Permalänk

kylpasta quad

Hejsan alla har panik nu! Nu e de så att jag har köpt en Q8200 och en noctuna cpu kylare.

Nu undrar jag hur jag ska sätta på kylpastan. På cpun eller på cpukylarenoch hur mycket? Någon som har en bild som kan visa hur mycket man ska ha? Vore skit shysst!

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk

Men hur ska jag lägga på den på cpun?

Permalänk
Medlem

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...

"Carefully apply Arctic Silver 5 directly to your quad core heatspreader. Only apply thermal compound to the top of the actual CPU heatspreader and not the heatsink. The red line in the photo at left depicts the amount and size of Arctic Silver 5 to use. Be CAREFUL to apply the thermal compound in the CORRECT direction."

Sida 4/6. Där finns det en bild och förklaring.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte på hur jag smetade ut min Artic Sliver 5 på min Phenom II.

Jag bara tog några droppar o smetade jämnt ut med ett kreditkort.

Permalänk

okej. jag har aldrig haft intel förut. något man ska tänka på?. det är väl sedan nån bricka man ska fälla ut över cpun?

Permalänk

vadå ska jag bara lägga ett steck i mitten av cpun??:)

Permalänk

Ska man bara lägga ett sträck över cpun eller?:)

Permalänk

Ja kan du göra men du kan ju göra på lättaste sättet att sprida ut all kylpasta till ett jättetunt lager över hela cpu:n istället, är ju lättast och funkar alltid.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Ska man bara lägga ett sträck över cpun eller?:)

Har du ens tittat i PDF:en som Dim länkade? Det är ju ett rött streck där, det blir nog inte tydligare än så.

Permalänk

widL det har jag.. men ska jag bre ut den eller dra ett streck i mitten. Duger noctuas kylpasta som man fick med?

Permalänk

Snälla behöver hjälp

Permalänk

Vissa drar ett litet streck med kylpasta och andra gör ett kryss.
Sen pressas pastan ut jämnt av kylaren när du sätter ner den på processorn.

Det är rätt simpelt. Sätt dit processorn. Fäll ner metallramen som håller fast den.
Kläm åt med spaken. På med pasta. På med kylaren. Klart.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har en Noctua C12P och jag lade kylpasta stort som ett riskorn i mitten av processorn. Sen när jag satt på CPU kylaren (utan att ha skruvat fast den!) så snurrade jag runt lite så att kylpastan sprider sig:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Snälla behöver hjälp

Alltså är du efterbliven eller?
Du har ju fått utförliga instruktioner redan, med både förklaring och bilder.
Vad är det du inte förstår?

(Ursäkta min dåliga attityd men man blir ju fundersam.)

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

De flesta nya kylare har ju redan kylpasta färdigt. Jag kör med originalkylaren till min i7:a. På originalkylaren satt det pasta klart. Det är väl kanske bra att lägga på lite extra men oftast behöver man inte det. Har man köpt en kylare separat, är det inte säkert att den innehåller kylpasta. Det där varierar. Ska du skifta prolle och använda din gamla kylare så skrapa bort den gamla pastan och applicera den nya. Jag lägger ett tunt sträck som visas på bilden. Sedan placerar du kylaren och snurrar lite på den så att pastan smetas ut. Skruva fast, sen klart.

Permalänk

WeeMan vissa säger att man ska göra ett riskorn. vissa att man ska smörja ut över hela prollen. vissa att man ska dra ett streck? lite svårt att veta vilket man ska göra då?

Permalänk

okej då lägger jag ett sträck över hela.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
okej då lägger jag ett sträck över hela.

Som det står i instruktionerna som du påstår dig ha läst så ska linjen med kylpasta vara lika stor som det röda strecket på bilden...

Permalänk

okej då lägger jag ett streck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
WeeMan vissa säger att man ska göra ett riskorn. vissa att man ska smörja ut över hela prollen. vissa att man ska dra ett streck? lite svårt att veta vilket man ska göra då?

Detta är ingen vetenskap utan det finns många tycken och tänke över vad som är rätt.
Alla gör helt enkelt det som känns bäst och säkrast.
Viktiga är bara att inte läga dit den så det kan fastna luftbubblor i pastan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Men duger den cpu pastan som jag fick med noctua fläkten? asså en liten tub med pasta eller ska jag köpa silver 5?

Permalänk
Medlem

köp en silver 5 eller ceramique.
Jag använder mig av sistnämnda.
Spelar ingen roll vilket du använder dom presterar likvärdigt (ingen aning om medföljande dock.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Men duger den cpu pastan som jag fick med noctua fläkten? asså en liten tub med pasta eller ska jag köpa silver 5?

Noctuas medföljande kylpasta duger alldeles ypperligt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

okej då kör jag på det.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg bara att sätta sträcket åt rätt håll och väldigt tunnt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kom ihåg bara att sätta sträcket åt rätt håll och väldigt tunnt.

åh nu kommer du förvirra honom igen "åt rätt håll?"

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kom ihåg bara att sätta sträcket åt rätt håll och väldigt tunnt.

Eller ett riskorn som han sedan drar ut med ett kreditkort till ett jämnt lager.
Mycket som fungerar

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

men jag sätter nog ett riskorn som jag sedan smetar ut för de verkar vara bäst och lättast:)