Chillout - Studiofotografering hemma

Permalänk

Chillout - Studiofotografering hemma

Hej!

Jag har en fotouppgift som skall in i morgon måndag, uppgiften går ut på att man ska ta en bild från en fotograf, och skapa en likadan bild, så likt originalet som möjligt.

Originalbilden jag valde ut är tagen av fotografen Tobias Fischer:

För att ta en sådan bild behöver man en studio -- så, dags att bygga en!
Ingridienser för en finfin studio:

  • En blixt från 80-talet med en lagom kraft på 2400W

  • En banankartong

  • En skokartong

  • Två st svarta pappersark, 70x100

  • En spegel

  • En fotobok - "Light Science & Magic - An Introduction to Photographic Lighting" Lånad på biblioteket

  • En svart bokhyllehylla

  • Ett trångt kök med vita väggar

Jag byggde upp studion i köket, uppe på köksbordet

Bilder på setup:

Blixten har jag fått låna av en kompis, men jag tror inte den är speciellt dyr, den är väldigt gammal iaf! Resten av sakerna hade jag redan liggandes här hemma. Vinet kostade 62:- och champagneglasen (vilka var de glas jag hittade på IKEA som mest liknade originalet) kostade 39:- för 6st. Pappersarken kostade 15:- /st

Totalpris för att fota vinet blev alltså 131:-
Då bilden från början är en reklambild har min bild också gått igenom photoshop ett varv.

Resultatet:

Lärdomar: Glas är svårt att fotografera, men om man försöker och testar så går det, till och med i sitt eget stökiga kök!

Kommentarer!

Permalänk
Inaktiv

Snyggt jobbat. Tyckte din var snyggare än orginalet är inte lika tomt i din bild som i orginalet.

Permalänk

Riktigt snyggt jobbat

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Verkligen riktigt fint!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Sjukt imponerad!

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra i min mening. Glaset kanske tar lite mer av uppmärksamheten än på originalet men ger en bättre helhet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Snyggt som fan, enda jag la märke till är att vinet i originalbilden är mer vinrött. Din bild ser lite mer orange ut än originalbilden.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Ser ut som blixtgeneratorn är en antik Profoto =).

Permalänk
Medlem

Gut work!

Permalänk

Tack för alla kommentarer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Snyggt som fan, enda jag la märke till är att vinet i originalbilden är mer vinrött. Din bild ser lite mer orange ut än originalbilden.

Jag letade efter någon dricka som passade och "Smakis" vann över MER och Festis i röd färg när jag stod i matbutiken. Kanske borde man blandat den med något mörkt som lite cola så hade det kanske blivit bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Riktigt snyggt! Ser ut som blixtgeneratorn är en antik Profoto =).

Det stämmer! En Profoto Pro-2 2400!

Permalänk

Fy satan så bra gjort!

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Du har fotograferat från en aningens för hög vinkel (vilket kan ses på toppen av glaset, som inte är plant i din bild). Dina vita väggar har också tillfört många oönskade, diffusa ljuskällor.

Men med tanke på att Tobias antagligen hade möjlighet till total mörkläggning och tillgång till softboxar i precis rätt storlek så är det inte ett dåligt försök.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Hoo, tur att inte blixten brände kameran. En del av de äldre blixtarna brukar kunna kräma på bra över syncen. Har för mig att nyare canonkameror kan vara lite känsliga för det.

Resultatet vart jättebra iallafall

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Du har fotograferat från en aningens för hög vinkel (vilket kan ses på toppen av glaset, som inte är plant i din bild). Dina vita väggar har också tillfört många oönskade, diffusa ljuskällor.

Men med tanke på att Tobias antagligen hade möjlighet till total mörkläggning och tillgång till softboxar i precis rätt storlek så är det inte ett dåligt försök.

Ang. för hög vinkel så ja, det var något jag märkte sedan när jag satt och redigerade -- men hade inte tid att göra om bilden. Och ang. diffusa ljuskällor, ja köket är ju inte optimalt, hittade både spis, fönster och bokhylla som fick redigeras bort Men man får ta vad man har tillgång till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trracer
Hoo, tur att inte blixten brände kameran. En del av de äldre blixtarna brukar kunna kräma på bra över syncen. Har för mig att nyare canonkameror kan vara lite känsliga för det.

Resultatet vart jättebra iallafall

Jag har en Canon 50D, och den verkar palla med blixten iaf, men annars har jag hört det att det kan vara ganska stark ström i syncen

Permalänk
Medlem

riktigt tjusig bild:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Galet bra gjort tycker jag. Ett tips till framtiden är dock att prova plexi ist för spegel för att få reflektionen, det blev ju dock iaf grymt bra tycker jag. Kudos!

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Imponerande!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Grymt resultat, är imponerad. Bra dokumenterat också, kudos!