Permalänk
Medlem

Klocka ner kortet?

I ati tool så är mina settings reglage på lägsta inställningen.. hur gör jag för att få ner det ännu lägre? kan jag anv. något annat program för det samtidigt som jag har ati tools?

Permalänk
Medlem

Har en fråga.. Hur långt ned går det att få med ATItool?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Har en fråga.. Hur långt ned går det att få med ATItool?

Ok fel av mig.. programmet heter ati catalyst control center och INTE Ati tool
Processor status är på min 574MHz (max är 627)
Memmory status är på 688MHz (Max är 797)
Det går inte att dra ner dom lägre med detta program...Vad göra?
Jag har ett Radeon X1950 Pro 512

Tempen ligger på 60 grader olastat! med Arctic cooling twin turbo..
Och tempen i lådan är 32 grader.
Rums rempen är 22 grader
Tycker tempen borde vara lägre olastat...
Vid full load så går den upp till 86 grader och sen blir det svart...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hygglo
Ok fel av mig.. programmet heter ati catalyst control center och INTE Ati tool
Processor status är på min 574MHz (max är 627)
Memmory status är på 688MHz (Max är 797)
Det går inte att dra ner dom lägre med detta program...Vad göra?
Jag har ett Radeon X1950 Pro 512

Tempen ligger på 60 grader olastat! med Arctic cooling twin turbo..
Och tempen i lådan är 32 grader.
Rums rempen är 22 grader
Tycker tempen borde vara lägre olastat...
Vid full load så går den upp till 86 grader och sen blir det svart...

Mitt X1950 Pro gick inte över 60 grader under last i min Antec NSK 3400 mATX chassi när jag körde den med en Artic Cooler S1. Passivt. Så jo, din temp är på tok för hög. =/

Permalänk
Medlem

felmonterad kylare?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
felmonterad kylare?

Så var det nog!
Tyckte vid mont. att det var på tok för mycket kylpasta påkladdat orginal på kylaren.. och godtrogen som man är så fick det vara kvar alltihop...

Tog bort den nu och anv annat kylpasta som blev över när jag monterade cpu´n för en tid sen..
Och vipps så sjönk tempen vid full load till 55 grader !! och då är dessutom kortet klockat upp till 621MHz på processorn från 574MHz och 796MHz på minnet från 688!
mot tidigare mätning då det var orginal...

Edit: Upptäckte nyss att jag missat att koppla in mina 2 120mm utsugsfläktar efter att jag var in och rotade med graffet..
Nu när dom är på så sjönk det ytterligare 11 grader till 44 vid full load Yipppie

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande vill klocka ner mer kan du testa AMD GPU clock tool, vet dock inte om det funkar med så gamla kort. Men om det funkar kan du ställa in så låga eller höga frekvenser du vill.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det som hejdar mig att klocka är att det kommer artefakter p.g.a värmen. Det är väl inget som hjälper om man skulle klocka med ett annat amd clockpprogram?

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smisken
Det som hejdar mig att klocka är att det kommer artefakter p.g.a värmen. Det är väl inget som hjälper om man skulle klocka med ett annat amd clockpprogram?

Gör ingen skillnad, vad som (kan) göra skillnad är bättre kylning och/eller öka på spänning via biosflash eller löda direkt på kortet. Pencilmods om det är möjligt.