Warcraft III Upplösningar

Permalänk
Medlem

Warcraft III Upplösningar

När jag spelar Warcraft III på min speldator (Geforce 9800 etc. etc ) så kan jag bara välja 1280 x 1024 eller liknande, kommer inte riktigt ihåg exakta.
Men nu när jag sitter på våran lite unknare laptop så får jag välja upplösningar uppemot 2048x 1526.
Varför?

Visa signatur

Efter regn kommer jordskred!

Permalänk
Medlem

Kan vara skärmen som inte kan ha högre?
Annars är det bara att gå in i regedit och ändra upplösningen där till den du vill ha : )

Permalänk
Medlem

wc3 visar inte mer än 1280 x 1024 högre än så så drar den bara ut skärmen så du ser inte mer eller något sånt.. Antagligen så har en laptopen en crt skärm vetefan fall man ens kan ha det på laptop men ändå på crt kan man dra wc3 till max upplösning på skärmen men du ser inget mer ändå så det är inget att bry sig om....

Permalänk
Medlem

Du kan ändra i registret om du will, sök lite på google på warcraft 3 widescreen eller nått så ser du hur man kan pilla dit custom resolutions...

Permalänk
Avstängd

Det är nog de att du sitter på en 17" tft skärm eller 19" gammal tft som bara klarar av upplösningen 1280x1024. sen har du en spärr som gör så att du kan ej ha högre upplösning än vad skärmen klarar av för säkerhet, medans din bärbara dator har ej.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

wc3 klarar max 1280 x 1024. det kom inte med en högre upplösning helt enkelt. typ som diablo 2 inte klarar av 1680 x 1050

Permalänk
Medlem

hmm det någon nämnde om widescreen grejerna, fixar det problemet att när man väljer en widescreen upplösning så försvinner bara bilden ut åt höger av någon konstig anledning?

Permalänk
Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Här nedan ser du register pathen (i vista x64), där kan du sedan ändra på en hel del grejer, som upplösning, maxfps, refreshrate... du ska nog inte ta den nedan utan det är ett exempel, i register editorn kan du också se värdena normalt, tex 1680*1050 på 60Hz. Lycka till!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Blizzard Entertainment\Warcraft III\Video]
"reswidth"=dword:00000578
"resheight"=dword:0000041a
"colordepth"=dword:00000020
"adapter"=dword:00000000
"refreshrate"=dword:0000003c
"gamma"=dword:0000001e
"modeldetail"=dword:00000002
"animquality"=dword:00000002
"texquality"=dword:00000002
"miplevel"=dword:00000000
"texcolordepth"=dword:00000020
"particles"=dword:00000002
"lights"=dword:00000002
"lockfb"=dword:00000001
"unitshadows"=dword:00000001
"occlusion"=dword:00000001
"cinematicoverrides"=dword:00000000
"cinematicrefresh"=dword:0000004b
"cinematicbpp"=dword:00000020
"cinematicwidth"=dword:00000320
"cinematicheight"=dword:00000258
"spellfilter"=dword:00000002
"maxfps"=dword:000000c8

Permalänk

diablo II klarar ju typ 800x640, något som blizzard kallar för "stunning resolution" xD kan inte sluta tycka det är kul faktiskt

Permalänk
Medlem

Alright, tack för svaren. Och det där med registret har jag sett, men det drar ju bara ut på bilden så jag kan lika gärna köra 1280x 1024, i don't mind. Tyckte bara det var så konstigt att laptopen klarade högre och om den stödjer högre skulle jag ha kört det men nu är det ju inte så

Visa signatur

Efter regn kommer jordskred!

Permalänk
Medlem

Inget problem på min dator med register tweaken, dock hade jag nvidia senast, nu har jag ati, och med ati har jag tex problem med nhl09 & custom res... får väll testa senare om det fungerar i wc3.

Edit, inga problem med 4870x2 på 1680*1050 med lite aa...

Permalänk
Medlem

Klickar du på "reswidth" och "resheight" så kan du där föra in vilken upplösning du vill använda. Det se helt klart mycket bättre ut om du gör så.

Permalänk
Medlem

yes, självklart blir det bättre skärpa på allt om man knappar in skärmens native res, dock ska det inte kapas en del av bilden eller sådana konstigheter, kolla så refresh rate står på 60hz också. Bilden kommer att sträckas ut om du har en bredare skärm som tex widescreen, det går inte att ordna.

Permalänk

Jag som själv hade samma problem vet att man måste gå in i regedit och ändra till 1600x1200 för det är de enda som funkar (även på en skärm med 1680x1050) för wc3 stödjer egentligen 1600x1200 på options men på vissa skärmar, min nya t.ex., så finns inte alltid de alternativet:) Men ta 1600x1200 så blir det bra.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Det fungerar alldeles utmärkt med vilka custominställningar som helst, jag kör med 2560*1600 på en 16:10 skärm och bilden är "native" och inte utsträckt. Fungerade perfekt med custom widescreen på min gamla zepto också.

Bara att ändra :
"reswidth"=dword:00000578
"resheight"=dword:0000041a
med decimala siffror.

Permalänk
Medlem

Tack som fan för detta tips!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det fungerar alldeles utmärkt med vilka custominställningar som helst, jag kör med 2560*1600 på en 16:10 skärm och bilden är "native" och inte utsträckt. Fungerade perfekt med custom widescreen på min gamla zepto också.

Bara att ändra :
"reswidth"=dword:00000578
"resheight"=dword:0000041a
med decimala siffror.

Jag förstår inte vad du menar. Jag har editat registret och kör i 1680x1050, vilken skillnad skulle det göra om jag ändrade till det du skrev?

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viRReh3h3
Jag förstår inte vad du menar. Jag har editat registret och kör i 1680x1050, vilken skillnad skulle det göra om jag ändrade till det du skrev?

Ingen alls, men det är decimala värden man ska skriva in för att få det så enkelt som möjligt. Jag kör iofs XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ingen alls, men det är decimala värden man ska skriva in för att få det så enkelt som möjligt. Jag kör iofs XP.

Jag kör vista och jag gjorde som du skrev. Funkar prima!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Visste inte det ens gick att ställa in costum upplösningar via registret
Nu blev bilden mycket skarpare och det går fortare att tabba ur med den rätta upplösningen.
Tack för tipset!

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
Visste inte det ens gick att ställa in costum upplösningar via registret
Nu blev bilden mycket skarpare och det går fortare att tabba ur med den rätta upplösningen.
Tack för tipset!

Precis samma för mig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Happy gaming!!!

Tänk på att upplösningen kan återställas när ni trallar in i settings i WC3 igen, då kan det vara bra att exportera dessa från regedit så ni endast behöver dubbelklicka på regfilen ist...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Happy gaming!!!

Tänk på att upplösningen kan återställas när ni trallar in i settings i WC3 igen, då kan det vara bra att exportera dessa från regedit så ni endast behöver dubbelklicka på regfilen ist...

Äsch, så jobbigt var det inte att hitta RegEdit. Bara att ändra igen isåfall...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
.....

Riktigt nice med custom upplösningar tackar.

Du nämner i ett utav dina inlägg ovan att du kör med Anti-aliasing, hur fixar man det till wc3?
För mig finns det iaf ingen inställning för det, har senaste versionen, sitter på winXP.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r

Du nämner i ett utav dina inlägg ovan att du kör med Anti-aliasing, hur fixar man det till wc3?
För mig finns det iaf ingen inställning för det, har senaste versionen, sitter på winXP.

Undrar det också, sitter på Vista Home Premium 32-bits.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Anti-Aliasing tvingar man på från tex CCC eller NCP, tex 32x adaptive AA (16+wide-tent)... samma för Anisotropic Filtering, 16x AF helst

Permalänk

Var i NCP (nvidia control panel?) hittar jag dem inställningarna?

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Anti-Aliasing tvingar man på från tex CCC eller NCP, tex 32x adaptive AA (16+wide-tent)... samma för Anisotropic Filtering, 16x AF helst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viRReh3h3
Var i NCP (nvidia control panel?) hittar jag dem inställningarna?

Hittade, men vad är skillnaden mellan 16x och 16xQ?
Och vad e Antialiasing - Transparency?

Ser ingen direkt skillnad. Men antar att den finns där ändå och jag inte kollar bra nog.

Edit: Ingen direkt skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hittade, men vad är skillnaden mellan 16x och 16xQ?
Och vad e Antialiasing - Transparency?

Ser ingen direkt skillnad. Men antar att den finns där ändå och jag inte kollar bra nog.

Edit: Ingen direkt skillnad.

Q står troligen för Quality och ger bättre kvalitet, kanske är svårt att se rakt av, så icke Q lär vara snabbare, dock inget jag testat. Transparent AA gör att objekt med alpha kanaler kommer att påverkas, tex galler och gräs kan vara gjort på det sättet, utan denna AA skulle de fortfarande vara kantiga, kan dock försämra prestandan enormt fast se mycket snyggare ut.

Iaf så är detta snack om grafikkorten, aa, af osv ganska off topic i en speltråd om wc3.