens sociala roll.
C Håkansons val av litterära teman.
D Håkansons syn på språkets betydelse.

Det rätta svaret på den här frågan är D. Jag tycker att den här frågan var enklast. Håkansons behandling av språket beskrivs tydligt exempelvis i början av recensionen och i stycket som börjar med "Och här går det en rak linje". Allra tydligast syns väl svaret i meningen "Den avgörande skillnaden mellan den poesi han skrev för 35 år sedan och den han skriver idag ligger, tror jag, snarare i språksynen".

Alternativ A är orimligt eftersom det i princip inte nämns vilka förebilder som Håkanson kan ha haft. Recensenten jämför bara själv Håkanson med några andra poeter på en del ställen.

Alternativ B är orimligt. Några förändringar i det avseendet antyds inte ens, utan tvärt om verkar Håkanson ha varit ganska oförändrad på detta område. Se även diskussionen om det rätta svaret på fråga 1.

Alternativ C är inte heller rimligt, eftersom ingen avgörande skillnad på detta område har beskrivits.

Citat:

4. Vilket av nedanstående förslag passar bäst
som rubrik för recensionen?
A Björn Håkanson – från tradition till romantisk
idealism.
B Björn Håkanson – från nyenkel poet till
drömdiktare.
C Björn Håkanson – från politisk skald till borgerlig
intellektuell.
D Björn Håkanson – från befrielse till omprövning.

Det rätta svaret på den här frågan är B, vilket framgår särskilt tydligt av "Och här går det en rak linje från den nyenkle poeten i genombrottsboken 'Mot centrum' till drömdiktaren och elegikern i 'När stenen brinner' [...]", men hela texten uttrycker detta. Det berättas mycket om hur Håkansons uttryckssätt förändrats men hur huvudtemat fortfarande varit detsamma. Särskilt förändringen i uttryckssätt skrivs det mycket om, såväl i början av recensionen som i de allra sista styckena. I sammanhanget kan det vara värt att notera att enligt källförteckningen, hade artikeln rubriken "Från nyenkel poet till drömdiktare" när den publicerades i Aftonbladet.

Alternativ A är orimligt eftersom den övergång som skett i diktningen verkar ligga på det språkliga området. Begrepp som "romantisk idealism" innefattar mer än bara språk.

Alternativ C är inte heller rimligt. Visserligen står det någonstans "den politiskt motiverade skald som i 1975 års samling [...]", men att Håkanson skulle ha gått från politisk skald till borgerlig intelektuell, tycker jag verkligen inte att recensionen säger.

Alternativ D är orimligt. Det sägs ingenstans att Håkanson skulle ha gått från befrielse till omprövning. Snarare verkar det som att recensenten menar att Håkanson länge stått för omprövning och alltid valt sin egen väg att gå.

Permalänk
Medlem

Mitt andra prov.

NOG 13/22
ELF 14/20
ORD 27/40
LÄS 14/20
DTK 13/20

Totalt 81/122 dvs ~1,3. Samma som våren 2006 då jag gjorde provet första gången.

Trodde det skulle gå mycket bättre på ORD, det började bra men av dom sista 10 missade jag 7st. LÄS trodde jag också skulle gå bättre, men jag missade visst allihop på andra texten. Var det den om eskimåer? Tyckte inga av alternativen passade eller så var jag slut i huvudet bara.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.