Permalänk

Battlefield 2 lagg?

Märkte precis att det laggade på mitt battlefield 2-spel (har inte spelat det på länge) när det är mycket folk på skärmen samtidigt... Ligger vid 40-45fps när det är folk omkring, ibland går det ned till 30fps som lägst och när det inte händer så mycket är det väl 60fps. (enligt fraps med Vsync påslagen)

Spelar med 8x AA och 16x AF med catalyst AI på advanced, mipmap på högsta och adaptive anti-aliasing (quality). Sen har jag högsta inställningarna i bf2 med resolution 1024x768

Datorn: AMD athlon 5000+ 2,6ghz (pallar inte köra klockad dator vid ett lallarspel som bf2)
ati radeon 4850 512mb lite klock (lite)
2gb 800mhz-ram-minne

Inget fel på kylningen utan jättebra temps.

Varför laggar det, borde jag inte ha sjukt mycket mer? BF2 är ju gammalt liksom...

Permalänk

testa att ställa ner och se om det "laggar"

Visa signatur

Stationär: E4500, HD4830, BenQ G2200W XP SP3
Bärbar: Acer Travelmate 5730 Ubuntu 9.04

Permalänk

Testade just jättecrappiga inställningar (allt på low och 2x AA) och fick 60fps. Men fortfarande jag borde väl få bättre än 45fps med min dator? Även om det är 8xAA? Eller är bf2 väldigt cpu-krävande?

Permalänk
Medlem

det är ju sådär på wow också typ i en stad med 50 pers, så antagligen har det med din internet anslutning?

Permalänk

Provat att sätta v-sync off? har för mig att den gör så att att din FPS blir låst till 60 FPS max.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk

ReeN: Jag har bara 60HZ-skärm så jag kan ändå bara få ut 60fps. Så 60fps är jag jättenöjd med och därför spelar det (nästan) ingen roll om jag har Vsync på eller inte.

bloppo11:
Jag har 24mbit/s och har inte trådlöst (inte just nu iaf) utan en sladd. Det borde väl inte ha med internet att göra? Isåfall skulle det lagga på ett annat sätt, här känns det verkligen som om jag har för dålig hårdvara =/

Men kan det vara 5000+ processorn som är för seg? Eller är det helt otänkbart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
ReeN: Jag har bara 60HZ-skärm så jag kan ändå bara få ut 60fps. Så 60fps är jag jättenöjd med och därför spelar det (nästan) ingen roll om jag har Vsync på eller inte.

bloppo11:
Jag har 24mbit/s och har inte trådlöst (inte just nu iaf) utan en sladd. Det borde väl inte ha med internet att göra? Isåfall skulle det lagga på ett annat sätt, här känns det verkligen som om jag har för dålig hårdvara =/

Men kan det vara 5000+ processorn som är för seg? Eller är det helt otänkbart?

jao, möjligen, bf2 är kännt för att vara ganska cpu krävande, men kör igång aktivitets hanteraren och starta spelet, när du märker att spelet börjar hacka så tabba ner det och se hur mycekt cpu'n andvänds...

kan ju vara andra program som drar mycket cpu med...

speciellt vid aa så drar bf2 välldigt mycekt cpu, och då krävs det ju en kraftig sådan....

Permalänk
Medlem

Min dator i sign kör bf2 maxat vid 1280x1024 8xaa osv och då har jag stabilt 102fps Enligt flera olika program. Och den bör ju prestera ungefär som din.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag körde tidigare BF2 på 2,2 GHz x2 1GB RAM 7600GT på högsta med runt 60 fps, du borde ligga på konstant 100 fps tycker jag.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Jag körde tidigare BF2 på 2,2 GHz x2 1GB RAM 7600GT på högsta med runt 60 fps, du borde ligga på konstant 100 fps tycker jag.

det jag menar är at ett 4850 är grymmt mycekt kraftigare än ett 7600gt, så det kräver förståss kraftigare processor med ! tänk på att bf2 inte är optimerat för de nya grafikorten och på så sätt andvänder dem nog inte cpu'n normalt...

Permalänk
Medlem

Du borde utan problem kunna ligga på 100 fps konstant med den datorn med högsta inställningar i 1280x960.

Nåt är definitivt fel. testa att installera nya directX, moderkorts och grafikkortsdrivrutiner. Kör gärna en 3dmark runda och kolla poängen där.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Ok jag får lite blandade svar här... Men jag kollar aktivitetshanteraren så får vi se... 2sek

UPDATE: På aktivitetshanteraren (vänstra lilla fönstret under "CPU-användningshistorik") så låg den kanske på 70-80%. Är det kärna 1 och 2 eller är det något annat eftersom det är två rutor?

Hur som helst så blev processorn inte alls särskilt varm.

Permalänk

Körde 3dmark06 och märkte att min cpu var klockad till 2,95ghz istället för 2,6ghz (fick nu typ 50-60fps i bf2 med vsync aktiverat).

Poäng:
10161poäng
SM 2.0 Score: 4400
SM 3.0 Score: 5186
CPU score: 2184

Happ vad säger man om detta då?

Permalänk
Medlem

Du får 2000 poäng mer än jag fick med mitt gamla system, det körde jag bf2 med 100 fps konstant med.

Du bör köra bf2 med endast en kärna då spelet gärna kastar ut en ur servrarna om man kör 2 eller fler. Du kan använda ett litet program som heter winlauncher för att stålla in detta eller göra det från aktivitetshanteraren.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

ok cool jag testar winlauncher då. Men räcker den kärnan till då?

Permalänk
Medlem

Ja, det spelar ingen roll, de flesta spel använder bara en kärna. har man fler kan det skapa konflikter.

Men detta är troligtvis inte orsaken till dina problem. Men kan vara värt att prova.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.