Permalänk
Avstängd

Påtvingat gratisarbete.

Har en kompis som är i skuld till en släkting. Denne släktingen tvingar min kompis att utföra arbete gratis. Släktingen utpressar min kompis med hot om att släktingen ska komma hem till min kompis och beslagta ägodelar om inte han utför detta gratisarbete.

Eller vi berättar lite mer detaljerat. Nu är det så att släktingen har köpt material, eller en typ av verktyg genom sitt företag, som denne sedan sålt till min kompis. Det är tänkt att min kompis med dessa verktyg ska få igång en verksamhet i en annan bransch så att han kan betala av skulden som nu uppgår till 10000:-.
Men nu tvingar släktingen kompisen till gratisarbete. Min kompis har över de senaste månaderna tvingats hjälpa till gratis med en mängd sysslor, och nu tvingats vistas en vecka dygnet runt hemma hos släktingen och hjälpa till med sysslor på gården medans släktingen varit upptagen med annat. Allt utan ersättning, inte ens något som täcker upp resan dit. Min kompis har även förlorat en betydande inkomst under denna veckan.

Nu är släktingen på igen och hotar med att komma hem till kompisen och beslagta verktygen om inte min kompis fortsätter arbeta gratis tills skulden är betalad. Skulden betalas ju inte heller av genom arbetet, den är konstant. Detta är ju givetvis inte rätt. Men släktingrelationen försvårar ju lite.

Men nu lite frågor, detta är ju en lättare form av slaveri, och borde vara olagligt på så många sätt. Vilka lagar kan jag peka på när jag förklarar för kompisen att han har rätten på sin sida?

Permalänk
Medlem

Ptja, hot är väl nära till hands.

Permalänk
Medlem

Jag ser två val, förutom att skapa en rättslig tvist av det hela.

1. Fortsätt jobba hos släktingen och hoppas på att skulden blir avskriven.

2. Ge tillbaka verktygen och be släktingen att dra åt helvete.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Jag ser två val, förutom att skapa en rättslig tvist att det hela.

1. Fortsätt jobba hos släktingen och hoppas på att skulden blir avskriven.

2. Ge tillbaka verktygen och be släktingen att dra åt helvete.

Jo, lutar mer åt tvåan just nu. Ettan går inte då skulden aldrig blir avskriven. Släktingen utnyttjar beroendesituationen ganska friskt.
Jag funderar på att gå in med pengar och hjälpa kompisen. Men det tar emot något förbannat att ge pengar till den sviniga släktingen.

Permalänk

Eh, det här är självfallet inte lagligt. Att hota med att bryta sig in i någons hus och stjäla saker är ett allvarligt brott.

Polisanmäl direkt! Att låta släktskapet innebära immunitet är helt fel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, det här är självfallet inte lagligt. Att hota med att bryta sig in i någons hus och stjäla saker är ett allvarligt brott.

Polisanmäl direkt! Att låta släktskapet innebära immunitet är helt fel.

Håller med till fullo! Tycker han kan vända sig till släktingen direkt och säga att han nu tycker att han jobbat av skulden, annars polisanmälan.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Varför jobbar han gratis åt släktingen? Verktyget är ju inte släktingens, så det kan han inte ta tillbaka. Vad han kan göra är att försöka driva in skulden, och har de inte skrivit något avbetalningsavtal eller gjort en muntlig överenskommelse borde det finnas nått standardsätt för avbetalning. Oavsett så har han ingen rätt att ta tillbaka verktyget så det är bara tomma hot. Gör han det ändå är det stöld och då är det bara att polisanmäla. Så det är bara ett problem sålänge ni kuvar er under de tomma hoten. Säg "Nej!" helt enkelt och föreslå en avbetalningsplan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför jobbar han gratis åt släktingen? Verktyget är ju inte släktingens, så det kan han inte ta tillbaka. Vad han kan göra är att försöka driva in skulden, och har de inte skrivit något avbetalningsavtal eller gjort en muntlig överenskommelse borde det finnas nått standardsätt för avbetalning. Oavsett så har han ingen rätt att ta tillbaka verktyget så det är bara tomma hot. Gör han det ändå är det stöld och då är det bara att polisanmäla. Så det är bara ett problem sålänge ni kuvar er under de tomma hoten. Säg "Nej!" helt enkelt och föreslå en avbetalningsplan.

Ja det, jag har sagt precis. Men min kompis har ju tvekat, varit rädd att förlora sina saker. Nu visar jag honom tråden när han kommer över så vet han att det är fler än jag som säger att det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Har han varit där i över en vecka och hjölpt till så kan han ju räkna ett arvode på 200 kronor i timmen? Då borde ju skulden vara ganska bortflugen nu och släktingen har ingen rätt i världen att komma och beslagta din kompis egendom om inget annat har avtalats.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Innan någonting dåligt händer så fundera på möjligheten att din vän lånar pengar av någon annan, betalar och skiter i det som varit.
10 000 i verktyg genom företag betyder antagligen att han kom undan billigt.
Han skulle lånat pengarna någon annanstans från början.
Lånar vi pengar av affären vi köper verktygen av, för att kunna betala av på verktygen? Nej, det gör vi inte, för vi är inte korkade.
Detsamma gäller chefen och släktingen.
Blod är tjockt och skitar gärna ned.

Gör detta ogjort och gå vidare snabbastes möjligt. Berätta gärna vidare så ingen annan behöver råka ut för samma sak. Polisanmälan kommer bara leda till besvär och gnissel, ta det som sista utväg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Innan någonting dåligt händer så fundera på möjligheten att din vän lånar pengar av någon annan, betalar och skiter i det som varit.
10 000 i verktyg genom företag betyder antagligen att han kom undan billigt.
Han skulle lånat pengarna någon annanstans från början.
Lånar vi pengar av affären vi köper verktygen av, för att kunna betala av på verktygen? Nej, det gör vi inte, för vi är inte korkade.
Detsamma gäller chefen och släktingen.
Blod är tjockt och skitar gärna ned.

Gör detta ogjort och gå vidare snabbastes möjligt. Berätta gärna vidare så ingen annan behöver råka ut för samma sak. Polisanmälan kommer bara leda till besvär och gnissel, ta det som sista utväg.

Jo, som sagt funderar jag på att låna ut en slant. Men det tar emot måste jag säga. 10000:- är inköpspriset. Det är vad verktygen och materialet för den här branschen kostar, ja åtminstone för att komma igång.

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat hade jag gett honom pengarna och en kamera, bara för att se släktingens ansiktsuttryck när han får verktygen dumpade på uppfarten.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jo, som sagt funderar jag på att låna ut en slant. Men det tar emot måste jag säga. 10000:- är inköpspriset. Det är vad verktygen och materialet för den här branschen kostar, ja åtminstone för att komma igång.

Om det är startläge är det än sämre läge att bråka sig med släktingar i besläktad branch.
Svälj det nu, ta med kameran, skratta åt det senare och låt tiden ha sin gilla gång tills gubben får straffet.
Om du ställer upp med en del av pengarna så se dem som förlorade.

Gäller för övrigt alla lån, se dem som förlorade pengar, det är smärtfriast.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om det är startläge är det än sämre läge att bråka sig med släktingar i besläktad branch.
Svälj det nu, ta med kameran, skratta åt det senare och låt tiden ha sin gilla gång tills gubben får straffet.
Om du ställer upp med en del av pengarna så se dem som förlorade.

Gäller för övrigt alla lån, se dem som förlorade pengar, det är smärtfriast.

Brancherna är inte det minsta besläktade förövrigt.
Vill inte gå in på det i detallj, men släktingen håller på med djurhållning och min kompis är i tjänstesektorn.

Som det ser ut nu så är det vägra arbeta gratis och fixa en avbetalningsplan. Vill släktingen kräva grejerna så kommer denne misslyckas. Kommer den kräva pengar direkt kan vi gå in och lösa det och min kompis får betala av till mig istället.

Permalänk

Finns inget avtal så kan han inte kräva något heller precis tidigare sagt.
Enda sättet för den här personen att få tillbaka verktyg eller pengar är ifall han driver det till kronofogden och där visar upp det avtal som din kompis och hans släkting har.

Hade jag varit tvingad att jobba gratis hos en släkting så hade det stått honom dyrt på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Wow. Fy fan vad patetiskt. Jag hade inte kallat den där personen för min släktning. Jävla utnyttjare.

Lämna tillbaka verktygen och be honom stoppa upp dem någonstans djupt och sedan kräv han på pengar för att han tvingat dig jobba gratis. Fy fan vilka människor det finns i den här världen.