Garanti och häva köp vid två reperationer?

Permalänk
Medlem

Garanti och häva köp vid två reperationer?

Tänkte höra om någon har koll på hävning av köp efter ett visst antal reperationer?

Min smarthphone har krånglat nästa ifrån första början och jag gav till slut upp med att försöka felsöka det själv eftersom inga av de otaliga tips jag fått har fungerat.

Jag skickade in den på garantireperation några veckor innan garantin löper ut och får tillbaka den efter en vecka och den ska då vara uppdaterad med annan mjukvara. Det är dock fortfarande samma versionsnummer på mjukvaran.

Den fungerar fortfarande inte så jag skickar in den dagen innan garantin går ut och den har nu varit där i dryga två veckor.

Jag antar att det fortfarande räknas som garanti eftersom det är samma ursprungsfel och att det ej blev åtgärdat första gången men vad gäller om jag vill häva köpet. Har jag rätt att göra det om det inte fungerar denna gången heller eller har säljaren rätt att erbjuda mig en ny vara?

Permalänk

Vanligtvis har säljaren 2 gånger på sig att reparera enheten.
(detta förutsätter att felet har varit inlämnat 2 ggr för exakt samma fel)
Efter den andra reparationen har du rätt till att reklamera varan och förmodligen måste företaget skicka in enheten återigen, men endast för att verifiera felet..

Om dom skulle bråka iom garantitiden så hänvisa till reklamationsrätten så kan dom inte neka dig att skicka in den för en verifiering.
Att skicka in på reklamationsrätt innebär att du måste kunna bevisa att det är ett ursprungsfel och detta lär inte vara något problem då du har dokumentation (från tidigare ärenden/reparationer) som styrker att det är ett fel.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Tackar, fick det förklarat av konsumentvägledaren också.

Om jag vill ha häva köpet så har säljaren rätt att dra av pengar för att produkten har använts, i det här fallet nästan ett helt års användning. Man dock även be att få varan ersatt av en ny likadan så det är väl det jag kommer att luta mig emot.

Det gäller ett företag som säljer produkter över hela Europa men eftersom hemsidan är på svenska och de har en svensk kundtjänst som nås på ett svenskt telefonnummer så är det svensk lagstiftning som gäller. Vill minnas att det t.ex. varit problem där säljaren hävdat att det är något annat lands lagstiftning som ska gälla men det fungerar inte så när de så uppenbart riktar sig emot svenska kunder.

Permalänk
Medlem

Hoppas för din skull att det inte är Pixmania

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reckie
Tackar, fick det förklarat av konsumentvägledaren också.

Om jag vill ha häva köpet så har säljaren rätt att dra av pengar för att produkten har använts, i det här fallet nästan ett helt års användning. Man dock även be att få varan ersatt av en ny likadan så det är väl det jag kommer att luta mig emot.

Det gäller ett företag som säljer produkter över hela Europa men eftersom hemsidan är på svenska och de har en svensk kundtjänst som nås på ett svenskt telefonnummer så är det svensk lagstiftning som gäller. Vill minnas att det t.ex. varit problem där säljaren hävdat att det är något annat lands lagstiftning som ska gälla men det fungerar inte så när de så uppenbart riktar sig emot svenska kunder.

Möjligen så drar dom av 10% i sk nyttjandeavdrag och mer än så ska du icke gå med på.

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka den för andra gången och den fungerar fortfarande inte. Ordnade sig dock som så att jag får en ny telefon, bara hoppas att den fungerar.