Mumble nytt alternativ till Ventrilo, någon som vågat testa?

Permalänk
Medlem

Mumble nytt alternativ till Ventrilo, någon som vågat testa?

http://mumble.sourceforge.net/

Någon som testat och kan säga om det håller måttet jämfört med vent/teamspeak?

En stor fördel med Mumble är helt fri programva och därför aldrig kommer ha löjliga begränsningar som t.ex att man inte kan vara flera än 8 användare.

Permalänk
Medlem

mumble har en grej som inte Ventrilo eller TS har nu:
3d ljud!
http://mumble.sourceforge.net/Games

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Om det är bättre, enklare och gratis. Så kanske folk kan enas om att använda ett enda program istället för att byta mellan TeamSpeak och Ventrilo. Viktigt att klienten finns till alla OS och fungerar bra överallt också.

Permalänk
Medlem

Trevligt med freeware, men är nog svårt att få folk att orka anstränga sig för att byta.

Så Ventrilo 2.1(4) kommer nog leva kvar länge för min del. Det nya med sina begränsningar (om man nu inte betalar) ger jag inte mycket för. Då det ändå inte tillför något som jag har behov av utöver det 2.1 kan ge.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Teamspeak är fin fint

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vent kommer nog vara den största en stund till.
Mumble är lite väl... brusigt på de flesta servers. Och det bryts ofta av när man pratar, även om man har PTT.

Permalänk

Har prövat Mumble, då det konstigt nog började bugga sig när jag, min bror och min kusin pratade i TeamSpeak, vi kunde knappt höra varandra helt plötsligt. Jag tyckte Mumble fungerade finfint, men jag gillar inte när man t.ex. måste ställa in sin server genom en textfil, föredrar starkt att ha nåt slags interface för det. Men jag tyckte att ljudet var jättebra, nu märkte jag inte av 3D-ljudet, vet inte om man behöver bättre headset för det, men vi spelade i Battlefield 2 där det stod att det var implementerat. Men som sagt, jag tyckte ljudet var bra, vill ha enklare metoder för att sätta upp server.

Permalänk
Medlem

vilken codec körde du på i teamspeak?
ganska uppenbart att du inte kört med speex 16kbit eller högre.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
vilken codec körde du på i teamspeak?
ganska uppenbart att du inte kört med speex 16kbit eller högre.

Speex 25.9 kbit (har för mig den heter så). Hela tiden, det har funkat fint i säkert ett halvår, sen började allt bli knas.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att fler upptäckt Mumble
Har själv en server som står och snurrar 24/7 och tycker det fungerar lysande, väntar på att min linux dist ska uppdatera paketet till version 1.1.8 har ingen ork att göra det själv då det funkar bra ändå.

Tycker programet är jätte bra och ljudkvaliten överlägsen alla andra voip lösningar jag provat.
Enda problemet som jag stött på hittils är att om man kör med voice activation så kan det eka genom vissa personer med riktigt kassa ljudkort som kör winxp.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Den kan positionera ljudet så att man ingame hör att ljudet kmr därifrån vart spelaren som snackar är.

http://mumble.sourceforge.net/Games

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Jag och mina fakepolare på internet har gått över till mumble helt och hållet.

Inga problem och klår på TS och Vent när det gäller ljudkvalite och klarhet. Vi kan urskilja alla svordomar och allt whine prefekt!

Permalänk
Medlem

Testade mumble förut men tyvärr är ljudkvaliten så horribel och inte nog med det den klarar inte av alla dialekter och röster heller för den delen, visa komprimerar den väldigt udda och bryter upp mitt i meningar.

Samma gäller Teamspeak men inte lika alvarligt som Mumble, Ventrilo har dock ingen av dessa problemen.

Mumble må funka perfekt för vissa, som sagt va beror på röst och dialekt beroende på kvaliten av ljudet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Inte testat. Kanske är bättre, kanske inte. Men jag är för lat för att orka Det vore om polarn som driver ventserver skulle byta. Annars kan det gott vara

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Ska försöka få igång med polarna och testa. Har suttit upp en egen server här hemma och lyckas connecta. Men hur ställer jag in ett adminkonto som jag kan logga in med? Har läst hemsidan men blir galen.

Visa signatur

Efter regn kommer jordskred!

Permalänk
Medlem

Gillar Mumble.
+Bättre, klarare ljud (förstod vissa tyskar bättre )
+3D

-Folk orkar inte byta
-Inge CC

Permalänk
Medlem

Jag har testat detta innan men lyckades då inte få någon ljudkvalité som dög, tänkte göra ett nytt försök nu.

Något som vet hur man fixar bäst ljudkvalitet? Just nu så kör jag servern som hänger med till Windows.

Jag ska läsa lite på hemsidan så länge.

edit: MEH, årets meningsfel.

Hur som helst, ljudet är lite skumt men det artar sig, testade dessutom 3D-ljud i Project Reality idag och det var ganska skoj, till och med användbart.

Permalänk
Medlem

Min latency står på 40ms och kvalitén på 6 och jag tycker ljudet är alldeles lysande

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Inom den europeiska scenen av tävlingsspel inom Team Fortress 2 är Mumble redan mainstream. Mumble har bara fördelar jämfört med Ventrilo och Teamspeak. Det är mycket mer konfigurerbart än både Vent och TS.

TS har galet mycket fördröjning, så det känns ganska underlägset.

Ventrilo 3.0 är lika bra som Mumble när det gäller ljudkvalitet tycker jag, men Mumble är gratis och utvecklas i en betydligt högre takt, så där ryker Vent också!

Permalänk
Medlem

Tänkte testa det men så fastnade jag på hur man skapar en server heh..
Någon som har en simpel guide hur man gör? ^^;

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Tänkte testa det men så fastnade jag på hur man skapar en server heh..
Någon som har en simpel guide hur man gör? ^^;

Man behöver väl inte konfa den för att kunna ansluta lokalt?

Annars kan du ju alltid bara hoppa in på nån server?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prövade det en kort stund, kan bara säga att jag gillade det. Skulle gärna gå över till det, men mina "kompisar" kan inte slita sig från Skype(blir galen).

Permalänk
Medlem

Kört med Mumble ett tag nu och den fungerar helt klart mycket bra.

Kan lätt rekommendera den över ventrilo och teamspeak.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag letar efter en kompressor till Mumble, finns det? Det vill säga ett plugin som försvagar ljud som är för starkt och förstärker ljud som är för svagt.

Det finns i ventrilo och är väldigt smidigt när folk har olika inställningar samt att vissa inte kan hejda sig för att skrika till ibland.

edit: Syftar alltså på en kompressor för det ljud jag hör, inte det ljud jag skickar iväg.

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva att jag tycker att mumble är underbart, lirar man medic i tf2 som jag gör ganska mycket i klanmatcher är ventrilo värdelöst, du kan ha 20 i ping på en ventserver men ändå en delay på mer än en sekund

Det enda minuset med mumble är att det inte finns nån riktig volymkontroll?

Alltså:

+ nästan ingen delay

- ingen volymkontroll?

Permalänk
Medlem

skulle vara perfekt om man kunde/fick installera detta på mitt webbhotell(fsdata) och köra det därifrån.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
skulle vara perfekt om man kunde/fick installera detta på mitt webbhotell(fsdata) och köra det därifrån.

Mvh Dax

Men maila dom och fraga da?

Hoppas ni kan forlata min stavning. Har precis bytt till dvorak sa jag saknar aao.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mumble fungerar kanon, vissa gnäller på det men jag har inte upplevt några som helst problem.

Kraschar för vissa ibland, men är ett riktigt juste program!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Sitter fint när ett open source program kommer och knäpper befintliga alternativ mitt på näsan!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Avstängd

Någon som har en server så att man kan pröva detta program?

Här finns det schyssta skins:
http://mumble-tower.de/downloads/mumble-skin

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se