Permalänk
Medlem

Karriärtvång

Det handlar om min vardag.

Jag tror egentligen inte jag är avundsjuk. Snarare lite besviken på andra, men främst på mig själv, jag vill inte hamna i någon förutbestämd karriärtrappa, och tjäna massa pengar så jag kan konsumera mera.

Jag pluggar för tillfället till anläggningsingejör med vatten/väg som inriktning, och har enbart ca 3månader kvar.

Jag har känt press över att hitta något välbetalt/seriöst/ordentligt etc. från föräldrar, flickvän och släkt och bekanta sedan ett par år nu.

Jag har fått erbjudande från ett etablerat byggföretag, där jag kan komma hamna på ett labb. Jag känner inte för detta. I ärlighetens namn vill jag inte jobba med något inom det jag pluggar, inte nu i alla fall.

Jag är inte skoltrött, det är inte det.

Jag har en annan önskan om vad jag vill syssla med, fast den är inte alls lika glamorös.. och troligtvis inte alls lika välbetald. Antagligen skulle folk hånskratta åt en, som dom brukar när man kommer med ideer som inte riktigt anses som välbetalda eller annat.

Jag vill inte göra någon karriär.
Varför anses det som att man "måste" göra karriär och tjäna pengar. Varför får man inte göra som man själv vill? Varför måste samhället påtvinga oss massa saker vi inte vill?

Pengar pengar.. det är allt jag hör från mina klasskamrater. Dom ska köpa hus, bilar, pooler,lägenheter, ja allt. Dom vet redan nu vad dom vill spendera på, lyxartiklar i massor, bli chefer på en gång, jobba jobba jobba, och köpa mer och mer.

Jag försöker inte dras in i detta men det är svårt. Försökt få föräldrar och tjejen att förstå att vi inte behöver ny bil, ballaste kåken, coolaste plaggen m.m men dom tittar oftast bara snett på mig.

Tjejens äldre bror arbetar som fartygskapten på ett oljefartyg och tjänar ca 150.000 i månaden, han är 36 år gammal, jag är 29. Han kör nyaste Infinity Ex, sommarhus och lyxlägenhet på nära 200kvm.

Min systers kille 27 år, är delägare i Lamborghini-fabriken, arv från fars sida tydligen. Investerar kapital åt andra på fritiden. Håvar in enorma pengar hela tiden. Kör en Lamborghini Murciélago, har villor över hela världen.

Detta är personer jag har runt om kring mig. De påverkar personerna kring mig, då alla blir uppspelta över allt dessa har.

Så fort jag nämner att jag skiter i enorma summor pengar till mina bekanta säger dom att jag är galen, dum och tokig.

Jag kan känna att även jag ibland "måste" leva upp till vad samhället vill tvinga oss till. Karriär, omsätta massa pengar, leva lyx verkar vara något som smakar dom flesta i munnen..

Permalänk
Glömsk

Du har identifierat ett välkänt problem med livet.

Jag skulle uppskatta att 95% av världens befolkning inte riktigt vet vad de ska ha sitt liv till. Lösningen de flesta kommer fram till är att titta vad alla andra gör - det fungerar ju för dem verkar det som.

De flesta människor, de som inte blir deprimerade och börjar gå på mediciner, skaffar sig då olika projekt. De som inte är läshuvuden skaffar ofta familj och barn. Det är ett projekt som ger mening i livet.

Många andra, lite mer "ambitiösa" människor, skapar istället ett projekt i karriären. Man studerar sin utbildning, klättrar på karriärstegen. Det är ju liksom vad alla andra gör och "drömmer om", så det måste ju vara roligt.

Ofta är ju inte sånna här beslut så genomtänkta. Du har ju din press på dig från bekanta att också skaffa ett sånt där projekt, eftersom det förstärker deras känsla att de styrt sina liv som de själv vill.

I call bullshit.

Du ska göra vad du vill göra med ditt liv, och skita i vad andra tycker. Till en viss gräns. Vad denna gräns är är lite individuellt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det här har jag också gått och tänkt på senaste tiden. Mitt problem är dock inne på studieval. Mina vänner går in för utbildningar som t.ex. diplomingenjör inom olika branscher, läkare, ekonomi av olika typer och juridik. Själv har jag alla förutsättningar att gå någon sådan linje, speciellt juridik som jag lite siktat in på mig, men det känns inte så lockande. Det känns så onödigt att leva med en högre titel och ett större löneutdrag som sitt huvudsakliga mål här i livet. Pengar är ju ändå ett medel och inte ett mål... men det känns lite som att allt och alla vill trycka in en i den fåran.

Jag vet inte vad jag vill göra egentligen, men att bara jobba för jobbets skull känns så meningslöst...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Att skita i vad andra tycker låter faktiskt som ett utmärkt tips. Gör det du tycker är intressant, det du vill göra om 5 eller 10 år. Vill du bli en svensson? Hur vill du förändra världen, om alls?

Du passar onekligen inte bra ihop med dina bekanta. Säg upp bekantskapen och hitta nya vänner. Att försöka traggla med människor som inte alls förstår dig är poänglöst.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du passar onekligen inte bra ihop med dina bekanta. Säg upp bekantskapen och hitta nya vänner. Att försöka traggla med människor som inte alls förstår dig är poänglöst.

Det tycker jag inte! Alltid bra att kunna komma överrens med folk även om de inte riktigt förstår än.

När folk ger en råd ska man generellt lyssna, men bara för det ska man inte lyda.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Låt inte andra dra ner dig i deras giriga konsumtionsorgie, vad spelar det för roll om de inte förstår dig och tycker att du är konstig, de har ju inte en fot på jorden själva. Man kommer ju aldrig uvecklas om man omger sig med folk som bara vill försöka ändra på en.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Åsikten att lycka i livet står i direkt proportion till saldot på bankontot är i brist på bättre ord, fånig.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det där. Är precis klar med min civilingenjörsutbildning och håller på att söka jobb. Egentligen skulle jag helst vilja ha ett deltidsjobb så jag kan fortsätta med min stora passion, idrotten. Pengar är inte så noga, jag är van att leva på lite och jag kan alltid tjäna pengar senare. Det är bara det att som ingenjör förväntas man oftast jobba heltid och helst lite till, och det har jag ingen lust med för tillfället. (Fast nu blir det förmodligen så i alla fall, måste ju betala hyran.)

Reaktionerna från omgivningen när man säger vad man vill göra är blandade. Nästan alla blir förvånade, de lyckas bara dölja det olika väl. Få är dock uttalat kritiska. Det verkar finnas någon sorts konsensus om att "javisst, självklart ska man göra som man vill med sitt liv, med det är ju inte meningen att man faktiskt ska göra det". Drömmar är helt OK att ha så länge man inte låter dem stå i vägen för viktiga saker som jobb och karriär.

Jag tror aldrig man kan uppnå en dröm utan att offra något annat. Förr eller senare kommer man till ett vägskäl: är det värt att satsa på det man helst vill, eller ska man forma sig i mallen som alla andra har byggt upp åt en? Svaret är inte alltid självklart. Det kan t ex tyda på ett visst mått av självinsikt att satsa på juridikstudierna snarare än sångkarriären...

Det enda rådet jag har att ge är att tänka till ordentligt. Egentligen är det rätt ironiskt att man kan analysera valet av ny dator eller mobiltelefon ur alla vinklar men när det kommer till ens egen framtid tenderar man att halka in någonstans och vara nöjd med att man åtminstone hamnade någonstans (och det var ju inte så tokigt). Men var det verkligen det man ville?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Har du försökt att prata lite mer allvarligt med dina bekanta om det här? Inte ska du behöva gå och känna press på dig att göra något som du själv inte önskar, särskilt inte av de som står dig allra närmast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känner igen en del av vad du säger. Att folk förväntar sig en viss naturlig ordning man ska följa när man blivit klar med sin utbildning.

Själv fick jag den typen av jobb jag ville ha, trivdes stort med jobbet men insåg efter ett par månader att nej, det här vill jag inte fortsätta med, jag vill lära mig mer om hur saker fungerar (läst produktionsteknik/utveckling). Helt klart skulle jag kunna fortsätta jobba där och samla pengar, men det kändes inte som om att det var vad jag ville göra.

Så jag sade upp mig från mitt jobb som produktionstekniker och påbörjade att läsa en KY-utbildning som kan läsas på distans, men om man vill och har möjlighet är man välkommen att studera på plats. På plats innebär i princip ett litet samhälle några mil från någon större stad. 'Ute i skogen' brukar jag säga.

Sitta och tjäna pengar kan jag göra senare, när jag har ett behov av en stabil tillvaro, antagligen då man skaffat familj osv. Men i nuläget vill jag ta chansen att testa lite olika saker. Det är inte helt fel att bo här ute, det är lugnt, avstressat och skolan jag går i är bra och jag lär mig mycket nytt och intressant som jag absolut kommer kunna ha nytta av, både för mig själv och för framtida arbeten.

Om du ändå inte hittar på vad du vill göra istället, eller om det inte passar sig nu. Kanske är det bra att ta jobbet, jobba ett tag iaf och knyt lite kontakter. Istället för att köpa dyra bilar och bo flott, spara pengar till en sjysst resa eller något liknande. Upplevelser och erfarenheter tror jag kan vara bra för att få perspektiv på saker och ting.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Säger som min "kloka" far, "Jag jobbar för att kunna vara ledig" Vilket skulle kunna innebära att man har ser till att man får fin utbildning och ett välbetalt jobb som man sedan väljer att antingen jobba röven av sig och spara en massa pengar för att sedan kunna vara ledig och leva på sparade pengar och göra vad man vill. Eller så väljer man att jobba säg 30-40% och ändå leva gott och få en massa fritid.
Att man sedan vill ha alla dessa lyxartiklar (bilar,hus etc) förefaller mig ganska så naturligt även om det kanske inte alltid är nödvändiga saker.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det låter ganska soft som anläggningsarkitekt.
Skulle funderat på att flytta till Kanada och jobba på något vägprojekt och ha ett litet men funktionellt hus med nära till fantastisk natur och känna gemenskap i ett litet samhälle och arbetskolegor.
Ta sin pickup till den lokala puben och kolla på hockeymatcher med stammisarna.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Du har ju alla möjligheter som anläggningsingenjör. Kontakta SIDA eller motsvarande, åk till ett u-land och bygg broar. Jag springer i karriär-hjulet just nu men mitt mål är att hamna på SIDA eller i den administrativa organisationen hos Läkare utan gränser eller motsvarande. Där har du en bra motivering och utmaning som inte är knuten till saldot på ditt bankkonto!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

gör det du känner för!

min kusin började plugga nån bil/flyg tekniklinje på kth för några år sedan, men han hoppade av efter ett par månader o började jobba o resa. Nu har han tröttnat på de o utbildat sig te reseledare o är just nu på nån ö i Grekland, tror att det var Kreta. Inte för att han tjänar bra alls, men kul har han:D

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra old?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vad vill du göra old?

Sex, drugs & rock 'n' roll?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag tycker det låter ganska soft som anläggningsarkitekt.
Skulle funderat på att flytta till Kanada och jobba på något vägprojekt och ha ett litet men funktionellt hus med nära till fantastisk natur och känna gemenskap i ett litet samhälle och arbetskolegor.
Ta sin pickup till den lokala puben och kolla på hockeymatcher med stammisarna.

ne fy fan så depprimerande, låter alldeles för litet för mig att sitta och supa med de lokala stammisarna. Men jag är bara 22 år också. Kan nog tänka mig det vid pensionen:)

Permalänk

Hej Old
Jag märker på tonen i ditt inlägg att du redan vet vad du måste göra. Man ska aldrig göra saker man inte vill och jag är övertygad om att din omgivning kommer att förstå om du förklarar hur du känner.

Jag vill dock bara påminna om att det materialistiska kan vara otroligt roligt och festligt också. Jag själv är väldigt tävlingsinriktad och tycker därför det är superkul att tjäna mer/få högre betyg/köpa dyrare prylar än andra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jop_the_jopsan
Hej Old
Jag märker på tonen i ditt inlägg att du redan vet vad du måste göra. Man ska aldrig göra saker man inte vill och jag är övertygad om att din omgivning kommer att förstå om du förklarar hur du känner.

Jag vill dock bara påminna om att det materialistiska kan vara otroligt roligt och festligt också. Jag själv är väldigt tävlingsinriktad och tycker därför det är superkul att tjäna mer/få högre betyg/köpa dyrare prylar än andra.

Men vad är meningen?
Gillar du att se vem som pissar längst också?
Se vem som kan få mest ligg?
Vem som kan tatuera sig mest?
Vems gräsmatta som är "grönast" och mest välklippta?
Det är ingen väg till lycka.
Det är som att runka, det fyller ett behov och gör dig tillfälligt glad men det ger inget.

Att köpa en ny TV när den gamla fungerar helt utmärkt anser jag är idiotiskt, även om grannen har köpt en dubbelt så stor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Men vad är meningen?

Vad är meningen med att komma till level 60 i WOW? Det är kul helt enkelt.

Citat:

Gillar du att se vem som pissar längst också?

Ja.

Citat:

Se vem som kan få mest ligg?

Ja.

Citat:

Vem som kan tatuera sig mest?

Ja.

Citat:

Vems gräsmatta som är "grönast" och mest välklippta?

Jag har ingen gräsmatta. Men jag hade tyckt det var kul om jag haft en.

Citat:

Det är ingen väg till lycka.
Det är som att runka, det fyller ett behov och gör dig tillfälligt glad men det ger inget.

Det ger kanske inte alla lycka. Till exempel trådskaparen verkar ju duktigt trött på hela grejen. Men vad är det egentligen för fel på att runka. Jag runka jättemycket. Otroligt mycket!

Citat:

Att köpa en ny TV när den gamla fungerar helt utmärkt anser jag är idiotiskt, även om grannen har köpt en dubbelt så stor.

Jag tror mycket väl att du kan vara en sådan person som inte tycker det är kul att vinna! I så fall önskar jag bara att du finner något annat som gör dig lycklig istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jop_the_jopsan
Vad är meningen med att komma till level 60 i WOW? Det är kul helt enkelt.

Ja.

Ja.

Ja.

Jag har ingen gräsmatta. Men jag hade tyckt det var kul om jag haft en.

Det ger kanske inte alla lycka. Till exempel trådskaparen verkar ju duktigt trött på hela grejen. Men vad är det egentligen för fel på att runka. Jag runka jättemycket. Otroligt mycket!

Jag tror mycket väl att du kan vara en sådan person som inte tycker det är kul att vinna! I så fall önskar jag bara att du finner något annat som gör dig lycklig istället.

Vinna vad?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att samhället är uppbyggt på konsumption, altså när vi slutar handla "lyx" artiklar får vi, som vi har idag, en finanskris. Tycker alla borde kolla på Zeitgeizt Adendum.
http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912

Iom att den ligger på google video så kan jag nog utan att fara illa säga att den finns på pirat hamnen också.

Hur som helst så tänkte jag dela min egen önskan/mål eller vad man nu ska kalla det. Jag har sagt till mig själv att jag ska vara finansiellt fri när jag är 25, altså om 5 år. Hur jag ska lyckas har jag inte kommit på så än så länge jobbar jag på fabrik. Trivs förvånansvärt bra faktiskt och tjänar lagom med pengar.

Just nu fågar alla mig vad ska du göra nu, ska du plugga, vad vill du göra sen? FFS jag vill leva, altså inte behöva oroa mig för pengar. Det känns som att alla krav/förväntningar skulle försvinna om man hade flera miljoner på banken. Då tänker alla, "Ah, han e rik och har mer än han behöver." och sen är det bra så. Är man rik så har man det som "titel" eller då har man uppnått allas förväntningar etc.

Allt är helt jävla vrickat tycker jag, hur samhället är uppbygt. Finns ingen plats för utstickare som jag själv anser mig vara. Har alltid konstiga åsikter och tänker alldeles för mycket.

Bottom line så tycker jag att man ska följa sitt hjärta, eller hjärna eller vad man nu vill kalla det. Annars kommer man aldrig vara lycklig, själv tror jag att många av våra växande folksjukdommar så som utbränning och depitioner uppstår när man inte kan följa sitt hjärta.

Ett växande problem bland unga är psykiska problem, känner själv av detta ibland, går lite upp och ner. Det är troligtvis pga krav/förväntningar från familj, vänner och media(glöm inte att media påverkar otroligt mycket!!!)

Tack för mig, och glöm inte, du är inte ensam!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Gör det du vill, inte vad din omgivnng tycker att du borde. Bara för att de fyller sina liv med karriär och statusjakt betyder inte det att du skall göra det. Det finns faktiskt viktigare saker i livet än karriär, konsumtion och statusjakt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Tycker alla borde kolla på Zeitgeizt Adendum.

Du missade 1'a April med 3½ timme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Ett växande problem bland unga är psykiska problem, känner själv av detta ibland, går lite upp och ner. Det är troligtvis pga krav/förväntningar från familj, vänner och media(glöm inte att media påverkar otroligt mycket!!!)

Det kan också vara för att det är mer accepterat att ha psykiska problem och gå till en psykolog eller kurator idag. Det kan mycket väl vara så att vi hade lika mycket psykiska problem förr, men då bet vi ihop eller ansåg att det inte var så farligt och talade därför inte om det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Att göra det man tycker är roligt och givande verkar ju vara ett hett tips!

Men jag förstår inte detta med att allt är så meningslöst, varför ha märkeskläder? Varför ha en stor lägenhet? Varför ha hög lön?
Blir det inte lite dumt i längden att tänka så? För så kan man ju säga om allt!
Så fort någon ber om tips på en stor och säker hårddisk i Lagringsforumet, ska vi börja svara med "Varför? Det är ändå meningslöst!"?

Men jag vet inte nu vad jag vill göra. Jag vet dock att jag vill känna mig behövd, att veta om man inte är där så är man någon som folk saknar. Tror aldrig jag har upplevt det...
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men jag vet inte nu vad jag vill göra. Jag vet dock att jag vill känna mig behövd, att veta om man inte är där så är man någon som folk saknar. Tror aldrig jag har upplevt det...
//pscs3

Det är ju lite svårt att uppleva saker när man inte är närvarande.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Du missade 1'a April med 3½ timme

Nu förstår jag inte alls? okej det var ett sidospår men filmen tar upp mycket som är sjukt med dagens pengasamhälle...

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Lyssna på dig själv är endaste vägen. Har själv gått emot i princip alla sedan valet till gymnasiet där jag ensam valde en annan inriktning än alla vänner, än vad familj krävde osv. Sedan dess ständigt blivit påmind om hur fel jag gör i mina val i livet, vid univ.studieval, jobb, inköp, prioriteringar osv.

10år senare nu, har jobb inom den väg jag gick i valet till gymnasiet och ångrar det inte en sekund.

Sen kan man inte förbi se att pengar är utan betydelse i dagens samhälle. Pengar gör en knappast lyckligare, men den som förnekar att pengar inte bidrar till en enklare och drägligare vardag skulle jag vilja höra argumentera. Pengar är dock ett relativt begrepp som alltid bör ställas i motvikt mot ens utgifter och omgivning. Dvs hög lön innebär inte automatiskt att man har större ekonomisk frihet (möjligtvis större materiell tillgång).

Nu råkar jag har ett riktigt välbetalt jobb trots att det inte var något syfte från start. Jämfört med mina arbetskollegor har jag enorm ekonomisk frihet iom att jag inte binder upp pengar i de materiella tillstånden många strävar efter (senaste sportbilen, fetaste hemmabion, 15000 klockar, 250m2 hus osv). Mina kollegor beklagar sig ständigt att de aldrig har pengar, har råd att göra något, hur mycket skatt osv vi betalar så de aldrig får över några pengar, detta trots att de tjänar säkert dubbelt än genomsnitts svensson gör utan överdrift.

Jag föreslår att du lyssnar på dig själv och fokuserar på dig själv. Livet handlar inte om att jobba eller materiellt välstånd, utan handlar om att trivas med dig själv. Faktorer som träna, upplevelser, välmående, mat, omgivning etc menar jag är viktigare än karriär och materiellt välstånd för att trivas.

Gå din egen väg, accepterar inte din omgivning dig är de inte mycket att hänga i julgranen. I mina ögon verkar de avundsjuka för de ser en stark person som strävar efter att uppfylla sitt ego för sin egen skull. Och inte som många andra, att visa upp ens ego utifrån andras krav och förväntningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Att göra det man tycker är roligt och givande verkar ju vara ett hett tips!

Men jag förstår inte detta med att allt är så meningslöst, varför ha märkeskläder? Varför ha en stor lägenhet? Varför ha hög lön?
Blir det inte lite dumt i längden att tänka så? För så kan man ju säga om allt!
Så fort någon ber om tips på en stor och säker hårddisk i Lagringsforumet, ska vi börja svara med "Varför? Det är ändå meningslöst!"?

Men jag vet inte nu vad jag vill göra. Jag vet dock att jag vill känna mig behövd, att veta om man inte är där så är man någon som folk saknar. Tror aldrig jag har upplevt det...
//pscs3

En hårddisk är väl något praktiskt. En hårddisk med skruvar av titan för 7500kr jämfört med den vanliga för 750kr är däremot något meningslöst.

Märkeskläder är däremot onödiga. En jacka med ett 10 öres märke som kostar 2000kr mer än likvärdig jacka utan märket. Varför? För att visa att du har pengar nog för det?

När jag fick min son så träffade jag flera föräldrar som mådde dåligt över att de inte hade råd att köpa den där barnvagnen för 20 000kr eller de där kläderna för 300kr st till den lilla/lille.
Själva köpte vi en vagn för 10 000 och kläder för 30kr st.

Att bli en person som folk saknar det kan man endast bli genom att inte vara stöpt i samma mall som alla andra. Att uppvisa godhet och snällhet.
Att försöka hjälpa till där man kan och att vara sig själv.

Att sträva efter lycka genom ägodelar fungerar bara sålänge ens inkomst motsvarar ens behov av produkter. Förr eller senare så måste man köpa dyrare produkter och pengarna kommer att sina enligt parkinsons lag om att utgifterna stiger till inkomsternas nivå. Då får man olycka istället. Att jobba häcken av sig för att kunna köpa vara X så man kan slå grannen som också jobbar häcken av sig.

Sak samma. Någonstans finns det ändå en hel bunt rika jävlar som skrattar åt folk som kämpar för vad de anser vara B-produkter.

När man dör så kommer ingen minnas en för alla saker man hade.
De kommer minnas en för vad man gjorde.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if