Vilket grafikkort ska köpas?

Permalänk

Vilket grafikkort ska köpas?

Hej på Er käre Sweclockers-läsare.
Jag har en fråga

Det är dags för mig att uppgradera Grafikkortet och jag behöver lite råd här vad som bör köpas:

Pengar är inte ett problem utan jag vill ha det bästa för min rigg.

Jag spelar för tillfället på 1680x1050

Valet står mellan dubbel-GPUn GeForce GTX 295 eller någon av EVGA`s klockade modeller av singel-GPU GeForce GTX 285, exempelvis FTW.

i det senare fallet kanske det är aktuellt att köpa något billigare Geforce kort för separat physX beräkningar.

Först var valet enkelt då jag ville ha det bästa dvs. GTX 295.
Men eftersom jag är väl medveten av det tråkiga fenomenet "Microstuttering" för dubbelmackor. (Har själv ett 9800GX2 nu och där e det jättetydligt i vissa spel)

Så kanske den senare konfigurationen är bäst dvs ett rejält klockat GTX 285 samt ett separat graffe till physX??

Vad tycker Ni?

Ps: Dator i sign

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, känner du att du behöver mer eller handlar det om att bränna pengar?

För ett 9800GX2 borde ju räcka så det blir över till de allra flesta spel.

Ett HD4890 som strax kommer räcker för övrigt räcker nog alldeles utmärkt till låga 1680*1050, men det gör väl ditt 9800GX2 oxå.

Jag kanske inte tillför din tråd en massa egentligen, men jag tror inte du vinner något på att byta ut ditt kort i den upplösningen.
Vänta på bättre kort isåf.

Permalänk
Medlem

men HD4890 kommer att vara långt ifrån nvidias GTX 285 Oklockade, bara amd som ljuger om att deras test stämmer.....nVidia FTW!!har alltid fungerat, så vänta ej, men kolla upp lite benchmarks på nätet och så med GTX 285 osv..

Permalänk

Hej tack för ditt svar.

I benchmark program så klarar sig 9800GX2an fortfarande bra
Visst på pappret så överträffar den tom GTX 280.
Och det har fungerat bra i de flesta spel, men de senare spelen tex. STALKER Clear SKy så förstör Mikrostuttering hela spelglädjen dvs 35-45 fps känns som 5-15 fps pga detta jävla fenomen.

Sen börjar ju 9800GX2an ha för lite Vram för att fläska på med 16XAA/AF
också....de allra flesta Grafikkorten idag ligger runt 1G, 9800GX2 an har 2x512.. dvs 512 effektivt...

Detta är orsaken till att jag vill uppgradera..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Hej tack för ditt svar.

I benchmark program så klarar sig 9800GX2an fortfarande bra
Visst på pappret så överträffar den tom GTX 280.
Och det har fungerat bra i de flesta spel, men de senare spelen tex. STALKER Clear SKy så förstör Mikrostuttering hela spelglädjen dvs 35-45 fps känns som 5-15 fps pga detta jävla fenomen.

Sen börjar ju 9800GX2an ha för lite Vram för att fläska på med 16XAA/AF
också....de allra flesta Grafikkorten idag ligger runt 1G, 9800GX2 an har 2x512.. dvs 512 effektivt...

Detta är orsaken till att jag vill uppgradera..

ta då ett GTX 295 om du har pengar att bränna, du kommer bli helnöjd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
ta då ett GTX 295 om du har pengar att bränna, du kommer bli helnöjd

..och den är helt befriad från microstuttering då?
(GTX 295 = dubbelGPU = kanske microstuttering)

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Vet inget om det där microstuttering, men en sweclock recension på kortet. Gtx 295 är väll endå dagens bästa grafik kort?

http://www.sweclockers.com/recension/?id=6155

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Microstuttering förekommer enbart på SLI uppsättningar eller i synnerhet på dubbelGPUs..

Orkar inte förklara varför det uppstår men upplevelsen är att trots bra framerates så flyter inte bilden, utan den hackar fram. Dvs. 40-45 fps
(allt maxat i nåt nytt spel) känns som 15-25 fps....

dessa videos visar fenomenet, och då kan jag säga att det är mycket värre med mitt 9800GX2 i Clear sky....

http://www.youtube.com/watch?v=K_tJHM27hCk

http://www.youtube.com/watch?v=EeZmgb3eOBI

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

oki, du får inte brytningar bilden som bilden nedan?
http://www.mypicx.com/uploadimg/342812437_03242009_1.jpg

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Inget att fundera över. Har erfarenhet av bägge och det är GTX285 som gäller.

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Medlem

Egentligen, hur stor är skillnaden mellan GTX280 & 285?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Microstuttering förekommer enbart på SLI uppsättningar eller i synnerhet på dubbelGPUs..

Orkar inte förklara varför det uppstår men upplevelsen är att trots bra framerates så flyter inte bilden, utan den hackar fram. Dvs. 40-45 fps
(allt maxat i nåt nytt spel) känns som 15-25 fps....

dessa videos visar fenomenet, och då kan jag säga att det är mycket värre med mitt 9800GX2 i Clear sky....

http://www.youtube.com/watch?v=K_tJHM27hCk

http://www.youtube.com/watch?v=EeZmgb3eOBI

Vad jag läst så har ju inte ATI desamma i den utsträckningen kanske, men enda valet är ju då att gå på ett singlekort. Det ser ju inte mysigt ut för fem öre heller.
Jag har själv ingen erfarenhet av detta, men kanske ett singelkort eller någon dubbelmacka från ATI kan råda bot på problemet?

Och du kan lätt ignorera Fanboy svaret, "nvidia FTW" ett HD4850 klarar det mesta i 1680*1050 även med en portion AA, men har du pengar kan du gå på GTX285 eller dylikt, men det känns lite väl häftigt i den relativt låga upplösningen bara.

Såvitt jag kan se så händer det ju nästan ingenting på spelfronten heller, spelen blir ju inte tok-tungkörda inom rimlig tid framöver på dagens kraftigare grafikkort, när de väl blir det kan du tjacka ett kort ur den aktuella hårdvaran.

Visst är det kul att uppgradera men kanske ser läget ljusare ut inom några månader.

Aja, min input bara, har du pengar så kanske du kan vänta i några dar på ett HD4890.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Microstuttering förekommer enbart på SLI uppsättningar eller i synnerhet på dubbelGPUs..

Orkar inte förklara varför det uppstår men upplevelsen är att trots bra framerates så flyter inte bilden, utan den hackar fram. Dvs. 40-45 fps
(allt maxat i nåt nytt spel) känns som 15-25 fps....

dessa videos visar fenomenet, och då kan jag säga att det är mycket värre med mitt 9800GX2 i Clear sky....

http://www.youtube.com/watch?v=K_tJHM27hCk

http://www.youtube.com/watch?v=EeZmgb3eOBI

Jag måste rätta mig själv här..:o)

Microstuttering förekommer även i Crossfire samt på ATI`s dubbel GPU`S också....

Skitjobbigt faktiskt hackar trots bra framerates
9800GX2 är ett bra exempel på detta

Vad jag undrade över är om GTX 295 även lider av det
Nån som vet?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Jag måste rätta mig själv här..:o)

Microstuttering förekommer även i Crossfire samt på ATI`s dubbel GPU`S också....

Skitjobbigt faktiskt hackar trots bra framerates
9800GX2 är ett bra exempel på detta

Vad jag undrade över är om GTX 295 även lider av det
Nån som vet?

Så det är det fenomenet jag upplever när jag lirar farcry 2 med cf. Det ligger runt 50-60 hela tiden men känns ändå inte som att det går speciellt rent. Sedan när jag slår av cf och kör enbart på mitt 4850 så ligger förvisso fps:en på 30-40 men det känns inte som att det hackar lika mycket...

Fick man reda på det iaf, tack!

Men kör du på gtx 285 i så fall.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Då du nämner att pengar inte är ett problem så köp den värsta versionen av ett gtx 285, superclocked lr XXX for example

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Eller så hittar du ett gtx280 begagnat =D eller i någon butik så sparar du 1,5k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Så det är det fenomenet jag upplever när jag lirar farcry 2 med cf. Det ligger runt 50-60 hela tiden men känns ändå inte som att det går speciellt rent. Sedan när jag slår av cf och kör enbart på mitt 4850 så ligger förvisso fps:en på 30-40 men det känns inte som att det hackar lika mycket...

Fick man reda på det iaf, tack!

Men kör du på gtx 285 i så fall.

Precis Googla på microstuttering så får du se...:o)

Man blir lurad av alla recensioner på låt säga 4870X2 samt GTX 295
Outstanding framerates samt benchmark score...

men spelupplevelsen är aldrig med i recensionerna

Sen är det så med microstuttering att det verkar bara gälla¨på vissa spel.

kontentan är att med en singel-GPU a la säg GTX 285 kan du köra maxat med kanske 30-35 fps i ett First person Shooter spel, men med en dubbel-gpu i olyckliga fall måste du ha minst 60 fps i motsvarande spel för att få flyt i bilden...

Så här ser det ut för mig ungefär när jag kör STALKER Clear Sky allt på max 1680x1050 och då har jag ändå runt 33 fps!!

http://www.youtube.com/watch?v=ZK56xsdEoKI&feature=related

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Precis Googla på microstuttering så får du se...:o)

Man blir lurad av alla recensioner på låt säga 4870X2 samt GTX 295
Outstanding framerates samt benchmark score...

men spelupplevelsen är aldrig med i recensionerna

Sen är det så med microstuttering att det verkar bara gälla¨på vissa spel.

kontentan är att med en singel-GPU a la säg GTX 285 kan du köra maxat med kanske 30-35 fps i ett First person Shooter spel, men med en dubbel-gpu i olyckliga fall måste du ha minst 60 fps i motsvarande spel för att få flyt i bilden...

Är det ingen som vet ifall GTX 295 har det problemet?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Är det ingen som vet ifall GTX 295 har det problemet?

Den första Youtube/Microstutter filmen du postade var för ett GTX295.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Den första Youtube/Microstutter filmen du postade var för ett GTX295.

Jag vet, men jag ville höra ifall nån här hade upplevt det också..
Man kan inte endast bilda sig en uppfattning om en post på youtube...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]