Åh nej! =/ Jag har ett garantiärende med dem som jag inte har klarat upp ännu. Det är ett GA-X38-DQ6 moderkort från Gigabyte som jag köpte av dem förra året. Felet på det uppstod exakt 2009-01-01 på nyårsdagen, men jag har till dagens datum inte skickat det till TBH för reparation eftersom det här problemet förbryllade mig så mycket och jag ville begripa det och eventuellt åtgärda det själv. Samtidigt ville jag försäkra mig om att det inte var bara fråga om glappkontakt någonstans eller att felet inte var förorsakat av programvara snarare än hårdvara så att jag inte skulle betala för något som inte behöver åtgärdas egentligen. Problemet med kortet är att ljudet har lagt av, men i övrigt fungerar det problemfritt. Jag har gjort lite alla möjliga tester, mätningar, ändringar av operativsystem och drivrutiner m.m. men det är stendött.
Jag har alltså inte kunnat åtgärda problemet, men desto närmare har jag kommit förståelsen av problemet. Men jag har inte ens de resurserna som behövs för att kunna åtgärda det nu i och med att allt tyder på att ljudchipet eller någon annan viktig SMD komponent är död eller fungerar halvdant. För att kunna byta ut en sån rackare måste man först ha en reservhipp av samma typ, och för att utföra avlödningsarbetet och sätta dit den nya så är det helt nödvändigt att ha tillgång till en professionell rework station för ytmonterade komponenter (SMD).
Nu flyter det här ärendet på tunn is alltså. Det var verkligen inte väntat att TBH skulle gå under så tidigt. Men vi ser ju vad som händer ute i världen, finanskrisen sväljer mycket större och starkare företag än TBH. Så med detta i baktanken så var det kanske inte så oväntat ändå, det är nog bara vårt önsketänkande som talar till oss när vi säger att det var oväntat.
Min erfarenhet av TBH och Gigabyte
Gigabyte använder sig av de tre största distributörerna av dataprodukter i Sverige för att nå ut till återförsäljare och slutligen oss slutanvändare. Dessa är alltså Captech, Hattelco, och Marinex. Jag har tidigare varit i kontakt med Marinex angående och frågat var jag ska vända mig i det här ärendet för att reklamera det här kortet. De var själva lite osäkra, så efter några om och men så hänvisade de mig till återförsäljaren, dvs. TBH. Jag frågade TBH om jag inte kunde få skicka in kortet till deras Gigabyte distributör (som jag tror är, eller "var" rättare sagt Marinex) eller vem det nu än är som genomför reparationer för dessa kort eller byten. De sa också att jag skulle skicka det till dem själva (TBH) så skulle de skicka det vidare sedan till rätt adress. Liksom Marinex, så var man på TBH också osäker på om man som slutanvändare kunde skicka in kortet på RMA direkt till tillverkaren, vilket vanligtvis motsvaras av distributören eller annan representant i det land man köpt produkten. Gigabyte är ju stora tänkte jag så de borde ju ha en filial eller liknande i Sverige, inte ska man behöva skicka skiten till Taiwan för helvete. Av TBH fick jag företagsnamnet B-Open / Gigabyte Sverige och kontaktuppgifterna. Här nedan kan ni se deras uppgifter, i fall det är någon av oss här som behöver komma i kontakt med dem någon gång.
Citat:
B-Open / Gigabyte Sverige
Fräsarvägen 7
142 50 Skogås
Giga-Byte Support SE
Tel. +46 8 771 59 69
E-mail: support@giga-byte.se
Ni ska veta att dessa uppgifter är väldigt svåra att få fram via någon av Gigabytes många webbplatser. Jag fattar inte varför de har så många webbplatser, de har typ http://www.gigabyte.com.tw/ och sedan har de http://www.giga-byte.com.tw/ med ett streck i, sedan har de en som slutar på COM och säkert många fler varianter av dessa. Det är bara förvirrande.
Jag har utbytt några e-postmeddelanden med urban[at]giga-byte.se och de idioterna vägrar ta emot kortet direkt från mig, utan det måste gå via TBH alltså. Han snackade något om att de inte har resurser eller vad det var för att kunna ta emot kundfrågor och returer direkt från slutkunderna. Skitsnack säger jag bara, hur kan de då ha resurser att ta emot detsamma men från återförsäljaren?
Sedan säger han också något som förvånar mig lite och det är att vi som köper deras skräp egentligen inte är deras kunder, utan det är återförsäljarna som är deras kunder. Det som förvånar mig i det hela är sättet de vänder sig mot oss slutanvändarna och sättet de behandlar oss. De verkar vara helt brända i roten, för om vi som köper Gigabyte produkter från återförsäljare inte skulle köpa så skulle inte återförsäljarna heller köpa från distributörerna, och i så fall skulle inte Gigabyte ha något att sälja, och då skulle inte smartarslen där inte få någon lön för att behandla oss på det här sättet och Gigabyte skulle gå under, precis som TBH. De borde ta lärdom av det som nyligen hände TBH. I tider som dessa är det extra viktigt att ta vara på sina kunder, även om det är slutkunder vi pratar om, det är ju de som får verksamheten att gå runt.
Vem ska jag nu vända mig till om jag fortfarande vill reparera det här kortet eller få det utbytt? TBH kanske? Jävla idioter alltså. De som bor i USA är lyckligt lottade. De kan begära RMA direkt från Gigabyte USAs webbplats och skicka in sina prylar för reklamation. Det är nog likadant i Taiwan. De som bor i USA går alltså in på följande adress: http://rma.gigabyte.us/DirectRMA/EndUser_Main.asp
Men det är inte mycket svårare för oss som bor i Sverige heller. Distributören Marinex har ett elektroniskt formulär i form av en PDF fil på sin webbplats som man fyller in och skickar till B-Open på deras e-post. När de har godkänt den så skickar de i retur ett RMA nummer och man kan skicka prylen till dem. Det som sätter stop för detta är att man som slutanvändare inte betraktas som kund av Gigabyte Sverige. Jävla byråkrater. Men Gigabyte USA har t.ex. inga problem med att erkänna slutanvändaren som kund, om man använder B-Opens ord för det alltså. Det står till och med i URL adressen ovan DirectRMA/EndUser_Main.asp.
Jag har alltså bara dålig erfarenhet av Gigabyte Sverige som företag. TBH har jag bättre erfarenhet av. Jag kan ju knappast klandra TBH för den byråkratiska policyn som B-Open/Gigabyte Sverige tillämpar, de är slavar under B-Open precis som du och jag. De "var" det rättare sagt. Det kommer ta ett tag för mig att vänja mig vid att prata om TBH i tempus preteritum. Vidare så var det här mitt första Gigabyte moderkort, och jag är rädd för att det redan är det sista. Efter den här dåliga erfarenheten, dels med kortet i sig, och dels med Gigabytes sätt att hantera reklamationsfrågor så har de förlorat sitt goda anseende hos mig, och jag har förlorat respekt för dem. Därför tror jag inte att jag kommer att våga mig på en till sån här käftsmäll.
Jag brukade alltid rekommendera moderkort och grafikkort från Gigabyte till andra, men efter den här erfarenheten så får jag lite av en skuldkänsla bara för det. Det är Asus nu som jag kommer att sätta högst upp på tronen, följt av MSI, och sist av dem Gigabyte när det gäller moderkort. Förut brukade jag sätta Gigabyte först även om jag själv inte har haft ett Gigabyte moderkort, så jag har flyttat ner de två placeringar. Asus å andra sidan har jag haft dålig erfarenhet med i frågor om grafikkort, så de är inte mina favoriter där längre måste jag tillägga.
TBHs undergång
Det som hände med TBH är väldigt sorgligt, och jag förstår att många här har större problem nu än mitt reklamationsärende. Många av oss har handlat hos dem, några ganska nyligen dessutom. De som har betalat i förskott får nog problem med att få tillbaka pengarna. Jag tror att ni ska kunna få tillbaka pengarna, men det kommer nog ta ett bra tag innan ni ser några pengar av dem. Jag har även köpt olika mobiltillbehör från TBH. Enligt min uppfattning så var det en allt-i-allo butik och inte enbart en datorbutik, och det bästa med dem var nog låga priser. Så de var lite dåliga på andra punkter, men de hade oftast rekordlåga priser. Det har funnits butiker som har haft ännu lägre priser, men dessa butiker sågades oftast totalt av användarna på Prisjakt och andra liknande tjänster där kunderna får säga sitt. Så TBH hade många gånger superlåga priser, men ändå en relativt hög service, snabba leveranser och så vidare.
Enda gången jag hade problem med TBH var när jag fick vänta i flera veckor för att få mina Corasair XMS2 DHX minnen och det var till samma bygge som det här moderkortet jag nämnde ovan. Moderkortet och alla andra delar jag beställde från dem fick jag direkt, men kunde inte börja bygga förrän jag fick minnena. Det positiva är att jag inte behövde betala frakt två gånger, så de delade upp leveransen i två delar och de stod för den andra delen. Men det här dröjsmålet berodde nog mycket på Corsair. Om ni minns det så hade Corsair problem med att leverera dessa minnen pga. stor efterfrågan. Så distributörernas lager stod ofta tomma, så det fanns inget TBH kunde göra i det läget. Jag har själv kontaktat Corsair, och de har bekräftat det till mig att de hade problem med att leverera dessa minnen. Några butiker hade dessa minnen när TBH inte hade dem, men det var nog för att de hade en annan distributör, men även där var det oftast bara ett tiotal på lager. Som sagt, det är väldigt tråkigt att TBH går bort.
Vad är det ni snackar om att de stora butikerna håller i 90% av marknaden? Jämför man med andra länder, så är det i Sverige en stor konkurrenskraft mellan butiker som specialiserar sig på försäljning av datordelar och hemelektronik via Webben. Att butiker så som Komplett, Datorbutiken och Dustin är så stora och har stora andelar av marknaden beror mycket på er själva. Sluta handla av dem! Handla hos någon annan mindre känd butik. Då får ni ju den konkurrenskraft ni efterfrågar! Antingen slutar ni handla hos de stora butikerna så som Komplett, Datorbutiken, Dustin med flera, eller så håller ni käften tycker jag. Kom inte och klaga på att dessa butiker håller i trådarna när ni själva går och handlar hos dem. Det är dubbelmoral. Ni vill att andra köpare ska gå och handla hos de små, mindre kända butikerna och på så sätt pressa ner priserna hos de stor butikerna åt er.
Det är inte lätt att vara liten, speciellt i dessa tider, och det är inte alltid lätt för små butiker att växa. Då måste vi som köpare hjälpa de på traven genom att välja att handla hos dem. Men här är det snarare fråga om att 90% av våra medlemmar bara här på Sweclockers klagar direkt när en butik levererar en vara en eller två dagar senare än ursprungligen uppgivet. Hur många av er här känner till TBH sedan tidigare? Ni som svarar att ni känner till TBH, hur många gånger har ni handlat där? Hur många gånger har ni handlat i någon av de stora butikerna så som Komplett, Dustin och Datorbutiken?
Ni räknar ju in Datorbutiken som en av de "stora" butikerna. Men antingen känner ni inte till det så att det har undgått er, eller så låtsas ni inte veta att även Datorbutiken har gått i konkurs för bara några månader sedan. Men den har återuppbyggts igen, men med en ny ledning.
Trivia (kuriosa)
Visste du att TBH är en ofta förekommande förkortning för "tillbehör"?! Det var så de startade egentligen en gång i tiden, de var specialisten för tillbehör bl.a. till mobiltelefoner, det är alltså lite som Kjell & Co. Sedan har de breddat sortimentet allt sedan dess, till att nu gå under alltså.
Edit: Otec88 påpekade här att det även kan stå för To Be Honest! TX Otec88, men det är bara TMI.