Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX 280?

Permalänk
Hedersmedlem

Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX 280?

Undrar om det är någon har som skaffat denna kylare och kan ge lite feedback på den. Hur är ljudnivån med de fläktar som medföljer osv. Funderar på att införskaffa denna tillsammans med tre nexus eller slipstream 1200 för att hålla nera ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja veta. Har kollat lite tester, verkar otroligt bra och tyst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det kommer behövas då min fläkt kan ligga på 40% i full load nu (sedan jag tagit bort plasten, tack ).

Permalänk

Beställde en sådan tillsammans med ett Leadtek GTX260 Extreme idag...väntar spänt på ankomsten. Postar så fort jag har jämfört stock med Arctic! Recensionerna verkar dock lovande.

Visa signatur

AMD Phenom II 720 BE 3.6 Ghz, Leadtek gtx260 Extreme + (Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX280 kylare), 4 Gb OCZ Platinum EB XTC DDR3 1600MHz CL7, ASUS M4A78-T Mobo, Cooltek 600W PSU, 2x Samsung spinpoint 500 Gb, Samsung SyncMaster 226bw, Windows Vista Ultimate X64.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köra med de medföljande fläktarna? Återkom gärna med resultat, står lite i valet och kvalet här.

Permalänk

Planerar du att byta fläktarna eller? :S
Tänker också skaffa en sån då mitt kort fått konstigt höga temps ända sen jag bytte kylpasta.

Permalänk

Jag hade nog tänkt att köra på de fläktar som man får med till Arctic cooling kylaren, om det är de ni menar. Har ni hört något negativt om dem eller? De 2 recensioner jag läst har bara positiva saker att säga om dem.

Visa signatur

AMD Phenom II 720 BE 3.6 Ghz, Leadtek gtx260 Extreme + (Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX280 kylare), 4 Gb OCZ Platinum EB XTC DDR3 1600MHz CL7, ASUS M4A78-T Mobo, Cooltek 600W PSU, 2x Samsung spinpoint 500 Gb, Samsung SyncMaster 226bw, Windows Vista Ultimate X64.

Permalänk
Hedersmedlem

Funderade på att smacka dit lite noctua fläktar men om de är bra stock så... Har du någon länk till testerna?

Permalänk

Alla test är länkade från arctic coolings hemsida, inte för att de skulle ha någon negativ recension där...

Test av förmonterad Arctic cooling kylare på GTX260
http://www.guru3d.com/article/inno3d-geforce-gtx-ichill-accel...

http://www.techpowerup.com/reviews/Inno3D/iChill_GTX_260/1.ht...

Test av kylaren vid egen montering (lite dålig engelska men helt klart förståeligt)
http://hardwarebistro.com/index.php?option=com_simple_review&...

Sen fanns det ett test till men det var på tyska, vad jag förstod så var det också bara positivt.

Visa signatur

AMD Phenom II 720 BE 3.6 Ghz, Leadtek gtx260 Extreme + (Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX280 kylare), 4 Gb OCZ Platinum EB XTC DDR3 1600MHz CL7, ASUS M4A78-T Mobo, Cooltek 600W PSU, 2x Samsung spinpoint 500 Gb, Samsung SyncMaster 226bw, Windows Vista Ultimate X64.

Permalänk
Medlem

jävlar vilket överpris dom tar för kylaren nu? Inet tar över 700kr. Förut var det runt 500kr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Ok då har jag fått alla grejer gjort lite snabba test innan jag
monterade kylaren. Vill bara höja ett varningens finger för
monteringen. Det var inte helt klockrent beskrivet hur man får dit
åbäket. Exempelvis står det inte att man skall koppla in fläktkabeln
innan man skruvar på den stora kylflänsen med fläktarna, vilket jag
antog att man skulle göra sist eftersom det inte fanns beskrivet i
"manualen". Jag fick snällt pula bort flänsen och koppla in
fläktkabeln och montera igen. Antar att gtx260 korten kan variera lite från tillverkare till tillverkare dock.

Att få av original kylaren var inte heller det en enkel match, men med lite lätt "våld" gick det bra. En tunn skruvmejsel behövs för att
lossa originalkylaren från kortet. En beskrivning med bilder på hur det går till på ett gtx280 finns här:

http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_280_Amp_...

Mitt Leadtek gtx260 såg i stort sett likadant ut.
Nästa steg är att få av kylaren, ett tips är att efter att man skruvat
ut ALLA skruvar håller med en hand i själva kretskortsdelen och med
den andra försiktigt vrider och drar i fläktflänsen (kylpastan gör att
flänsen sitter ganska hårt). Man behöver inte lossa de fyra muttrarna vid bildskärmskontakterna de har inget med kylaren att göra.
När man fått av kylaren är det bara att ta bort kvarvarande kyltejp
och sen följa det medföljande instruktionspappret till Arctic kylaren.

Det är bra att torka av GPUn och alla minneskretsar där man skall
fästa nya flänsar med alkohol eller isopropanol om man har det.

Resultat delen talar för sig själv:
Original kylare fläkt 40%:
Idle temp: 41
Load temp: 76

Arctic cooling kylare fläkt 40%
Idle temp: 35
Load temp: 52!!!

Jag kollade temp i RivaTuner efter 30 min spelande (World in Conflict, 1680x1050, Very High settings)
Om jag hade originalkylaren på auto så surrar den ganska mycket,
jag bestämde mig därför för att jämföra temp vid samma fläkt %. Vid 40% lät originalkylaren dessutom mer än Arctic kylaren.

Är helt klart väldigt nöjd och kan rekommendera ett byte om man har lite tålamod och inte räds lite pill.

Visa signatur

AMD Phenom II 720 BE 3.6 Ghz, Leadtek gtx260 Extreme + (Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX280 kylare), 4 Gb OCZ Platinum EB XTC DDR3 1600MHz CL7, ASUS M4A78-T Mobo, Cooltek 600W PSU, 2x Samsung spinpoint 500 Gb, Samsung SyncMaster 226bw, Windows Vista Ultimate X64.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för minireviewn!!

Har lite frågor som jag hoppas du kanske kan svara på:

Är fläktarna hörbara när de går på 40%? Kan du dra ner dem ännu mer och få acceptabla temperaturer?

Hur påverkades systemtemperaturen och cpu tempen med tanke på att xtreme inte blåser ut den varma luften som stock kylaren gör?

Fick du med någon kylpasta? MX-2 kanske?

Permalänk

Skulle säga att det beror på vilken låda man har. I min Antec P182 hör jag ingen skillnad under 35 %. Mellan 35 och 40 måste jag anstränga mig för att höra någon skillnad. Det är ingen mening att köra fläkten högre än 35-40 då en temp på 52 grader vid load är alldeles perfekt för mig. Har faktiskt inte tänkt på om tempen i lådan blir högre men spontant skulle jag säga nja eftersom jag har ganska bra luftflöde i lådan. Dessutom tror jag att de lägre temperaturerna med Arctic kylaren kompenserar för stock kylarens utblås. Däremot är det ingen skillnad på CPU temp då min OCZ Vendetta 2 kylare håller tempen under 40 grader vid load precis som förut.
Det fanns kylpasta redan applicerat på GPUn, står att det skall va MX-2. Vad det var i kyl-lapparna man fäster på minneskretsarna vet jag inte men de verkar göra sitt jobb iaf.
Tycker helt klart det var värt ett byte, speciellt då jag gav 2620 kr för både kort och kylare.

Visa signatur

AMD Phenom II 720 BE 3.6 Ghz, Leadtek gtx260 Extreme + (Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX280 kylare), 4 Gb OCZ Platinum EB XTC DDR3 1600MHz CL7, ASUS M4A78-T Mobo, Cooltek 600W PSU, 2x Samsung spinpoint 500 Gb, Samsung SyncMaster 226bw, Windows Vista Ultimate X64.

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta att en kylare kan vara så dyr kostar ju nästan lika mycket som ett nytt HD4670.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

det är kass tillverkningskvalite också.. usch! riktigt sämst är den.. men den gör sitt jobb bra, och det tycker jag väger tyngre.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Vill verkligen ha denna kylare haha funderar på att köpa den, men gaah så dyr.
Får verkligen fundera på detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

kan du lägga et antal tusenlappar på komponenter till datorn så kandu väl lägga en 5-hundring på en så viktig sak som en kylare ? det är ju en livsviktig detalj i en dator, o det verkar ju som dom allra flesta kort i dag har råkass kylning orginal med över 100C i load hit o dit.. så 500kr på en vettig kylare tycker i alla fall jag är billigt

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
kan du lägga et antal tusenlappar på komponenter till datorn så kandu väl lägga en 5-hundring på en så viktig sak som en kylare ? det är ju en livsviktig detalj i en dator, o det verkar ju som dom allra flesta kort i dag har råkass kylning orginal med över 100C i load hit o dit.. så 500kr på en vettig kylare tycker i alla fall jag är billigt

Några 100c har jag inte. Har man det så är det RMA som gäller. Kylaren som följer med är faktiskt förvånansvärt bra. Grejen är att jag vill gjärna trycka på lite mer volt med evga voltage tuner.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Jo för det mesta funkar stock rätt bra faktiskt... Kommer aldrig över 78c och då efter många timmar foldande med det värsta projektet hittills... Normalt ligger jag under 75c i load.

edit: fläkten brukar ligga mellan 40-45% i load (har spänt upp en 120mm nexus under som extra insug)...

Permalänk
Medlem

Blir faktiskt att slå fort den kommer ner på 500 kr känns som att 500kr är gränsen. Verkar väldigt bra i övrigt!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

jag har ju "bara" accelero twin turbo, men den klarar helt klart att handskas med ganska mkt effekt. jag hade standard 1.345V, 45C i load, sen körde jag 1.635V och det ville inte ligga under 70C med atitools 3dview. med acceleron kör jag 1.735V, 1050mhz, max 62C. brukar ligga runt 55 när jag spelar. så visst kyler den bra. inget snack om saken.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig så jag slog till på webbhallen som har den inne billigast ju nu.

Alla som har denna kylare får en sänkning på omkring 31 grader, helt otroligt!

EDIT: Kylaren är skickad och bör dyka upp imorgon, kommer även jag med en mini review. Eller snarare innan och efter temp.

EDIT2: Har fått den nu. Jag är rätt förvånad, på gränsen till chockerad faktiskt. Grymt bra kylare. Skriv någon så jag kan skriva en mini-review och så tråden bumpas upp.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
EDIT2: Har fått den nu. Jag är rätt förvånad, på gränsen till chockerad faktiskt. Grymt bra kylare. Skriv någon så jag kan skriva en mini-review och så tråden bumpas upp.

Visst är det en grym kylare!!

Visa signatur

AMD Phenom II 720 BE 3.6 Ghz, Leadtek gtx260 Extreme + (Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX280 kylare), 4 Gb OCZ Platinum EB XTC DDR3 1600MHz CL7, ASUS M4A78-T Mobo, Cooltek 600W PSU, 2x Samsung spinpoint 500 Gb, Samsung SyncMaster 226bw, Windows Vista Ultimate X64.

Permalänk
Hedersmedlem

är den mycket tystare tycker du?

Permalänk
Medlem

fungerar denna kylare på GTX 275?

Permalänk
Hedersmedlem

Slängde iväg en order idag då av någon anledning fläkten ligger i runt 50% i load numera , vilket är störande som f*n. Återkommer med ljudnivåer osv.

Permalänk

passar den på 285gtx?

såg nu att inet har ändrat så att det står att den passar 285gtx, så det får nog bli en sån

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, den stödjer 260/280/285 och vad jag vet så är det ingen skillnad mot ett 275 så det borde med största sannolikhet fungera alldeles utmärkt.

edit: just läst em massa negativt om vrm tempsen! har avbeställt den, funderar på en ghetto mod kanske...

Permalänk

Aser, vad har du läst och var? Länka gärna!

Visa signatur

AMD Phenom II 720 BE 3.6 Ghz, Leadtek gtx260 Extreme + (Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX280 kylare), 4 Gb OCZ Platinum EB XTC DDR3 1600MHz CL7, ASUS M4A78-T Mobo, Cooltek 600W PSU, 2x Samsung spinpoint 500 Gb, Samsung SyncMaster 226bw, Windows Vista Ultimate X64.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite besviken på devil may cry som verkar ha kännt till detta utan att upplysa oss andra, men han jobbar säkert på sin review (kanske testar modden?) :P,

här kommer länken iaf: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=89018

edit: har nu gjort en modd på mitt gtx där jag använder kylarn som medföljer. har tagit bort undre delen av "kåpan" och fäst en nexus 120 över kylarn och en nexus 80 över vrm. kommer max upp i 83 grader efter nån timmes foldande och är överlag mycket tystare nu (utan att betala +600kr för en halvkass kylare).