Permalänk
Medlem

Alina?

Hejsan!

Är på jakt efter lite nya datordelar och Alina har låga priser. Dom har ju bland annat en butik i Östersund som jag förmodligen kommer att köpa från. De är lite billigare än Inet och Komplett på vissa saker.

Men hur är det med support, garanti och sådana saker? Är det ett bra företag eller bara skit, eller hur är det?
Efter det här med Kameraexperten och Playzone så blir man ju lite misstänksam...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Alina har funnits länge och även om de knappst är bäst i branschen när det gäller kunskap så är det iallafall ingen skämtbutik.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Re: Alina?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hejsan!

Är på jakt efter lite nya datordelar och Alina har låga priser. Dom har ju bland annat en butik i Östersund som jag förmodligen kommer att köpa från. De är lite billigare än Inet och Komplett på vissa saker.

Men hur är det med support, garanti och sådana saker? Är det ett bra företag eller bara skit, eller hur är det?
Efter det här med Kameraexperten och Playzone så blir man ju lite misstänksam...

Alina har funnits ganska länge, har ganska bra omdöme om du kollar på prisjakt, har även själv handlat där och kan bara säga att de är bra

Permalänk
Medlem

Här i Norrköping är dom jätte bra ialf tex butikschefen är as schysst mot en, han frågar o ställer osv..Bara för kundens medmående..
Och med priser kan de vara så att ibland är de billigare än någon annanstans, och ibland tvärtom men en sak som är säker de är att du får full support om något händer...
Detta till talar jag bara i Norrk dock....

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Dem i Östersund verkar lagomt vettiga. Ingen superbutik men seriösa är dem allt! De brukar hjälpa en, fråga etc

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Får väl ta en sväng upp dit. Blit väl typ nytt nätagg och moderkort där till min I7-rigg.

Btw, vad är skillnaden mellan Asus P6T Deluxe och Asus P6T Deluxe V2?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Låter ju bra. Får väl ta en sväng upp dit. Blit väl typ nytt nätagg och moderkort där till min I7-rigg.

Btw, vad är skillnaden mellan Asus P6T Deluxe och Asus P6T Deluxe V2?

V1 har SAS-portar det har inte V2, i princip den enda skillnaden.
Om du ska köpa i7-moderkort så har du ju alltid Rampage II Gene också, som visat mycket bra resultat! Som du kanske redan vet.
Dessutom tar den inte så stor plats

http://www.sweclockers.com/artikel/6163-asus_rampage_ii_gene

Permalänk
Medlem

köpte större delen av min dator på alina i uppsala. mycket trevlig personal tycker jag, fick också litet prut-paket pris av att fråga om det gick att göra nåt åt priset eftersom jag köpte så många saker samtidigt fick runt 400kr billgare tror jag av typ 7000.

Sen kom jag in dagen efter då jag sett lite skumma saker på moderkortet. de var massa lödrester kvar på undersidan och på översidan så hade någon lyckats dra 2,5cm med en lödpenna typ som jag inte tyckte var allt för vackert. killen i kassan kollade bara på båda sidorna och sen fick jag ett nytt direkt, inget snack om saken.

Kan rekommendera dem varmt från mina erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Har köpt delar av dem här i Uppsala.

Blandad kunskap bland personalen, men har bara ett fåtal kompisar som har haft direkt problem med dem.

Annars så rekomenderar jag varmt Eis här i Uppsala. Kanon butik enligt mitt tycke. www.eis.nu

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Köper alla mina datordelar därifrån. Aldrig några problem, trevlig personal!

Permalänk
Medlem

Har haft en del problem med dem på service biten förr. Dom var jävligt bra på att skylla ifrån sig, det är ditt windows som e kört, ring din ISP istället etc. Har bojkottat dom sedan 5 år tillbaka och föredrar EIS i Uppsala istället.

Men i och med att jag inte handlat där de senaste 5 åren är ju inte mina åsikter så färska.

Vet dock att vissa av dom i butiken är pajasar, har en bekant som för runt 1 år sedan köpte ett skräddarsytt gamer paket från dom för 15lakan, 4gb ram & 32bit OS sålde dom honom, inte en hint om att han kunde köra 64bit istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spurman
...Vet dock att vissa av dom i butiken är pajasar, har en bekant som för runt 1 år sedan köpte ett skräddarsytt gamer paket från dom för 15lakan, 4gb ram & 32bit OS sålde dom honom, inte en hint om att han kunde köra 64bit istället.

Pajas för att de säljer något som garanterat fungerar (och fungerar bra oavsett) även med lite äldre drivrutiner/prylar/program? Med endast 4gb ram vinner man inte mycket med 64bit gällande minnet iaf. Är du säker på att det vid köpet fanns fungerande och stabila drivrutiner till alla delar i datorn?
Vilket operativ talar vi förresten om?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har bara beställt en gång från Inet, men då med mycket bra resultat.

Plockade ihop en dator nästan helt från grunden. Blev uppringd senare samma dag och fick beskedet att hårddisken som jag beställt inte fanns inne, trots att lagerstatusen på sidan var okej. Jag fick då ett förslag om en lika stor hårddisk av annat fabrikat som dessutom kostade en knapp hundring mer. Detta fungerade ju givetvis bra för min del och jag fick alltså den dyrare hårddisken istället till oförändrat pris.

Hela paketet levererades sedan dagen efter beställnignen urspringligen gjordes. Detta var egentligen inte frågan om prispress i någon större utsträckning, men detta kallar jag hur som helst mycket bra service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Pajas för att de säljer något som garanterat fungerar (och fungerar bra oavsett) även med lite äldre drivrutiner/prylar/program? Med endast 4gb ram vinner man inte mycket med 64bit gällande minnet iaf. Är du säker på att det vid köpet fanns fungerande och stabila drivrutiner till alla delar i datorn?
Vilket operativ talar vi förresten om?

Köper man en dator med 4GB är det i min mening ett MÅSTE av butiken att åtminstone nämna problemet med 32bit OS & 4GB RAM.

En säljare kan inte fatta beslut om en sådan sak åt kunden. Så jag står fast vid att säljaren var en pajas. Vad man sedan vinner på 64bit är en annan sak.
Den diskussinen skall hur som helst tas med kund.

Det var Vista Home Premium för övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Som kan uppgraderas för en symbolisk summa: http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...
Pajas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
V1 har SAS-portar det har inte V2, i princip den enda skillnaden.
Om du ska köpa i7-moderkort så har du ju alltid Rampage II Gene också, som visat mycket bra resultat! Som du kanske redan vet.
Dessutom tar den inte så stor plats

http://www.sweclockers.com/artikel/6163-asus_rampage_ii_gene

Jo, jag vet. Men vet inte riktigt om jag vill ha ett sånt där litet moderkort. Det verkar inte vara så framtidssäkert.

Och vad i hela friden är SAS-portar?

Btw, har du köpt nytt chassi?

Och för alla andra. Uppsala ligger alldeles för lång bort för att jag ska kunna köpa något där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Som kan uppgraderas för en symbolisk summa: http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...
Pajas.

Vad spelar det för roll!? Alina gjorde fel, hur fan kan du försvara det?

Alla kunder är inte pålästa, då får man förklara saker för dom. Varför sälja 32bit och sedan förutsätta att kunden på egen hand betalar & uppgraderar till 64bit?
Speciellt när kunden faktiskt har nytta av 64bit direkt vid köptillfället.

Jag gissar på att du jobbar på Alina, känner igen ditt resonemang från deras service, hela "inte-vi-som-gjort-fel-tänket"

Sorry för OT men personliga påhopp måste man få svara på.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte se att Alina gjort fel. Om du vill ha ut max minne ur ett 32 bit OS så sätter du i 4GB, även om du bara kan utnyttja 3.5GB. Hur ska man annars göra? Även om du bara kan utnyttja 3GB så är det oftast bättre att sätta i 4GB eftersom du då kan köra Dual Channel mot minnena. Det kan du nämligen inte göra med tre stickor. Möjligt att de skulle skriva ut hur mycket av de 4GB man kunde använda, men det tycker jag är en mindre grej.

Jag antar att Alina satt i 32bit Windows eftersom de inte är säkra på att allt funkar lika bra med 64bit. Kan någon klandra dem för det? Långt ifrån alla enheter funkar med 64bit Windows och till många användningsområden spelar det ingen roll om man har 32bit eller 64bit Windows, för programmen drar inte nytta av 64bit ändå.

Så länge Alina har varit tydliga med vad de sålt så ser jag absolut inget problem med detta. Man måste inte tala om precis allt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Och vad i hela friden är SAS-portar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Attached_SCSI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Attached_SCSI

Tack! Men min engelska är inte bra nog för att förstå vad dom menar :S

Men det är typ som S-ATA fast bättre? Så det är mer framtidssäker att köpa V2 även fast den kostar lite mer. Eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Btw, har du köpt nytt chassi?

var ett tag sen han gjorde det runt jul för att vara exakt.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
var ett tag sen han gjorde det runt jul för att vara exakt.

Ännu en Ånge-bo. Men vem e du?
Jo, har ju bara varit hos Måns en gång och det var innan jul, har jag för mig. Han hade sitt Engine 3T då iaf. Och 8800GTS.

Edit: Jaha, det är Björn Förresten, har du det bra nere vid Vojen? Eller vart det nu var.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
var ett tag sen han gjorde det runt jul för att vara exakt.

Jag har inte ett 1200. Jag har ett Cosmos S. Björn har däremot ett 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Jag har inte ett 1200. Jag har ett Cosmos S. Björn har däremot ett 1200

Jag vet -.-
Såg din sign. Men du hade inte det när jag var o testade din dator. Och det var efter jul vad jag kan komma ihåg.
Ska till björn nån dag till veckan och kolla storleken på 1200

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jag vet -.-
Såg din sign. Men du hade inte det när jag var o testade din dator. Och det var efter jul vad jag kan komma ihåg.
Ska till björn nån dag till veckan och kolla storleken på 1200

Nej, hade inte öppnat paketet då för jag var ju inte säker om jag skulle ha kvar datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spurman
Vad spelar det för roll!? Alina gjorde fel, hur fan kan du försvara det?

Alla kunder är inte pålästa, då får man förklara saker för dom. Varför sälja 32bit och sedan förutsätta att kunden på egen hand betalar & uppgraderar till 64bit?
Speciellt när kunden faktiskt har nytta av 64bit direkt vid köptillfället.

Jag gissar på att du jobbar på Alina, känner igen ditt resonemang från deras service, hela "inte-vi-som-gjort-fel-tänket"

Sorry för OT men personliga påhopp måste man få svara på.

Snarare sagt, korkade människor får skylla sig själva när de gör misstag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Köpte mej en "Samsung SpinPoint F1 1TB" här om dagen för 925kr. Jävla bra pris måste jag säga, är även bästa på prisjakt

Kan även säga att jag köpt lite grejer hos dem förr och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Nej, hade inte öppnat paketet då för jag var ju inte säker om jag skulle ha kvar datorn.

Aha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Köpte mej en "Samsung SpinPoint F1 1TB" här om dagen för 925kr. Jävla bra pris måste jag säga, är även bästa på prisjakt

Kan även säga att jag köpt lite grejer hos dem förr och är väldigt nöjd.

Jo, verkar som att största delen av mina saker inköps hos Alina och resten hos Inet tror jag. Räknar ju båda utan frakt så då blir det billigare än de andra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köpt 2 ggr av dom varav en prolle var defekt, grym service och returen gick smidigt..,, Rekomederar dom.. bra proser på det mesta..

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk