Prov i 5 timmar - Vad ska man äta?

Permalänk

Prov i 5 timmar - Vad ska man äta?

Tja! Jag och många andra skriver nationellt prov i svenska b imorrn. Det är uppsatsskrivning i 300 min/5 timmar. Under denna tid skulle man tydligen serveras en macka och nån liten juicebox eller nått...fan va snålt men att det är snålt har inte med saken att göra.

Vad ska man käka på provet för att hålla sig skarp? Vitargo? Lösgodis och cola? En fet lunch? Glukosdropp?

Kom med seriösa tips så att vi inte får näringsbrist när vi skriver skiten.

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Ät frukost och sedan den mat ni tydligen får; så lång tid är det inte...

Permalänk
Medlem

När börjar skrivningen? Är ju olyckligt om det överlappar normal lunchtid, men annars så klarar man sig väl utan större problem i 5 timmar utan att käka.

Annars är det klassiska mellanmålet en frukt att rekommendera om man har svårt att hålla energin uppe.

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Jag ska ha samma prov imorgon -.-
Vi får ingen mat alls, men jag tänkte nog ta med några mackor, frukt och vatten

Permalänk

Hade en polare som tog med sig en pizza som han tryckte i sig mitt i provet. Maken till attentionwhore får man leta efter Knepet är att inte äta för mycket, då blir man så otroligt dåsig.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

en termos med kaffe o en macka funka bra för mig.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

börjar kl 8 slutar 13.

Funderar också på att köpa en pizza och sitta och mumsa.

Hjärnan använder trots allt mycket energi...problemet är att hitta balansen mellan att få snabb energi och att inte säcka ihop ännu mer

Permalänk

Som sagt 5h klarar man sig fint utan föda, jag själv tar aldrig med något. Men om man känner för det ta med vatten och någon frukt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Och kom ihåg att man inte behöver äta godis för att prassla; det räcker med en tom påse.

Permalänk
Medlem

5 timmar? Lite juice om du blir törstig? Annars inget? Du skall skriva prov, inte på lunchbjudning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Min standard på högskolan var 0.5L Coca Cola och inget mer. Det tog mig igenom Y utan (större) problem!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Visst är det segt med NP i svenska b i morgon.

Speciellt eftersom jag har prov i riktiga ämnen (matte) på torsdag.

Jag tar nog med någon bulle och något att dricka med lagom mycket socker i.

Största anledningen till att ta med något är ju att det är så jävla tråkigt att sitta och skriva uppsats i fem timmar... Något måste man ju göra och äta är klart mycket roligare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Sen sitter man la inte så länge? Tror jag gjorde skriv på 2 timmar eller nått.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

När jag skrev studenten (6h x 10 tillfällen typ) åt jag praktiskt taget inget. Man är ändå för koncentrerad för att äta. Ta med dig nån energidryck och en frukt... kanske en müslibar också. Ät bara om du blir hungrig, annars distraherar det bara.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Något som man står sig på länge är förstås det bästa alternativet. Godis eller dylika snabba sötsaker är värdelöst, om man inte vill stoppa i sig precis hela tiden. Torkad frukt, t.ex., är något som jag själv brukar använda, och det räcker betydligt längre.

Förresten kommer jag ihåg i gymnasiet när man tyckte att något nationellt prov på 4-5 timmar var oöverstigligt mycket. På universitetet är en vanlig tenta på 5 timmar ingenting.

Permalänk
Avstängd

Vad konstigt. Vi får ha 40 min lunchrast.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

När jag skriver tenta brukar jag ha med två mackor (brukar inte äta frukost hemma), en vattenflaska, en chokladbit och en red bull. Det brukar hjälpa att hålla koncentrationen uppe i några timmar.

Permalänk
Medlem

Äpple eller banan och nån dricka brukar räcka för mig. bara jag har nåt i magen...
Pizza? Inte lönt o överdriva nu! Äter man pizza blir man bara trött...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Minns det där, kul med folk som dukar upp en hel lunchbuffé trots att de klarar sig fint utan käk alla andra dagar.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Hade med mig en banan och lite godis på sånt här vanligtvis.
Räckte bra.

Permalänk
Medlem

Vänta bara till högskolan. 5h är ganska normalt här. Brukar ha med mig kaffe i termos, nån cola, frukt och choklad. Bara korkat att slå upp värsta måltiden.

Permalänk
Glömsk

Koffein, kaffe, coca cola är ju vätskedrivande. Kanske bättre att dricka vatten då.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

När jag skriver 5 timmarstenta (i princip den enda längden vi har) brukar jag ha med mig:

-Rejäl dubbelmacka
-Drickyoughurt
-En frukt
-Lite godis
-Vatten

Ibland nån blandning av nötter/torkad frukt också.

Permalänk
Hedersmedlem

Standard är 5h tentor på högskolor, där serveras ingenting. Har du tur/otur har du 2 st på en lördag :D.

Beror lite på hur jobbiga tenta det är, men för min del är det standard:
Koffeindryck (cola/redbull) & druvsocker + ev godis, kexchoklad, frukt.

Gärna tillräckligt med sömn, käkat innan och påläst.

Permalänk

Som sagt så käkar man ju mest för att det är så otroligt tråkigt att bara koncentrera sig på att skriva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Koffein, kaffe, coca cola är ju vätskedrivande. Kanske bättre att dricka vatten då.

Nä, det är bra att ta en pisspaus. Man brukar alltid komma på de smartaste lösningarna på toaletten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nä, det är bra att ta en pisspaus. Man brukar alltid komma på de smartaste lösningarna på toaletten.

Håller helt klart med. Har för vana att ta en kisspaus om jag kört fast. Brukar ofta lossna snabbt då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Drick vatten och köp en chokladkaka som du delar upp i bitar och äter lite då och då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Minns det där, kul med folk som dukar upp en hel lunchbuffé trots att de klarar sig fint utan käk alla andra dagar.

Attention whores, inget annat.

"Kolla på mig, kolla så mycket mat jag har med mig, jag ska äta allt! Är jag inte grym?!"

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Vänta bara till högskolan. 5h är ganska normalt här. Brukar ha med mig kaffe i termos, nån cola, frukt och choklad. Bara korkat att slå upp värsta måltiden.

Under min tid på universitetet har jag utvecklat ett starkt hat mot ljudet som kommer när man häller upp dryck från termos. Hatar verkligen när folk häller upp kaffe under en tenta.. dock knappast lönt att klaga

(Lite stört javisst... )

Ogillar också de som dukar upp föda för en vecka i skogen, det handlar ju trots allt bara om 5h, då behöver man knappast frukt, kaffe, energidryck, godis och två kexchoklad för att överleva..

Nä, ta med dig en vattenflaska och eventuellt godis/frukt, men inte mer än vad du klarar att bära i en hand.