Permalänk

Är grafikkortet trasigt?

hej.

damsög datorn idag efter att jag upptäckt att den va väldigt dammig...
nu har jag fått problem med att grafiken hänger sig...
bilden flimmrar, små färg ändringar kommer upp liter varstans och efter ett tag fryser även skärmen, tills det att den blir helt svart och startar om sig.

så nu undrar jag efter som jag har för mig att det kan va lite riskabelt att dammsuga datorn....
har nånting gått sönder?

jag har testat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet och kollat ifall kylningen på kortet sitter ordäntligt och att alla fläktar är igång. inget har hjälp. vad ska jag göra? eller finns det nått att göra åt det överhuvudtaget?

(sitter ett xfx 8800GT i datorn.)

snälla hjälp mig

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

låter ju inte bättre än att du blixtrat kortet med lite statisk elektricitet..därför ska man hålla dammsugaren borta från datorerna, vad andra än härinne på forumet tycker så har jag sett dammsugare ladda ur sig utav helvete från rören, en kompis tog mot min inrådan sin dammsugare med plaströr på och dammsög sin gamla p4:a och voila, blå blixt ner från hans dammsugarrör och ner i mobot och vips ingen dator mer!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Dammsugare+datorer är inte bra, simpelt as that. Kan mycket väl vara så att du har kommit åt delar av datorn och gett den en stöt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
låter ju inte bättre än att du blixtrat kortet med lite statisk elektricitet..därför ska man hålla dammsugaren borta från datorerna, vad andra än härinne på forumet tycker så har jag sett dammsugare ladda ur sig utav helvete från rören, en kompis tog mot min inrådan sin dammsugare med plaströr på och dammsög sin gamla p4:a och voila, blå blixt ner från hans dammsugarrör och ner i mobot och vips ingen dator mer!

a jag anar det. har för mig att det kan hända om man har otur.. har damsugit min gamla dator vid nått tillfälle utan några problem. men nån gång ska det väll hända innan man fattar xD

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

vad finns det för alternativ till dammsugning då?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Limo: tryckluft på burk är bra skit!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Limo: tryckluft på burk är bra skit!

blåser man inte bara in det ännu värre då?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Hedersmedlem

Inte om man blåser rätt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

tryckluft är trevlig. Men gör det ute i så fall. Inte så kul att damsuga om rummet igen pga att du blåst ur datorn

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Hedersmedlem

Vet att någon sagt att lufttryck även är riskfyllt då det kan blixtra när damm plötsligt "lossnar" från kortet så ger det ifrån sig statisk elektricitet. Nått sånt iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Vet att någon sagt att lufttryck även är riskfyllt då det kan blixtra när damm plötsligt "lossnar" från kortet så ger det ifrån sig statisk elektricitet. Nått sånt iaf

Denne någon har nog tänkt lite för mycket, därav blixten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Att blåsa med munnen är väl ett alternativ. (Se bara till att snusen inte hamnar i fläkten bara. XD )

Jag brukar montera ned allt i detaljer och rengöra med en liten mjuk pensel.
(Då jag inte spottar snus dvs.)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Att blåsa med munnen är väl ett alternativ. (Se bara till att snusen inte hamnar i fläkten bara. XD )

Jag brukar montera ned allt i detaljer och rengöra med en liten mjuk pensel.
(Då jag inte spottar snus dvs.)

Jepp, munnen är bra, speciellt om man har ett sugrör för att rikta luftstömmen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det ska ju inte vara så stor riska tt dammsuga datorn när man har datorn kopplat till ett "jordat"uttag.Detta är min erfarenhet iaf+att ladda ur sig innan arbetets början.Hur många har datorn jordat mon tro?

Permalänk

Dammsög du i grafikkortsfläkten? I så fall kan den ha fastnat/pajat och grafikkortet därefter dött p g a överhettning.

En sak är i alla fall klar, och det är att du behöver ett nytt grafikkort.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Avstängd

Och om man nu ska dammsuga så är det bra att dammsugaren är gjord av plast alltså hård plast, för att plast leder ju inte elektricitet som andra vet. Och då kan man dammsuga utan problem men bara försiktigt