Permalänk
Medlem

Lekt med en tanke kring fusk

Tanken som jag bollat lite med idag är att vad skulle hända om du kommer till ett prov och du har tatuerat in massor av svaren på armen eller något? Vad skulle skolan göra? Kan dom förbjuda dig att skriva provet?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Om du blir påkommen så kommer du få samma disciplinära åtgärder som alla andra.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Om du blir påkommen så kommer du få samma disciplinära åtgärder som alla andra.

Men man kan ju påstå att man haft tatueringen länge, och det var inte meningen för just provet? Man är väl ändå fri att tatuera in (i princip) vad man vill eller?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

"Jo men på fylla tatuerade jag in alla deriveringsregler på armen..."

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det är inte svårare än att de kräver att du tejpar för tatueringarna vid provtillfället.

Permalänk

Tänk om deriveringsreglerna ingår i din religiösa skrift och du behöver be minst 4 gånger under provet?

Permalänk
Medlem

Om man nu är så pass galen att man tatuerar sig för att klara ett gymnasienivå prov så tycker jag man är värd att kunna fuska. Men annars så är det väl bara att se till att personen har ett bandage runt armen och håller lite extra koll på denne.

Jag menar sådant här skulle ju inte fungera på universitetsnivå då det inte finns några enkla svar till det mesta som skulle tatueras lätt in på kroppen utan man måste ha en övergripande förståelse av ämnet för att kunna lösa problemen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Ska man nu fuska så får du plats med väldigt mycket text i en godispåse, och det är ingen som bryr sig om man kollar i den lite då och då. Kommer läraren kan du ju bara slänga påsen diskret. Dock är det dumt att fuska, speciellt på gymnasienivå då du kommer behöva kunskapen senare (oftast).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Tatuerar man in någonting på kroppen behöver man ju aldrig heller lära sig det. Du kommer ju i hela ditt liv bara kunna titta efter. Är ju ett argument på något sätt.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

De få gånger jag prövat med fusklapp och liknande så har jag lagom till att provet skulle börja slängt lappen. Varför? Jo, av någon anledning hade jag lyckats få det att fastna i skallen

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Tänk om deriveringsreglerna ingår i din religiösa skrift och du behöver be minst 4 gånger under provet?

Heliga Pi, som är i matteboken, helgat varde ditt tal, tillkomme din cirkel, ske ditt prov såsom i matteboken så ock på tavlan. Vår dagliga derivata giv oss idag, och förlåt oss våra miniräknare, såsom vi ock förlåta de som fel räknar. Och inled oss icke i glömska utan fräls oss ifrån okunnighet, ty kalkylen är din och roten och decimaler i evigheter, amen ?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Heliga Pi, som är i matteboken, helgat varde ditt tal, tillkomme din cirkel, ske ditt prov såsom i matteboken så ock på tavlan. Vår dagliga derivata giv oss idag, och förlåt oss våra miniräknare, såsom vi ock förlåta de som fel räknar. Och inled oss icke i glömska utan fräls oss ifrån okunnighet, ty kalkylen är din och roten och decimaler i evigheter, amen ?

Om min gamla mattelärare från gymnasiet läste det där skulle han göra en stor tavlan med texten och påbörja varje lektion med högläsning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

ääh använd bara en ipod nano av den lite äldre modellen, fungerar galant, var en trogen vän under sista året på gymnasiet, de ända som irriterat mig är vf jag inte använde den i 2an när de behövdes som mest hehe ^^

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
ääh använd bara en ipod nano av den lite äldre modellen, fungerar galant, var en trogen vän under sista året på gymnasiet, de ända som irriterat mig är vf jag inte använde den i 2an när de behövdes som mest hehe ^^

Jag hänger inte med riktigt...? Ofta du får ha musik under provet?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Jag hänger inte med riktigt...? Ofta du får ha musik under provet?

använde ju inte den till att lyssna med, hade den vid handleden, drog fram den som en kniv om man säger så och där hade jag massa fina anteckningar som den klarar av, var aldrig någon fara och va aldrig nojig heller ^^

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Vet att många sysselsatte sig med att göra anteckningar genom att "skriva program" i sin avancerade grafritare. Kommer ihåg att lärarna ibland kollade vad man hade för program, men folk var ju smarta nog att se till att "fusklappen" i räknaren bara kom fram vid vissa speciella värde-inputs.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Angående fusk... min kusin hade ett bra trick han använde på biologin och geografin. Läraren var en halvgammal gubbe som var minst sagt disträ och som inte kom ihåg elevers namn eller ens vad han hade undervisat om förra lektionen. När en ny kurs var min kusin alltid först på plats och tog en plats vid ena väggen, där det fanns stora draperier. Där fanns även pelare, vilket gjorde att det var omöjligt för läraren att se stora delar av väggen, även om han gick ut i klassen. På de ställena brukade min kusin göra upp stora anteckningar lektionen före prov eller på morgonen före provet. En gång hade han över en kvadratmeter med anteckningar... bland annat med grafer över atmosfären och allt vad nu provet handlade om. Sen suddade han ut allt nångång efter skoltid... han skrev bra i varje biologi- och geografiprov utan att egentligen kunna något alls

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
De få gånger jag prövat med fusklapp och liknande så har jag lagom till att provet skulle börja slängt lappen. Varför? Jo, av någon anledning hade jag lyckats få det att fastna i skallen

Hehe, min lärare i datorkunskap för några år sedan sa inför ett prov att han ville att vi alla skulle skriva en fusklapp som vi skulle ha med oss. Jag frågade honom varför och han sa att om man skriver ner något istället för att bara läsa det så lär man sig det mycket bättre

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Absolut. Oftast är det väl inte praktiskt att skriva långa historier på en fusklapp, utan du får lov att komprimera det så mycket som möjligt, och då måste du komma ihåg de mindre detaljerna i huvudet, just in case.

Har varit med om samma grej ett par gånger under vissa prov då det lämpar sig. Ofta har man t.ex. fått skriva sitt egna formelblad och liknande.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Heliga Pi, som är i matteboken, helgat varde ditt tal, tillkomme din cirkel, ske ditt prov såsom i matteboken så ock på tavlan. Vår dagliga derivata giv oss idag, och förlåt oss våra miniräknare, såsom vi ock förlåta de som fel räknar. Och inled oss icke i glömska utan fräls oss ifrån okunnighet, ty kalkylen är din och roten och decimaler i evigheter, amen ?

Jag råkade tappa min copypasta under signaturlinjen.

OnT: om jag var provövervakare skulle jag ställa provaren att diska.
Fast.. en bra lärare ser till att man kan ha med sig all tänkbart fusk utan att det skall påverka provets resultat nämnvärt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

En gång spelade jag in svaren och la in filerna på mp3-spelaren, man fick ha musik på under provet...

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.