Betala till säljare i förskott

Permalänk
Avstängd

Betala till säljare i förskott

Hej! har köpt en produkt för 1450kr och säljaren lovade att skicka det då han hade fått pengar, väntade en vecka inget packet kom, så skickade ett pm, då sa han att han hade haft mycke att göra men nu hade packat packetet och skulle skicka det dagen efter. Har ännu inte fått något packet och det har gått 3veckor snart. Kan jag polis anmäla han? hur stor är chansen att han åker dit för det?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Varför tar du inte och ringer honom? Det är väl det allra första man prövar.
Men har det gått tre veckor verkar det misstänkt. Ring först, polisanmäl sedan.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Om du satt in pengarna på en svensk bank kan du kolla upp han och polisanmäla det. Om du har betalat han via western union eller något annat förutom svensk bank är du rätt körd.

Permalänk
Avstängd

Swedbank tror jag det var, iaf en svensk bank. Om han inte svarar i telefonen. Men jag kan asså sätta dit honom?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Avstängd

Du ska kunna sätta dit han, var det på blocket så kolla om han har annonsen ute fortfarande eller några liknande?

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Swedbank tror jag det var, iaf en svensk bank. Om han inte svarar i telefonen. Men jag kan asså sätta dit honom?

hej låter konstigt att han inte svarar. är nog ett starkt tecken på att man blir lurad:( Blev själv det för några månader sen och anmälde det men till mej sa dom att det inte gick att göra så mycket:(

Permalänk
Inaktiv

Re: Betala till säljare i förskott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Hej! har köpt en produkt för 1450kr och säljaren lovade att skicka det då han hade fått pengar, väntade en vecka inget packet kom, så skickade ett pm, då sa han att han hade haft mycke att göra men nu hade packat packetet och skulle skicka det dagen efter. Har ännu inte fått något packet och det har gått 3veckor snart. Kan jag polis anmäla han? hur stor är chansen att han åker dit för det?

Varför har du ens väntat så länge?:S Spelar ingen roll hur MYCKET upptagen han har varit, eftersom han gick med på att du skulle skicka in pengarna till hans konto så visste väl han vad som skulle göras? Låt oss nu säga att han har varit upptagen och han är seriös, varför har itne du fått något mail ?

Antar att du köpte varan här på Swec? (swec =pm funktion?) Det du kan göra nu är att se till så att alla hans personuppgifter stämmer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lykone
hej låter konstigt att han inte svarar. är nog ett starkt tecken på att man blir lurad:( Blev själv det för några månader sen och anmälde det men till mej sa dom att det inte gick att göra så mycket:(

Varför kunde dom inte göra nått?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Ord står mot ord, svårt att bevisa något vettigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Varför kunde dom inte göra nått?

Det som händer när man anmäler sådana här "små summor", är att utredningen läggs ner i brist på bevis.

Dock tycker jag att det är viktigt att polisanmäla alla brott man blir utsatt för, för att regeringen skall inse hur många brotts det ändå begås i dagens Sverige.

Slutar folk anmäla, ja då behövs det inte lika många poliser. Och det är precis motsatt mot hur verkligheten är.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Det som händer när man anmäler sådana här "små summor", är att utredningen läggs ner i brist på bevis.

Dock tycker jag att det är viktigt att polisanmäla alla brott man blir utsatt för, för att regeringen skall inse hur många brotts det ändå begås i dagens Sverige.

Slutar folk anmäla, ja då behövs det inte lika många poliser. Och det är precis motsatt mot hur verkligheten är.

Mycket bra skrivet. Håller med om vartenda ord. Räkna inte med att få hjälp av polisen. De har knappt resurser att utreda brott och måste ständigt prioritera akuta utryckningar. Brott ska dock alltid anmälas av principskäl.

Permalänk
Avstängd

Okej, bara en hära som har blivit utsatt för det själv?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Okej, bara en hära som har blivit utsatt för det själv?

?
Kan du inte istället ta och ge oss lite information( dock inget som bryter mot lagen) så kan vi försöka hjälpa dig, som tex hur hittade du annonsen,var?

Permalänk
Avstängd

Finns 0 chans att du får tillbaka pengarna och att han åker "fast" om det handlar som mindre summor.

Tråkigt men sant.
Är inte fören många börjar bli lurade på pengar det börjar hända något, knappt ens då med scams på blocket osv.

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat så förstår jag fotfarande inte hur dum man man vara att skicka pengar i förskott (inget personligt). De allra flesta seriösa säljare rekommenderar själva ett alternativ där båda parterna kan känna sig säkra.

Permalänk
Avstängd

Om jag ska sälja något så ger jag "Köparen" en del Alternativ på betalning, men ska det betalas i förskott så får dom mina uppgifter först så att dom kan känna sig trygg, så trodde jag att alla gjorde, man vill ju lixom få köparen att lite på en och känna sig säker med affären, vill dom inte ta förskott så brukar det oftast bli postförskott, eller att man möts och gör upp affären mellan 4 eller flera ögon så att allt går rätt till.

HATAR verkligen alla som ska lura folk på blocket, känns lite som att dom skulle kunna lägga ner blocket eller göra som på tradera, att man måste regga ett Konto med sina person uppgifter på så att det inte går att lura en massa folk!

MVH
Emil

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Jag anmälde en snubbe jag pröjsat 4000 till för några delar...
det var väl 2år sen, nu härom veckan ringde polisen upp och fråga om detaljer om hur affären hade gått till:P

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

du har tyvärr blivit blåst, råkade ut för i stort sett samma situation på tradera, aldrig mer handel om man inte bor i närheten. Det var droppen, 2 gånger har det hänt mig, har slutat vara så godtrogen. Hoppas det löser sig för det men ha inte för stora förhoppningar, se det som en tankteställare och aldrig lite på en säljare mer....

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

För den som ska betala i förskott och är osäker:
http://www.internetgirot.se/betala
kanske orelevant men lika bra att ha det sagt^^

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
göra som på tradera, att man måste regga ett Konto med sina person uppgifter på så att det inte går att lura en massa folk!

MVH
Emil

tradera skiter i det, dom har inget med affären och göra, hade jag varit tradera och blocket hade jag varit lite mer angelägen att försöka hålla ryktet uppe.

Jag och 85 andra råkade ut för samma CP på tradera och inte fan gjorde dom något. Dom som blåsr en skiter fullständigt i att man "måste" ( grymt lätt att kringå ) fylla in pers uppgifter, dom har oftast typ redan några prickar i registet hos både kronofogden och snuten.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för det här nu i veckan, fick snubbens uppgifter och även personkonto hos hans bank, sen skulle han skicka, fick varken kollinr eller något och sen dess inget hört av honom, iofs bara 500kr men ändå, principen, och det är sista gången jag kommer vara godtrogen kan jag lova, säljaren hittade min annons här via swec så inte ens här får man känna sig säker tyvärr, jag var korkad som inte kollade upp snubben ordentligt, litade på honom, men sen voila, borta.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Om jag ska sälja något så ger jag "Köparen" en del Alternativ på betalning, men ska det betalas i förskott så får dom mina uppgifter först så att dom kan känna sig trygg, så trodde jag att alla gjorde, man vill ju lixom få köparen att lite på en och känna sig säker med affären, vill dom inte ta förskott så brukar det oftast bli postförskott, eller att man möts och gör upp affären mellan 4 eller flera ögon så att allt går rätt till.

HATAR verkligen alla som ska lura folk på blocket, känns lite som att dom skulle kunna lägga ner blocket eller göra som på tradera, att man måste regga ett Konto med sina person uppgifter på så att det inte går att lura en massa folk!

MVH
Emil

Nope, Tradera är inte så "säker"... vilken dag som helst kan jag registrera en ny fejk konto där.

Hur det går till säger jag inte, då skulle nog alla börja trissa upp priserna på skoj.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Postförskott är det som gäller för att båda parter ska vara nöjda.

Jag brukar säga till köparen att han får betala en handpenning till mitt konto motsvarande frakten om han inte löser ut paketet.

Fördelen med denna metod är att jag förlorare ingenting om köparen skiter och lösa ut paketet för jag behåller då handpenningen på frakten han förskottsbetalat, andra fördelen är att köpa kan se paketet innan han betalar för det.

I övrigt har du ju hans bankkonto och kan då begära ut personuppgifter där mitt råd är att åka besöka killen och ta han på bar gärning, dessa svin brukar inte räkna med att dom de lurat kommer hälsar på och bankar på dörren.

Ta med en kompis eller två.

Jag blev lurad för 15 år sen då jag dumt nog var ung och dum gick på att skicka en apparat som var värd cirka 6000:- och han skulle då skicka sin apparat i retur, vi skulle göra ett byte.

Tiden gick och efter en vecka ringde jag, då svarade han och beklagade sig att han haft mycket på jobbet och inte hunnit skicka paketet.....

Men han lovade skicka dagen efter, det gick ytterligare en vecka, inget paket.

Då ringer jag igen och en kärring svarar, han är bortrest i flera veckor säger hon då och förklarar allting för henne, hon säger då att han skickat det igår.

En vecka går till och inget paket, jag ringer igen, då svarar plötsligt en tant på Telia med automatsvar att det finns ingen abonnent på detta nummer, jag ringer igen och samma svar.

Då blir jag förbannad och tar med två av mina polare och vi tar bilen till Västerås, vi kommer till adressen och den visar sig vara falsk för det var ett campområde för husvagnar så tydligen hade han dragit med sin husvagn.

Gör en polisanmälan i Västerås, veckorna går och inget händer, polisen får inte tag på personen och sa att han förmodligen stuckit ur landet.

Permalänk
Avstängd

Klockrent att dra till Västerås för att nita han. Synd bara att han inte var där. Man tycker ju dock att det borde gått att kolla med något telefonbolag för korrekta uppgifter. Inte efter 15 år dock:)

Permalänk
Medlem

postförskott är inget "säker kort" för båda parter. Postförskott är bara en säkerhet för säljaren. Och råkar du som köpare ut för en oärlig så får du en låda med tegelsten som du precis löste ut för många pengar. Är det en dyrare sak så får man helt enkelt åka och hämta/lämna i person, det är det enda säkra för båda parter.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

För att kunna använda postförskott krävs ju att man har tillgång till ett plus-/bankgiro...och det är det ju inte så många privatpersoner som har...

Internetgirot verkar ju mycket vettigare isåfall.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
postförskott är inget "säker kort" för båda parter. Postförskott är bara en säkerhet för säljaren. Och råkar du som köpare ut för en oärlig så får du en låda med tegelsten som du precis löste ut för många pengar. Är det en dyrare sak så får man helt enkelt åka och hämta/lämna i person, det är det enda säkra för båda parter.

Illa nog är postförskott ingen höjdare för säljaren heller; om köparen helt enkelt skiter i att hämta ut paketet så har säljaren en ganska saftig kostnad; porto, postförskottsavgift samt returkostnaden för paketet.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Illa nog är postförskott ingen höjdare för säljaren heller; om köparen helt enkelt skiter i att hämta ut paketet så har säljaren en ganska saftig kostnad; porto, postförskottsavgift samt returkostnaden för paketet.

Håller med,

Folk verkar inte ha någon moral längre, har hänt mig flera gånger att köparna inte hämtat ut paket utan någon som helst andledning.

Permalänk
Medlem

Man ska helst inte handla beg i dystra tider som nu.. folk är desperata efter pengar.. iaf vissa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Illa nog är postförskott ingen höjdare för säljaren heller; om köparen helt enkelt skiter i att hämta ut paketet så har säljaren en ganska saftig kostnad; porto, postförskottsavgift samt returkostnaden för paketet.

har du läst mitt inlägg egentligen? man säger till köparen betala in frakten i förskott, om han skiter hämta paketet förlorar du inga pengar.

Internetgirot är inget bra alls för det är bara bra för köparen. köparen kan dra ut på tiden och inte godkänna bara för att testa prylen och sen säga att den inte uppfyllde kraven.