Permalänk
Medlem

Kronfågel och glasbitar

Det är ju massor med rapporter om glasbitar i kycklingköttet från Kronfågel.

Kronfågel själva säger att dom har en helt glasfri produktionsmiljö.

Efter att jag tittade på Rapport ikväll om ytterligare fall med en familj som fick stora glasbitar som en 50-öring i kycklinglåren från Kronfågel börjar man undra om det inte är nån mentalt sjuk anställd eller anställda på Kronfågel som gjort detta?

Vad tror ni?

Permalänk

Sabotage, men det borde väl gå spåra tillbaka till var och när brottet begicks? För har inte påsarna något idmärkning, annars har de datummärkningen.
Och det finns väl inte så många ställen i produktionen där glas kan läggas i paketen?
Så jag tror att det ska gå spåra upp några misstänkta, men en fällande dom är värre. (såvida det inte finns spår efter dem på glaset)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Glas eller "special sås"

Vad väljer man liksom?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Helt klart sabotage. Kycklingindustrin är extrem i sin vävnadsproduktion i födosyfte, de som ser djuren som individer tycker nog mer synd om kycklingarna än om människorna som får glas i sin femtiokronorsmiddag...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

hade inte ica samma problem för några år sedan med glas i müslin?

Vet inte riktigt vad jag tror, men det är helt klar illa, det kan ju bli riktigt farligt.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

asnajs, ica reade ut kyckling Köpte något paket

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Varför alltid glas i maten? Även våra psykopater saknar fantasi...

Bakterier eller någon festlig kemikalie hade ju varit bättre ur en psykopats synpunkt...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Och det bara fortsätter, en artikel av många: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4785828.ab (glas i lunchrestaurang)
Detta visar hur otroligt sårbart vårat samhälle är och hur liten hänsyn vissa personer visar åt andra människor. Man får hoppas att det inte fortsätter med annat. (Det finns otroligt mycket som är riktigt sårbart)
Enligt aftonblaskan så är säpo nu inblandad. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4747273.ab terrorism kan ju ske på många sätt.

Jag själv var på en arbetsintervju igår och skulle äta därefter, jag gick från ena till andra restaurangen och de alla hade kyckling som dagens. Jag tycker det är lite meningslöst att stryka med pga att ha svalt glas, så jag äter inte alls kyckling nu. Ja kalla mig för kyckling(feg) den som vill.
*edit*
Nu tror jag dock denna attack bara var för att väcka uppmärksamhet och snart kommer sluta av sig själv utan att en enda person blir dömd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs

Bakterier eller någon festlig kemikalie hade ju varit bättre ur en psykopats synpunkt...

Bakterier överlever ju inte om man tillagar maten ordentligt.
Men visst, att förgifta någon är knappast svårt.

Jag tycker att hela uppståndelsen kring det här är lite löjlig, hur många fall handlar det om egentligen? Strax över 10 fall?
Att återkalla nära 1000 ton kyckling för ett par fall av något som inte ens är speciellt farligt är lite typiskt för hur industrin blir tvugna att agera efter att allmänheten får omotiverad panik.
Ett annat fint exempel på detta är galna kosjukan, tre fall av människor som smittats misstänks i USA. Då tycker man ju att åtgärderna borde vara i proportion till den ynka storleken på hotet. Men icket, bara i USA kommer hela affären att ha kostat kring 5 miljarder dollar.

Folkopinionen verkar vara extra känslig när det kommer till upplevda hot om mat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Glas eller "special sås"

Vad väljer man liksom?

Mjo, lätt glas, det kan man i alla fall plocka bort men om man är ovetande om
såsen så är det nog ingen som lider.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Bakterier överlever ju inte om man tillagar maten ordentligt.
Men visst, att förgifta någon är knappast svårt.

Jag tycker att hela uppståndelsen kring det här är lite löjlig, hur många fall handlar det om egentligen? Strax över 10 fall?
Att återkalla nära 1000 ton kyckling för ett par fall av något som inte ens är speciellt farligt är lite typiskt för hur industrin blir tvugna att agera efter att allmänheten får omotiverad panik.
Ett annat fint exempel på detta är galna kosjukan, tre fall av människor som smittats misstänks i USA. Då tycker man ju att åtgärderna borde vara i proportion till den ynka storleken på hotet. Men icket, bara i USA kommer hela affären att ha kostat kring 5 miljarder dollar.

Folkopinionen verkar vara extra känslig när det kommer till upplevda hot om mat.

De hade ingen aning om hur stort det var.
Sedan att äta glas så vet jag att det finns folk som håller på med sånt, men är det så ofarligt att äta glas? De som har det som hobby brukar tugga väl.
Angående moralpanik, så är de såklart tvungna att agera, om något allvarligt hade hänt så hade det blivit mer kostsamt än nu. (speciellt om man tar hänsyn till skadan på varumärket)

Men självklart måste man ha en måtta på sin paranoia, men om man vet om att något vid en viss tidpunkt är extra farligt så kan man undvika det.

*edit*
Jag vet en familj som hade beställt en resa till kina(eller var det nu var) då fågelinfluensan pågick, de skulle inte få pengar tillbaka så de åkte ändå. De klarade sig såklart bra, men barnen fick inte gå till skolan direkt efter, likaså undvek alla grannar dem. Paranoia? Visst, men ändå, om något skulle ha hänt så skulle folk aldrig ha förlåtit sig själva för att de utsatte sig i onödan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Fallet med lunchrestaurangen känns lite krystad.
Matgästen tog med sig glasbitarna hem och han hade ätit upp enligt artikeln i DN. *host* *host* springnota *host*...

Sen att fabriker i Tyskland och Danmark också har samma problem...
Nä... tror folk har börjat krydda sina kycklingar själva för att få någon form av ersättning.

Någonstans på kronfågels södra fabriker så finns det någon med tillgång till rå kyckling och som har med sig glas i fickorna.

Ifall polisen bara börjar samarbeta över länsgränserna och jämför glasbitarna så kan man snabbt konstatera ifall det är en eller flera gärningsmän.
Vad gäller fabriken så måste det vara en anställd och han har nu ögonen på sig. För det kan inte vara många som har tillgång till båda fabrikerna.

Tyvärr så stör idiotsvenssons det hela genom att fejka eller missta ben för glas.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Känner en som har hand om det hela och enligt honom är det garanterat ett sabotage.

En intressant grej är att en av familjerna som uttalade sig i bl.a. Aftonbladet ljög om glasbitarna eftersom de var helt annan färg, storlek och typ än vad som hade hittats annars. De är nu polisanmälda, men vad gör man inte för sina femton minuter?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
asnajs, ica reade ut kyckling Köpte något paket

Samma här, dock innan raporterna om glas kom Skiter dock i det, bara att hålla ett öga öppet Lite spänning i vardagen bara, som att få mandeln vid jul

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Bakterier överlever ju inte om man tillagar maten ordentligt.
Men visst, att förgifta någon är knappast svårt.

Jag tycker att hela uppståndelsen kring det här är lite löjlig, hur många fall handlar det om egentligen? Strax över 10 fall?
Att återkalla nära 1000 ton kyckling för ett par fall av något som inte ens är speciellt farligt är lite typiskt för hur industrin blir tvugna att agera efter att allmänheten får omotiverad panik.
Ett annat fint exempel på detta är galna kosjukan, tre fall av människor som smittats misstänks i USA. Då tycker man ju att åtgärderna borde vara i proportion till den ynka storleken på hotet. Men icket, bara i USA kommer hela affären att ha kostat kring 5 miljarder dollar.

Folkopinionen verkar vara extra känslig när det kommer till upplevda hot om mat.

Förutsatt att glasbitarna är väldigt små och inte särskilt vassa så är det ju ingen enorm fara men om så inte är fallet så är det ju fullt rimligt att återkalla hela köret. Skulle det vara så att det petas hål på mage/tarmar så får det rätt allvarliga konsekvenser, även om det bara är en mindre skada.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
De hade ingen aning om hur stort det var.

Kanske inte början, då jag inte har några problem med det.
En hel del vettiga beslut togs naturligtvis, som förbudet mot att stoppa hjärna i fodret.
Men en hel del knepiga beslut togs långt efter att problemet var under kontroll, orsaken är uppenbart påtryckningar från en absurt alarmerad allmänhet. Saker som förbud av försäljning av kor över 30 månader, förbud mot kött med ben i, slakt av hundratusentals kor även efter att problemet var under kontroll, förbud av import från storbrittanien.. etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Sedan att äta glas så vet jag att det finns folk som håller på med sånt, men är det så ofarligt att äta glas? De som har det som hobby brukar tugga väl.

Mjo visst, jag menar inte att det är okej om det hamnar glas i mat. Vad jag menar är att kombinationen av de få fall som finns och det faktum att det är långt ifrån livsfarligt om det händer gör att det hela inte är en stor grej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Angående moralpanik, så är de såklart tvungna att agera, om något allvarligt hade hänt så hade det blivit mer kostsamt än nu. (speciellt om man tar hänsyn till skadan på varumärket)

Jag kan förstå att företagen känner sig tvugna att agera som de gör, vad jag är emot är att de behöver känna sig tvugna. Media tillsammans med allmänheten drar det hela helt ur proportion vilket tvingar fram knepiga beslut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag vet en familj som hade beställt en resa till kina(eller var det nu var) då fågelinfluensan pågick, de skulle inte få pengar tillbaka så de åkte ändå. De klarade sig såklart bra, men barnen fick inte gå till skolan direkt efter, likaså undvek alla grannar dem. Paranoia? Visst, men ändå, om något skulle ha hänt så skulle folk aldrig ha förlåtit sig själva för att de utsatte sig i onödan.

Det var inte riktigt samma situation som för galna kosjukan. Fågelinfluensan är ju just en influensa. Dessa virus orsakar ofta pandemier/epidemier och är väldigt benägna att muteras, galna kosjukan/CJD orsakas ju av prioner och kan därför bara smitta om man äter en hel del av någon som redan är smittad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Förutsatt att glasbitarna är väldigt små och inte särskilt vassa så är det ju ingen enorm fara men om så inte är fallet så är det ju fullt rimligt att återkalla hela köret. Skulle det vara så att det petas hål på mage/tarmar så får det rätt allvarliga konsekvenser, även om det bara är en mindre skada.

Hur troligt är det att det verkligen skulle ske?
Stora glasbitar lär ju upptäckas både vid tillagning och konsumtion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur troligt är det att det verkligen skulle ske?
Stora glasbitar lär ju upptäckas både vid tillagning och konsumtion.

Det behöver ju inte vara några halva dricksglas i. Det räcker faktiskt med en rätt liten bit om den är vass nog och hamnar olyckligt till. Våra tarmar är fyllda av saker som är direkt livsfarliga att få in i resterande delen av kroppen. Även ett väldigt litet hål kan leda till riktigt seriösa infektioner. Det är inte skadan som glasbiten gör som är det farliga, utan vad den skadan orsakar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det behöver ju inte vara några halva dricksglas i. Det räcker faktiskt med en rätt liten bit om den är vass nog och hamnar olyckligt till. Våra tarmar är fyllda av saker som är direkt livsfarliga att få in i resterande delen av kroppen. Även ett väldigt litet hål kan leda till riktigt seriösa infektioner. Det är inte skadan som glasbiten gör som är det farliga, utan vad den skadan orsakar.

http://www.corecharity.org.uk/The-Hazards-of-Swallowing-Glass...
"Sharp objects such as glass fragments might be expected to cause damage but rarely do so because of the gentle way in which the bowel handles them."

http://www.med.umich.edu/1libr/pa/pa_forbswal_hhg.htm
"Swallowed glass, on the other hand, usually passes through the body harmlessly. "

"If you could get the victim to eat coarser glass, such as crushed instead of ground, the glass shards would damage the stomach and intestine and could cause bleeding . .. [but] a person would know something was wrong with the food, and if not, he would go to a doctor about the bleeding.
Even with coarser glass, the bleeding would probably not be massive or life-threatening but slow and lead to anemia and fatigue. The stools would become black from the blood, and the victim would see a doctor."
http://www.snopes.com/horrors/poison/glass.asp

Infektioner går att behandla med antibiotika om det blir ett problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
http://www.corecharity.org.uk/The-Hazards-of-Swallowing-Glass...
"Sharp objects such as glass fragments might be expected to cause damage but rarely do so because of the gentle way in which the bowel handles them."

http://www.med.umich.edu/1libr/pa/pa_forbswal_hhg.htm
"Swallowed glass, on the other hand, usually passes through the body harmlessly. "

"If you could get the victim to eat coarser glass, such as crushed instead of ground, the glass shards would damage the stomach and intestine and could cause bleeding . .. [but] a person would know something was wrong with the food, and if not, he would go to a doctor about the bleeding.
Even with coarser glass, the bleeding would probably not be massive or life-threatening but slow and lead to anemia and fatigue. The stools would become black from the blood, and the victim would see a doctor."
http://www.snopes.com/horrors/poison/glass.asp

Infektioner går att behandla med antibiotika om det blir ett problem.

Ehm...
Först citerar du in saker som säger att glas inte är farligt, och sen citerar du något som säger att glas ÄR farligt om biten är någonting annat än malen(d.v.s. väldigt små bitar)? Vad är det du vill ha sagt?

Om glas är farligt eller inte att svälja beror helt och hållet på vilken typ av glas det är, hur stor eller hur många bitar det är, hur biten ser ut och så vidare. Och skulle den orsaka några större skador så skulle man självklart märka det, det har jag väl aldrig sagt någonting om? Inte heller har jag sagt att skadan glasbiten orsakar är det farliga, den är troligen mindre och kan fixas relativt lätt. Det är just infektioner och bieffekterna som är det farliga, inte den fysiska skadan. Det räcker dock med ett rätt litet hål i tarmväggarna för att man kan råka illa ut, så det är inte helt 100% att man märker av själva skadan mer än att man får ont i magen.

Och det är ju inte vanliga "ups mitt skrapade knä blev infekterat"-infektioner jag talar om. Det är samma typ av infaktioner som utgör den största risken vid efterbehandling av operationer, d.v.s. sepsis. Det är inga vardagsinfektioner utan såna där riktigt elaka som slår ut lungor, njurar, lever och/eller till och med hjärtat m.m. De kan orsaka nekros och andra rätt allvarliga saker också. Och det är inte alltid säkert att de går att stoppa även om man har en hel sjukvårdsavdelning runt sig (då folk fortfarande dör av liknande infektioner på sjukhus).

Edit**
Så även om ingen hittills blivit skadad så är det ändå riktigt fördjävligt, och jag tror inte kronfågel vill ta risken att behöva förklara "Njae, vi var för snåla för att ta det på allvar så vi kallade bara tillbaka lite grann" om nu någon skulle råka illa ut. Med andra ord, helt rätt att dra tillbaka alltihopa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ehm...
Först citerar du in saker som säger att glas inte är farligt, och sen citerar du något som säger att glas ÄR farligt om biten är någonting annat än malen(d.v.s. väldigt små bitar)? Vad är det du vill ha sagt?

Jag förstår inte hur du kan se det som något problem.
Jag citerade de uttalanden jag snabbt kunde hitta från läkare, och ingen av dem delade din oro.
Att de inte var helt överens om vissa saker förändrar inte det faktum att de i regel håller med mig i sak, det är inte speciellt farligt att äta glas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om glas är farligt eller inte att svälja beror helt och hållet på vilken typ av glas det är, hur stor eller hur många bitar det är, hur biten ser ut och så vidare. Och skulle den orsaka några större skador så skulle man självklart märka det, det har jag väl aldrig sagt någonting om? Inte heller har jag sagt att skadan glasbiten orsakar är det farliga, den är troligen mindre och kan fixas relativt lätt. Det är just infektioner och bieffekterna som är det farliga, inte den fysiska skadan. Det räcker dock med ett rätt litet hål i tarmväggarna för att man kan råka illa ut, så det är inte helt 100% att man märker av själva skadan mer än att man får ont i magen.

Och det är ju inte vanliga "ups mitt skrapade knä blev infekterat"-infektioner jag talar om. Det är samma typ av infaktioner som utgör den största risken vid efterbehandling av operationer, d.v.s. sepsis. Det är inga vardagsinfektioner utan såna där riktigt elaka som slår ut lungor, njurar, lever och/eller till och med hjärtat m.m. De kan orsaka nekros och andra rätt allvarliga saker också. Och det är inte alltid säkert att de går att stoppa även om man har en hel sjukvårdsavdelning runt sig (då folk fortfarande dör av liknande infektioner på sjukhus).

Du tror att läkaren som skrev att det antagligen inte skulle vara livshotande missade att räkna med infektionsrisken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så även om ingen hittills blivit skadad så är det ändå riktigt fördjävligt

Naturligtvis är det förjävligt, jag försvarar inte idioten/idioterna som stoppar dit glas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
och jag tror inte kronfågel vill ta risken att behöva förklara "Njae, vi var för snåla för att ta det på allvar så vi kallade bara tillbaka lite grann" om nu någon skulle råka illa ut. Med andra ord, helt rätt att dra tillbaka alltihopa.

Det du skriver är ju att det är helt rätt för PR, det säger jag inte emot. Vad jag tycker är beklagligt är den hysteri som leder till att man måste ta sådanna beslut för att lugna en omotiverat upprörd befolkning.
Det handlar inte bara om återkallandet av kyckligen utan främst det faktum att det får ta så stort utrymme i media, vilket ju inte nödvändigtvis är helt medias fel utan snarare mediakonsumenternas.

Permalänk

Fast hur kan det vara konsumenternas fel?
Det är sällan de som bestämmer vad media ska dra upp.
Visst, media vill sälja lösnummer så att säga så de tar nog gärna upp saker som kan få folk känslosamma.
Men jag tror nog att de flesta vill läsa glada nyheter eller roliga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast hur kan det vara konsumenternas fel?
Det är sällan de som bestämmer vad media ska dra upp.

Indirekt gör de ju det, media skriver ju om det de förväntar sig att folket kommer att vilja läsa. Skulle de flesta i mediavärlden ha fel om detta så skulle ju konkurrensen se till så att de med rätt syn på vad folk köper klarar sig bättre.
Så jag tror nog att det verkligen återspeglar vad folk läser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Men jag tror nog att de flesta vill läsa glada nyheter eller roliga.

Det är säkert vad de säger att de vill läsa, men jag tror inte att det stämmer speciellt bra när man ser till vad de faktiskt köper.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Indirekt gör de ju det, media skriver ju om det de förväntar sig att folket kommer att vilja läsa. Skulle de flesta i mediavärlden ha fel om detta så skulle ju konkurrensen se till så att de med rätt syn på vad folk köper klarar sig bättre.
Så jag tror nog att det verkligen återspeglar vad folk läser.

Det är säkert vad de säger att de vill läsa, men jag tror inte att det stämmer speciellt bra när man ser till vad de faktiskt köper.

Fast hur många medier vill testa att ändra inriktning?
Hur många kan slå sig in på marknaden?
Ta Victoria och Daniel t.ex. är verkligen så många så jävla intresserade av de två att det krävs mittuppslag m.m.?

Jag tror medierna fungerar precis som politiken och vardagsartigheten.
Pga politisk korrekthet.
Det är främst vänstermänniskor inom media. Det är främst akademiker inom media.
I Vissa fall så är det liberala (även om jag anser att de många gånger också är vridna åt vänster.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Bakterier överlever ju inte om man tillagar maten ordentligt.
Men visst, att förgifta någon är knappast svårt.

Jag tycker att hela uppståndelsen kring det här är lite löjlig, hur många fall handlar det om egentligen? Strax över 10 fall?
Att återkalla nära 1000 ton kyckling för ett par fall av något som inte ens är speciellt farligt är lite typiskt för hur industrin blir tvugna att agera efter att allmänheten får omotiverad panik.
Ett annat fint exempel på detta är galna kosjukan, tre fall av människor som smittats misstänks i USA. Då tycker man ju att åtgärderna borde vara i proportion till den ynka storleken på hotet. Men icket, bara i USA kommer hela affären att ha kostat kring 5 miljarder dollar.

Folkopinionen verkar vara extra känslig när det kommer till upplevda hot om mat.

Statistiken spelar ingen roll för individen. Bäst att ta det säkra före det osäkra, för inte skulle det bli särskilt populärt för Kronfågeln om folk får reda på att dom valt att inte vidta några åtgärder. Värst vore det även om någon skulle bli skadad
Nu har jag inte sett glasbitarna men det kan nog röra sig från cm till mm, kan göra stor skada ifall någon sätter i halsen.

Idiot är man då inte för att man vill skydda allmänheten från sabotage orsakat av större idioter (Om det nu är sabotage som dom misstänker)

Undrar dock hur mycket Kronfågeln förlorar på detta

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Avstängd

Jag måste hålla med Haricots till fullo. Dels är glas knappast så farligt som folk föreställer sig, men jag tycker Haricots viktigaste poäng ändå rör själva riskkalkylen. Få saker får människor (inklusive officiella sådana som politiker och företagare) att reagera så irrationellt som larm. I synnerhet matlarm. Inte sällan blir de psykosomatiska och ekonomiska skadorna större av själva larmen än av den faktiska faran.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag måste hålla med Haricots till fullo. Dels är glas knappast så farligt som folk föreställer sig, men jag tycker Haricots viktigaste poäng ändå rör själva riskkalkylen. Få saker får människor (inklusive officiella sådana som politiker och företagare) att reagera så irrationellt som larm. I synnerhet matlarm. Inte sällan blir de psykosomatiska och ekonomiska skadorna större av själva larmen än av den faktiska faran.

Glas i maten lär inte vara livsfarligt, men dock synnerligen obehagligt. Det finns givetvis en sådan psykologisk effekt av detta att färre vill äta kyckling trots den låga risken att ens råka ut för en glasbit i maten. Få vill väl tänka på glas i maten och vara på sin vakt för det när man äter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Glas i maten lär inte vara livsfarligt, men dock synnerligen obehagligt. Det finns givetvis en sådan psykologisk effekt av detta att färre vill äta kyckling trots den låga risken att ens råka ut för en glasbit i maten. Få vill väl tänka på glas i maten och vara på sin vakt för det när man äter.

Ja visst! Det håller jag med om till fullo. Jag menade inte heller att trivialisera glas i maten utan just fokusera på den 'psykologiska' effekten. Psykologiforskare känner ju sedan gammalt till hur urusla vi är på att bedöma risker; vissa saker "händer helt enkelt oss/mig inte" (dö, cancer, bilolycka, etc) medan mat relaterar folk till på ett annat sätt och tenderar i stället att överdriva riskerna och/eller vida överdramatiska åtgärder. "Galna kosjukan" är ett exempel. Tjernobyl är en annan där risken inte har med mat att göra (annat än indirekt - myriader med matlarm följde) men farans ogreppbarhet översätts till farlighet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja visst! Det håller jag med om till fullo. Jag menade inte heller att trivialisera glas i maten utan just fokusera på den 'psykologiska' effekten. Psykologiforskare känner ju sedan gammalt till hur urusla vi är på att bedöma risker; vissa saker "händer helt enkelt oss/mig inte" (dö, cancer, bilolycka, etc) medan mat relaterar folk till på ett annat sätt och tenderar i stället att överdriva riskerna och/eller vida överdramatiska åtgärder. "Galna kosjukan" är ett exempel. Tjernobyl är en annan där risken inte har med mat att göra (annat än indirekt - myriader med matlarm följde) men farans ogreppbarhet översätts till farlighet.

Du glömde nämna ipred där masshysterin nu pågår För hur liten är risken att oskyldig bli dömd för detta brott?
Nej men risken att åka ut för glasbitar är otroligt liten, speciellt om man jämför med andra farliga saker. Däremot ser många skillnad på rena olyckor och skador som inträffar p.g.a. lagar eller att folk medvetet begår brott emot en.

Det finns folk som påstår sig ha fått glas i annan mat som falukorv nu: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4800724.ab (hur sant det nu är)

Men det visar vad som kan komma hända i framtiden, vi går mot allt fler veganer(vilket jag tror kommer öka allteftersom bättre veg. kost kommer) och det är ju inte konstigt att några kommer tycka att folk skall bli behandlade såsom de behandlar djuren. Låt oss anta att andelen veganer en dag är mycket större än antalet köttätare, ja då skulle jag gissa på att det skulle vara riktigt farligt att vara en köttätare. (Ja jag vet om att andelen veganer har gått upp och ner i tiden)

*edit*
Det är också fel att jämföra sjukdomar, smittspridning etc och folk som medvetet jävlas för att skada en. Beor iofs på sin verklighetsuppfattning, men många har den åsikten drabbar de t.ex. av en fågelinfluensa och dör så är det något som hände. Men jävlar om någon medvetet smittade en, då kan t.o.m ens anhöriga offra sitt liv för att personligen få straffa gärningsmannen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Du glömde nämna ipred där masshysterin nu pågår För hur liten är risken att oskyldig bli dömd för detta brott?
Nej men risken att åka ut för glasbitar är otroligt liten, speciellt om man jämför med andra farliga saker. Däremot ser många skillnad på rena olyckor och skador som inträffar p.g.a. lagar eller att folk medvetet begår brott emot en.

Det finns folk som påstår sig ha fått glas i annan mat som falukorv nu: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4800724.ab (hur sant det nu är)

Men det visar vad som kan komma hända i framtiden, vi går mot allt fler veganer(vilket jag tror kommer öka allteftersom bättre veg. kost kommer) och det är ju inte konstigt att några kommer tycka att folk skall bli behandlade såsom de behandlar djuren. Låt oss anta att andelen veganer en dag är mycket större än antalet köttätare, ja då skulle jag gissa på att det skulle vara riktigt farligt att vara en köttätare. (Ja jag vet om att andelen veganer har gått upp och ner i tiden)

*edit*
Det är också fel att jämföra sjukdomar, smittspridning etc och folk som medvetet jävlas för att skada en. Beor iofs på sin verklighetsuppfattning, men många har den åsikten drabbar de t.ex. av en fågelinfluensa och dör så är det något som hände. Men jävlar om någon medvetet smittade en, då kan t.o.m ens anhöriga offra sitt liv för att personligen få straffa gärningsmannen.

IPRED kan knappast jämföras då det inte är risken för att "åka fast" som är faran utan rättsrötan och det skadade förtroendet för rättssamhället. De principiella skälen är också filosofisk dåligt underbyggda, potentiellt antidemokratiska och antikapitalistiska - en väldigt olycklig kombination.

Gissningsvis är ett eller annat glasfynd förfalskat. Är det inte vidare än så länge rena spekulationerna att djurrätts[haveristerna/aktivisterna] ligger bakom? Det kan väl också vara en missnöjd anställd eller ett pojkstreck eller lite vad som helst? Ingenting kan därmed säkert utesluta att inte "vegankost" kan drabbas av liknande händelser.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Gissningsvis är ett eller annat glasfynd förfalskat.

+1

Jag tror nog lätt att när det började komma larm i kvällspressen så började folk tolka ben som glasbitar alternativt baka in glas för att få ersättning..

Måste erkänna att jag hittade glas i eldorados russin för fem år sedan, blev förbannad och fick ett par hundra i ersättning... när vi skulle slutstäda lägenheten hittade jag exakt likadana glasbitar i en fönsterkarm i köket precis ovanför karmen (lägenheten hade högt i tak och ytterligare ett fönster ovanför det "vanliga") där skålen med russin stått.. Lite dåligt samvete har man men jag tror att sånt är vanligare än man tror. Det ska väl vara preskriberat nu..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10