Nu ska Sverige börja "rädda" andra länder tydligen

Permalänk
Glömsk

Nu ska Sverige börja "rädda" andra länder tydligen

Ni som hängt med i svängarna vet att "lösningen" på finanskrisen är att trycka upp ohyggligt mycket pengar. Dessa görs på en massa olika fantasifulla vis, men effekten är alltid att mängden pengar ökar, och varje individuell enhet pengar blir värd mindre. Eftersom det tar rätt lång tid tills en sån här ökning har effekter så kommer det dock inte att märkas på ett tag.

Nu senast bestämde G20 (inklusive EU) att trolla fram 1 biljon dollar (ungefär 8.000.000.000.000 kr). En mycket stor del av dessa pengar skapas från tomma intet via olika uppfinnesrika kontrakt, bland annat som IMF hittat på. Detta drag påhejades väldigt mycket av Gordon Brown som är premiärminister i UK.

Faktiskt, så den 2 april, så sade Gordon Brown följande: http://svt.se/2.22584/1.1506401/g20-ledarna_enades_om_krispak...

Citat:

-Det är den största makroekonomiska stimulansen världen någonsin har sett. En ny världsordning framträder.

Nu bara en dag efteråt har en brittisk politiker kommenterat att de inte ska skämmas att försöka ta del av det här räddnngspaketet. http://www.telegraph.co.uk/finance/financetopics/financialcri...

Det här innebär alltså: United Kingdom, som är en av de mest oansvariga ekonomierna i världen, övertygar G20 att samtliga ska bidra en massa luftslott-pengar för att "lösa krisen". När alla väl gått med på smider man medan järnet är varmt och försöker ta del av alla dessa stålar.

Om penningmängden ökar är det den som först får de nya pengarna som kan göra någon slags vinst. I takt med att denne handlar kommer priserna att öka, och de som sist tar del av pengarna (lönearbetare etc) är de som får känna av inflationen.

Det här är ju en rejäl blåsning. Vad United Kingdom lyckats göra är att lägga över sina problem på resten av världen, bland annat Sverige (som får betala 3 miljarder dollar). Det här är rätt fiffigt, men givetvis dåligt för oss små länder som inte har lika stort inflytande. Genom att modifiera penningmängden är det möjligt för ett land att lägga över sina problem på andra, och jag tror inte att UK är den första som kommer att försöka göra det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför du är så orolig? Det är ju inte så att dom bara trycker upp pengar utan att ha någon materiell täckning för det?

Finns det några snillrika förslag på hur denna nya världsordning kan stoppas? Svenskarna verkar tämligen ambivalenta till det hela.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Jag förstår inte riktigt, vart går alla pengar och vem är det som bestämmer vart dom ska gå? Har dom lagt pengarna på en hög och bara väntar på att någon ska försöka snika åt sig en del?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag förstår inte riktigt, vart går alla pengar och vem är det som bestämmer vart dom ska gå? Har dom lagt pengarna på en hög och bara väntar på att någon ska försöka snika åt sig en del?

Hela grejen är ju att pengarna inte finns, utan existerar bara i fantasin. Eller rättare sagt, pengarna skapas, trots att de egentligen inte finns. När man gör detta så minskar värdet för pengarna, vilket är vart pengarna kommer ifrån.

Exempel: du har 100.000:- på ditt konto, vilket är tillräckligt för att importera 10 st. tv-apparater från ett annat land. Staten trycker sedan upp pengar som de egentligen inte har, vilket leder till att värdet på dina pengar sjunker. Efter detta så har du kvar 100.000:- på banken, men du har bara råd med låt säga 8 tv-apparater.

Alltså, du har hela tiden samma pengar på banken, vilket gör att du inte omedelbart kommer att märka när staten tar dem för att betala för exempelvis det här. När du väl märker det så är den värsta finanskrisen över och du har återvalt dina politiker och gratulerat dem för att de gjort ett nytt jobb... först då inser du att politikerna har tagit dina pengar.

Problemet är _enormt_ i USA, inte riktigt lika mycket i Sverige.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=MqyzDCkHE6s
vilken bra idé. Ska man ge ut pengar så kan man ju lika gärna ge det till folket! Ingen betalar skatt under ett år.

Permalänk
Glömsk

Det handlar till stor del om att köpa upp värdelösa lån (som i värdepapper) och se till att banker har pengar att låna ut.

Grejen är ju att stora delar av världen under en lång tid haft tillgång till "easy money". Tänk dig en pyramid typ. Längst ner har vi bostäderna och husbubblan. Hävstångseffekter skapade en massa nytt värde ovanför dessa sub-prime-lån. Dessa nya tillgångar har används till investeringar runt om i världen. Dessa har visat sig vara felinvesteringar - hållbarheten har byggt på idéen att huspriserna fortsätter att stiga och att folk i medel alltid kommer att kunna låna mer pengar och konsumera.

Nu i framförallt utvecklingsländer (östeuropa bland annat) rasar det här korthuset, många förlorar jobben och så vidare. Politikerna försöker skjuta upp detta genom att skapa nya pengar (detta sker mer och mer sofistikerat, det kan handla om att sälja stadsskuldväxlar, men politikerna hittar på nya vis hela tiden). De nya pengarna används bland annat för att köpa upp tillgångarna som nu fallit i värde.

Detta låter väldigt abstrakt alltihoppa, men det är ganska enkelt egentligen om man tänker i termer om marinaler. Har du några tusen kr i månadslön kommer du inte köpa lyxprylar som solglasögon för tusentals kronor, utan koncentrera dig på sakerna/tjänsterna som är viktigast och ger dig mest värde, som mat, el och hyra. Får du mer pengar kommer du kunna köpa mer och mer "onödiga" prylar.

Världen (investerare, konsumenter etc) har nu under en längre tid haft tillgång till enkla pengar i form av billiga lån, och uppblåsta värden pga hävstngseffekter. Om jag minns rätt har investerere haft tillgång till tiotals "trillion" dollar tack vare husmarknadsderivaten, och kunnat investera dessa på mindre och mindre hållbara verksamheter.

Nu försvinner detta värde (när husbubblan rasat) vilket påverkar alla verksamheter där längst ute på marginalen. Det påverkar även icke hållbara verksamheter som Saab, som nu inte kan komma undan med att gå i förlust år efter år.

Politikernas ageranden är dessvärre förgäves: genom att köpa upp tillgångar som inte har något värde blir bara världen ännu mer fattiga.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

detta med att rädda världen är ju för att få igång exporten igen, vilken sverige är beroende, sen att Sverige har lite att säga till om vart pengarna går är väl en sak:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Text...

Du är ju onekligen påläst men man kan ju tycka att det borde finnas fler som är det, även i lite högre "position", som har lagt fram dessa åsikter/argument. Man tycker ju då att det borde finnas motargument för att detta ska kunna fortgå. Inte så?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Du är ju onekligen påläst men man kan ju tycka att det borde finnas fler som är det, även i lite högre "position", som har lagt fram dessa åsikter/argument. Man tycker ju då att det borde finnas motargument för att detta ska kunna fortgå. Inte så?

De "kända" människorna som stödjer de här paketen, exempelvis Barack Obama, skriver ju nästan aldrig debattartiklar utan gör mest mindre kommenterar i media, eller låter någon snickra pressmeddelanden.

Vad man har kvar då är ekonomer och andra som kanske inte är så värst kända ute i hushållen, men som har viss auktoritet. Paul Krugman, som vann nobelpriset förra året, är väl kändast av dessa. Krugman representerar status quo kan man säga, han stödjer den nuvarande penningpolitiken och stödpaketen, och argumenterar varför på sin blogg http://krugman.blogs.nytimes.com/

Sen har vi ett gäng "orakel" som får mycket uppmärksamhet för den andra ståndpunkten - att trycka upp pengar inte fungerar och bör undvikas. Dessa är personer som väldigt tidigt förutspådde krisen och deras effekter (ibland med väldigt bra precision). Kändast här är antingen tidningen The Economist, även om de representerar olika förklaringar. Några mer eller mindre kända namn, som i alla fall nämnts i den svenska ekonomipressen, är Nouriel Roubini och Peter Schiff.

Ytterligare en person värd att nämna är Mirek Topolánek, Tjeckiens premiärminister. Även Angela Merkel (tysk politiker i uppsatt position) är skeptisk till de här räddningspaketen.

Du kan kolla upp namnen på Google News för kommentarer, uttalanden och i vissa fall längre artiklar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Blir det inte en inflation om man "skapar" pengar så här?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Blir det inte en inflation om man "skapar" pengar så här?

Japp, det blir det. Men det tar ofta ett tag tills priserna blir dyrare, vilket gör de här dragen så attraktiva för politikerna (de har ju bara 4 år mellan varje omval, oftast, så om de temporärt kan vända krisen får de creds).

Den officiella inflationssiffran dämpas dock av att huspriserna nu faller. Så det skulle mycket väl kunna bli så att mat, el och annat viktigt blir många procent dyrare, men statistiska centralbyrån ändå rapporterar "låg inflation" efter höjningen kompenseras av en minskning i de uppblåsta bostadspriserna.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det kanske går att "rädda" världen den här gången, men eftersom skulden bara kommer att öka i närma sig katastrofala värden igen väldigt snabbt tror jag inte det är någon permanent lösning, att skrota hela pengasystemet som sådant är det enda som håller i längden, zeitgeist-stilen då.

Men människan är för bitter och girig och tusen andra faktorer som hindrar det
Jag ser global sammhällskollaps som något oundvikligt och allt raceande världen över till ett mer kontrollerat samhälle som en åtgärd från dom som styr, så att när kollapsen väl kommer kan dom kontrollera det och fortsätta med samma modell som tidigare. Men men, roliga tider framöver iaf

Permalänk
Medlem

ska bli kul att uppleva krisen som drabbade världen strax innan hitler fick makten... kan ju kanske bli ett nytt världskrig! spännande tider!

Permalänk

USA säljer obligationer. alltså någon med dollar på handen ger staten pengar nu för att få tillbaka dessa efter en given tidperiod med en viss ränta. När tiden har gått ut så kan inte USA betala så då säljer man en ny obligation. Denna tred kan ju bara brytas om USA går plus.

Så här långt är jag med
Men det jag inte förstår är hur Kina, Sverige kan köpa dessa obligationer vi har väll inga dollar

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordstinkfoot
USA säljer obligationer. alltså någon med dollar på handen ger staten pengar nu för att få tillbaka dessa efter en given tidperiod med en viss ränta. När tiden har gått ut så kan inte USA betala så då säljer man en ny obligation. Denna tred kan ju bara brytas om USA går plus.

Så här långt är jag med
Men det jag inte förstår är hur Kina, Sverige kan köpa dessa obligationer vi har väll inga dollar

Kina har en av världens största innehav av dollar förutom USA själva.
Länder investerar i starka valutor som en tillgång.
Ifall Kina släpper ut dollarn på marknaden så skulle USA krascha fullständigt.
Köper däremot USA själva upp dollarn så kan de dämpa en del av krisen.

Folk och länder handlar med andra länders valuta då det har ett värde i förhållande till sin egen valuta.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kina har en av världens största innehav av dollar förutom USA själva.
Länder investerar i starka valutor som en tillgång.
Ifall Kina släpper ut dollarn på marknaden så skulle USA krascha fullständigt.
Köper däremot USA själva upp dollarn så kan de dämpa en del av krisen.

Folk och länder handlar med andra länders valuta då det har ett värde i förhållande till sin egen valuta.

Det är _här_ som man börjar fundera på om inte Tobin-skatt skulle vara till nytta.
Eller om det skulle tvinga valutahandlare att ta större risker, skapa ökad fluktuation och en psykologisk ambivalens hos folket gentemot marknaden överlag, vilket kan leda till att man börjar misstro pengars värde, och då kollapsar det ekonomiska systemet/en totalt.
Hum.. eller? Vad tror ni? Är Tobin-skatt en lösning, i någon form?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hjälpsam

Vad är det för fel med att trycka upp en massa pengar, det har ju gått tusan så bra för Zimbabwe!
Vänta föresten... det har inte gått bra för Zimbabwe, dom har fått hyperinflation.
Nej förresten det är kanske inte en bra ide trots allt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_Zimbabwe

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ni som hängt med i svängarna vet att "lösningen" på finanskrisen är att trycka upp ohyggligt mycket pengar. Dessa görs på en massa olika fantasifulla vis, men effekten är alltid att mängden pengar ökar, och varje individuell enhet pengar blir värd mindre. Eftersom det tar rätt lång tid tills en sån här ökning har effekter så kommer det dock inte att märkas på ett tag.

Nu senast bestämde G20 (inklusive EU) att trolla fram 1 biljon dollar (ungefär 8.000.000.000.000 kr). En mycket stor del av dessa pengar skapas från tomma intet via olika uppfinnesrika kontrakt, bland annat som IMF hittat på. Detta drag påhejades väldigt mycket av Gordon Brown som är premiärminister i UK.

IMF kan inte skapa några pengar, IMF finnansiering kommer från de olika medlemsländerna och bestäms utifrån deras storlek i världsekonomin. Vad jag vet kan inte heller IMF sälja obligationer utan det är bara upp till världsbanken. Hur de enskilda staterna löser sin betalning till IMF vet jag inte, men jag gissar att riksbankerna sköter det från sina valutareserver.
Om det är de 250 billioner dollar i SDR som du syftar på som ska skapas ur intet så är de ju bara en rätt till de länder som de allokeras till att kunna möjligöra sig en viss mängd pengar. Det är inte säkert att de som värde kommer ut på marknaden. Jag tycker som jag skriver nedan att du generaliserar för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Japp, det blir det. Men det tar ofta ett tag tills priserna blir dyrare, vilket gör de här dragen så attraktiva för politikerna (de har ju bara 4 år mellan varje omval, oftast, så om de temporärt kan vända krisen får de creds).

Inte säkert. Du verkar vara relativt påläst och då tycker jag du har ett ansvar att inte genaralisera så mycket. Eller åtminstånne påpeka att det inte är hela sanningen.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
IMF kan inte skapa några pengar, IMF finnansiering kommer från de olika medlemsländerna och bestäms utifrån deras storlek i världsekonomin. Vad jag vet kan inte heller IMF sälja obligationer utan det är bara upp till världsbanken. Hur de enskilda staterna löser sin betalning till IMF vet jag inte, men jag gissar att riksbankerna sköter det från sina valutareserver.
Om det är de 250 billioner dollar i SDR som du syftar på som ska skapas ur intet så är de ju bara en rätt till de länder som de allokeras till att kunna möjligöra sig en viss mängd pengar. Det är inte säkert att de som värde kommer ut på marknaden. Jag tycker som jag skriver nedan att du generaliserar för mycket.

Inte säkert. Du verkar vara relativt påläst och då tycker jag du har ett ansvar att inte genaralisera så mycket. Eller åtminstånne påpeka att det inte är hela sanningen.

På bästa kanslisvenska förklarar Vägverket vad en cirkulationsplats är för något: "Det är en plats som kommunen eller länsstyrelsen har föreskrivit ska vara cirkulationsplats. " De nämner inte att den är rund, eller används istället för vägkorsningar...

Det är samma sak med de speciella dragningsrätterna. Det är ingen valuta enligt IMF eftersom XDR inte står med i IMF:s lista med valutor. Strunt samma om den användas som medel för handel eller inte.

Faktum kvarstår att SDR:s handlas med. Kina har till och med föreslagit att världen ska börja använda SDR:s istället för dollarn/euron som reservaluta. Och nu har IMF tryckt upp nya sådana. IMF:s finansering kommer i sin tur från medlemsländerna som själva ökat sin egen penningmängd.

Jag tycker faktiskt inte jag generaliserar så mycket faktiskt. Jag förklarar så att folk som inte orkar dekryptera meningar om "stadsskuldväxlar" eller "injicera" vad som egentligen menas. Våra ekonomijournalister är ju totalt värdelösa på att ställa dessa frågor - när exempelvis Sverige skapar ett stimulanspaket på 300 miljarder, vart kommer dessa pengar ifrån? Tystnad.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
På bästa kanslisvenska förklarar Vägverket vad en cirkulationsplats är för något: "Det är en plats som kommunen eller länsstyrelsen har föreskrivit ska vara cirkulationsplats. " De nämner inte att den är rund, eller används istället för vägkorsningar...

Det är samma sak med de speciella dragningsrätterna. Det är ingen valuta enligt IMF eftersom XDR inte står med i IMF:s lista med valutor. Strunt samma om den användas som medel för handel eller inte.

Faktum kvarstår att SDR:s handlas med. Kina har till och med föreslagit att världen ska börja använda SDR:s istället för dollarn/euron som reservaluta. Och nu har IMF tryckt upp nya sådana. IMF:s finansering kommer i sin tur från medlemsländerna som själva ökat sin egen penningmängd.

Jag tycker faktiskt inte jag generaliserar så mycket faktiskt. Jag förklarar så att folk som inte orkar dekryptera meningar om "stadsskuldväxlar" eller "injicera" vad som egentligen menas. Våra ekonomijournalister är ju totalt värdelösa på att ställa dessa frågor - när exempelvis Sverige skapar ett stimulanspaket på 300 miljarder, vart kommer dessa pengar ifrån? Tystnad.

Jag kanske överdrev lite, men använder man ord som trollar, då blir det nästan lite aftonbladet stil över texten.

Det finns mellanting, som ovan t.ex. Istället för att säga att upptryckning av pengar leder till inflation, kan man enkelt ändra meningen till att säga att upptryckning av pengar generellt, eller förenklat leder till inflation.

Jag tycker det är bra att du tar upp frågeställningarna. Men jag håller inte med om sättet du framställer det på.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Jag håller med, detta är helt galet. Förstår inte varför vi ska vara en reserv-sparbössa åt halva Europa. Eller bjuda på utbildningar till hela världen för den delen, men det är en annan sak.

Det enda man i slutändan gör är att matar bankväsendet med ännu mera makt och pengar. Det är en ond spiral utan dess like.

Sverige borde sluta slicka röv på alla "mäktigare" nationer hela tiden. Läste även att vi måste öka våra biständ enormt p.g.a den sjunkande kronan!

Permalänk
Medlem

Mer pengar = mer skuld.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Jag kanske överdrev lite, men använder man ord som trollar, då blir det nästan lite aftonbladet stil över texten.

Det finns mellanting, som ovan t.ex. Istället för att säga att upptryckning av pengar leder till inflation, kan man enkelt ändra meningen till att säga att upptryckning av pengar generellt, eller förenklat leder till inflation.

Jag tycker det är bra att du tar upp frågeställningarna. Men jag håller inte med om sättet du framställer det på.

På vilket sätt leder inte alltid upptryckning av pengar till inflation?

På kort sikt leder ökad penningmängd till ökad produktion men på medellång/längre sikt så kommer prisnivån att öka lika mycket som den ökade penningmängden (allt annat lika). Det man inte verkar bry sig om är att alla pengar ute på marknaden tappar värde, alla med sparpengar på banken får se sina pengar minska i värde p.g.a. denna sedelpressverksamhet.

En intressant aspekt är att man har förändrat definitionen av inflation, tror det var på 70/80-talet man gick från "värdeminskning på pengar" till prisökning på en varukorg KPI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ni som hängt med i svängarna vet att "lösningen" på finanskrisen är att trycka upp ohyggligt mycket pengar. Dessa görs på en massa olika fantasifulla vis, men effekten är alltid att mängden pengar ökar, och varje individuell enhet pengar blir värd mindre. Eftersom det tar rätt lång tid tills en sån här ökning har effekter så kommer det dock inte att märkas på ett tag.

Nu senast bestämde G20 (inklusive EU) att trolla fram 1 biljon dollar (ungefär 8.000.000.000.000 kr). En mycket stor del av dessa pengar skapas från tomma intet via olika uppfinnesrika kontrakt, bland annat som IMF hittat på. Detta drag påhejades väldigt mycket av Gordon Brown som är premiärminister i UK.

Faktiskt, så den 2 april, så sade Gordon Brown följande: http://svt.se/2.22584/1.1506401/g20-ledarna_enades_om_krispak...

Nu bara en dag efteråt har en brittisk politiker kommenterat att de inte ska skämmas att försöka ta del av det här räddnngspaketet. http://www.telegraph.co.uk/finance/financetopics/financialcri...

Det här innebär alltså: United Kingdom, som är en av de mest oansvariga ekonomierna i världen, övertygar G20 att samtliga ska bidra en massa luftslott-pengar för att "lösa krisen". När alla väl gått med på smider man medan järnet är varmt och försöker ta del av alla dessa stålar.

Om penningmängden ökar är det den som först får de nya pengarna som kan göra någon slags vinst. I takt med att denne handlar kommer priserna att öka, och de som sist tar del av pengarna (lönearbetare etc) är de som får känna av inflationen.

Det här är ju en rejäl blåsning. Vad United Kingdom lyckats göra är att lägga över sina problem på resten av världen, bland annat Sverige (som får betala 3 miljarder dollar). Det här är rätt fiffigt, men givetvis dåligt för oss små länder som inte har lika stort inflytande. Genom att modifiera penningmängden är det möjligt för ett land att lägga över sina problem på andra, och jag tror inte att UK är den första som kommer att försöka göra det.

En stor del av pengarna är som alla länder ska ge till IMF för att de sedan ska låna ut dem till andra länder. Vad detta innebär i praktiken är att de rika länderna i världen köper de fattiga och binder dem med skulder de aldrig kan betala.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?