Permalänk
Medlem

amd eller intel?

Hej jag skulle behöva hjälp med en sak är intel bättre en amd?

Vilket är bäst att välja mellan en intel core 2 duo 3,0 ghz/1333 mhz 6mb eller en AMD Athlon 64 x2 6000+ 3,1 Mhz ?

Jag beställde en dator igår med intel,
jag fick välja mellan dom gjorde jag ett bra val?
kanske ska säga att jag ska ha den till spel
Tacksam för svara.

Permalänk

intel
och intel på andra frågan med

ja du valde bra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv

Japp, du gjorde rätt.

Permalänk
Medlem

Jo det är alltid bra att köpa produkter från företag som med olagliga metoder hämmar konkurrensen på den marknad de verkar. Så ditt val av Intel var nog riktigt klokt...

Om man då ska kommentera själva valet av processor så blir väl min fråga snarare denna: Vad är det du kan göra med Intelprocessorn som du inte kan göra med AMD-processorn? Var Intelprocessorn billigare?

Permalänk

hehe, altid fina kommentarer från fanboys,

spelen flyter bättre med intel cpun, räckte ialafal när jag bytte från 6000+ till e5200, sen att jag fick upp den i 4ghz gjorde inte saken sämre

det första du skrev tänker jag inte komentera, kommer nog snart intel fanboys o så är kriget igång igen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Rejält stor skillnad på dom 2 CPU, och ja du valde rätt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nåja, valde du en processor som gick i 3GHz istället för en som gick i 3MHz så gjorde du väl inte fel...

Nä men seriöst, jag hade valt AMD i detta fall då socket 775 är på utgången. Tvivlar starkt på att Intel kommer göra några fler processorer till den...

Så lagom kul att behöva byta moderkort+cpu+minne när man ska uppgradera, väljer du ett AM2+ moderkort med stöd för AM3 räcker det med att byta CPU vid uppgradering (och sticka i lite mer av samma ramminne om det verkligen behövs).

Permalänk
Avstängd

Han skulle valt en Phenom II istället för dessa två

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

phenom 2 var inte med i valet, men anars så ja phenom 2 är ett bättre vl, specielt i upgraderings barhet

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Nåja, valde du en processor som gick i 3GHz istället för en som gick i 3MHz så gjorde du väl inte fel...

Nä men seriöst, jag hade valt AMD i detta fall då socket 775 är på utgången. Tvivlar starkt på att Intel kommer göra några fler processorer till den...

Så lagom kul att behöva byta moderkort+cpu+minne när man ska uppgradera, väljer du ett AM2+ moderkort med stöd för AM3 räcker det med att byta CPU vid uppgradering (och sticka i lite mer av samma ramminne om det verkligen behövs).

Det beror ju på när man vill ha prestandan, nu eller när man uppgraderat. Rent prestandamässigt, så är det rätt stor skillnad på en E8400 och en x2 6000+ till E8400's fördel. Dessutom har du rejält mycket mer klockmariginal på en E8400 än en x2 6000+.

Det enda som talar för x2 6000+ är väl just uppgraderingsbiten. Om man tänkt uppgradera E8400 så får det bli en Core2Duo eller Core2Quad för s775 och inte Core i7/i5 om man bara tänkt byta processorn. Core i7/i5 körs ju på andra socklar och med DDR3-minne, så skall man uppgradera till det får man byta moderkort, minne och processor. s775 är som nämnts på utgående och det kommer väl förmodligen bara släppas ett par något högre klockade modeller än föregångarna, innan core i5 lanseras och tar över mellansegmentet någon gång i höst.
Däremot går det att uppgradera x2 6000+ till Phenom/Phenom II genom att endast byta ut processorn (förutsatt att det finns BIOS som stöder det).

Så valet är väl mellan att köra på det snabbare alternativet och när burken känns slö, uppgradera moderkort, minne och CPU (alt. köpa en bagagnad Quad). Eller så kör man på det lite långsammare alternativet, för att ha möjligheten att uppgradera för en billigare penning, genom att bara byta processor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Intel såklart

Permalänk
Medlem

intel e8400 spöar skiten ur 6000+ alla dagar i veckan året om.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk

Sen att jämföra en processor i 700kronors klassen med en som ligger i 2000kr klassen är väl inte helt rättvist kan man tycka!
Alternativet med intel cpun borde ha varit dyrare, om inte så gjorde du såklart rätt val.
Om du inte redan hade beställt så skulle, jag likt några andra här rekommenderat en phenom II!

/ rob

Visa signatur

i5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pink-screen
Sen att jämföra en processor i 700kronors klassen med en som ligger i 2000kr klassen är väl inte helt rättvist kan man tycka!
Alternativet med intel cpun borde ha varit dyrare, om inte så gjorde du såklart rätt val.
Om du inte redan hade beställt så skulle, jag likt några andra här rekommenderat en phenom II!

/ rob

Nu verkar det ifs som om han fick två paket att välja mellan och då är E8400-alternativet det klart bäst presterande alternativet, förutsatt att båda burkarna har samma grafikkort. Det är ju främst grafikkortet som spelar roll för spelprestandan (förutsatt att inte processorn är helt dålig).

Visa signatur

~Pelle~