Permalänk
Medlem

4 gb ram visas som 2?

Hej.

Det står vid uppstart att jag har 4 gb ram och det står också när jag går in på system. Men jag har nu testat att installera free ram optimizer och free ram xp och båda säger att jag har 2 gb ram. Det som är lite konstigt är att på förra formateringen (på samma dator) så stod det 4 gb. Jag undrar därför om någon kanske vet varför det står bara hälften av mitt ram och kanske också om det kanske är möjligt att datorn går segare än vad den ska. Tycker nämligen datorn går rätt segt efter ett tag trots att jag har en quad processor o en rätt bra dator.

Läste att xp 32bitars bara stödjer 3,5 gb ram medans 64bit som jag hade innan stödjer mer, kan det bidra? Borde det inte stå att jag har 3,5 istället för 2 isf?

Tankar please!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är allt som blir över när alla delar i sitt system har allokerat minne. 32bit räcker bara till 4GB totalt!

Förstår inte varför folk ens använder 32bits OS idagensläge?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Memory remapping har flyttat hälften av ditt minne till ovanför 4GB-gränsen. Där är det åtkomligt för 64-bitars operativsystem.

Finns möjligheten i bios att deaktivera memory remapping kan du få tillbaka en del i 32-bitars OS.

3,5 GB kan du glömma, gränsen är inte fast, det är övriga komponenter i datorn som avgör hur mycket det blir. Kan bli mer, men oftast mindre då moderna grafikkort har stora mängder minne som lägger beslag på minnesadresser.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara