Permalänk

Hur fungerar folding@home?

Hej kan någon förklara hur "folding@home" fungerar, jag tycker det verkar som TRAMS......... hur ska man kunna ge en annan dator kraft att arbeta snabbare via internet... låter VÄLDIGT lång sökt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Du får inte någon annan dator att arbeta snabbare utan du laddar ner och gör komplexa beräkningar på din egen dator. Samma sak med SERENDIP.

Trams och trams, en del säger att Earth Hour är trams, det bygger helt på egna värderingar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

jo jag vet hur man googlar, men tyckte inte jag hittade några bra svar, så frågar här istället som kan förklara lite bättre.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

så det är alltså att man gör beräkningar på min dator och sen skickar iväg resultatet till en dator och "säger att" nej den här beräkningen fungerade inte? hmm isåfall är det väldigt löjligt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Eftersom din dator redan gjort beräkningen behöver inte någon annan göra den. Det finns i det närmaste oändligt med beräkningar som ska göras och låter man miljontals datorer jorden runt hjälpa till så är det självklart att det går snabbare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men vad är det den ska beräkna?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Men vad är det den ska beräkna?

http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_folding

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Kevlarheart, med tanke på trådens placering och ditt kunnande så antar jag att du inte sett att folding at home har en egen forumdel här på forumet !

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Ligger under "Övriga ämnen"

Ge det ett försök!

Groggan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
så det är alltså att man gör beräkningar på min dator och sen skickar iväg resultatet till en dator och "säger att" nej den här beräkningen fungerade inte? hmm isåfall är det väldigt löjligt.

Jag visste faktiskt inte heller vad det var tills för bara någon dag sedan, vet fortfarande inte så mycket om det trots att man ser texten: folding@home lite överallt, mest hela tiden!

Har kommit igång med folding för någon dag sedan efter att ha läst VAD det räknar för något, så snälla, läs på lite om det och säg ALDRIG att det är "löjligt" att vilja hjälpa till med något så viktigt!!! Sen skadar det ju inte att det är skoj att "tävla" om poäng och stödja laget= Sweclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
så det är alltså att man gör beräkningar på min dator och sen skickar iväg resultatet till en dator och "säger att" nej den här beräkningen fungerade inte? hmm isåfall är det väldigt löjligt.

Hänger inte riktigt med på hur du tänker, skulle det varit bättre om man haft en superdator som testade alla tänkbara scenarior, istället för mängder med vanliga datorer....och i så fall varför?
Tanken bakom projektet är ju att just att försöka simulera/förutse hur proteiner viker sig. Det är extremt beräkningsintensivt, om man då kan använda sig av hundratusentals datorer för att göra delberäkningar som sedan skickas tillbaka och sammanställs (på samma sätt som man i ett vanligt datorkluster använder många processorer för att utföra en uppgift).
Genom att man utnyttjar datorkraft som frivilligt ställs till förfogande av allmänheten så slipper man lägga ut en obscen mängd pengar på en superdator.
Dessutom har F@H numera mer beräkningskraft än en superdator.

Wikipedia har en mycket bra förklaring om F@H
http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@Home

Visa signatur

~Pelle~