Permalänk
Medlem

Sverige 2.0 ^^

Jag skulle vilja höra lite vad ni tycker är dåligt i dagens sverige, gärna också lite egna av er förslag på hur man skulle eventuellt åtgärda det.

Gärna genomtänkta förslag.

Saker som rör infrastruktur, kollektivtrafik, direktdemokrati, nätverk, vardag, bibliotek, marknad, miljöfrågor och dylikt (dvs nästan allt annat) är välkommet.

Kan börja med lite frågor till er, så det blir lättare att starta för dem som vill ha en mer direkt fråga.

1. Vad behöver rustas upp av infrastrukturen anser du? Järnvägen, vägarna eller något annat? Varför det?

2. Integrationspolitiken anses ju ofta ha varit något sorts stort och makabert misslyckande. Hur skulle den kunna göras bättre?

3. Skall kollektivtrafiken vara billig för att miljömålen skall nås enklare?

Motivera gärna.

mvh
/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Integration och invandringen är kass. Att minska invandringen kraftigt och ställa krav är två första och relativt enkla steg för att lösa samt minska problemen.

Försvaret är alldeles för dåligt. Mer pengar behövs för att bygga upp ett starkt försvar som kan skydda och försvara Sverige vid en eventuell kris/krigssituation.

Gå ur EU. Sverige ska inte styras av Bryssel, det ska styras av Sverige.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Glömsk

I ingen speciell ordning:

*) Gå ur EU men upprätthåll frihandel med alla länder. Man får fördelarna med EU utan byråkratin och annat elände.

*) Lägg ner jordbrukspolitiken/protektonismen. Ger bara dyr mat och förstör aktivt för U-länder.

*) Ge rättsväsendet mycket mer resurser. Sverige är ett av länderna i europa som ger minst resurser till rättsväsendet. Fler poliser, men inte fler befogenheter.

*) Avskaffa FRA-lagen. Gör det väldigt tydligt i grundlagen att övervakning av oskyldiga inte är tillåtet.

*) Ta bort hyresregleringarna. Bristen på billiga lägenheter finns bara för att politikerna lägger hindre ivägen för nybyggen.

*) Ta bort presstödet och privatisera SVT. Politikerna och media får inte sitta i beroendeställning med varandra i en demokrati.

*) Lägg ner lite onödiga statliga myndigheter. Att ge flera miljoner i skattepengar per år till "Nämnden för hemslöjdsfrågor" sticker i ögonen.

*) Rusta upp försvaret, gärna med något nordiskt samarbete.

*) Minska utlandsbiståndet. Myndigheterna som ansvarar för biståendet är alldeles för korrupta för att fortsätta handha över så mycket pengar (flera procent av BNP).

*) Ta bort de speciella intresse-lagarna som fackföreningar och banker har. Fackföreningar ska inte ha några extra privilegier som andra organisationer inte har. Banker ska inte ha några extra priviliegier som andra företag saknar.

*) En rejäl omdesign av nuvarande penningpolitiken är absolut nödvändigt för vidare utveckling och att slippa finanskriser i framtiden. Att mecka med räntan fungerar inte!

*) Sänk skatterna på arbete.

*) Sänk momsen. Momsen skulle vara temporär!

*) Ta bort hinder för privat sjukvård/vård.

*) Skilj kyrka och stat på riktigt. Att betala skatt till svenska kyrkan ska inte vara standard. Svenska politiker ska även vara väldigt tydliga att man här får förlöjliga religioner hur mycket man vill, det är ett resultat av yttrandefriheten.

*) Ge möjligheter för människor att själva handha över sin pension, vill säga att man kan få ut de 10% i skatt som finansierar pensionen. Jag litar inte på att politiker kan ta hand om dessa resurser, och jag kommer förmodligen inte pensionera mig i sverige heller.

Det är vad jag kan komma på nu. Har säkert glömt en massa.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Psionicist nämner flera bra punkter, MEN angående fackets särställning, de flesta fackförbund är knytna till LO som i sin tur är det till sossarna, tar man bort något för dem så kmr de få tillbaka det ganska snabbt igen:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Psionicist nämner redan flera av de punkter jag anser borde åtgärdas, men skriver ändå följande:

* Rusta upp försvaret. Gärna en stark stående armé med 30.000+ man.

* Allmän värnplikt för både kvinnor och män. Alla ska göra någon värnplikt.

* Mer pengar till polis, åklargare och domstolar.

* Mycket mer pengar till utbildning. Det ska satsas minst dubbelt så mycket på grundskolan som idag. Det är inte rimligt att så många inte klarar matematik, svenska och engelska.

* Införa en ny allomfattande granskningsmyndighet som har till uppdrag att granska all statlig verksamhet.

* Strängare regler och redovisningskrav för vad skattepengar får användas till. Någon som kommer ihåg en fördetta länshövdnings flytt av vinförråd?

* Avveckla nuvarande svt. Ersätt detta med någon kanal som bara har till uppdrag att sända "nyheter" om val, nya regler och lagar, och annan information som samhället bör förmedla.

* Förenkla skatter och minska byråkratin för företag.

* Bort med dubbelbeskattning

* Inför en författningsdomstol som kan pröva ifall de lagar som riksdagen stiftar strider mot grundlagen.

* Precis som man idag har rätt till sjukvård så borde man även har rätt till tandvård. Det är en skam att en så stor del av befolkningen inte kan få tandvård på grund av hutlösa priser.

Permalänk
Medlem

Låter väll som en papegoja men
*Bort med momsen.
*Statligt ägda företag ska säljas.
*Förenkla det för företagare
*Minska på skattetrycket.
*Bort med all sorts slöseri av skattepengar (tex. det Psionicist skrev).
*All övervakning av oskyldiga ska tas bort.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
  • Mer resurser till Utbildningar

  • Kraftigt sänkta priser för tågresor (SJ)

Kommer inte på mer

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
* Precis som man idag har rätt till sjukvård så borde man även har rätt till tandvård. Det är en skam att en så stor del av befolkningen inte kan få tandvård på grund av hutlösa priser.

Instämmer på nästan allt av det du skrev, men definitivt inte på ovan. Många skapar sina egna tandproblem som kräver vård genom att inte ta hand om sig, detsamma existerar förstås i sjukvården fast inte alls i samma utsträckning. Tandvården är bra som den fungerar nu, sett till den här frågan i alla fall.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

*) Nerläggning av skolsystemet så att barn kan få möjligheten att studera det barnet vill lära sig, i en takt som passar, utan att tvingas studera massa saker som för barnet är ovidkommande.

*) Allmänna skattesänkningar och förminskning av kommunala tjänster så att föräldrar faktiskt kan ha råd att vara hemma, ta del av sina barns liv och utveckling och slippa tvingas att lämna över allt ansvar till dagis, förskola, grundskola, gymnasium och eventuellt universitet.

Kan man få igenom dessa två punkter så kommer nog samhället att se så annorlunda ut att jag inte kan skriva någonting mer förens jag har sett detta samhälle.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
*) Nerläggning av skolsystemet så att barn kan få möjligheten att studera det barnet vill lära sig, i en takt som passar, utan att tvingas studera massa saker som för barnet är ovidkommande.

*) Allmänna skattesänkningar och förminskning av kommunala tjänster så att föräldrar faktiskt kan ha råd att vara hemma, ta del av sina barns liv och utveckling och slippa tvingas att lämna över allt ansvar till dagis, förskola, grundskola, gymnasium och eventuellt universitet.

Kan man få igenom dessa två punkter så kommer nog samhället att se så annorlunda ut att jag inte kan skriva någonting mer förens jag har sett detta samhälle.

Lägga ner skolsystemet?? Är du från vettet, människa? Vad är ovidkommande i skolsystemet? Idrott? Hantverk? Religion? Ta bort något ämne och allmänbildningsgraden faller väldigt snabbt, vilket sedan medför en hel massa problem såsom oförståelse för andra människors problem, politiskt tunnelseende, hälsoproblem, problem med vardagssysslor osv.

Vad anser du ska finnas istället? Hemmaskolning för alla barn?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

*Inför oblikatoriskt iq-test med tillhörande prestationskrav för samtlig personal i rikets ledning. Ingen hjärna, ingen makt.

*Inför ett kunskapsprov för varje enskild individ som ska rösta, vare sig det gäller parti eller "småfrågor". Ingen kunskap, ingen röst.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
*Inför oblikatoriskt iq-test med tillhörande prestationskrav för samtlig personal i rikets ledning. Ingen hjärna, ingen makt.

*Inför ett kunskapsprov för varje enskild individ som ska rösta, vare sig det gäller parti eller "småfrågor". Ingen kunskap, ingen röst.

Var skulle gränserna gå? Tror inte många i Sverige skulle få rösta och de flesta i regeringen skulle få sluta

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Lägga ner skolsystemet?? Är du från vettet, människa? Vad är ovidkommande i skolsystemet? Idrott? Hantverk? Religion?

Grunderna i det svenska språket är i högsta grad användbart, både för att förstå omvärlden men också sig själv, därför borde en grundläggande förståelse för systematiken bakom språket och dess nyanser vara till nytta för alla. Studier utöver det är bortkastad tid om barnet inte är intresserat.

Grundläggande studier i filosofi (logik och etik?) och vetenskap (matematik, metodik och principer) är mycket goda verktyg att ge barnet för att denna på egen hand ska kunna tillgodogöra sig ny kunskap senare i livet.

En förståelse för hur samhället barnet växer upp i är uppbyggt och hur människans kropp fungerar är också nödvändigt.

Historia, geografi, gymnastik, teknik, religionskunskap, bild, musik, syslöjd, träslöjd, hemkunskap, tyska, franska och fördjupningar i fysik, kemi och biologi kommer att läras naturligt om barnet är nyfiket och finner relevans i dessa ämnen.

Barn som är intresserade av motorer och bilar kommer till exempel att naturligt vara motiverade till att studera fysik, kemi, teknik och tyska.

Barn som är intresserade av att odla växter kommer naturligt att studera biologi, kemi, geografi och danska eller holländska.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Ta bort något ämne och allmänbildningsgraden faller väldigt snabbt, vilket sedan medför en hel massa problem såsom oförståelse för andra människors problem, politiskt tunnelseende, hälsoproblem, problem med vardagssysslor osv.

Kan man lägga grunden för ett livslångt lärande istället för att bygga upp en mur av kunskap så kommer barnet att kunna anpassa sig.

Skulle du säga att den stora massan idag har förståelse för varandras problem? Att den stora massan är politiskt klarsynta? Att den stora massan är i god hälsa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Vad anser du ska finnas istället? Hemmaskolning för alla barn?

Hur människor i stort väljer att lösa utbildandet vet jag inte. Själv skulle jag nog förespråka att barn som naturligt fungerar bra ihop i en grupp och har samma mål får hjälp att studera ämnet av en expert. Barn är i hög grad självgående när dom är motiverade och man behöver inte ha en magister som står vid en whiteboard och ritar från 8 på morgonen till 4 på eftermiddagen. Detta förutsätter dock att barnet i ett tidigare eller senare skede även får lära sig att hantera konflikter och situationer där alla inte vill samma sak. Det går alltid att ordna på något sätt.

Målet borde väl ändå vara att få barnen ur skolan innan de blir könsmogna, så att de kan möta vuxenvärlden på ett bra sätt och förhoppningsvis inte supa sönder kroppen och göra varandra gravida för att de inte vet vad de håller på med. Få möjligheten att ta ett meningsfullt första kliv ut i verkligheten helt enkelt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Var skulle gränserna gå? Tror inte många i Sverige skulle få rösta och de flesta i regeringen skulle få sluta

Tragiskt nog var det den poängen jag försökte göra

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Till att börja med vill jag säga att jag inte vet allt om hur den svenska grundskolan eftersom jag aldrig ens bott i landet, men jag antar att den inte är så mycket annorlunda än den finska.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Grunderna i det svenska språket är i högsta grad användbart, både för att förstå omvärlden men också sig själv, därför borde en grundläggande förståelse för systematiken bakom språket och dess nyanser vara till nytta för alla. Studier utöver det är bortkastad tid om barnet inte är intresserat.

Grundläggande studier i filosofi (logik och etik?) och vetenskap (matematik, metodik och principer) är mycket goda verktyg att ge barnet för att denna på egen hand ska kunna tillgodogöra sig ny kunskap senare i livet.

En förståelse för hur samhället barnet växer upp i är uppbyggt och hur människans kropp fungerar är också nödvändigt.

Så här långt håller jag med, även om tonfallet låter lite väl uteslutande.

Citat:

Historia, geografi, gymnastik, teknik, religionskunskap, bild, musik, syslöjd, träslöjd, hemkunskap, tyska, franska och fördjupningar i fysik, kemi och biologi kommer att läras naturligt om barnet är nyfiket och finner relevans i dessa ämnen.

För att barnet ska få den förståelse för hur samhället är uppbyggt och hur världen i allmänhet fungerar är det mycket viktigt att man får en utbildning i de flesta av de ämnena. Hur ska barnet förstå varför det finns agg mellan tyskar och fransmän om barnet inte fått en utbildning i historia? Vad ska han/hon beskylla när naturkatastrofer slår till om geografiundervisningen hemma inte varit vad den borde? Hur ska han/hon förstå varför Irans statsskick ser ut som det gör om undervisningen om islam inte varit tillräcklig? Om föräldrarna inte har kunskapen eller viljan att lära ungen såna saker skapas en grogrund för vidskepelse, extremism och oförståelse gentemot omvärlden.

Citat:

Barn som är intresserade av motorer och bilar kommer till exempel att naturligt vara motiverade till att studera fysik, kemi, teknik och tyska.

Barn som är intresserade av att odla växter kommer naturligt att studera biologi, kemi, geografi och danska eller holländska.

Jag vet då ingen 8-åring som är speciellt intresserad av några speciella ämnen såsom tyska eller biologi fastän han/hon har ett intresse av bilar, växter eller vad det nu är. I den åldern måste barnet fås att lära sig oavsett intresse. När skoltröttheten slår till och föräldrarna inte orkar eller vill trycka på skulle barnet helt enkelt sluta med din modell.

Citat:

Kan man lägga grunden för ett livslångt lärande istället för att bygga upp en mur av kunskap så kommer barnet att kunna anpassa sig.

Skulle du säga att den stora massan idag har förståelse för varandras problem? Att den stora massan är politiskt klarsynta? Att den stora massan är i god hälsa?

Jag håller med dig, men svaret ligger inte i att skrota skolsystemet och låta alla ta hand om sina egna barns utbildning. Forma istället om skolsystemet så att det fungerar som det borde. Evolution, not revolution.

Citat:

Hur människor i stort väljer att lösa utbildandet vet jag inte. Själv skulle jag nog förespråka att barn som naturligt fungerar bra ihop i en grupp och har samma mål får hjälp att studera ämnet av en expert. Barn är i hög grad självgående när dom är motiverade och man behöver inte ha en magister som står vid en whiteboard och ritar från 8 på morgonen till 4 på eftermiddagen. Detta förutsätter dock att barnet i ett tidigare eller senare skede även får lära sig att hantera konflikter och situationer där alla inte vill samma sak. Det går alltid att ordna på något sätt.

Målet borde väl ändå vara att få barnen ur skolan innan de blir könsmogna, så att de kan möta vuxenvärlden på ett bra sätt och förhoppningsvis inte supa sönder kroppen och göra varandra gravida för att de inte vet vad de håller på med. Få möjligheten att ta ett meningsfullt första kliv ut i verkligheten helt enkelt.

Hur gör man då med barn som inte har möjlighet att få undervisning av en expert? Hur gör man om föräldrarna inte har råd eller inte vill sätta sitt barn i skola? Barnet få ju då lida på grund av föräldrarnas misstag. Skolan är viktig för att ge varje barn en chans till att göra något eget av sitt liv, utan att vara beroende av föräldrarnas pengar eller möjligheter.

Är du förresten seriös med det sista stycket? Om barnen inte får den allmänbildning som tidigare nämnda läroämnen ger dem kommer de garanterat att bli gravida i tonåren och ha supit sönder sina liv några år efter det! De grundläggande drifterna försvinner inte bara för att grupptrycket försvinner. Jag skulle istället säga att skolan är en förutsättning för ett väl taget första kliv ut i verkligheten, eftersom den förbereder oss för gruppsituationer - speciellt sådana där alla inte tycker och tänker lika.

Sen kan man även gå in på hur man ska avgöra vem som ska ha platser vid universitet utan att se till betyg, men det får vi kanske gå in på senare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
  • * Alla kommunikationsmedier ska vara utan egen kostnad, gemensamma och fria.
    * Alla kommunikationsfärdmedel skall vara billiga, gemensamma och vårdade.
    * 100% skatt och medborgarlön.
    * Avskaffning av medborgarskapet.
    * Miljöprotektionism i grundlagen.
    * Nedläggning av försvaret.

Inget är fullständigt genomtänkt, såklart, var skulel jag få den tiden ifrån?
Men för att förklara tanken bakom så..

Kommunikationer, genom färdmedel samt icke platsbunden, är något superviktigt. Utan goda färdmedel, ingen vidare handel t.ex. Än viktigare är människans strävan efter kommunikation och utbyten av olika slag, vare sig det är sex eller idéer.

100% skatt och medborgarlön motiveras genom att ingen skall kunna gå under ett minimum, samt att statens inkomst skall vara allas inkomst och allas inkomst skall vara statens inkomst. Detta gör att lön och pengar blir ointressant för individen och pengar avskaffas med tiden och ersätts med antingen kunskap, kontakter eller muskler. En återgång till byteshandel.

Medborgarskapet skall avskaffas för att ingen konkurrens skall ske med andra länder. Handel, pengar och krig blir därför ointressant när man kan komma och gå ur landet hur man vill. Ingen egentlig gemensam egendom finns, i sin förlängning.

Miljön, är viktig, därför skall Sverige skötas med miljön i fokus.

Försvaret skall bort. Vid eventuell konflikt ger vi oss och lever vidare som vanligt, som om inget hänt. Slash ignore.

I den bästa av alla världar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

  • * Alla kommunikationsmedier ska vara utan egen kostnad, gemensamma och fria.
    * Alla kommunikationsfärdmedel skall vara billiga, gemensamma och vårdade.
    * 100% skatt och medborgarlön.
    * Avskaffning av medborgarskapet.
    * Miljöprotektionism i grundlagen.
    * Nedläggning av försvaret.

Inget är fullständigt genomtänkt, såklart, var skulel jag få den tiden ifrån?
Men för att förklara tanken bakom så..

Kommunikationer, genom färdmedel samt icke platsbunden, är något superviktigt. Utan goda färdmedel, ingen vidare handel t.ex. Än viktigare är människans strävan efter kommunikation och utbyten av olika slag, vare sig det är sex eller idéer.

100% skatt och medborgarlön motiveras genom att ingen skall kunna gå under ett minimum, samt att statens inkomst skall vara allas inkomst och allas inkomst skall vara statens inkomst. Detta gör att lön och pengar blir ointressant för individen och pengar avskaffas med tiden och ersätts med antingen kunskap, kontakter eller muskler. En återgång till byteshandel.

Medborgarskapet skall avskaffas för att ingen konkurrens skall ske med andra länder. Handel, pengar och krig blir därför ointressant när man kan komma och gå ur landet hur man vill. Ingen egentlig gemensam egendom finns, i sin förlängning.

Miljön, är viktig, därför skall Sverige skötas med miljön i fokus.

Försvaret skall bort. Vid eventuell konflikt ger vi oss och lever vidare som vanligt, som om inget hänt. Slash ignore.

I den bästa av alla världar.

Vore det inte bara enklare att rösta på röda blocket?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
text

Vilken tråkig värld du målar upp!
Ingen möjlighet att kunna bli rik, ingen möjlighet att ta risker för att kunna bli rik, ingen får utdelning för att vara drivande, osv.

Vill inte göra den här tråden politisk men tror du inte utvecklingen framåt skulle stanna av drastiskt då ingen kommer kunna bli rik på att komma på nya saker?

Det ni vänster folk alltid tycks glömma är att alla är olika och vill olika saker här i livet, vissa är otroligt drivande och vill ta risker för att kunna bli rika medan vissa andra vill stå på ett industri jobb och göra samma sak varje dag utan att behöva oroa sig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Jag tycker det stora problemet ligger i folket och inte vårat ekonomiska system. Det finns ingen samhörighet och folk ser ner på varandra och tror att de själva är så märkvärdiga, likaså är skadeglädjen stor.

Nå jag är för kraftigt utbyggnad av våran infrastruktur speciellt för tåg, då denna kan utnyttjas i väldigt många år framåt. Jag vet många ställen där den verkligen skulle behöva rustas upp, dock skall det såklart vara ekonomisk lönsamt. Vilket är en annan sak, men kortare och billigare(går åt mindre energi, arbetstid etc) resor mellan ställen kan påverka så mycket.

Annars ekonomisk så är jag emot onödigt slösande på pengar, dit jag räknar viss kultur. Bevara vissa historiska saker bör vi göra.

Arbetspolitik så skall inte myndighet och föreningar få lägga i vilka arbetsvillkor och löner som folk vill ha.

Höger och vänster så bryr jag mig inte så mycket, jag tror faktisk jag skulle trivas alldeles utmärkt i kommunism. (som gjort för sådana som mig, helt ärligt faktisk) Ren kapitalism, ja då skulle jag nog också må gött. Speciellt när jag drar in på alla servitut såsom vatten, snyltare får fixa sitt eget. (Förtydligande, jag tycker om att behandla giriga personer på samma sätt.)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Till att börja med vill jag säga att jag inte vet allt om hur den svenska grundskolan eftersom jag aldrig ens bott i landet, men jag antar att den inte är så mycket annorlunda än den finska.

Vi kan nog anta att dom är ganska lika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur ska barnet förstå varför det finns agg mellan tyskar och fransmän om barnet inte fått en utbildning i historia?

Om barnet frågar någon på sin arbets-/praktikplats/högre utbildning så får denna säkert ett svar av någon i gruppen, vilket är hur vi människor vanligtvis utbyter och absorberar information. Har barnet fått ett ramverk så att denna kan relatera till informationen på ett bra sätt så kommer barnet inte att bli cementerad i sin uppfattning, utan kan söka, komplettera och ersätta kunskap själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Vad ska han/hon beskylla när naturkatastrofer slår till om geografiundervisningen hemma inte varit vad den borde?

Odens vrede? Det ska väl ganska mycket till om alla personer i barnets närhet skulle lyckas undvika att förklara varför regn faller ur moln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur ska han/hon förstå varför Irans statsskick ser ut som det gör om undervisningen om islam inte varit tillräcklig?

Jag fick aldrig någon undervisning i Islam. Jag läste på Wikipedia och frågade andra människor tills jag förstod varför det står till i Iran som det gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Om föräldrarna inte har kunskapen eller viljan att lära ungen såna saker skapas en grogrund för vidskepelse, extremism och oförståelse gentemot omvärlden.

Om man cementerar en människas kunskaper och åsikter under 12 år i skolan så skapas en grogrund för vidskepelse, extremism och oförståelse gentemot omvärlden. Det är i alla fall min erfarenhet av att prata med människor som till punkt och pricka genomgått det svenska skolsystemet. Dom uppfattas som lite lätt handikappade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag vet då ingen 8-åring som är speciellt intresserad av några speciella ämnen såsom tyska eller biologi fastän han/hon har ett intresse av bilar, växter eller vad det nu är. I den åldern måste barnet fås att lära sig oavsett intresse.

Om ett barn börjar i skolan när denna är 7 år gammal så är den knappast redo att påbörja en yrkesinriktad utbildning året efter. Möjligtvis vid 9-10 års ålder om skolgången börjar vid 6 års ålder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
När skoltröttheten slår till och föräldrarna inte orkar eller vill trycka på skulle barnet helt enkelt sluta med din modell.

Skoltrötthet uppkommer när barnet saknar motivation att lära sig och ett gott studieklimat där lärande är möjligt. Vill mitt barn slippa gå till sin klass och sitta 8 timmar om dagen med 29 skrikande klasskamrater med vitt skilda förutsättning så vill inte jag tvingas parkera mitt barn i den destruktiva miljön. Även om du kortsiktigt kan klämma in något i en skalle på en ointresserad människa så kommer det snabbt att sorteras bort och slängas eftersom att det saknar relevans. Långvarig tvångsinlärning skapar bara ett obehag inför framtida akademiska studier.

Om barnet verkligen inte är intresserat av att lära sig något mer när denna blir 12 så finns det sätt att lösa den sysselsättningsproblematiken. T.ex. som lärling hos en skomakare, möbelsnickare eller någonting som passar barnets förutsättningar. Då får barnet ett första yrke, mer tilltro till sina egna förmågor och även motivation att lära sig mer om detta yrke.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag håller med dig, men svaret ligger inte i att skrota skolsystemet och låta alla ta hand om sina egna barns utbildning. Forma istället om skolsystemet så att det fungerar som det borde. Evolution, not revolution.

Det svenska skolsystemet kommer aldrig att kunna reformeras. Staten älskar det svenska skolsystemet för dess lätthet att styra vad som stoppas in i barnens skallar. Dagissamhället funkar bra när alla har samma saker i skallen. Dessutom så är det inte rättvist hit och rättvist dit att barnen får lära sig efter egen förmåga. Allt måste mätas, styras och regleras, och även om det inte är staten som står för notan så måste alla få samma pris på utbildningen, ner till öret.

Det är enormt billigt att låta en lågutbildad lärare undervisa 30 barn. Mitt förslag är effektivare, men kortsiktigt dyrt. Om barnen kommer ut i arbetslivet 5 år tidigare och behåller sin nyfikenhet till världen så är det mycket, mycket billigare i längden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur gör man då med barn som inte har möjlighet att få undervisning av en expert? Hur gör man om föräldrarna inte har råd eller inte vill sätta sitt barn i skola? Barnet få ju då lida på grund av föräldrarnas misstag. Skolan är viktig för att ge varje barn en chans till att göra något eget av sitt liv, utan att vara beroende av föräldrarnas pengar eller möjligheter.

Att förneka ett barn möjligheten att lära sig om världen är lite av en våldshandling, tycker du inte det? Om föräldrarna är så korrupta att de förnekar barnen kunskap så kan säkert juridiska åtgärder vara på sin plats. Ett barn som undermineras av sina föräldrarna kommer inte att ha mycket nytta av sin traditionella skolgång. Då är det bättre att en lämplig mentor får ta över och ge barnet personlig vägledning.

Det finns ett stort ideellt engagemang för massor av olika saker i Sverige. Jag ser inte hur ett engagemang för barns skolgång inte skulle kunna vara möjligt. Utbildning ligger mig varmt om hjärtat och jag skulle definitivt engagera del av min tid och mina resurser för att vägleda barn vars föräldrar inte har möjlighet att anlita en mentor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Är du förresten seriös med det sista stycket?

Ja, absolut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
De grundläggande drifterna försvinner inte bara för att grupptrycket försvinner. Jag skulle istället säga att skolan är en förutsättning för ett väl taget första kliv ut i verkligheten, eftersom den förbereder oss för gruppsituationer - speciellt sådana där alla inte tycker och tänker lika.

Då är nog skillnaderna mellan det svenska och det finska skolsystemet ganska stora ändå. Mina 13 år i skolan förberedde mig inte för verkligheten speciellt bra. Majoriteten av det som jag har behövt i verkliga livet har jag inte fått lära mig i skolan. Filosofi gjorde mig till en god människa och mina arbetskamrater har gjort mig till en god arbetare.

För att skolgången ska passa alla så har skolverket bantat ner lärandet till en light-version som passar genomsnittseleven. Har man högre kapacitet än genomsnittseleven så kommer man att bli uttråkad och inte lära sig hur man studerar - vilket är kritiskt för studierna på universitet. Har man lägre kapacitet så får man sitta med en personlig assistent och skämmas över att man inte förstår det som lärs ut. Är man lite tjock och/eller sent motoriskt utvecklad så kommer man i regel inte delta i gymnastiken, eftersom att det är så pinsamt.

Skolan förbereder den tjocka för ett liv med mindre motion, den intelligenta för ett liv med lägre kapacitet till högre studier och den segtänkte för ett liv av mindre tro i sin förmåga att prestera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sen kan man även gå in på hur man ska avgöra vem som ska ha platser vid universitet utan att se till betyg, men det får vi kanske gå in på senare.

Absolut. Då kan vi även diskutera bl.a. vikten av matematik C för psykologer och varför en annars mycket kapabel kvinna jag känner inte kan bli psykolog på grund av hennes oförmåga att räkna ut volymen av en kon.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

* Gå ur EU
* Lägg ner SVT
* Ta bort fastighetsskatten
* Sluta dalta med kriminella
* Genomför en massiv reform av skolsystemet.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd

* Polisstat
* Nolltolerans
* Införandet av dödsstraff
* Kraftigt strängare straff
* Kemisk kastrering av återfallsvåldtäksmän
* CCTV
* DNA-register av alla medborgarna
* Höjda anslag till militären
* Privatisering av Skola, vård äldreomsorg.
* Kraftigt sänkta bidrag
* Kraftigt sänkt skatt
* Höjda anslag till infrastruktur
* Minskad byrokrati
* Avslopa bidragen till utvecklingsländer

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
*Inför oblikatoriskt iq-test med tillhörande prestationskrav för samtlig personal i rikets ledning. Ingen hjärna, ingen makt.

*Inför ett kunskapsprov för varje enskild individ som ska rösta, vare sig det gäller parti eller "småfrågor". Ingen kunskap, ingen röst.

Efter att läst vad folk föreslår här så håller jag med dig till fullo, vissa här borde absolut inte ha rösträtt. Andra är bara lite klassiskt ogenomtänkta som att föreslå mycket satsningar samtidigt som de vill få igenom stora skattesänkningar.

Måste säga att det är m0rk och Psionicist som säger vettigast saker även fast jag inte håller med om allt.

Tar upp lite vad jag inte höll med om med Psionicist. Han har mycket vettigt men dessa grejer vill jag kommentera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
I ingen speciell ordning:

*) Lägg ner jordbrukspolitiken/protektonismen. Ger bara dyr mat och förstör aktivt för U-länder.

Samtidigt har vi vissa krav på hur mat ska framställas. Hormoner och DDT är inte något jag vill ha på mina mackor. Detta är tyvärr en fråga som måste drivas gemensamt i EU. För annars kommer svensk matproduktion bara bli utkonkurrerad av grannländer som kör ännu mer på protektionism. Det kommer inte gynna U-länder. Det kommer sänka standarden på vår mat och skicka pengar till rika grannländer.

Någon får säga ifrån till franska bönder någon gång, och låta idioterna acceptera att halva Europa inte kan skicka pengar till dem för att de ska sitta på röven och vara ineffektiva. Det är inte svensk jordbrukspolitik som bör avskaffas. Det är Europas som behöver lite vettigt styre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
*) Ta bort hyresregleringarna. Bristen på billiga lägenheter finns bara för att politikerna lägger hindre ivägen för nybyggen.

Menar du nu regleringen av hyrespriser? En fri marknad kommer höja priserna överallt där det är möjligt, inklusive betongförorter. Finns ingen anledning till varför en hyresvärd skulle börja sänka hyror.

Det jag vill ändra på är den restriktiva hållningen till nybyggen, och höga byggen. Om någon vill kasta upp en 100 meters byggnad i centrala Borås så får han göra det. Öppna upp mer mark för nybyggen och låt inte någon gubbe klaga på att hans utsikt över stan inte är lika fin längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
*) Ta bort presstödet och privatisera SVT. Politikerna och media får inte sitta i beroendeställning med varandra i en demokrati.

Presstödet garanterar att det inte finns en beroendeställning. Privatägd TV det ger beroendeställning! Jämför Reinfeldt med Berlusconi.
Fredrik Reinfeldt kan inte på något vis få direktstyre i någon fråga på SVT. Hans regering kan minska anslagen. Men han kan inte på något vis utöva detta i utpressningssyfte för att få sina åsikter i nyheterna. Då måste han framföra någon form av önskan och skulle åka dit som fan på korruption.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
*) Sänk skatterna på arbete.

*) Sänk momsen. Momsen skulle vara temporär!

Måste säga att det ska ske i en rimlig takt. Ju modernare produktion vi får desto mer kan vi genomföra detta. Och främst på momsen.

Sänkt moms gynnar inhemsk konsumtion och hela ekonomin. Sänkt skatt gynnar inte den inhemska konsumtionen specifikt på samma sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
*) Ge möjligheter för människor att själva handha över sin pension, vill säga att man kan få ut de 10% i skatt som finansierar pensionen. Jag litar inte på att politiker kan ta hand om dessa resurser, och jag kommer förmodligen inte pensionera mig i sverige heller.

När det kommer till såna frågor undrar jag inte om det inte är bäst med ett krav på IQ-test, kunskapstest och en underskrift på att den aktuella människan avsäger allt ansvar från staten att ta hand om denne efter 65 års ålder. Jag vill inte sitta och betala för att någon tomte brände sina pensionspengar på sprit och prostituerade, eller satsade dem i telia-aktier.

Min önskelista:

* Mer kärnkraft, överproduktion av el för ett lågt elpris. Energi för samhället framåt. Det ska exporteras el till kolkraftsländer. Vore ju trevligt om Sverige kunde göra sitt för att bryta Europas beroende av ryssarnas gas också.

* Satsningar på att bygga europakorridoren nu. Mer höghastighetsjärnväg och bättre infrastruktur gynnar svensk industri. Samtidigt är stora projekt ett bra sätt att få igång ekonomin. Hellre betala lön till 40000 järnvägsarbetare än att betala 80% av summan för att de ska gå hemma.

* Sluta trakassera arbetslösa och sjuka med försämrad inkomst. Det drabbar så många oskyldiga. Bättre att göra det tråkigt att vara arbetslös, det ska inte vara semester att vara i a-kassa. Krav på motprestationer redan från femte veckan, även en enkel motprestation gör det motiverande för en latmask att söka jobb. Medans en arbetssam människa inte har något emot lite motprestation för sina pengar.

* Starkare försvar, nordiskt samarbete är inte dumt. Lär ju aldrig vara på olika sidor i en konflikt igen ändå.

* Mer Poliser, dessa smutskastade vardagshjältar behöver mer resurser.

* Mål med självförsörjande fängelser. Att interner ska få en känsla för samarbete i ett samhälle. Det ska arbetas på fängelser och de kan försöka producera sin egen mat eller andra nödvändiga produkter. Möjligheter att de får ett husdjur att ta hand om, att ta ansvar för ett annat liv än sitt eget har visat mycket stora förbättringar i återfallsstatistiken där försök har gjorts.

* Mindre flum i skolan. Större möjligheter för elever att läsa sin egen takt. Går skolan för långsamt så finns det många talanger som blir skoltrötta och lyckas sämre än sina klasskamrater.

* Minskad moms, främst på mat. I framtiden i takt med att vårat land blir modernare och effektivare ska momsen till slut tas bort helt. Sverige har inte råd att företagen eller regering ska betala 6-timmars arbetsdag om inte andra länder gör samma sak. Det, skulle vara ett dråpslag mot svensk industri. Billigare levnadskostnader ska öka möjligheten för människor att själva välja att bekosta en kortare arbetsdag. Mindre beroende av heltid för att överleva.

Alakai och Camper vill jag inte ens kommentera. Ni är idealister som måste få fötterna på jorden.

Permalänk
Medlem

* stoppa invandringen
* ta bort alla riktade stöd till invandrare, förorter o dyl
* sluta dalta med kriminella
* inför kraftigt strängare straff
* stärk polisen
* legalisera icke-dödliga droger
* sänk skatten på arbete
* integrera A-kassa och sjukpenning med socialbidrag till ett enhetligt rättvist system
* slopa bidrag till idrott, kultur och föreningar (utom för ett historiskt minimalt kulturarv så som slott, några kyrkor och Wasaskeppet)
* stäng minst 50% av statliga verk och onödiga myndigheter
* spara på behandlingshem och liknande som ej är kostnadseffektivt
* sälj ut flera statliga bolag
* skär ner U-hjälpen
* privatisera statlig och kommunal verksamhet ytterligare
* inför platt skatt/schablonskatt i branscher med stort fuskande (restaurang, taxi, småbutiker, städ, tvätt osv)
* inför Euro
* dra ner försvaret
* gå med i Nato
* bygg ut kärnkraften
* skärp straff för djurplågeri
* förbättra djurens rättigheter

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Permalänk

Skulle vilja ha det så att företag ägs av alla som jobbar där, och alla som arbetar där ska få minst 50% av den intäkt man arbetar ihop för företaget.
Tokigt? har inte givit det större tanke läste en i bok, green mars.

Ta bort LAS

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
* stoppa invandringen
* ta bort alla riktade stöd till invandrare, förorter o dyl
* sluta dalta med kriminella
* inför kraftigt strängare straff
* stärk polisen
* legalisera icke-dödliga droger
* sänk skatten på arbete
* integrera A-kassa och sjukpenning med socialbidrag till ett enhetligt rättvist system
* slopa bidrag till idrott, kultur och föreningar (utom för ett historiskt minimalt kulturarv så som slott, några kyrkor och Wasaskeppet)
* stäng minst 50% av statliga verk och onödiga myndigheter
* spara på behandlingshem och liknande som ej är kostnadseffektivt
* sälj ut flera statliga bolag
* skär ner U-hjälpen
* privatisera statlig och kommunal verksamhet ytterligare
* inför platt skatt/schablonskatt i branscher med stort fuskande (restaurang, taxi, småbutiker, städ, tvätt osv)
* inför Euro
* dra ner försvaret
* gå med i Nato
* bygg ut kärnkraften
* skärp straff för djurplågeri
* förbättra djurens rättigheter

man får väll inte dra ner försvaret och sen gå med i nato?
dom vill nog att man ska kunna bidra inte bara åka snåll sjuss.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Den hade jag inte läst. Mycket intressant!

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Skulle vilja ha det så att företag ägs av alla som jobbar där, och alla som arbetar där ska få minst 50% av den intäkt man arbetar ihop för företaget.
Tokigt? har inte givit det större tanke läste en i bok, green mars.

Ta bort LAS

Anställda har det bra, de behöver inte undra hur mycket pengar som de kommer tjäna varje månad och när dom skulle få in pengarna. Om det blev som du ville så skulle det bli mer ovist, ingen skulle kunna vara säker på hur mycket som skulle komma in på kontot eller när, ena månaden skulle ni få in väldigt mycket och nästa väldigt lite!

Det blir i princip som att vara företagare.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Varför blir jag inte förvånad av att ett forum som detta, med vad jag antar är en väldigt tydlig dominans av män mellan 15-30 år, har så tydliga tendenser åt ett extremt individualistiskt högerperspektiv.

Vad jag föreslår bör förändras är:

1. Skolan. Kraftig satsning på kvalitetshöjande åtgärder. Bort med allt flum, fokus på den egentliga uppgiften. Avskaffa årskullsindelning. INGEN elev skall gå ur skolan utan fullgoda kunskaper som skall vara av betydligt bättre kvalite än idag. Skolan skall ges resurser att lösa detta och förstatligas, bort med utbildning för profit. Friskolor fulla med obehöriga lärare är en styggelse. Riktigt bra utbildning garanterad av samhället borde vara en rättighet.

2. Brottslighet. Brott skall omedelbart beivras med verkningsfulla åtgärder. Första gången Pelle 11 år stjäl en cykel skall han få en sådan konsekvens att han aldrig gör om detta, det behöver naturligtvis inte innebära att han sätts i fängelse, det kanske är hans föräldrar som skall tas i örat, eller Pelle 11 år kanske skall sättas på uppfostringsanstalt eller köpa en ny cykel till offret för sin veckopeng. Poängen är att stoppa problemet innan det hinner utvecklas till ett stort problem. Gäller naturligtvis även vuxna brottslingar. Skärpta straff är inte lösningen, verkningsfulla åtgärder är det viktiga.

3. Integration och invandring. Jag är för en generös flyktingpolitik, men så länge den svenska integrationspolitiken inte fungerar skapar vi större problem än vad vi löser. Att ta emot invandrare och sedan förvisa dom till getton likt Rosengård är inte ok mot dem eller oss. Ett steg på rätt väg vore nog att ge och kräva utbildning i svenska av så god kvalite att ALLA invandrare som kommer hit inom ett år behärskar det svenska språket flytande.

4. En tydligare arbetslinje. Alla bär det primära ansvaret för sin egen försörjning. Långtidssjukrivna blir inte friska av att gå hemma, oattraktiv arbetskraft får inte arbete av att slå dank. Sjuka skall ges behandling, arbetslösa skall omskolas/vidareutbildas. Detta ställer inte bara krav på individen utan även på våra försäkringssystem.

5. Värna kraftfullt den personliga integriteten i grundlagen Gärna i kombination med en författningsdomstol.

Borde lösa en del av dagens samhällsproblem, kanske.