Installera HDD hjälp!

Permalänk
Medlem

Installera HDD hjälp!

Hej alla sweclockers! Jag har precis köpt en ny WD hårddisk på 1tb (WD1001FALS) till min dator.

När jag ska installera den i datorn upptäcker jag att jag har använt alla sata portar med SB600 och att det bara finns kvar dem som är Promise t3. Som jag har förstått det ska man göra en array för hårddisken då och när jag ska göra det kan jag alltså välja om den ska vara en raid0, raid1, raid 10, eller JBOD!

Det jag undrar över är alltså om jag måste använda mig utav JBOD och vad skillnaden är mellan att använda den eller att ha hårddisken i SB600 sata portarna?
Som jag förstått det så måste man ha två hårddiskar för att köra i raid så det är inget alternativ?
Sen undrar jag också om det istället är lättare att köra DVDRW enheten i promise t3 sata portarna och då använda hårddisken i SB600 porten?

Om det är så att man måste använda sig utav JBOD i Promise t3 portarna så undrar jag om man bara sen i windows ska initiera hårddisken eller också konvertera den som windows undrar i diskhanteraren?

Tack på förhand, Jacob!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Hedersmedlem

Det skall väl gå att använda dessa utan Raid eller jbod, bara drivrutinen finns installerad?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom vi inte fått någon som helst information om moderkortet är det omöjligt att svara korrekt. Dock brukar det alltid finnas inställningar i BIOS i vilket läge den extra kontrollern ska köras i och ibland måste man också välja rätt drivrutinsvariant, dvs icke RAID-varianten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för svar!
När jag inte hade valt en raid eller jbod så hittade inte windows hårddisken alls det var så jag kom in på de alternativen.
Du menar drivrutinerna till hårddisken eller? Jag ska kolla om jag hittar något sånt på deras hemsida!
Mitt moderkort är ett k9a2 platinum amd 790fx, visste att jag hade glömt något!

Men är det inte lättare att sätta dvd-spelaren i dom portarna istället bara eller funkar inte det?

Tack igen på förhand, Jacob!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

Hej igen jag har inte lyckats hitta en drivrutin till hårddisken, vet inte exakt vad jag letar efter heller iof har hittat drivrutiner som verkar vara till sb600 bara. I bios hittade jag bara någonting om "raid controller" men där kan jag bara välja enable/disable, sen också "raid mode" där jag kan välja IDE/RAID/AHCI .. vet inte riktigt vad ahci är, eller om det kan hjälpa mig? Den är inställd på IDE redan så.

Nu tänkte jag iaf testa om dvd-brännaren funkar i promise portarna, förhoppningsvis funkar det!

Tack på förhand, Jacob!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

En hårddisk behöver inga drivrutiner. Däremot behöver hårddiskkontrollern drivrutiner. De bör finnas på CD:n, som följde med moderkortet. I BIOS skall du välja ACHI.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

AHCI ska det vara, så du inte letar på fel ställe.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för svaren! När jag ändrade till AHCI så fick jag bsod direkt när windows loggan hade kommit upp och den började ladda, så det funkade inte bra alls

Några andra förslag?

Tack igen på förhand, Jacob!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Hedersmedlem

Isf har du ändrat för portarna inbyggda i sydbryggan, där du har windowsdisken ansluten. Du borde använt AHCI även där, men uppenbart har du inte gjort det och det är helt andra och inkompatibla drivrutiner i windows, därav blåskärmen.

Ändra tillbaka de portarna och leta istället efter inställningarna till extraportarna/promisekontrollern.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jahapp det visste jag tyvärr inte :/ så om jag vill ha det måste jag formatera windows hårddisken bara eller alla jag har nu?

Det ända jag kunde hitta i bios var "Extra Raid Controller" men där kan jag bara välja enabled/disabled. Jag har iof bara bios verision 1.1 det är ju möjligt att jag behöver uppdatera det?

Jag har nu också testat att göra en array av hårddisken med raid0, som jag trodde man behövde 2 hårddiskar för men när jag gjort detta hitta windows hårddisken som den ska och den är sin rätta storlek osv... så kan jag göra så eller kommer det förstöra i framtiden eller något?

Tack på förhand, Jacob!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

Hej igen alla nu har jag uppdaterat bios till v 1.5.
Det gjorde inte så stor skillnad, hittade inga nya alternativ att ändra och hårddisken märks inte av windows ändå..

Ingen som vet varför jag kan göra en raid0 med 1 hårddisk?

Ingen som har några nya förslag?

Tack på förhand, Jacob!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3