Två gripna för fildelningsbrott [DN]

Permalänk
Medlem

Två gripna för fildelningsbrott [DN]

Två gripna för fildelningsbrott (www.dn.se)

And so it begins!
De är ju inte sena med att börja använda den nya lagen iaf.
Men som jag fattat det så ska man inte kunna dömas för brott som bryter mot IPRED som gjorts innan 1 April?

Hoppas jag postade i rätt forumsdel nu, annars får mod. sparka lite lätt på mig och vifta med fingret.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Två gripna för fildelningsbrott [DN]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Men som jag fattat det så ska man inte kunna dömas för brott som bryter mot IPRED som gjorts innan 1 April?

Retroaktiva lagar är ju sällan särskilt lyckat, men den piratkopiering man eventuellt har gjort sig skyldig till har ju varit förbjuden länge.

Permalänk
Medlem

Re: Två gripna för fildelningsbrott [DN]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Två gripna för fildelningsbrott (www.dn.se)

And so it begins!
De är ju inte sena med att börja använda den nya lagen iaf.
Men som jag fattat det så ska man inte kunna dömas för brott som bryter mot IPRED som gjorts innan 1 April?

Hoppas jag postade i rätt forumsdel nu, annars får mod. sparka lite lätt på mig och vifta med fingret.

För det första så är "gripna" lite starkt ord att använda. De har blivit delgivna misstanke. För det andra så verkar det helt klart som det handlar om lite större verksamhet än vanlig medelsvenssons fildelande. Givetvis tonar APB och liknande ner sådana antydningar och ska få det att låta som att det lika gärna kunde vara du eller din granne som håller på.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Och de luskades inte fram mha IPRED...

Så, diskussionsvärde?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Och de luskades inte fram mha IPRED...

Så, diskussionsvärde?

Word, här handlar det ju faktiskt om riktigt polisarbete.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Två gripna för fildelningsbrott [DN]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För det första så är "gripna" lite starkt ord att använda.

Det är sant att jag kanske började vifta med IPRED-flaggan lite väl tidigt, så jag ber om ursäkt för det.

Jag kanske skulle ha tipsat Swec. om det istället, så skulle de kunna skriva en nyhet om det isåfall. Jag tänkte mest uppmärksamma det, då diskussionerna kring fildelning brukar gå hett.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Två gripna för fildelningsbrott [DN]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
http://www.waf.se/bilder/klas.jpg

Det är sant att jag kanske började vifta med IPRED-flaggan lite väl tidigt, så jag ber om ursäkt för det.

Jag kanske skulle ha tipsat Swec. om det istället, så skulle de kunna skriva en nyhet om det isåfall. Jag tänkte mest uppmärksamma det, då diskussionerna kring fildelning brukar gå hett.

Larvigt av DN att göra ett så enormt misstag, men de korrigerar iaf det när man klickar på länken. Men väldigt klantigt. Gripen är man när man är frihetsberövad eller om man är omhändertagen av ordningsmakten eller under ett envarsgripande. Ingenting annat.

*** EDIT ***

Jahaja efter noggrannare undersökningar så verkar det faktiskt som de är annhållna på riktigt. Nåja då så. Jag hade fel. Men så är ju omfattningen av deras "fildelning" lite större.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

För att inte tala om att de anklagas för att ha stulit filmer för att sprida online, knappast samma sak som om någon medelsvenson laddar upp en film som denne köpt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
För att inte tala om att de anklagas för att ha stulit filmer för att sprida online, knappast samma sak som om någon medelsvenson laddar upp en film som denne köpt.

Jag tror inte att kärnfrågan ligger i huruvida filmen är köpt eller stulen, utan mer i det att de anklagade verkar ha ingått i någon sorts releasegrupp istället för att ha delat med sig av sina filmer personligen via t.ex. P2P.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Någon eller några sitter i en ring och läcker info... Tråkigt.

Har de något att göra med sunnydale som snuten plockade en server från kanske?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Om de greps idag lär ju polisen ha misstänkt dom innan 1 april.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Om de greps idag lär ju polisen ha misstänkt dom innan 1 april.

Ja, tittar vi på det svenska rättsväsendets historia när det gäller att klara upp brott så lär de ha vetat om detta sen mitten på 80-talet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Detta är länken till bevismaterialet eller vad man skall kalla de
http://www.nyteknik.se/multimedia/archive/00045/Ljudboksf_rla...

finns lite skärm dumpar och annat på siten på de sista sidorna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
Detta är länken till bevismaterialet eller vad man skall kalla de
http://www.nyteknik.se/multimedia/archive/00045/Ljudboksf_rla...

finns lite skärm dumpar och annat på siten på de sista sidorna.

Rätt imponerande att de lyckats ta sig in i ett så pass slutet system som FTP-nätverk brukar vara ändå. Jag menar, folk ger ju inte andra tillgång till dem hur som helst utan det brukar väl vara så man bara tar med goda vänner... eller ja, det är den bilden jag fått utifrån i alla fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Rätt imponerande att de lyckats ta sig in i ett så pass slutet system som FTP-nätverk brukar vara ändå. Jag menar, folk ger ju inte andra tillgång till dem hur som helst utan det brukar väl vara så man bara tar med goda vänner... eller ja, det är den bilden jag fått utifrån i alla fall.

rätt imponerande att en domare kommer kunna fälla någon utifrån de skärmdumparna:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
rätt imponerande att en domare kommer kunna fälla någon utifrån de skärmdumparna:p

Nåja, imponerande är kanske inte det ord jag skulle använt men visst Dock hoppas jag verkligen att de har något annat eller att domen inte blir fällande, för det där visar ju praktiskt taget inget.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Nåja, imponerande är kanske inte det ord jag skulle använt men visst Dock hoppas jag verkligen att de har något annat eller att domen inte blir fällande, för det där visar ju praktiskt taget inget.

det jag menar, det dumparna visar är ju bara en massa filer, inte vilken dator de befann sig på(rätta mig om jag har fel)

sen att kvaliten på dumparna är under all kritik är en sak, sen att SVENSKA APB kör med ENGELSKT OS är bara en sak jag finner smårolig så här framåt småtimmarna:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det jag menar, det dumparna visar är ju bara en massa filer, inte vilken dator de befann sig på(rätta mig om jag har fel)

sen att kvaliten på dumparna är under all kritik är en sak, sen att SVENSKA APB kör med ENGELSKT OS är bara en sak jag finner smårolig så här framåt småtimmarna:p

Sen kan man ju fråga sig varför de samlar bevis klockan kvart före sex på morgonen Svårt att sova, månntro?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

och såna dumpar är solklara bevis ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
och såna dumpar är solklara bevis ??

i deras ögon:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Rätt imponerande att de lyckats ta sig in i ett så pass slutet system som FTP-nätverk brukar vara ändå. Jag menar, folk ger ju inte andra tillgång till dem hur som helst utan det brukar väl vara så man bara tar med goda vänner... eller ja, det är den bilden jag fått utifrån i alla fall.

Detta var en mycket stor site med mängder av användare och affils, ingen topsite direkt. säkerhet på ftp hänger med vilka man tar in.

Citat:

och såna dumpar är solklara bevis ??

Det är skrämmande, men tydligen tillräckligt för att göra en husransakan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
Detta är länken till bevismaterialet eller vad man skall kalla de
http://www.nyteknik.se/multimedia/archive/00045/Ljudboksf_rla...

finns lite skärm dumpar och annat på siten på de sista sidorna.

Men va? Det där är ljudboksförlagens ansökan om informationsföreläggande. Det har ingenting med det här att göra. Här är några misstänkta för brott. Det är olika rättsfrågor och det är olika parter. Det kan inte bli mer fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Men va? Det där är ljudboksförlagens ansökan om informationsföreläggande. Det har ingenting med det här att göra. Här är några misstänkta för brott. Det är olika rättsfrågor och det är olika parter. Det kan inte bli mer fel.

Det jag menar är ju att det är detta som har lämnats in till tingsrätt för att få en husransakan, eller är jag helt ute och cycklar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
Det jag menar är ju att det är detta som har lämnats in till tingsrätt för att få en husransakan, eller är jag helt ute och cycklar?

Som bäst är du bara något off topic.

Det den här tråden handlar om är att två personer är misstänkta för brott enligt 53 § URL. Eftersom det kan följa fängelse för det här brottet, och det har ansetts behövligt, har det även skett en husrannsakan. Det här hade lika gärna kunnat hända för två år sedan.

Det du länkar till är vad ljudboksförlagen lämnat in till Solna tingsrätt med hopp om att rätten beslutar om att informationsförelägga internetleverantören. Där har de framlagt bevisning om att en IP-adress gjort intrång i deras rättigheter enligt URL. Ett beslut om informationsföreläggande betyder att internetleverantören tvingas ge ut personinformationen bakom IP-adressen, med hot om vite.

Informationsföreläggandet har ingen vidare innebörd än så, för att ljuga lite pedagogiskt.

Det finns ett annat civilrättsligt tvångsmedel för de immateriella rättigheterna som heter intrångsundersökning. Det innebär att kronofogdemyndigheten går in och säkrar bevis å kärandens räkning i någons hem eller i en lokal. Det har likheter med husrannsakan, men ska med fördel inte kallas det. Det är vad jag antar att du tänker på. Det har inte inträffat här.

Permalänk
Medlem

Underbart att de tagit med klockan på skärmdumparna, för den går ju inte att ställa om.

Permalänk
Medlem

Nu är det släppta igen iaf.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-skovdebor-slappte...

(EDIT: Notera överskriften över rubriken )

//Gorian

Visa signatur

---