Permalänk
Medlem

hej, jag ville bara bekräfta att krypteringsprogrammet som alla snackar om truecrypt har jag testat idag och den är bra och säker...

hjälper mot tex ipred och liknande saker.. behöver inte ens vara sånt kan va helt enkelt att man vill ha skydd, men i af så funkar det.. alla spel o saker funkar fteråt och det tar ganska lång tid att göra det om man har saker på hdd

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
hej, jag ville bara bekräfta att krypteringsprogrammet som alla snackar om truecrypt har jag testat idag och den är bra och säker...

hjälper mot tex ipred och liknande saker.. behöver inte ens vara sånt kan va helt enkelt att man vill ha skydd, men i af så funkar det.. alla spel o saker funkar fteråt och det tar ganska lång tid att göra det om man har saker på hdd

TrueCrypt är bra och säkert; det bygger på open source vilket är en förutsättning för säker mjukvara. Dock hjälper det inte mot IPRED på något speciellt sätt med mindre än att du blir utsatt för en räd. Du får inte missförstå vad IPRED är och ska göra. Om du vidare får datorintrång måste du ju vara online, vilket gör att man kan läsa dina data ändå (skydda alltid extra känsliga data i en volym som bara är mountad när det behövs).

Kryptering är något man självklart ska använda helt oberoende av IPRED.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hmmm...Men om jag "lånar" en kompis bil utan att han vet om det och kör ihjäl en människa och polisen hittar bilen hos ägaren. Är ägaren då ansvarig för dödsfallet?

I alla fall så jag tycker inte man är ansvarig om någon råkar använda ens internet. Tycker bevisen borde peka på rätt person och inte på ägaren av abonnemanget! Då kan man väl lika gärna säga att de på piratbay är skyldiga för att det tillhandahåller länkar till illegala kopior av dvs saker. Eller är jag ute o cyklar nu. Lite trött dock...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst knappt halva tråden men iaf;

Om inte jag är alldeles dum i huvudet är det väl så att med torrent-tekniken tankar man "fragment" eller delar av filer från flera olika IP:n (seeds) som sedan sätts ihop i datorn. Då borde väl nättrafiken vara "nonsens" för en utomstående person som läser din trafik?

Vad finns det isf att ryka dit på?

Jag har säkert missat en massa viktiga detaljer i mitt resonemang så förklara gärna

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
TrueCrypt är bra och säkert; det bygger på open source vilket är en förutsättning för säker mjukvara. Dock hjälper det inte mot IPRED på något speciellt sätt med mindre än att du blir utsatt för en räd. Du får inte missförstå vad IPRED är och ska göra. Om du vidare får datorintrång måste du ju vara online, vilket gör att man kan läsa dina data ändå (skydda alltid extra känsliga data i en volym som bara är mountad när det behövs).

Kryptering är något man självklart ska använda helt oberoende av IPRED.

Själva ip-loggarna kan man ju lätt förneka och även hävda att man har haft ett öppet trådlöst nätverk om man vill bortförklara det.
Enda sättet att bevisa att det är just du som verkligen varit den som laddat ner/upp den där filmen är att göra en s.k. intrångsundersökning och kolla igenom ens hårddiskar. Det är där TrueCrypt kommer in i bilden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Nu har jag bara läst knappt halva tråden men iaf;

Om inte jag är alldeles dum i huvudet är det väl så att med torrent-tekniken tankar man "fragment" eller delar av filer från flera olika IP:n (seeds) som sedan sätts ihop i datorn. Då borde väl nättrafiken vara "nonsens" för en utomstående person som läser din trafik?

Vad finns det isf att ryka dit på?

Jag har säkert missat en massa viktiga detaljer i mitt resonemang så förklara gärna

Så svårt är det ju inte... det är ju bara att ladda ner filen (på samma sätt som vi gör) och se resultatet. Alla som varit delaktiga i att ladda ner/upp denna fil ger man sedan på sig.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

om man laddar från någon privat tracker (invites) från en sida i något annat land, kan lagen göra något åt det?

verkar ju mest vara till följd av tpb som denna lagen kommit fram

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selo
om man laddar från någon privat tracker (invites) från en sida i något annat land, kan lagen göra något åt det?

verkar ju mest vara till följd av tpb som denna lagen kommit fram

Ju större tracker desto större chans att de har "infiltrerat" den. Undrar dock om hur det är om trackern är infiltrerad av t.ex. Amerikanska eller Brittiska organisationer istället... kommer det isf att driva ärendet i Sverige ? Eller så kanske de bara överlämnar beviset till Pontén ?

Kan man inte bara ha ett användaravtal där alla trackerns medlemmar får skriva på om att de förbinder sig till tystnadsplikt och inte på något sätt har kopplingar till skiv/filmindustrin ?

Kanske t.o.m. utnyttja upphovsrätten och t.ex. ha ett system där man måste ha laddat ner ett litet script/program för att kunna få tillgång till trackern. För att få använda det här programmet/scriptet lagligt måste man gå med på vissa krav såsom tystnadsplikt. Använder man den ändå gör man det alltså utan tillstånd av upphovsrättsinnehavaren, vilket alltså är upphovsrättsintrång, och man kan därmed skicka en advokatbyrå på Pontén ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Som bekant så gäller ju detta: enda sättet att kunna skicka data från A till B, utan att A och B känner till vilken IP-adress man kommunicerar med, är att gå genom en extra nod, C. Alltså blir kommunikationen beroende av inte bara av upphastigheten hos A och nedhastigheten hos B, men också av både ned- och upphastigheten hos C. Om sedan även C vill kommunicera genom A eller B blir hastigheten rejält lidande.

Eftersom efterfrågan finns utvecklas det diverse protokoll för att möjliggöra kommunikation genom andra noder, för att på det sättet skapa anonymitet. Problemet är ju som sagt hastigheten...

För att mildra denna effekt av lägre hastigheter skulle man kunna tänka sig att alla som agerar noder åt varann är kunder hos samma ISP och därigenom har mer direkt kontakt emellan.
Dessutom kan man ju tänka sig att internetleverantörer i det läget ser en efterfrågan och låter sina kunder ha betydligt högre hastigheter "internt" inom deras nät. Detta gäller ju särskilt LAN-uppkopplingar där det nog skulle bli en försummbar kostnad för ISP'n att låta kunderna ha 1Gbit emellan varann, fastän man "bara" har 100Mbit utåt mot internet.

Den första ISP'en som erbjuder mig 1Gbit internt (och fortfarande 100/100Mbit ut mot internet) kommer jag teckna ett abbonemang hos. Att sedan utveckla (/hitta) mjukvara för detta är ett mindre problem.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks

Så svårt är det ju inte... det är ju bara att ladda ner filen (på samma sätt som vi gör) och se resultatet. Alla som varit delaktiga i att ladda ner/upp denna fil ger man sedan på sig.

Nja det där är lite intressant. Visserligen är även delar av verk upphovsskyddat men frågan är var gränsen går. Gillar inte analogier men ska man ändå göra det så: tar man ord från en bok, random, kopierar och delar ut den till en större krets än sina vänner är det då brottsligt? Visst de kan använda dessa för att (mha andra) sätta ihop verket igen men delarna i sig är värdelösa. Troligen vet ingen exakt vad som gäller innan det är prövat i domstol. Men återigen, laddar du måttligt så har du sannolikt inget att oroa dig för med denna lag.

Faktum är att jag nästan är positiv. Någonting var ju tvungen att komma efter all lobbyverksamhet som lagts på detta. Nu kom det en lag som tystar det packet samtidigt som de flesta normalpersoner kommer kunna fortsätta som vanligt (lagen ska övervakas och utvärderas, detta ska sedan presenteras inför riksdagen. Allt enligt B. Ask). En viss minskning kommer det säkert att bli då det alltid finns nervösa personer ...och så var även politikerna nöjda som ju gjort något åt problemet!

Permalänk
Medlem

Hur kan en svensk VPN-tjänst som t ex dold.se bevisa att det är en kund som tankat via dem snarare än det är de själva som tankat? Det lär ju trots allt vara dold.se:s IP som syns utåt och såvida de inte visar loggar över vart trafiken slussas (vilket ju går stick i stäv med själva idén med tjänsten) så borde väl de själva bli ansvariga. Eller hur fungerar det?

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk

Måste APB och andra ladda ner ett helt upphosvrättsskyddat verk från EN IP-adress, för att de ska gå vidare till domstol? Jag tänker på t.ex. eMule, som är enda p2p-prg:et jag har lite koll på. Där kan man ju dela ut väldigt lite, t.ex. 25kb/s eller mindre om man vill. Det enda som delas ut från en själv isf är väldigt små fragment av hela filer. Är man ur riskzonen då eller kan Pontén storma ytterdörren ändå?

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article4797096.ab
Här står ponten och jublar över hur "bra" lagstiftningen fungerar.

Grattis, ni lyckas med skrämseltaktik få folk att iaf tillfälligt sluta ladda ner eftersom dom inte vill bli skuldsatta för livet, det är väl inte så konstigt.

Och, ur pontens och upphovsrättshavarnas synvinkel så borde väl antal nerladdade gigabyte inte spela någon roll.

Utan vad jag frågar mig är:
Herr pontén, hur många fler cd/dvd/spel sålde ni igår första april?
Var det så att motsvarande 30-40% i minskad internettrafik ledde till 30-40% ökad inkomst för er?
Om så är fallet så får jag ge mig, men jag tror snarare att det helt enkelt bara leder till att dom som för tillfället inte vågar ladda ner helt enkelt avstår helt och hållet...
Framförallt nu i kristider, bara för att man inte laddar ner längre så har ju plånboken helt magiskt inte vuxit..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
[url]Utan vad jag frågar mig är:
Herr pontén, hur många fler cd/dvd/spel sålde ni igår första april?
Var det så att motsvarande 30-40% i minskad internettrafik ledde till 30-40% ökad inkomst för er?
Om så är fallet så får jag ge mig, men jag tror snarare att det helt enkelt bara leder till att dom som för tillfället inte vågar ladda ner helt enkelt avstår helt och hållet...
Framförallt nu i kristider, bara för att man inte laddar ner längre så har ju plånboken helt magiskt inte vuxit..

Precis. Ska bli intressant att se om det kommer att göra någon skillad på hur mycket film som hyrs ut/köps i april-maj jämfört med hur det var i januari-februari exemelvis. Som du säger så är svenskarnas ekonomi - precis som resten av världens - inte den bästa för tillfället, och film o musik är väl kanske inte det man prioriterar högst.

Jag tog mig också friheten att felcitera dig så att smileyn blev korrekt.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Hur kan en svensk VPN-tjänst som t ex dold.se bevisa att det är en kund som tankat via dem snarare än det är de själva som tankat? Det lär ju trots allt vara dold.se:s IP som syns utåt och såvida de inte visar loggar över vart trafiken slussas (vilket ju går stick i stäv med själva idén med tjänsten) så borde väl de själva bli ansvariga. Eller hur fungerar det?

Om jag fattar datalagringsdirektivet rätt, behöver inte dold.se och liknande tjänster spara loggar över slutanvändarnas IP-adresser till skillnad från ISP av typ BBB, Telia etc. som tillhandahåller internetåtkomst.

Dold.se m.fl. hävdas i stället vara verksamhet som tillhandahåller kapacitet som möjliggör överföring av IP-paket för att få internetåtkomst (viss skillnad..), vilket innebär att de endast behöver spara angivna abbonentuppgifter samt uppfifter om trafik till och från proxyn.

Tillämpningen av datalagringsdirektivet tillsammans med IPRED är inte solklar alls. Det låter på dold.se som att man sparar trafikuppgifter tillsammans med abonnentuppgifterna, och lämnar ut dessa tillsammans vid brott som ger minst två års straffpåföljd.

Ingen vet nog egentligen hur IPRED och datalagringsdirektivet kommer att tillämpas, men det lär väl visa sig snart. Själv kör jag på utländsk proxy så länge..

MVH
BiffKo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article4797096.ab
Här står ponten och jublar över hur "bra" lagstiftningen fungerar.

Grattis, ni lyckas med skrämseltaktik få folk att iaf tillfälligt sluta ladda ner eftersom dom inte vill bli skuldsatta för livet, det är väl inte så konstigt.

Och, ur pontens och upphovsrättshavarnas synvinkel så borde väl antal nerladdade gigabyte inte spela någon roll.

Utan vad jag frågar mig är:
Herr pontén, hur många fler cd/dvd/spel sålde ni igår första april?
Var det så att motsvarande 30-40% i minskad internettrafik ledde till 30-40% ökad inkomst för er?
Om så är fallet så får jag ge mig, men jag tror snarare att det helt enkelt bara leder till att dom som för tillfället inte vågar ladda ner helt enkelt avstår helt och hållet...
Framförallt nu i kristider, bara för att man inte laddar ner längre så har ju plånboken helt magiskt inte vuxit..

Helt rätt!
Dessutom borde man ju kunna få ut lite statistik över trafikökning hos dold.se, relakks etc. Satt själv med ivacy.com i går kväll, och märkte att att dett saggade en del jfr. med tidigare.

EDIT: Kom på en sak till. Jag har flera polare som har toktankat senaste månaderna för fylla förrådet innan IPRED slår till. Dom är säkert mätta ett tag, men lär komma igång igen..

BiffKo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det har snackats mkt i tråden om ivacy, men har någon testat SwissVPN? Ivacy verkar ju ta betalt för massa annat än just bara anonymiteten enligt en del. Och 100,- jämfört med runt 40,- för SwissVPN är samtidigt rätt stor skillnad om tjänsten är likvärdig. Varför ska man inte välja SwissVPN framför Ivacy?

Tänkte bara kommentera att någon som testat SwissVPN har skrivit en kort recension på första sidan i den här tråden, nästan längst ner...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Om dold.se kommer undan så borde jag (i alla fall i princip) väl kunna starta en egen VPN-tjänst med mig själv (eller min fru) som enda kund. Att kunden sitter på samma LAN som tjänsten borde knappast spela någon juridisk roll. Speciellt inte om det inte finns några loggar på det...

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
EDIT: Kom på en sak till. Jag har flera polare som har toktankat senaste månaderna för fylla förrådet innan IPRED slår till. Dom är säkert mätta ett tag, men lär komma igång igen..

BiffKo

Så sant! Jag har också hört talas om samma sak, och tittar man på den statistik som någon klistrade in här tidigare om trafiken senaste dygnen så kunde man ju se en markant uppgång bara sista timmarna... Förmodligen folk som passade på att tanka senaste avsnitten av sina favoritserier osv.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

151 SVT Text Torsdag 02 apr 2009
KULTUR Publicerad 1 april

Jakten inledd på fildelare

Ipred-lagen hann bara vara i kraft
i ett halvt dygn innan fem bokförlag
vände sig till domstol för att spåra
misstänkta fildelare.

Förlagen lämnade i dag in en gemensam
ansökan till Solna tingsrätt om att få
ut namnet bakom ett IP-nummer. Begäran
sker i samråd med 16 författare, bl.a.
Jan Guillou, Håkan Nesser, Leif G W
Persson och Stieg Larssons dödsbo.

Enligt Svenska Förläggareföreningen
handlar det om illegal uppladdning.
den aktuella servern fanns över 2.000
ljudböcker.
Skivbolagens branschorga-
nisation Ifpi väntar med framställan.

Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700

Det ser ut som att jag fick fel om att de kommer att satsa på att plocka vanliga medelsvenssons.... Det är inte många som sitter och håller på 2000 ljudböcker!

Ska bli intressant att se vilka som åker fast, som sagt.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Om dold.se kommer undan så borde jag (i alla fall i princip) väl kunna starta en egen VPN-tjänst med mig själv (eller min fru) som enda kund. Att kunden sitter på samma LAN som tjänsten borde knappast spela någon juridisk roll. Speciellt inte om det inte finns några loggar på det...

Mycket intressant! Man kanske ska ta och övertyga farsan om att lägga om inriktningen på företaget litelitegrann. Så snart första fallen mot VPN-tjänster är över så får vi ju se om man kan komma undan med det.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Så sant! Jag har också hört talas om samma sak, och tittar man på den statistik som någon klistrade in här tidigare om trafiken senaste dygnen så kunde man ju se en markant uppgång bara sista timmarna... Förmodligen folk som passade på att tanka senaste avsnitten av sina favoritserier osv.

Kan även jag instämma då nästan alla jag känner tankade för både sig själva och deras polare (som inte råkade sitta på 100/100 lina XD

Hur spårbar är infon som laddas till och från en ftp?

Jag hoppas verkligen att försäljningen av musik och film sjunker nu så dom ser att det finns lite att hämta ifrån piraterna i alla fall. Hade haft såååå roligt åt dom då hehe

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Kan även jag instämma då nästan alla jag känner tankade för både sig själva och deras polare (som inte råkade sitta på 100/100 lina XD

...

Jag hoppas verkligen att försäljningen av musik och film sjunker nu så dom ser att det finns lite att hämta ifrån piraterna i alla fall. Hade haft såååå roligt åt dom då hehe

...och åt morsan och farsan och mormor och...

Och sant! Spread the word! Nu är det fasen slutshoppat på CD-skivor och film på ett tag!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Det ser ut som att jag fick fel om att de kommer att satsa på att plocka vanliga medelsvenssons.... Det är inte många som sitter och håller på 2000 ljudböcker!

Ska bli intressant att se vilka som åker fast, som sagt.

Det där tror jag var lite av en specialare. Eftersom dom nämner "server" så måste det ju varit nånting dom har infiltrerat, tror knappast att någon sitter med anonym login på sin wärschserver.

Vidare så tror jag även att dom "slår på stort" första gången.
Vore ju dumt att komma med "lisa 13 år som delat ut 1 album" i första försök till en dom.. Är ju bättre att gå till domstolen med "oj titta hur mycket den här snubben delar med sig av det är så synd om oss".

Tror alltså helt enkelt att det initialt är lättare för dom att få större "brottslingar" fällda helt enkelt...

Men det som å andra sidan är intressant att om det nu var en ftp (jag har för mig att jag läste det nånstans) så har ju ftp´s ofta en stängd user-databas.
Mao så sprids ju hans 2000 verk inte i alls samma utsträckning som 1 verk som ligger på piratebay.
Vidare tycker jag man nästan även borde kunna hävda att ftp med relativt liten/stängd userdatabas hör till den helt lagliga "privatkopieringen", som finansieras via avgifter på toma media. (vilket även är sjukt, man hör ju inte direkt ponten gnälla om alla intäkter dom får från den avgiften, och nu verkar man ju inte ens få utnyttja vad den är tänkt att betalas för längre )

edit: kom precis på att "server" likväl skulle kunna menas med t ex Direct Connect eller dylikt iofs.. Blir fan galen på hur kasst insatta folk är i tekniken, samt alla "förenklingar" media och folk gör för att det blir "för svårt" för deras läsare annars...

Permalänk
Medlem

Japp folk som nu springer och köper cd/dvd är korkade de spelar apb direkt i händerna nej om vi alla kunde uppmana till total bojkott av skiv och film industrin så skulle de snart inse att de "skjuter" sig själva i denna jakt på oss svenssons

Kanske vi på swec borde starta en fond och samla in lite pengar och försöka
få igång en fin verksamhet så kan vi erbjuda herr pontén ett riktigt JOBB !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

http://dn.se/kultur-noje/ipredlagen-i-korthet-1.834782

Citat:

Citat från url
- Rättighetsinnehavaren kan ställa sina krav direkt till den misstänkte, till exempel att aktiviteterna ska upphöra, i form av ett varningsbrev.

- Om rättighetshavaren vill få ut skadestånd går frågan vidare till civil domstol. Där måste bevis läggas fram för att det är personen bakom abonnemanget som också ligger bakom den olagliga nedladdningen eller uppladdningen. Är brottet omfattande kan den misstänkte polisanmälas.

De kan skicka varningsbrev och hota, men för kunna få ut skadestånd måste de kunna bevisa vem som har laddat ner/upp med den ip-adressen vid just det tillfället. Det är bara att säga att man kör öppet trådlöst nätverk.

Permalänk

Onödigt inlägg....
[REDIGERAT]

Permalänk
Avstängd

*slår på trådlösa funktionen i routern igen* Så nu har man nåt att skylla på.DET är grannen grannen ta honom han fildelar genom mitt trådlösa nätverk..omg vart har vi hamnat!!rena rama cirkusen hehehe

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Eller, vänta nu, om man bara är beredd att offra lite av sin bandbredd så kan man väl göra så här: Du och din kompis kör VPN via varandra - ni skyddar alltså varandras identitet. Så länge man juridiskt sett inte har något ansvar för vad andra gör via ens VPN-server så ska det väl vara lugnt?

Jag undrar därför igen om det är någon som vet vad som gäller för att t ex dold.se själva ska kunna frånsäga sig ansvar?

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Eller, vänta nu, om man bara är beredd att offra lite av sin bandbredd så kan man väl göra så här: Du och din kompis kör VPN via varandra - ni skyddar alltså varandras identitet. Så länge man juridiskt sett inte har något ansvar för vad andra gör via ens VPN-server så ska det väl vara lugnt?

Jag undrar därför igen om det är någon som vet vad som gäller för att t ex dold.se själva ska kunna frånsäga sig ansvar?

Skyldigheten att föra loggar (och rättigheten att frånsäga sig ansvaret över innehållet antar jag) gäller leverantörer som är anmälningspliktiga enligt lagen om elektronisk kommunikation. Om du och din polare kör VPN via varandra räknas ni nog som privatpersoner, även fall det kan bli svårt att bevisa vem av er som är skyldiga.. Lite som att köra öppet trådlöst m.a.o.

Som sagt, ingen vet nog riktigt hur IPRED kommer att tillämpas förrän första fallen kommer upp i domstol. Man satsar säkert därför på att ta helt uppenbara tankare först, så får vi se vad som händer sen..

MVH
BiffKo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Om du och din polare kör VPN via varandra räknas ni nog som privatpersoner, även fall det kan bli svårt att bevisa vem av er som är skyldiga.. Lite som att köra öppet trådlöst m.a.o.

VPN via en kompis låter onödigt, om man är 2st eller fler som bor på samma adress så borde det gå att skylla på varandra? Blir svårt om inte omöjligt att bevisa vem som verkligen gjorde det. Eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Verkar som att dom nu skall utöka övervakningen till all telefoni, e-post, och all surfning. Det skall dessutom sparas i 1 år.
http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_2188839.svd

Denna gången försöker de inte ens skrämmas med de påhittade "terroristerna" utan skriver direkt att det är för "allvarlig brottslighet". Undra vad som är allvarligt...

Undrar när dom ska utöka det till vanlig post också??
Dom övervakar ju allt annat redan ändå. Så det är väl bara en tidsfråga innan posten kommer öppna alla brev för att "förhindra allvarlig brottslighet"