Varför kan nästan inte en jäkel stava för?

Permalänk
Medlem

Varför kan nästan inte en jäkel stava för?

Jag blir rent ut sagt förbannad på den uppenbara okunskapen i Sverige. Speciellt när det kommer till särskrivningar. Det här är väl nått man lär sig i skolan i tvåan eller trean? Man börjar ju undra om Internet är fyllt av dagisbarn. När folk inte vet skillnaden på exempelvis "datorfläkt" och "dator fläkt" blir man ju rent utav förbannad. Man ser ju sånt här i så gott som varje tråd som skapas på ett forum i Sverige.

Så, hur kommer det sig att det finns så många som inte kan stava för 5 öre? Självklart är det inte 90% dagisbarn som sitter på Internet men det är ju nästan så man börjar undra. Självklart skriver man inte lika noggrant i ett forum som i en uppsats eller dyl. men det är ju så gott som alltid uppenbart när det handlar om slöskrivning eller ren okunskap.

Skärpning svenska folket. Gå tillbaka till skolbänken! Det är ju för f-n pinsamt.

Permalänk
Medlem

Bu-hu...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Jag skulle tro av samma anledning som folk inte kan söka innan de skapar en ny tråd. Mycket lathet, till viss del okunskap, dåliga rättstavningsprogram/sökfunktion på forum m.m.
För min egen del har jag alltid varit dålig på att stava, men jag brukar gå tillbaka och ändra om jag hittar något.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Eller så handlar det om professorer som undersöker användningen av särskrivningar på ett sätt som främjar inlärning av olika saker.
Exempelvis kanske "dator fläkt" får personer att associera till fler relevanta ord, "fläkt i dator", "datorfläkt" "dator med fläkt". Till skillnad från "datorfläkt" där utvecklingen av ordet är begränsat.

Men nej, du borde nog se över vad det är för personer som håller till på Internet. I princip alla har en utbildning som motsvarar en mer avancerad högskoleutbildning på minst tre år. Man borde alltså utgå från att det som står på Internet är sant och att det är korrekt utformat. Det är antagligen du som inte kan korrekt svenska och du borde således anpassa dig till den standard som forskare skapar. Annars är du ett hinder för utvecklingen!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost of a repost

Tycker du att folk skriver dåligt, låt bli att svara. Vill du att folk ska ändra på sig så öppna ett eget forum.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Re: Varför kan nästan inte en jäkel stava för?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Jag blir rent ut sagt förbannad på den uppenbara okunskapen i Sverige. Speciellt när det kommer till särskrivningar. Det här är väl nått man lär sig i skolan i tvåan eller trean? Man börjar ju undra om Internet är fyllt av dagisbarn. När folk inte vet skillnaden på exempelvis "datorfläkt" och "dator fläkt" blir man ju rent utav förbannad. Man ser ju sånt här i så gott som varje tråd som skapas på ett forum i Sverige.

Så, hur kommer det sig att det finns så många som inte kan stava för 5 öre? Självklart är det inte 90% dagisbarn som sitter på Internet men det är ju nästan så man börjar undra. Självklart skriver man inte lika noggrant i ett forum som i en uppsats eller dyl. men det är ju så gott som alltid uppenbart när det handlar om slöskrivning eller ren okunskap.

Skärpning svenska folket. Gå tillbaka till skolbänken! Det är ju för f-n pinsamt.

Det verkar som att du blir lika irriterad på särskrivningar som jag blir på ensamma bisatser...

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Att man ens kan bry sig om hur folk skriver på internet har jag fortfarande inte förstått. Om ni vill ha perfekt grammatik och stavning kan ni väl läsa en bok istället. Förstår inte problemet om du fortfarande kan läsa vad det står.

Permalänk
Medlem

Re: Varför kan nästan inte en jäkel stava för?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Jag blir rent ut sagt förbannad på den uppenbara okunskapen i Sverige. Speciellt när det kommer till särskrivningar. Det här är väl nått man lär sig i skolan i tvåan eller trean? Man börjar ju undra om Internet är fyllt av dagisbarn. När folk inte vet skillnaden på exempelvis "datorfläkt" och "dator fläkt" blir man ju rent utav förbannad. Man ser ju sånt här i så gott som varje tråd som skapas på ett forum i Sverige.

Så, hur kommer det sig att det finns så många som inte kan stava för 5 öre? Självklart är det inte 90% dagisbarn som sitter på Internet men det är ju nästan så man börjar undra. Självklart skriver man inte lika noggrant i ett forum som i en uppsats eller dyl. men det är ju så gott som alltid uppenbart när det handlar om slöskrivning eller ren okunskap.

Skärpning svenska folket. Gå tillbaka till skolbänken! Det är ju för f-n pinsamt.

Lite roligt att du klagar på att folk inte kan stava när du inte kan verkar veta skillnaden på "nått" och "nåt".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
När folk inte vet skillnaden på exempelvis "datorfläkt" och "dator fläkt" blir man ju rent utav förbannad.

Ett mera realistiskt exempel är att folk inte ser skillnaden på "datorfläkt" och "dator fläckt"; det är sanslöst hur många som misslyckas med stavningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
I princip alla har en utbildning som motsvarar en mer avancerad högskoleutbildning på minst tre år.

Källa? Det låter osannolikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Att man ens kan bry sig om hur folk skriver på internet har jag fortfarande inte förstått. Om ni vill ha perfekt grammatik och stavning kan ni väl läsa en bok istället. Förstår inte problemet om du fortfarande kan läsa vad det står.

Att det skall behövas mycket god vilja och hårt arbete för att nästan förstå vad folk menar är väl knappast optimalt? Världen skulle kunna vara så mycket bättre, och förmodligen skulle det inte behövas så mycket utbildning för att komma en god bit på väg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av artiq
Lite roligt att du klagar på att folk inte kan stava när du inte kan verkar veta skillnaden på "nått" och "nåt".

Jag tror inte vi kan uttala oss om huruvida han vet skillnaden; inget av dem passar i sammanhanget. Som de flesta redan har förstått är det istället en talspråksvariant av "något" han använder (också det ett otyg).

Permalänk
Avstängd

Det är alltid någon som ska leta reda på något litet fel på den som skriver ett meddelande gällande dålig stavning... patetiskt. Det finns en poäng i det trådskaparen skriver, dålig svenska är inte vackert. Överlag tror jag dock inte det är något övergripande i Sverige utan mer nörd/internet- relaterat. Det är ju samma sak som någon reflekterade över på något Dreamhack för något år sedan, datorintresserade har inte riktigt samma sociala kompetens som de som lever utanför i den (som de själva anser) riktiga världen.

Givet är ju att skriver man mycket på forum och chat så är det inte den mest korrekta svenskan som används, mycket för att det ska gå fortare. Problemet är att många lär sig genom repetition, dvs att till slut så har man lärt sig att skriva på ett visst sätt trots att det kanske är fel eller mindre rätt. Skolan lär sedan ut en annan sak, men som alla vet så är det svårt att vänja sig av med saker som man trivs med. Samma sak med social kompetens, alla dessa emoticons har förenklat vårt sätt att förmedla tal via skrift så pass mycket att när en nörd inte kan förmedla sitt skämt eller känsla genom att föreställa ett studsande får till en livs levande människa så blir det bara fel. Man använder helt enkelt en form av kommunikation som man inte är van vid.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Givet är ju att skriver man mycket på forum och chat så är det inte den mest korrekta svenskan som används, mycket för att det ska gå fortare.

Finns det några belägg för att dåligt skriven text verkligen går snabbare att skriva? Det är väl ändå tänkandet (förutsatt att sådant förekommer) som är den avgörande och mest tidskrävande processen och i så fall kommer vi ju åter in på att dåligt skriven text förmodligen också är mindre genomtänkt än annan.

Permalänk
Avstängd

Njae det tror jag inte det gör, men jag vill gärna tro att det är så
Tänker speciellt på rättstavning, att man kanske inte orkar skriva fullt ut eller rätta uppenbara felstavningar. "D e ju många sm skriver p detta vis" och när de sedan ska skriva lite mer korrekt så orkar de inte längre än några rader för att sedan ramla tillbaka i gamla vanor. Talspråk/ljudspråk är exempelvis väldigt vanligt förekommande i sms.

Permalänk

Är rätt säker på att man förstår ämnet i fråga ändå. Ren svenska i all ära men ofta tycker jag inte att lite slarv inte är något att rynka på näsan åt..

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

Vi är alla olika med olika styrkor och svagheter. Tråden kommer inte med något nytt och saknar diskussionsvärde utan är mer ett upprop.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM