Nvidia Geforce 9800 Gx2 & Panasonic Th-42pv600e

Permalänk
Medlem

Nvidia Geforce 9800 Gx2 & Panasonic Th-42pv600e

Hej!
Nu har jag vart och köpt en HDMI-105-K sladd och har kopplat ihop dom men jag vet inte hur jag får bild i tvn dvs se det som visas i datorn även i TVn.

Hur gör jag?

Hoppas någon kan hjälpa mig så jag får det att fungera.

Permalänk
Medlem

har du ati eller nvidia?

Visa signatur

||Intel i7-13700KF@5.4||Arctic Liquid Freezer II 360|| Gigabyte Aorus 3070TI Master ||32GB Kingston FURY 6000Mhz CL36||Gigabyte Gaming X AX||Samsung 960 EVO 500GB, Samsung 850 EVO 250GB||Fractal Design Define S||Corsair RM850x||Dell Alienware AW2723DF||Zowie XL2546||MSI Optix 32||
||HTPC - Intel i7-2600k||Noctua NH-U9B SE2||Gigabyte GTX 1650||16GB Corsair 2400MHz||MSI Z77A-GD80||Creative Sound Blaster Z||Samsung 850 EVO 250GB, WD Green 6TB||Seasonic Platinum Fanless 460W||Fractal Design Node 605||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 9Tr0
har du ati eller nvidia?

"Nvidia Geforce 9800 Gx2 & Panasonic Th-42pv600e" Står det i rubriken iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 9Tr0
har du ati eller nvidia?

vad tror du om han har ett nvidia geforce 9800gx2? öppna ögonen.

pgu579, du behöver Nvidia control panel för att få igång det.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Var laddar jag ner det? Nvidia control panel

Han har ett NVIDIA...

Permalänk
Medlem

de bör följa med dina drivrutiner, ladda ner de senaste annars, du ska kunna se de när du tex högerklickar på skrivbordet, då ska det finnas i listan där.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner och det går att köra med bild på antingen eller men jag vill ha på båda samtidigt?

Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

så du har kopplat dvi+hdmi nu? använder du kontakterna som sitter bredvid varandra? de i samma "höjdled"?

jag har en underrubrik under fliken "bildskärmar" som heter "ställ in flera bildskärmar" där jag väljer om jag ska ha en eller två.

Kör nvidias kontrollpanel i "avancerad".

Utgår från att du använder de senaste drivrutinerna?

Hoppas det löser sig.

Niklas

Permalänk
Medlem

För mig fungerar inte HDMI alls på en BenQ E2200HD-skärm. "HDMI no signal"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
För mig fungerar inte HDMI alls på en BenQ E2200HD-skärm. "HDMI no signal"

Prova en annan kabel.

Permalänk
Medlem

Det finns ju steg för steg guider till det mesta... finns det de för det jag vill lära mig? jag vet inte vad det är för version på min control panel men jag har instalerat den senaste drivrutinen från NVIDIA och jag kan inte välja svenska som mitt språk...

Det jag vill är att få klonad bild som visas samtidigt på min monitor och TVn men det blir bild på den ena eller den andra och det gör det hela svårare.

Permalänk
Medlem

Hur lång är hdmi kabeln o hur mkt kostade den?

Permalänk
Medlem

5 m 275 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pgu579
Det finns ju steg för steg guider till det mesta... finns det de för det jag vill lära mig? jag vet inte vad det är för version på min control panel men jag har instalerat den senaste drivrutinen från NVIDIA och jag kan inte välja svenska som mitt språk...

Det jag vill är att få klonad bild som visas samtidigt på min monitor och TVn men det blir bild på den ena eller den andra och det gör det hela svårare.

Sen måste man väll ha ytterligare en ljud sladd fast han i affären sa att det räckte med den hdmi-105-k att den även ger ljudet inte bara bild.

Vad ska man ha för ljud sladd?

Permalänk
Medlem

Du fick med en väldigt liten ljudkabel med grafikkortet som du kopplar mellan kortet och moderkortet.

Permalänk
Medlem

öh vad har den med hdmi kabeln som ska vara mellan tvn och datorn?

ljudet i datorn fungerar men inte från datorn till tvn även om jag ser filmen på tvn som körs från datorn

min fråga var måste jag ha en ljudsladd mellan datorn och tv inte monitorn...

Permalänk
Medlem

HDMI kablen kan skicka även ljud men i ditt grafikkort finns det inte något ljudkort. Det är därför man måste ansluta den lilla sladden mellan moderkortets digitala ljudkälla och grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Okey förlåt sesese

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pgu579
Okey förlåt sesese

Inga problem.

Permalänk
Medlem

Kan man använda en extern sladd ändå för ljudet?

sen undrar jag varför bilden blir 1280x960 ? så den inte får plats i min 42" tv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pgu579
Kan man använda en extern sladd ändå för ljudet?

sen undrar jag varför bilden blir 1280x960 ? så den inte får plats i min 42" tv?

Visst kan du göra det, se bara till att välja rätt ljudkälla i datorn så att den skickar ut ljudet från rätt utgångar
Låter väldigt konstigt att den skulle välja 1280x960, HDMI är ju för fasen nyare än DVI och DVI ska ge rätt upplösning direkt..
I XP: Prova att högerklicka på skrivbordet och välja egenskaper, sedan fliken längst till vänster för att välja din tvs naitive-upplösning
I Vista/Win 7: Använd nVidia Control Panel istället, orkar inte beskriva den milslånga vägen i detta os..

Permalänk

Jag skulle tro att Nvidia 9800 GX2 har inbyggt stöd för ljud också. Du kan ställa in bilden och hur stor upplösning du ska ha. Har du en full-HD TV?

Om du går in i Nvidias controlpanel så kan du se inställningar någonstans för två skärmar, där du kan ställa in upplösning för vardera skärm m.m. Tänk på att upplösningen i TV:n måste överensstämma med den upplösning som grafikkortet pumpar ut!

Som ovan nämnt, kan du kan du koppla ljud från moderkort till grafikkort, jag vet dock inte hur man ska göra detta då jag inte äger ett Nvidia.
Men det står på deras hemsida att du ska kunna det!

/Oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

ljudet kan jag nog fixa men jag vet inte hur jag gör med kloning av bilden för jag kan bara använda 1 bild i taget, den visar bilden på tvn eller på datorn. blir frustrerad