Permalänk
Medlem

En fråga om GTA IV

Jag undrar om min dator skulle kunna klara av Gta iv?
Om ni kollar på den här videon så ser det ut att flyta på ganska så bra, http://www.youtube.com/watch?v=o60EvCn6W_I.
han har Geforce 9500 gs, 2 core duo 2.66 GHz, 3 GB ram.
och jag har Geforce 9500 gs, AMD Phenom X3 Triple-Core 2,10 GHz, 4 GB ram, tror ni att det kommer att funka ungefär lika bra?
tack på förhan

Permalänk
Medlem

Tror det kommer gå bättre på din dator.
Fler processorkärnor = bättre flyt i GTA IV
Från att vara helt ospelbart på 1 kärna till att gå snudd på spelbart med 2 kärnor och bra flyt med 3, snudd på helt laggfritt med 4.

Se till att du patchar upp spelet till senaste versionen så ska du se att det hjälper massor, första patchen (opatchad) laggar mycket mer än 2an (1.0.2.0), och 2an laggar en del mer än 3an(1.0.3.0).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Tror det kommer gå bättre på din dator.
Fler processorkärnor = bättre flyt i GTA IV
Från att vara helt ospelbart på 1 kärna till att gå snudd på spelbart med 2 kärnor och bra flyt med 3, snudd på helt laggfritt med 4.

Se till att du patchar upp spelet till senaste versionen så ska du se att det hjälper massor, första patchen (opatchad) laggar mycket mer än 2an (1.0.2.0), och 2an laggar en del mer än 3an(1.0.3.0).

finns det ens 3 kärniga processorer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja..
AMD's Phenom (och Phenom II) X3 som trådskaparen säger att han har

Permalänk
Medlem

Jag har en 4-kärnig CPU med 1 GB i grafik-minne o 3.8 GB i vanligt minne, o det laggar apa om jag bara drar upp skuggan lite. Måste köra med allt på allra lägsta så det bara går, förutom skärmupplösningen som ligger på 1280x1024. O då laggar det lite, ibland ingenting. Så det där med att det flyter på med en 4-kärnig CPU tror jag verkligen inte på.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Jag har en 4-kärnig CPU med 1 GB i grafik-minne o 3.8 GB i vanligt minne, o det laggar apa om jag bara drar upp skuggan lite. Måste köra med allt på allra lägsta så det bara går, förutom skärmupplösningen som ligger på 1280x1024. O då laggar det lite, ibland ingenting. Så det där med att det flyter på med en 4-kärnig CPU tror jag verkligen inte på.

Jag har en 3 kärnig processor och kör på allting på high eller very high på typ 35 - 40 fps.

jag har 512mb grafikminne och enl gta står det att det behövs 900mb för mina inställningar

Men tycks inte stämma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Jag har en 4-kärnig CPU med 1 GB i grafik-minne o 3.8 GB i vanligt minne, o det laggar apa om jag bara drar upp skuggan lite. Måste köra med allt på allra lägsta så det bara går, förutom skärmupplösningen som ligger på 1280x1024. O då laggar det lite, ibland ingenting. Så det där med att det flyter på med en 4-kärnig CPU tror jag verkligen inte på.

Verkar väldigt konstigt

Inte så att du har glömt att patcha upp det?

Annars har jag sett rätt många här på forumet som får 40-60FPS med sina quadcores och ändå hyfsat svaga grafikkort.

Har t.ex en polare som kör q6600 + 9600gt och 4GB och spelar GTA IV helt laggfritt (vi har aldrig kollat hur mycket FPS han har men det känns fan att det flyter redan innan vi patchade spelet).

Själv spelar jag i 1280x1024 - medium inställningar, 2GB ram, HD4850, Dualcore 2.6GHz opteron. Spelet flyter väl på hyfsat (har klarat ut det) känns lite smålaggigt men jag orkade ju köra igenom hela spelet så...

Permalänk
Medlem

Jag har core 2 duo E8500 @ 3.8GHz, flyter på som bara den. Helt lagg fritt på högsta inställningarna i 1680x1050 med GTX .260

Permalänk
Medlem

Jo, det går att köra på dual-cores med om man bara klockar dom tillräckligt högt

Permalänk
Medlem

jag kör allt på högsta, helt laggfritt. det fungerar utmärkt bara man har en bra proccesor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Verkar väldigt konstigt

Inte så att du har glömt att patcha upp det?

Har köpt GTA IV på Steam, så det uppdateras automatiskt. Det är ruggigt irriterande, med tanke på att det verkar som att halva SweClockers har sämre/lika dan/bättre dator än vad jag har, och oavsett vad de har, så flyter det på svinbra hos dem, men inte hos mig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag har funderat på att köpa det bara för att jag tycker det är sjukt roligt, och för att jag har varit så sugen på att se om min dator klarar av det.

Permalänk
Medlem

Nu funkar GTA IV bättre för mig. Har "vårrensat" datorn rätt rejält. På C:\ hade jag ~20 GB innan städningen. Nu har jag ~54 GB. Jag avinstallerade diverse program, som t.ex. Kaspersky Internet Security 2009. Rensade även skit med HijackThis, CCleaner och TuneUp Utilities 2009 (var en hel del). Installerade ESET NOD32 Antivirus v4.0.314 och Outpost Firewall Pro 2009. Uppdaterade även grafik-drivrutinerna från v9.2 till v9.3 samt till DirectX 9.0c Mars 2009 och installerade även ATi Catalyst Control Center. Överklockade grafikkortet lite från 600 MHz på GPU till 700 MHz, samt från 400 MHz på minnet till 450 MHz.

Kan nu köra spelet med typ allt på medium (inte skroll-liknande inställningarna (shadow distance, osv) som jag fortfarande har på allra lägsta), förutom texture quality och shadow quality. Dem har jag på low respektive high nu. Får lite bättre FPS än förut. Känns gött Men det där irriterande seg-lagget finns fortfarande kvar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.