Bra "korridårsspel" från 2005 framåt

Permalänk
Medlem

Bra "korridårsspel" från 2005 framåt

Jaha, någon som vet något bra?
Har redan spelat F.E.A.R och Doom3 så ni behöver inte föreslå dem

Sen undrade jag också om det finns något relativt nytt spel som är ungfär som Project: Snowblind eller Deu Ex

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Call of Duty serien.

Permalänk
Medlem

Korridorspel? Menar du FPS (First Person Shooter - Förstapersonsskjutare)?

Jag vill i alla fall rekommendera Bioshock! Grymt spel! Det är en typ av blandning mellan FPS och RPG (rollspel), lite som Deus Ex.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar fps-spel(singleplayer) med lite mer instängda miljöer, där saker typ hoppar upp framför ansiktet och då och då skrämmer skiten hur dig XD. Det är lite så jag tolkar Doom 3 och F.E.A.R.
BioShock som Sando sa tycker jag också att du ska prova!
Dead Space är nog kanske något som du kommer att gilla
Ett annat spel som du kan testa är Fallout 3, kanske inte är så mycket "korridorspel", menmen. Det är kul iaf

Permalänk
Medlem

Dead Space, som sagt.. Underbart spel med massor känsla och bra ljud!
Skönt att storyn är ordentligt genomtänkt med.

Konstigt att det inte fått mer uppmärksamhet när det fått t.ex 9/10 i betyg på gamespot. Eller det kanske är för 'gore' för att bli mainstream:)

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem

En intressant variant på temat "korridorspel" är ju det snart 15 år gamla Descent.

Där kör man ett litet rymdskepp inne i gruvgångar på olika asteroider. Gruvrobotarna har gjort revolt och måste bekämpas. På vägen skall man befria gruvarbetare och spränga gruvorna.

Grafiken är inte i klass med vad vi blivit bortskämda med på senare år, men det räcker gott och väl för att man skall bli yr i huvudet och tappa orienteringen. Hårdvarukraven är inte heller så höga; en 486:a och 2D-kort räcker långt!

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
En intressant variant på temat "korridorspel" är ju det snart 15 år gamla Descent.

Där kör man ett litet rymdskepp inne i gruvgångar på olika asteroider. Gruvrobotarna har gjort revolt och måste bekämpas. På vägen skall man befria gruvarbetare och spränga gruvorna.

Grafiken är inte i klass med vad vi blivit bortskämda med på senare år, men det räcker gott och väl för att man skall bli yr i huvudet och tappa orienteringen. Hårdvarukraven är inte heller så höga; en 486:a och 2D-kort räcker långt!

/Olle

Minns att jag spelade demot för länge sedan, följde visst med på Windows 95-skivan

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Ett annat spel som du kan testa är Fallout 3, kanske inte är så mycket "korridorspel", menmen. Det är kul iaf

Plus ett på den. Ett annat spel som inte heller är vad trådskaparen bad om är Forza 2. Fett kul. Det är dock ett racingspel och inte ALLS vad som efterfrågades.

Kan dessutom rekommendera att baka eget bröd. Inte en korridorshooter, men fett gott.
Kan även rekommendera Nyckeln till frihet. Det är dock en film och inte en korridorshooter, men den är bra som fan!

Och appropå Descent så kan jag rekommendera första Doom. Ett spel som inte heller är nyare än 2005.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Jag antar att du menar fps-spel(singleplayer) med lite mer instängda miljöer, där saker typ hoppar upp framför ansiktet och då och då skrämmer skiten hur dig XD.

Precis, dock så behöver dem inte skrämma en

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag vill i alla fall rekommendera Bioshock! Grymt spel! Det är en typ av blandning mellan FPS och RPG (rollspel), lite som Deus Ex.

Jo, har funderat på Bioshock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusst250
Dead Space, som sagt.. Underbart spel med massor känsla och bra ljud!
Skönt att storyn är ordentligt genomtänkt med.

Konstigt att det inte fått mer uppmärksamhet när det fått t.ex 9/10 i betyg på gamespot. Eller det kanske är för 'gore' för att bli mainstream:)

Jo men det är väl Third Person Shooter?
Gillar inte riktigt styrningen på dem

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Riddick (är väl iofs från 2004 till pc, men ändå).
Kommer en remake + ny kampanj om ett par veckor också.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2

Jo men det är väl Third Person Shooter?
Gillar inte riktigt styrningen på dem

Iofs, men det är definitivt en korridorshooter (och du efterfrågade väl inte fps-spel?). Har börjat gilla styrningen, man lär sig efter nåt chapter och sen är det gött.

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Riddick (är väl iofs från 2004 till pc, men ändå).
Kommer en remake + ny kampanj om ett par veckor också.

What he said. Förmodligen en av de bästa FPS-spelen som har gjort, dock släpptes det under skuggan av HL2 och Doom3 release/hypen. Riktigt bra spel med väldigt överraskande RPG(!)-inslag i sci-fi-fängelsemiljö. Otroligt bra röstskådespeleri och känsla (särskilt kameran), dock är spelets svaghet att när man bara springer runt och skjuter är det inte så mycket att hänga i granen. Men smygelementet och RPG-systemet är riktigt coolt.
Dessutom har det ingen jobbig HUD (ikoner, mätare och prylar som är på skärmen).

Happy gaming.

Permalänk
Avstängd

bully schoolarship? mera korridor spel blire inte

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

SWAT 4, men det är från 2004 tror jag. Många korridorer dock! Grymt kul i co-op och mp.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusst250
Iofs, men det är definitivt en korridorshooter (och du efterfrågade väl inte fps-spel?). Har börjat gilla styrningen, man lär sig efter nåt chapter och sen är det gött.

Gjorde inte det.
Kanske funkar med third person ändå, är bara så jobbigt att skjuta fast det beror ju säkert på vilket spel det är. Tror jag laddar ner demot och kollar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Riddick (är väl iofs från 2004 till pc, men ändå).
Kommer en remake + ny kampanj om ett par veckor också.

Verkar bra ju.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
bully schoolarship? mera korridor spel blire inte

Ha Ha, nä förmodligen inte

OFT: Nån som vet när Postal 3 kommer ut?

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2

OFT: Nån som vet när Postal 3 kommer ut?

Det släpptes ju några småvideos för typ 1 år sedan men efter det har det varit tyst, dock kommer det ju att vara tredjepersonsspel, trots att iaf 2:an var FPS (har inte spelat ettan).

http://www.youtube.com/watch?v=BA8nsvpA7FQ

http://www.youtube.com/watch?v=mHHWpks0sZk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=r5OGrJ0uVrU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=cYQoMgtO_-E&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=h9xzXN1HK5w&feature=related

Kanske nog med OFT nu

Jag kan rekommendera Cryostasis:Sleep of Reason, en linjär cool, läskig fps, som släpptes för ca: 1 månad sedan (Började gråta efter att ha läst sågningen i PCG )

http://www.youtube.com/watch?v=he2SeBldUuQ

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

är själv inte så förtjust i "korridårsspel" men jag kan rekomendera dessa två:
Bioshock -ett av de bästa fps spelen på marknaden
left 4 dead -... ... kort sagt beroendeframkallande

sen ska väl bionic commande släppas snart... om jag inte mins helt fel

om man kan tänka sig annat än korridårsspel och fps så föreslår jag följande:
Fallout3 -ett grymt spel, blit 10x bättre när man har moddat sönder spelet
masseffect - måste spelas även fast att det är tredjeperson och relativt öppet...

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Det släpptes ju några småvideos för typ 1 år sedan men efter det har det varit tyst, dock kommer det ju att vara tredjepersonsspel, trots att iaf 2:an var FPS (har inte spelat ettan).

http://www.youtube.com/watch?v=BA8nsvpA7FQ

http://www.youtube.com/watch?v=mHHWpks0sZk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=r5OGrJ0uVrU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=cYQoMgtO_-E&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=h9xzXN1HK5w&feature=related

Kanske nog med OFT nu

http://www.youtube.com/watch?v=he2SeBldUuQ

Tror jag såg någon stans en video på posta III från f GDC 09

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360

left 4 dead -... ... kort sagt beroendeframkallande

Kan nog inte hålla med om det. Man tröttnar på det riktigt snabbt, tur att dom snart ska släpa en gratis expansion till det

Edit, non som vet om det finns en Soldier of Fortune: Payback demo?

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Soldier of Fortune: Payback, tycker du inte ens ska leta efter ett demo. Det är väl säkert ett av de sämsta spelen någonsin, jag klarade typ 20 minuter innan jag funderade på att hoppa framför en lastbil, jag besinnade mig dock lite så jag plundrade bara kylskåpet för att hitta något att tröstäta.

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg helt okej ut

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Minns att jag spelade demot för länge sedan, följde visst med på Windows 95-skivan

tänker du inte på Terminal Velocity?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ett spel som bygger på samma koncept som Decent och har bättre grafik är Forsaken.

Sedan så tycker jag Rainbow six: Vegas och Vegas 2 är 2 bra arkad shooters.
Även Ghost recon Advanced warfighter 1&2 är okej arkad shooters,

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag.... måste.... rätta....

*Korridor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lomm3n
Jag.... måste.... rätta....

*Korridor

Även rymdshooter iof men värken Rainbow Six eller GRAW är ju det så.
BTW, har spelat både GRAW2 och Rainbow six vegas(dock till psp) men jag tyckte inte om upplägget på spelena

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lomm3n
Jag.... måste.... rätta....

*Korridor

Även rymdshooter iof men värken Rainbow Six eller GRAW är ju det så.
BTW, har spelat både GRAW2 och Rainbow six vegas(dock till psp) men jag tyckte inte om upplägget på spelena

Edit:Ursäkta dubbelposten

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Timeshift! Ett av få spel jag spelar igenom. http://pc.ign.com/articles/831/831504p1.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste Gamereactor i går där jag fick syn på en recension av The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena, verkade precis som vad jag letade efter. Rymdshooting med lite halvmerkliga fiender =p
Tänkte bara om där var någon annan som också letar efter sådana spel så kolla upp detta, verkar som sagt riktigt nice

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Plus ett på den. Ett annat spel som inte heller är vad trådskaparen bad om är Forza 2. Fett kul. Det är dock ett racingspel och inte ALLS vad som efterfrågades.

Kan dessutom rekommendera att baka eget bröd. Inte en korridorshooter, men fett gott.
Kan även rekommendera Nyckeln till frihet. Det är dock en film och inte en korridorshooter, men den är bra som fan!

Och appropå Descent så kan jag rekommendera första Doom. Ett spel som inte heller är nyare än 2005.

Haha helt genialiskt. Du gjorde min långfredag! Jag vill umgås med dig irl.

On topic: Som tidigare nämnts är left 4 dead helt okej, jag pallar dock bara kortare perioder då spelet saknar djup helt och hållet så det tenderar att bli långtråkigt efter 45 minuter.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Alien vs Predator!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Alien vs Predator!

HaHa, nä har kört 2an och även om grafik inte är allt så finns det gränser

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame