Hur går det för er nyexaminerade?

Permalänk
Glömsk

Hur går det för er nyexaminerade?

SweClockers har en hel del medlemmar födda på 80-talet, och många av dessa börjar bli klara med sina utbildningar. Det innebär att många kommer ut i arbetslivet mitt i den här ekonomiska krisen, vilket jag antar måste kännas lite jobbigt.

Hur hanterar ni det? Ni som precis fått (eller ska få) er universitet/högskoleexamen, hur går det?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jag blev klar med min sista utbildning ungefär samtidigt som finanskrisen och det har milt sagt gått åt h-lvete. Nu visste jag om att jag skulle få svårt p.g.a. diverse personliga problem såsom hälsan, men jag trodde det skulle vara bättre. Jag är dessutom främst utbildad för industrin, vilket är extra hårt drabbad. De som läste med mig så vet jag bara vad två gör, den ena doktorerar den andra jobbar som undersköterska fast han har två stycken tekniska högskoleexamen.

Jag har sökt diverse arbeten som det i annonsen står att de vill ha en som en som har läst något teknisk program på gymnasiet, vilket jag har gjort med råge. Ändå så har jag inte kommit på arbetsintervju, men när jag har sökt arbete där de kräver mer än vad jag kan, plus längre arbetserfarenhet etc, ja då har jag kommit på intervju (märklig värld)

T.ex. kontaktade en person mig på mina sidor på ams sida, jag såg direkt att jag inte hade kompetensen som krävdes, men jag vågade inte tacka nej, för jag visste inte om ams kunde få reda på det. -Då förklara för dem att jag inte har kompetensen, vilket inte är det lättaste och kunde resultera i att jag skulle förlora mitt bidrag.
Nå detta ledde självklart senare till en arbetsintervju, där jag verkligen fick känna mig som ett fån. De ville dessutom att jag skulle utveckla ett nytt system helt själv, vilket inom detta område verkligen kräver rätt person. (typ en MIT nisse, med tung matte och allt)
*edit* Jag misstänker att rekryteraren hade svårt att hitta arbetslösa folk med önskad kompetens i landet, men för det så skall man inte ta in vilken idiot som helst.

Nå jag bryr mig faktisk inte så mycket om att jag inte får ett arbete som jag är utbildad till, men jag vill ha något, gärna där man träffar lite udda halvskumt folk. Jag är en udda person som faktisk inte bryr mig så mycket pengar (mer än just få till mat + hyra i månaden)

Jag ångrar mig heller inte det minsta, jag skulle gärna vilja fortsätta studera hela livet. Nu kan man göra självstudier, men min självdisciplin suger.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Inte för att jag tar examen snart, men intrycket jag fått utav de företag som kommer och pratar med oss studenter (och de är många). Är att våran sektor generellt sett är väldigt konjunkturokänsligt (civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik). Så personligen rör inte den ekonomiska krisen mig i ryggen, men som sagt, jag har ju ett par år kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Inte för att jag tar examen snart, men intrycket jag fått utav de företag som kommer och pratar med oss studenter (och de är många). Är att våran sektor generellt sett är väldigt konjunkturokänsligt (civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik). Så personligen rör inte den ekonomiska krisen mig i ryggen, men som sagt, jag har ju ett par år kvar.

Jadu, det vore bra om det vore så väl. Känner ett en som är klar Dataingenjör och har inte kunnat få jobb nu två gånger pga anställningstopp.
Sen lite andra som skall göra exjobb snart och börjar lite oroliga.

Själv kommer jag ta examen nu i vår. Men det verkar redan gå åt skogen. Har sökt jobb hela våren och extrajobb eller dylikt sen hösten.

De flesta är inte ens intresserade. Spelar ingen roll vad man kan, har man inte erfarenhet så verkar ingen intresserad. Svårt att matcha 8 årig erfarenhet liksom. Alla verkar bara satsa på säkra kort.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Har precis blivit klar med min utbildning och har väl sökt jobb hyffsat aktivt i en månad nu. Jag är inriktad mot relativt konjunktur-okänsliga områden, men som Regert skriver är det ändå svårt eftersom man inte har erfarenhet. Det här är ju dock inte något nytt problem, utan snarare ganska vanligt bland nyutexaminerade.

Krisens största verkan kommer väl av att det blir svårare att hitta extrajobb att sysselsätta sig med under tiden man söker efter en kvalificerad tjänst. Jag hade själv planerat att jobba extra som montör på Volvo i övergångsperioden, men det blir ju inte så mycket av det nu...

Jag har börjat söka mer brett nu för att öka chanserna att hitta något, och har även fått komma på en intervju för en kvalificerad tjänst som inte stämde överens med min inriktning (jag är F:are, vilket verkade vara det enda de brydde sig om).

Den känslan jag fått en så länge av mitt sökande är dock att det nog kan ta en ganska lång tid innan jag får något. Som tur var kom jag förberedd med sparade pengar så att jag iallafall klarar åtminstone ett år helt utan inkomst. Dock kommer jag nog försöka att jobba lite på skolan med som övningsledare för att få in lite extra pengar.

Vi får helt enkelt se hur det går. Så länge man inte ger upp så löser det sig förr eller senare. Låt oss hoppas på förr

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Inte för att jag tar examen snart, men intrycket jag fått utav de företag som kommer och pratar med oss studenter (och de är många). Är att våran sektor generellt sett är väldigt konjunkturokänsligt (civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik). Så personligen rör inte den ekonomiska krisen mig i ryggen, men som sagt, jag har ju ett par år kvar.

Trodde inte civilingenjörer var väldigt konkunturkänsliga, speciellt för de utbildningarna?
http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=3983&epslangua...

Citat:

Sett över längre tid följer arbetslösheten för civilingenjörer ett mönster snarlikt det för arbetsmarknaden i stort, men genomgående på en avsevärt lägre nivå, oavsett konjunkturläge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag ångrar mig heller inte det minsta, jag skulle gärna vilja fortsätta studera hela livet. Nu kan man göra självstudier, men min självdisciplin suger.

Min självdiciplin är också tämlingen kass. Har du försökt att ordna ditt liv runt studerandet? Sätt upp ett mål för dig själv, t.ex. att skriva en uppsats i det du studerar. Skaffa ett till skrivbord där du bara studerar. Gör det obekvämt för dig när du sitter vid datorn eller TV:n, gör det bekvämt vid studiehörnan. Jävlas med dig själv tills du är tvingad att studera.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Blev klar med mitt exjobb i våras och fick jobb direkt. Trivdes inte i stan (Södertälje) så jag sökte nytt jobb i Linköping i höstas som jag fick och började på 1 december. Tar väl 'egentligen' examen nu eftersom jag hade några poäng kvar, men det är bara en teknikalitet. Gick Teknisk Fysik & Elektroteknik i Linköping. Hade lite tur eftersom jag lyckades byta jobb nån månad innan finanskrisen bröt ut på riktigt, men jag känner flera som har fått jobb även efter finanskrisen som har gått samma utbildning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Har ungefär ett halvår kvar (exjobb och en kurs). Ser i dagsläget inga som helst arbetsproblem, fick tag i ett sommarjobb inom studieområdet på två dagars sökande. Och har fått ett par erbjudanden om exjobb/jobb senare.

Gick direkt ifrån gymnasiet till universitetet, har inte haft några problem med det. Drog in en del pengar under praktikperioden i höstas, vilket även innebar en hel del kontakter med relevanta personer för framtiden.

Utbildning, en Civ.ing inom infrastruktur/samhällsbyggande (snart i alla fall)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag fick en doktorandstjänst, så för mig blir det 5 år till med forskning om sintring av hårdmetaller.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Trodde inte civilingenjörer var väldigt konkunturkänsliga, speciellt för de utbildningarna?
http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=3983&epslangua...

Var det inte det jag sa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Var det inte det jag sa?

Bra att det några får jobb. Men alla är inte civilingenjörer. De drabbas väl lite i varierande grad. En klar fördel hos ingenjörer, läkare och andra yrken är att de är klart definierade. Jo mer klart definierat, desto lättare med identifikation.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Klarat två varsel så något rätt verkar man göra hehe.

Permalänk
Medlem

Jag funderade faktiskt på att starta denna tråd igår kväll. Nästan kusligt...

Blir klar i juni, har sommarjobb på G men sen är det mycket osäkert. Jag tittar nu på aktivitetsstödet Arbetsförmedlingen ger ut, annars måste jag gå till socialen antar jag... har ju ingen a-kassa eller skydd av något slag, vad jag vet. Har bara jobbat vid sidan av skolan, aldrig haft anställning. Dessutom har jag ett handelsbolag som ligger på is, så säkert kommer det göra att jag får svårare att få någonting att leva för. Av privata skäl kan föräldrarna inte hjälpa mig ekonomiskt heller.

Vad kan jag göra för att förbereda mig inför ev. arbetslöshet till hösten? Prata med Arbetsförmedlingen?

Permalänk
Medlem

..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag är precis klar med min utbildning (civilingenjör mikroelektronik). Ska bara fixa med papper och ansöka om examen.

Hittills har jag mest sökt extrajobb och ska på intervju med ett privatlärarföretag efter påsk. Sen har jag kollat på ett par doktorandtjänster och ett jobb på ett företag som sysslar med exakt samma område som jag gjorde exjobbet på. En kompis som gjorde sitt examensarbete parallellt med mitt har redan fått jobb i Uppsala.

Jag uppdaterar om några veckor så får ni veta mer, men hittills ser det ganska ljust ut.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Tror det är lite för tidigt att ställa frågan då det fortfarande är en period (~3 månader) kvar innan denna termin är avklarad. Sen så finns det de som börjar jobba direkt samt andra som börjar efter somman och självklart personer mellan dessa.

Så jag tror att svaret på frågan får vi först om 6 månader.

Själv tar jag min magisterexamen (systemarkitekturutbildningen) när denna termin är avklarad och jag känner mig inte direkt orolig. Då IT är de som verkar klara sig bäst genom detta.

Permalänk
Medlem

Tog examen 2007 (Civilingenjör Datateknik) och fick jobb direkt (via exjobbet). Då (d.v.s. början 2007) var det inga som helst problem att få jobb någonstans. Nu är det en helt annan femma. Anställningsstopp på företaget. Helt otroligt hur fort det svängt. Tur att man började plugga direkt efter gymnasiet, tycker det verkar vara lite tufft för de nyexaminerade nu.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Jag kommer bli klar till sommaren med min Civilingenjör Energisystem. Har inriktat mig mot elkraft och kraftelektronik i mitt exjobb. Har fått uppfattningen om att det är brist i de båda kategorierna så jag hoppas på det bästa. Finns än så länge ganska många annonser där de söker sådant folk.

Permalänk
Medlem

Tja, går tredje året på datavetenskap i Linköping och fick i vintras ett extrajobb som kommer leda till en heltidstjänst efter utbildningen om jag trivs och det går bra. Jag behövde inte ens anstränga mig med att söka, för det var de som ringde mig efter rekommendationer av kompisar.

Permalänk
Medlem

Jag fick jobb direkt 2006 efter mitt exjobb under högkonjuktur. Nu har man något år under bältet men konjukturen har verkligen svängt. Företaget jag arbetar för har redan sagt upp och det lär komma mera. Anställningsstopp är det i princip hos alla storföretag nu verkar det som. Jag är inte avundsjuk på nyexade iom denna situationen.

Permalänk
Medlem

Född 1983

Läste naturteknisk på gymnasiet, tog studenten 2002. Planen var först att bli civilingenjör, men kom senare fram till att det inte intresserar mig. Hade sedan planer på att bli yrkessoldat, men det var inte heller min grej. Jobbade med teknisk support ett tag, och var sedan arbetslös i ungefär ett år. Efter det hoppade jag på ett jobb som transportledare på ett av världens största transport/logistikföretag. Där arbetar jag fortfarande kvar sedan 4 år tillbaka och trivs jättebra. Kommer förmodligen aldrig att tjäna några 50k/månaden såvida jag inte hoppar på ett chefsjobb. Men å andra sidan tjänar jag hellre 25-30k i månaden och trivs med mitt liv istället. Man lever rätt gott på en normal inkomst också.

När jag jämför med andra jämnåriga så har jag klarat mig bättre än många med akademisk utbildning. Men om jag hade varit 20 år idag så hade jag absolut satsat på en vidareutbildning. Även om det går att få ett bra jobb utan högskoleutbildning så är det ingenting jag rekommenderar då chanserna är betydligt mindre. En högskoleutbildning är en bra trygghet och investering. Det jag ibland tvivlar över är vad en svensk högskoleutbildning egentligen är värd med tanke på den enorma inflation och flummighet som genomsyrat vårt utbildningssystem under 20 års tid.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Började göra exjobb på ett litet företag innan sommaren förra året. Jobbader samtidigt lite där. Nu har vi blivit fler och jag blev projektledare eftersom jag kunde mest om vårt system. Inte klar med exjobbet dock. :/
Har läst Civilingenjör, Teknisk Fysik.

Har extrajobbat med vettiga utbildningsrelaterade jobb i alla fall halva studietiden så tror jag har en edge över de flesta andra nyutexade, känns rätt säkert.

Permalänk
Medlem

stjäl tråden lite och ställer en fråga riktad till biotekniker.

Hur har det sett ut för er?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
stjäl tråden lite och ställer en fråga riktad till biotekniker.

Hur har det sett ut för er?

Jag har en kusin som precis är klar med sin bioteknik-civilingenjör. Det ser mörkt ut för honom. Han kommer ju inte ha några problem att få jobb (han är social, vältalig etc) men det lär antagligen inte bli något relevant till hans utbildning.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

när du säger som inte är relevant till hans utbildning, menar du då så irrelevant att han hamnar som operatör i en fabrik eller menar du mer att han kommer antagligen få hålla på med lite mer kemi än bioteknik? eller aa bioteknik är visserligen mycket kemi men tänkte mer på att de jobbar ju mer med läkemedel och levande organismer än kemister gör

Permalänk
Medlem

....

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Tog min ky examen inom produktionsutveckling (produktions/kvalitetstekniker) Maj 2008. Hade sedan ett år bakåt arbetat deltid som produktionstekniker och började jobba heltid. Kände dock att företaget inte var riktigt rätt för mig, även om jobbet var roligt.

Så i september sade jag upp mig och började läsa en KY utbildning inom elektroteknik, 90 veckor/Drygt två år till. Inriktning industriell automation/anläggning. Utbildningen kan även läsas på distans.

Jag kanske gjorde förra företaget en chans genom att säga upp mig innan krisen slog till. De hade nyligen sparkat några montörer iallafall vet jag.

Så det känns ändå rätt bra att veta att jag kommer ha min 'inkomst' från CSN ett tag till, och det ska jag väl klara mig hyffsat bra på.

Förväntas bli klar med den här utbildningen någon gång i andra halvåret 2010 beroende på engagemang, men jag är ganska övertygad om att arbetsmarknaden är lite mer på uppsving vid den tiden. Eller iallafall ser lite ljusare ut. Med mina två yrkesutbildningar inom industri och teknik borde jag vara intressant för många arbetsgivare. Förhoppningsvis hittar jag jobb inom det jag vill göra, så jag tycker jag klarar mig bra.

Samtidigt söker jag så klart jobb inom förra utbildningens område under tiden. Den nuvarande utbildningen kan läsas på distans och därför är jag inte heller särskilt bunden. Hittar jag något intressant så söker jag. Får jag inte jobbet så gör det inte så mycket just nu iallafall.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ibland är man "glad" över att ha dryga tre år kvar på högskolan. Tror dock inte det är några problem att få jobb som läkare ens nu.

Permalänk
Medlem

Och jag som nu kollar runt på utbildningar har hela tiden i bakhuvudet hur det kommer se ut vid nästa lågkonjunktur/recession.
Men Civ.Ing verkar inte vara något man behöver fundera på ändå.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.