Permalänk

Spel och spelberoende

Hej Sweclockers!
Vi ska skriva uppsats på svenskan och behöver samla ihop lite erfarenhet och åsikter om barn och ungdomars spelberoende. (Datorspel)

Presentera; din syn på ungdomars spelvanor och eventuella spelberoenden.
Utred; orsakerna till att man spelar och till att vissa hamnar i ett spelberoende.
Ge förslag; hur man kan hjälpa ungdomar som fastnat i ett spelmissbruk.

Väldigt konkret, alla åsikter och erfaranheter är godtagbara.

Permalänk
Medlem

Menar du att du ska svara på varje fråga med bara en mening? Då blir ju antingen väldigt tomma svar eller väldigt långa meningar. Satsradning ftw!

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Menar du spelmissbruk som i online-poker eller som i World of Warcraft?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Jag måste ha varit väldigt otydlig. *Datorspelsberoende.
Nej, det är okej att svara hur ni vill men jag kräver inga doktorsavhandlingar.

Permalänk
Medlem

Presentera; din syn på ungdomars spelvanor och eventuella spelberoenden.
Jag anser att spelmissbruk bara är en annan variant av stillasittande hobbymissbruk (t.ex. överdriven läsning av skönlitteratur, tv-serier, figurspel osv). På många sätt kan det även vara bättre att spela än att t.ex. titta massor på tv, eftersom jag tror att man spelar mer med kompisar än man ser på tv med kompisar och dessutom involverar det mer hjärngympa.

Utred; orsakerna till att man spelar och till att vissa hamnar i ett spelberoende.
Brist på annat att göra tillsammans med ett normalt spelbruk ökar tiden man lägger på spelandet, sen försvinner lusten och orken att göra något annat pga stillasittandet och passiviteten vilket skapar en nedåtgående spiral.

Ge förslag; hur man kan hjälpa ungdomar som fastnat i ett spelmissbruk.
Ge dem något annat att koncentrera sig på, något ger dem något intressant att hålla på med så att de kan hålla tankarna borta från spelandet. Något fysiskt som tar dem så långt bort från datorn/konsolen som möjligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Undra hur många i Sverige som egentligen torskat sitt jobb/utbildning pga dataspelsberoende.

Jag tror det kan finnas ett stort mörkertal liksom för andra missbruk. Det borde väl vara nära på lika pinsamt att berätta att man har gjort bort sitt liv pga dataspel som pga alkohol och droger? Eller är det betydligt lättare att avslöja tex att man fick hoppa av skolan för att man spelade WoW hela nätterna, än att säga att man fått sparken pga alkoholism?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Jag tycker Sando körklarade det hela bra, men ståndpunkt är liknande.

Presentera; din syn på ungdomars spelvanor och eventuella spelberoenden.
Jag tror inte enbart spelvanorna är ett stort problem, men tillsammans med filmtittande, internetsurfande etc så är de nog tillsammans ett nytt stort samhällsproblem. (Många sitter för mycket inne ensam hela dagarna) Detta gäller absolut inte bara ungdomar utan även för vissa äldre. För de flesta är dessa nya nöjen dock inget problem, utan jag pratar om "problemfallen".

Utred; orsakerna till att man spelar och till att vissa hamnar i ett spelberoende.
Det är roligare än vad det alternativa tidsfördrivet är. Spelberoende hamnar folk lätt i om deras karaktärer utvecklas, att bara testa nya spel utan få någon credit för det är inte lika skoj. På xbox360 får man poäng för att spela, vilket kan få folk att spela mer för dessa.

Ge förslag; hur man kan hjälpa ungdomar som fastnat i ett spelmissbruk.
Bättre koll från föräldrar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

det finns inget som heter datorspelsberoende

Jag spelade mycket wow förut men jag slutade när det blev tråkigt efter några år. om jag var beroende skulle jag väll fortsatt? samma sak med alla kompisar som spelade wow

innan det var det CS som var the main game och det är samma historia där

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
det finns inget som heter datorspelsberoende
Jag spelade mycket wow förut men jag slutade när det blev tråkigt efter några år.

Det där var nästan lite roligt! Precis som att komma över ett heroinmissbruk efter några år, ska man då säga att man aldrig var beroende av heroin eftersom man har slutat?

Permalänk
Medlem

Utred; orsakerna till att man spelar och till att vissa hamnar i ett spelberoende.

En klar anledning kan vara att man uppskattas mer i spelvärlden än i verkliga livet(iaf strävar efter positiv respons från spelvärlden). Det kan ju också ses som en ny start på ett nytt "liv", en chans att träffa nya kompisar med samma intresse. Fast nu snackar jag om online/multiplayer (mest inriktat på mmorpg) där man spelar med andra.

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det där var nästan lite roligt! Precis som att komma över ett heroinmissbruk efter några år, ska man då säga att man aldrig var beroende av heroin eftersom man har slutat?

eller? du kanske missade min poäng. jag spelade tills det inte var roligt längre, när TBC kom och ingen ville raida naxx längre i guildet så fanns det ingen anledning att spela. allt vi hade jobbat för betydde plötsligt ingenting, orka spela då?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight