Hyra för lägenhet i dagens Sverige

Permalänk
Medlem

Hyra för lägenhet i dagens Sverige

Sitter och läser om stora projektet i Göteborg som innefattar bygnationen av ~400 lägenheter. Vad som slår mig är vad jag tycker är ett hutlöst pris för dessa.
Det som ska byggas är cirka 300 1: or på 35 kvm och resten större 2: or och 3: or. För dessa ettor ska man ta ut 5618kr! i månaden, hur skall en student ha råd med detta?
Företaget har till och med gått ut om att detta är ett projekt för att ge fler ungdomar och studenter ett eget boende i Göteborg men det känns som att dom inriktar sig mer och mer på personer med en fet plånbok.
Det vållade mycket uppståndelse när ett vattentorn omgjort till studentlägenheter började hyras ut och man tog 5000 för dessa 1: or på 40 kvadrat.

Är en 1:a verkligen värd så mycket pengar? Känns som bopriserna bara ökar och ökar och studenter och ungdomar får svårare och svårare att faktiskt ha råd med en av lägenhterna som är byggda för dem.

Vad tycker ni? Är hyrorna orimligt dyra i Sverige eller är det bättre där ni bor?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

De har kommit på att alla jävlar bara lånar och lånar till allt.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
De har kommit på att alla jävlar bara lånar och lånar till allt.

Men om man redan tar max CSNlån, hur ska man då ha råd? Ett smslån i månaden? Tycker också det är sjukt, Har dock fixat lägenhet för 4k/mån där ingår både el och internet vilket jag anser är ett ganska bra pris i förhållande till annat i GBG.

Det är orimlig att en student ska ha råd med så höga hyror med dagens bidrag/lån.

Permalänk
Glömsk

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka den här tråden. Är det

1) En generell klagotråd, alltså du är missnöjd över priserna du tycker är höga och vill skriva av dig lite.

- eller -

2) Du förstår inte principen om utbud/efterfrågan.

Vi förutsätter det sistnämnda. Hyran är satt som den är för det är vad den som byggt bostaden antar att han kan hyra ut lägenheterna för. Skulle det vara så att rum står tomma sänker han hyran.

Den enda lösningen för att få lägre hyror är att fler lägenheter byggs eller att efterfrågan minskar. Att bygga nya lägenhetsbyggnader är dessvärre icke-trivialt då staten hela tiden manipulerar bostadsmarknaden, vilket gör det riskabelt att bygga nytt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Psionicist, nåja, riktigt så funkar ju inte den svenska hyresmarknaden (utbud/eftefrågan) ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

De sätter förmodligen hyran utefter vad folk skulle kunna tänka sig att betala och sen är det förmodligen en ganska stor summa pengar som ska betalas av på också vilket då hyran är gjord för att kunna betala hela kalaset inom en rimlig tid.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Psionicist, nåja, riktigt så funkar ju inte den svenska hyresmarknaden (utbud/eftefrågan) ...

Vilket också är en väldans tur för majoriteten av befolkningen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

tänk hur det hade varit om marknadshyror införts på full skala...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tänk hur det hade varit om marknadshyror införts på full skala...

Kan ju säga att i alla fall jag (och majoriteten av de jag känner) skulle tvingas flytta ifrån både flickvän och jobb så jag är glad att det inte görs.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tänk hur det hade varit om marknadshyror införts på full skala...

Jo tänk vad hemskt att dom som vill bo centralt får betala för det. Det är ju marknadsekonomi och sånt ska vi inte ha för bostäder, bara för allt annat. Tänk vad hemskt att den svarta marknaden för kontrakt hade minskat drastiskt och att det hade lönat sig att bygga hyresrätter.

Sverige är nog det enda landet i världen där man som låginkomstintagare kan bo centralt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Jo tänk vad hemskt att dom som vill bo centralt får betala för det. Det är ju marknadsekonomi och sånt ska vi inte ha för bostäder, bara för allt annat. Tänk vad hemskt att den svarta marknaden för kontrakt hade minskat drastiskt och att det hade lönat sig att bygga hyresrätter.

Sverige är nog det enda landet i världen där man som låginkomstintagare kan bo centralt.

Ja gud förbjude att man skall behöva bo i någon sunkig otäck förort bara för att man är student eller har motsvarande ekonomi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Kan ju säga att i alla fall jag (och majoriteten av de jag känner) skulle tvingas flytta ifrån både flickvän och jobb så jag är glad att det inte görs.

Är ni alla studenter eller/och har ni galet höga hyror i Norrköping?
Jag har svårt att se att låginkomsttagare helt plötsligt måste lämna familj och jobb för att dom inte har råd att bo centralt.

Det är ju klart att lägenheter är dyra centralt. Men jag tycker att 5000 är vettigt för 40 centrala kvm.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ja gud förbjude att man skall behöva bo i någon sunkig otäck förort bara för att man är student eller har motsvarande ekonomi.

Känner du såhär för att du är för "fin" för att bo i förort? Känner du likadant när du köper andra varor? Du är för fin för en Skoda så därför köper du en Mercedes men betalar för en Skoda?

Detta handlar i grund och botten bara om varor och tjänster. Att betala vad något är värt. Efterfrågan ska alltid sätta priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Är ni alla studenter eller/och har ni galet höga hyror i Norrköping?
Jag har svårt att se att låginkomsttagare helt plötsligt måste lämna familj och jobb för att dom inte har råd att bo centralt.

Det är ju klart att lägenheter är dyra centralt. Men jag tycker att 5000 är vettigt för 40 centrala kvm.

Nej vi har inte galet höga hyror, men vi skulle ha om det inte fanns gränser. Marknadshyror skulle tvinga iväg mig ut mot vånga som knappt ens räknas som by (finns inte ens en butik) då förorterna här räknas som "exklusiva" (läs: sunkiga småhålor med för höga hyror). Och det tillsammans med en minst sagt urkass planering av lokaltrafik m.m. skulle göra mig arbetslös rätt kvickt då det i praktiken skulle innebära att jag inte skulle kunna ta mig till/från jobbet inom rimlig tid eller på de tider jag arbetar. Samma sak gäller för nästan alla jag känner som inte har egen bil.

Edit**
Sen har vi ju massvis med studenter i denna stad med. Skulle dock vara intressant att se hur lång tid det skulle ta för skolorna att gå omkull om man skulle slänga ut alla studenter då majoriteten av skolorna ligger centralt till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Känner du såhär för att du är för "fin" för att bo i förort? Känner du likadant när du köper andra varor? Du är för fin för en Skoda så därför köper du en Mercedes men betalar för en Skoda?

Detta handlar i grund och botten bara om varor och tjänster. Att betala vad något är värt. Efterfrågan ska alltid sätta priset.

Problemet är ju bara att "förort" inte är synonymt med en kortare busstur till stan på alla håll. Det skall inte vara ett livsmål att bo "annat än urkasst".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Känner du såhär för att du är för "fin" för att bo i förort? Känner du likadant när du köper andra varor? Du är för fin för en Skoda så därför köper du en Mercedes men betalar för en Skoda?

Detta handlar i grund och botten bara om varor och tjänster. Att betala vad något är värt. Efterfrågan ska alltid sätta priset.

Läs om mitt inlägg är du snäll. Du ska få en liten ledtråd på vägen, jag bor i detta nu i en rejält sunkig förort.

EDIT: Sen är det självklart att jag är allt för fin för att bo i en förort eller för den delen köra Skoda. Paradlägenhet i Monaco samt en Pagani Zonda är väll egentligen mer passande för en man av min börd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej vi har inte galet höga hyror, men vi skulle ha om det inte fanns gränser. Marknadshyror skulle tvinga iväg mig ut mot vånga som knappt ens räknas som by (finns inte ens en butik) då förorterna här räknas som "exklusiva" (läs: sunkiga småhålor med för höga hyror). Och det tillsammans med en minst sagt urkass planering av lokaltrafik m.m. skulle göra mig arbetslös rätt kvickt då det i praktiken skulle innebära att jag inte skulle kunna ta mig till/från jobbet inom rimlig tid eller på de tider jag arbetar. Samma sak gäller för nästan alla jag känner som inte har egen bil.

Edit**
Sen har vi ju massvis med studenter i denna stad med. Skulle dock vara intressant att se hur lång tid det skulle ta för skolorna att gå omkull om man skulle slänga ut alla studenter då majoriteten av skolorna ligger centralt till.Problemet är ju bara att "förort" inte är synonymt med en kortare busstur till stan på alla håll. Det skall inte vara ett livsmål att bo "annat än urkasst".

Priserna skulle garanterat inte hamna på sådana fantasisummor att man tvingas flytta upp till Norrland.
Men studenter, låginkomsttagare, arbetslösa mm, lär då inte ha råd att bo kvar i dom centralare delarna av storstäder.

Bara för att skolorna är placerade centralt betyder ju inte det att man måste bo inom en radie av 3km.
Om det inte finns förorter så finns det garanterat samhällen och mindre städer i närheten man kan bo i.

Man kommer rätt långt i en buss på 45-60min och alla kan inte bo vart dom vill.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är varför studentlägenheter är så gruvligt mycket dyrare än vanliga.

Som exempel kan nämnas den jag bor i nu. En tvåa på 31kvm som kostar 5100kr i månaden i Kallebäck, Göteborg. Dvs inte i centrum och med 20minuters cykelfärd till chalmers. Inga direktbussar/spårvagnar.

När husvärden gjorde en besiktning kom vi in på detta och han sa att dessa studentlägenheterna var dyra och gissade att den kostade 4000 i månaden. När jag sa att vi betalade 5100 storknade han nästan.

När jag bodde på olofshöjd, studentghettot betalade jag 3100kr för 18kvm och då delade fyra pers på ett kök vilket också känns dyrt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Priserna skulle garanterat inte hamna på sådana fantasisummor att man tvingas flytta upp till Norrland.
Men studenter, låginkomsttagare, arbetslösa mm, lär då inte ha råd att bo kvar i dom centralare delarna av storstäder.

Bara för att skolorna är placerade centralt betyder ju inte det att man måste bo inom en radie av 3km.
Om det inte finns förorter så finns det garanterat samhällen och mindre städer i närheten man kan bo i.

Man kommer rätt långt i en buss på 45-60min och alla kan inte bo vart dom vill.

Givetvis kan inte alla bo vart de vill och inte heller tycker jag att alla bör kunna bo i de centrala delarna av större städer hur billigt som helst. Men situationen med att man har en kärna som är högt värderad varpå priserna sen faller ju längre därifrån man kommer finns på långt ifrån alla stället.

Här i stan är det löjligt tydligt faktiskt. När jag bodde i Skärblacka, som är ett liten håla 2-2,5 mil bort så fick jag pröjsa 4000 för en etta eftersom det var den enda etta som fanns ledig. Nu bor jag i centrala Norrköping och betalar 3600 för en 1½a (visserligen 10kvm mindre men ändå). Och varför det? Jo för att någon har kläckt den brillianta tanken att det är värt en tusenlapp eller två mer i månaden att få bo "nära naturen i ett fint område med barnvänliga och trevliga bla bla bla". Att verkligheten är den att stället är ett gammalt slitet brukssamhälle med ett pappersbruk som stinger ner hela området, tung trafik dygnet runt och en av kommunens värsta skolor bortses det helt ifrån när hyrorna skall sättas.

Så om jag skulle flytta till någonstans där hyrorna enligt marknadshyror skulle ligga i den klass jag har råd att bo, då skulle jag sitta i förorten till förorten som är 2,5 timmar bort med buss enkel väg på vardagar (närmare 4 helger). En buss som dessutom slutar gå innan jag slutar, vilket skulle göra mig arbetslös eftersom jag inte vill sova på parkbänkar inne i stan.

Edit på G...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Givetvis kan inte alla bo vart de vill och inte heller tycker jag att alla bör kunna bo i de centrala delarna av större städer hur billigt som helst. Men situationen med att man har en kärna som är högt värderad varpå priserna sen faller ju längre därifrån man kommer finns på långt ifrån alla stället.

Här i stan är det löjligt tydligt faktiskt. När jag bodde i Skärblacka, som är ett liten håla 2-2,5 mil bort så fick jag pröjsa 4000 för en etta eftersom det var den enda etta som fanns ledig. Nu bor jag i centrala Norrköping och betalar 3600 för en 1½a (visserligen 10kvm mindre men ändå). Och varför det? Jo för att någon har kläckt den brillianta tanken att det är värt en tusenlapp eller två mer i månaden att få bo "nära naturen i ett fint område med barnvänliga och trevliga bla bla bla". Att verkligheten är den att stället är ett gammalt slitet brukssamhälle med ett pappersbruk som stinger ner hela området, tung trafik dygnet runt och en av kommunens värsta skolor bortses det helt ifrån när hyrorna skall sättas.

Så om jag skulle flytta till någonstans där hyrorna enligt marknadshyror skulle ligga i den klass jag har råd att bo, då skulle jag sitta i förorten till förorten som är 2,5 timmar bort med buss enkel väg på vardagar (närmare 4 helger). En buss som dessutom slutar gå innan jag slutar, vilket skulle göra mig arbetslös eftersom jag inte vill sova på parkbänkar inne i stan.

Edit på G...

Nej det är inte hyresvärden som sätter marknadshyror. Du överdriver allt extremt mycket. Det är människor som du och jag som bestämmer vad lägenheterna är värda. Självklar får ju lägenheterna i stan en högre månadskostnad än de ute i förorten för alla vill ju bo centralt. Tyckerinte alls att det är konstigt att folk som är har det lika ställt bor i samma områden.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Nej det är inte hyresvärden som sätter marknadshyror. Du överdriver allt extremt mycket. Det är människor som du och jag som bestämmer vad lägenheterna är värda. Självklar får ju lägenheterna i stan en högre månadskostnad än de ute i förorten för alla vill ju bo centralt. Tyckerinte alls att det är konstigt att folk som är har det lika ställt bor i samma områden.

Om man bor i centrum så heter det "centralt läge med nära till bla bla bla" och hyrorna blir värda mer. Bor man utanför stan så heter det istället "nära till naturen med barnvänliga bla bla bla" och hyrorna hoppar upp bara marginellt mindre. Och visst är det inte hyresvärden som sätter marknadshyror, det är ju folket som bor där. Problemet blir ju dock att det räcker med en enda människa som är villig att offra allt de kan för att bo 5 minuter närmare stan så är det kört sen.

Och vad är det du tycker att jag överdriver? Jag skämtar faktiskt inte när jag säger att jag skulle bli arbetslös och få flytta till vishan om marknadshyror införs. Hela sverige är inte uppbyggt som Stockholm. Här så är det några mil till förorterna och dessa förorter ses som mer eller mindre exklusiva på grund av det (med hyror matchande centrala stan) vilket betyder att det är i utkanterna av förorterna man skulle ha råd med hyrorna. Som jag sade så tycker jag inte att ett "annat än kasst" boende skall vara något livsmål.

Jag har inga problem med att folk med mindre pengar får bo en bit ifrån stan, det är faktiskt bara senaste året jag bott i centrala Norrköping själv. Och jag har egentligen ingenting emot marknadshyror i sig. Det jag inte gillar är denna befängda idé om att det bara skulle vara att flytta lite på sig, att alla kan göra det utan bekymmer och att det bara skulle påverka just vart folk bor men inget annat. Marknadshyror skulle idag få ett enormt tungt nedslag för många, och inte bara vanligt folk. Det skulle påverka allt ifrån arbetssitationen i hela länet till stadsplanering. För tänker man lite längre än "äh, folk får väl flytta" så inser man att var folk bor påverkar väldigt mycket.

Hur många arbetsgivare tror du skulle vara villiga att ge folk 30-60minuter flex bara för att bussarna inte går? Hur många arbetare skulle vara villiga att spendera 4-8 timmar om dagen med att pendla? Hur många skolor skulle kunna hitta studenter tillgängligheten är som bäst bristfällig?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Verkar väldigt dyrt, bor i linköping i en 3:a som jag ger 5100 för i månaden (80 kvm) .

5 min cykel från liu.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Re: Hyra för lägenhet i dagens Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Sitter och läser om stora projektet i Göteborg som innefattar bygnationen av ~400 lägenheter. Vad som slår mig är vad jag tycker är ett hutlöst pris för dessa.
Det som ska byggas är cirka 300 1: or på 35 kvm och resten större 2: or och 3: or. För dessa ettor ska man ta ut 5618kr! i månaden, hur skall en student ha råd med detta?
Företaget har till och med gått ut om att detta är ett projekt för att ge fler ungdomar och studenter ett eget boende i Göteborg men det känns som att dom inriktar sig mer och mer på personer med en fet plånbok.
Det vållade mycket uppståndelse när ett vattentorn omgjort till studentlägenheter började hyras ut och man tog 5000 för dessa 1: or på 40 kvadrat.

Är en 1:a verkligen värd så mycket pengar? Känns som bopriserna bara ökar och ökar och studenter och ungdomar får svårare och svårare att faktiskt ha råd med en av lägenhterna som är byggda för dem.

Vad tycker ni? Är hyrorna orimligt dyra i Sverige eller är det bättre där ni bor?

Tycker hyrorna är för låga i Sverige. Leder till låg rörelse på marknaden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Glömsk

Jag är lite besviken på belga och andra som jag ofta snackar politik med. Här kommer det fram att ni röstar som ni gör för ni är mutade/köpta. Ni skiter tydligen fullständigt i att en artificiellt låg hyra skapar köer eller dyrare kostnader där fattiga bor (i de minst attraktiva områdena), så länge ni själva kan ha det bra på andras bekostnad. Finns det någon socialdemokrat på det här forumet som inte röstat på partiet bara för att sko sig på andras bekostnad?

Hyres/bostadsregleringarna är bland de mest korrupta vi har i Sverige. I framförallt de större städerna är hyran i hyresrätter så låg att det är 10 års kö. Och personer som väl har stått i kö kan sedan slösa med utrymmet eftersom ett rum extra inte är så mycket dyrare. Mycket ineffektiv användning av resurserna. Sen finns alla svarta kontrakt och framförallt politiker/journalister som med kontakter tar sig före i kön. Det står om detta några gånger per kvartal i nyheterna så det kan inte ha undgått nån av er.

Samtidigt gör dessa regleringar att det inte är vettigt för någon entreprenör att bygga nya lägenheter. Han kan inte ta ut vilken hyra han vill, så det finns inget incitament över huvud taget att slå sig in i just de städer där det är långa köer och hög efterfrågan. Låt entreprenören ta ut så höga hyror han kan, förr eller senare kommer priserna gå ner i och med att medelkötiden minskar från 10 år till kanske 0-2 år. Då har redan hyresrätterna bekostat sig själva och det är lugnt att konkurrera med låg hyra. Ni måste väl förstå att om någon bygger 5000 nya hyresrätter i exempelvis Stockholm är det bra för er även om ni själva inte har råd med hyran inledningsvis? Konkurrensen om resterande hyresrätter minskar.

Sen har vi penningpolitiken. Genom att under lång tid sänka räntan så kommer priset på säkerheter gå upp, vilket leder till bostadsbubbla. Riksbanken jobbar faktiskt aktivt för att priserna på bostäder ska vara kvar i samma uppblåsta nivåer som de är nu! Så politikerna motarbetar aktivt marknadens och efterfrågan på låga hyror.

Kom ihåg: Det är genom att erbjuda något billigare man blir rik. IKEA, Ford, Dell etc. Många på det här forumet tror att man blir rik genom att ta ut höga priser. Så är det inte. Volvo och Toyota är större än Ferrari. Efterfrågan på låga hyror finns.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag är lite besviken på belga och andra som jag ofta snackar politik med. Här kommer det fram att ni röstar som ni gör för ni är mutade/köpta. Ni skiter tydligen fullständigt i att en artificiellt låg hyra skapar köer eller dyrare kostnader där fattiga bor (i de minst attraktiva områdena), så länge ni själva kan ha det bra på andras bekostnad. Finns det någon socialdemokrat på det här forumet som inte röstat på partiet bara för att sko sig på andras bekostnad?

Det är väll egentligen inte ett dugg konstigt att många människor röstar på det som gynnar dem själv mest. Riktiga politiska idealister finns det tyvärr inte så många av.Även om det inte är konstigt så är jag dock beredd att hålla med om att det är osmakligt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte rik. Jag skulle förmodligen inte kunna betala 15000 för en 3-4 i centrum inom den närmsta framtiden. Jag håller med Psionicist fullständigt om att priserna ska motsvara efterfrågan. Låg efterfrågan = låga priser för att locka folk. Hög efterfrågan har då höga priser för att minska köer och samtidigt kunna ta ut mer pengar och då självklart erbjuda mer lyx. De som vill betala 15000 i månaden för en lägenhet i stan ska väl kunna få göra det?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag är lite besviken på belga och andra som jag ofta snackar politik med. Här kommer det fram att ni röstar som ni gör för ni är mutade/köpta. Ni skiter tydligen fullständigt i att en artificiellt låg hyra skapar köer eller dyrare kostnader där fattiga bor (i de minst attraktiva områdena), så länge ni själva kan ha det bra på andras bekostnad. Finns det någon socialdemokrat på det här forumet som inte röstat på partiet bara för att sko sig på andras bekostnad?

Hyres/bostadsregleringarna är bland de mest korrupta vi har i Sverige. I framförallt de större städerna är hyran i hyresrätter så låg att det är 10 års kö. Och personer som väl har stått i kö kan sedan slösa med utrymmet eftersom ett rum extra inte är så mycket dyrare. Mycket ineffektiv användning av resurserna. Sen finns alla svarta kontrakt och framförallt politiker/journalister som med kontakter tar sig före i kön. Det står om detta några gånger per kvartal i nyheterna så det kan inte ha undgått nån av er.

Samtidigt gör dessa regleringar att det inte är vettigt för någon entreprenör att bygga nya lägenheter. Han kan inte ta ut vilken hyra han vill, så det finns inget incitament över huvud taget att slå sig in i just de städer där det är långa köer och hög efterfrågan. Låt entreprenören ta ut så höga hyror han kan, förr eller senare kommer priserna gå ner i och med att medelkötiden minskar från 10 år till kanske 0-2 år. Då har redan hyresrätterna bekostat sig själva och det är lugnt att konkurrera med låg hyra. Ni måste väl förstå att om någon bygger 5000 nya hyresrätter i exempelvis Stockholm är det bra för er även om ni själva inte har råd med hyran inledningsvis? Konkurrensen om resterande hyresrätter minskar.

Sen har vi penningpolitiken. Genom att under lång tid sänka räntan så kommer priset på säkerheter gå upp, vilket leder till bostadsbubbla. Riksbanken jobbar faktiskt aktivt för att priserna på bostäder ska vara kvar i samma uppblåsta nivåer som de är nu! Så politikerna motarbetar aktivt marknadens och efterfrågan på låga hyror.

Kom ihåg: Det är genom att erbjuda något billigare man blir rik. IKEA, Ford, Dell etc. Många på det här forumet tror att man blir rik genom att ta ut höga priser. Så är det inte. Volvo och Toyota är större än Ferrari och Posche. Efterfrågan på låga hyror finns.

Vad får dig att tro att jag röstar på sossarna? Det skulle aldrig falla mig in. Och som jag sade, jag har ingenting emot marknadshyror i sig. Inte heller har jag väl någonsin sagt att systemet som det är idag är problemfritt. Du om någon borde väl ha snappat upp att jag är långt ifrån nöjd med läget som det är idag men att jag också är minst lika kritisk mot ogenomtänkta förändringar. Det jag är emot här är att tro att det bara skulle vara att trycka på knappen, ställa om till marknadshyror så är problemen lösta utan en tanke åt vilka vitt spridda konsekvenser det skulle få.

Att priserna "förr eller senare" går ner är enligt mig inte ett fungerande alternativ gällande bostäder. Att folk inte kan köpa senaste TVn, bilen eller designermöblerna för att priserna för höga är en sak. Att folk blir utan ett fungerande hem är en helt annan. Jag har inga problem med att folk i attraktiva lägen skall betala mer för det, jag har ett problem med att "attraktivt läge" när det gäller hyressättning i många fall verkar betyda att man har en granne vars hus man kan se.

Inte heller har argumentet om att reglering skulle göra det vettlöst att bygga nytt någon verklighetsförankring. Eftersom vi talar om nybyggnation så är centrala lägen uteslutna (då "centralt" just betyder att det redan är bebyggt). Alltså talar vi om nybyggnation i utkanten av stan eller utanför den. I dessa områden så skall det ju enligt förespråkare redan gälla lägre hyror, så marknadshyror innebär inte mer incitament för att bygga än vad som redan finns idag. Om nu inte tanken är att man skall höja även där.

Marknadshyror är i grunden en bra idé, men det är inte praktiskt genomförbart om man inte är inställd på att samtidigt möblera om inom alla de områden som påverkas av det (vilket bekvämt nog bortses från i de flesta fall). Utöver detta har man dessutom det enkla faktum som skiljer bostäder från det mesta annat, folk måste ha ett tak över huvudet. Det är liksom inte ett val om det är nått man vill ha eller inte. Detta är någonting som med marknadshyror skulle utnyttjas tillbristningsgränsen, om inte lite mer.

Gällande mitt eget läge så skulle jag inte ha några bekymmer med att hosta upp en tusenlapp extra i månaden för att bo där jag gör. Jag vet faktiskt inte varför min hyra är så billig som den är och en tusing till skulle vara rimligt. Marknadshyror skulle dock pressa upp min hyra bra mycket mer än så och jag tillsammans med alla studenter och övriga låginkomsttagare i denna stad skulle hamna i bushen utan några riktiga möjligheter att ta oss därifrån om vi inte vill offra hela vår tillvaro för att göra det. Och som jag redan sagt, att bo annat än kasst tycker inte jag skall vara ett livsmål.

Så precis som med så mycket annat så är jag faktiskt för en friare marknad, men inte en helt utan spelregler.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar marknadshyror. För att det inte ska bli en alltför stor smäll på en gång så kan man ex sätta en gräns på hur mycket hyran får höjas med per år.

Här i Stockholm så är det ca 10 års kö på en lägenhet till innerstan. Dagens system har även lett till att människor sitter med tomma lägenheter/alt hyr ut i 2:a hand. Vem vill lämna ifrån sig en lgh som man kan tjäna pengar på att hyra ut. Har man en 2:a med en hyra på 5000 kan man hyra ut den svart för det dubbla. Systemet är väldigt effektivt. Alternativt sälja kontraktet för ca 100-200' kr. Det systemet inte löser brukar marknaden lösa själv (svart).

Vissa förespråkar att man ska ha en mix av människor i stan, ja men vem ska bestämma vem som får lgh då? När marknadsekonomi råder får den är beredd att betala mest lägenheten, betydligt mer rättvist än att ingen får lägenhet överhuvudtaget. Jag kan bara uttala mig om Stockholm då jag inte känner till läget utanför hufvudstaden.

Har även läst en C-uppsats som påvisade att dagens system leder troligtvis till _mer_ diskriminering än om det hade varit marknadshyror. Hittar dock inte länken...

Permalänk
Hedersmedlem

Med marknadshyror skulle hyresprisena går ner i mindre attraktiva områden då dessa slipper subventionera lägenheter i mer attraktiva områden. Lustigt nog är det ju ändå främst medelklassen som bor inne i centrum, och de fattigare ute i förortena. Så hyresregleringar har ju brutalt misslyckats att motverka segregation (vilket å andra sidan knappast lär har varit ett skäl). Helt bisarrt att stackars arbetslösa och socialbidragstagare skall betala för dessa människors lägenheter.

Att folk skulle bli utan tak över huvudet med marknadshyror saknar alltså all verklighetsförankring. Alltså måste de som är för hyresregleringar antingen redan idag drabbas positivt av dessa alternativt också vara för att man skall reglera priser på allt annat som alla inte har råd med, som märkeskläder och exklusiva bilar. Annars är man en hycklare.

Detta skall då betalas av studenter och andra personer med lägre inkomster, som idag är de som drabbas värst av hyresregleringar.

mrc: En sådan regel finns redan idag (5 % per år).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag förespråkar marknadshyror. För att det inte ska bli en alltför stor smäll på en gång så kan man ex sätta en gräns på hur mycket hyran får höjas med per år.

Här i Stockholm så är det ca 10 års kö på en lägenhet till innerstan. Dagens system har även lett till att människor sitter med tomma lägenheter/alt hyr ut i 2:a hand. Vem vill lämna ifrån sig en lgh som man kan tjäna pengar på att hyra ut. Har man en 2:a med en hyra på 5000 kan man hyra ut den svart för det dubbla. Systemet är väldigt effektivt. Alternativt sälja kontraktet för ca 100-200' kr. Det systemet inte löser brukar marknaden lösa själv (svart).

Vissa förespråkar att man ska ha en mix av människor i stan, ja men vem ska bestämma vem som får lgh då? När marknadsekonomi råder får den är beredd att betala mest lägenheten, betydligt mer rättvist än att ingen får lägenhet överhuvudtaget. Jag kan bara uttala mig om Stockholm då jag inte känner till läget utanför hufvudstaden.

Har även läst en C-uppsats som påvisade att dagens system leder troligtvis till _mer_ diskriminering än om det hade varit marknadshyror. Hittar dock inte länken...

Blir ju dock inte magiskt mer lägenheter i innerstan för att de blir dyrare... bara att annat folk bor där. Sen måste jag fråga vad som skulle vara fel med att folk hyr ut sina lägenheter i andra hand för mer än vad de själva betalar... vad tror du att en hyresvärds jobb är egentligen? Det är ju i praktiken marknadshyror.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Korsordsguru

Det skulle helt klart vara intressant med rena marknadshyror. Självklart skulle hyrorna i centrala delar öka drastiskt, men Sverige känns verkligen lågmält när man läser saker som det här:

Citat:

This is a 42 story, 283 unit, luxury high-rise that opened in the fall of 2005. For an annual fee of $750 per tenant, members of the "31 Club" have access to a state-of-the-art fitness room, lounge with large flat-screen TV, wireless internet, 2nd floor sundeck complete with billiard table, 16 seat movie theater style screening room, work-out classes, and continental breakfast served Monday to Friday 6:30-9:30 am.

Hyran för lägenheten till texten ovan är visserligen $3610, men då är lokaliserad på ett av de mest eftertraktade platserna i världen, mitt på manhattan i NYC. http://unfurnished.new-york-apartment.com/en/description/2308...

Skulle vi ha marknadshyror i Sverige skulle ju företagen behöva komma med lite mer än att de har en 2a i city för att locka kunder...

Visa signatur